Gå til innhold

Om å overta en hund

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å anskaffe oss valp til sommeren, men nå har vi mulighet til å overta en to år gammel hannhund i den rasen vi har bestemt oss for. Hunden er brukt til avl, og eier av den kennelen går god for at hunden er frisk og trygg. 

Vi er uerfarne hundeeiere og søker informasjon slik at vi kan gi vårt nye familiemedlem best mulig vilkår. Så dere hundemennesker, hva tenker dere om å overta en hund på den alderen? 

Den skal omplasseres fordi ene eieren døde. 

Anonymkode: f13d6...1f4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437395-om-%C3%A5-overta-en-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge noen som kjenner hunden godt går god for temperamentet dens ser jeg ikke noen problem i det, men jeg hadde nok spurt om å møte den et par ganger først, prøvd å gå tur med den og lånt den en helg.

En valp kan man forme selv, men en voksen hund på 2 år er allerede ganske formet.

Anonymkode: 3931a...dc2

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Så lenge noen som kjenner hunden godt går god for temperamentet dens ser jeg ikke noen problem i det, men jeg hadde nok spurt om å møte den et par ganger først, prøvd å gå tur med den og lånt den en helg.

En valp kan man forme selv, men en voksen hund på 2 år er allerede ganske formet.

Anonymkode: 3931a...dc2

Vi får dessverre ikke sjans til å låne den da de bor langt fra oss, men vi skal møtes ved overlevering og være gjensidig enig om at hunden får det godt hos oss. Hvis vi ikke matcher så er avtalen at kjøpet oppheves.

Eneste som er litt varseltegn er at den ikke er trent til å gå pent i bånd, men det er en liten hund som vi klarer å holde kontroll på uansett, og det går kanskje an å trene opp selv om han ikke er valp lenger?

hi 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vi får dessverre ikke sjans til å låne den da de bor langt fra oss, men vi skal møtes ved overlevering og være gjensidig enig om at hunden får det godt hos oss. Hvis vi ikke matcher så er avtalen at kjøpet oppheves.

Eneste som er litt varseltegn er at den ikke er trent til å gå pent i bånd, men det er en liten hund som vi klarer å holde kontroll på uansett, og det går kanskje an å trene opp selv om han ikke er valp lenger?

hi 

Man kan alltids trene hunder, både til nye ting og avlære uvaner, men det tar selvfølgelig litt tid. Jeg tenker at dere i utgangspunktet tjener på å få en 2 år gammel hund, da slipper dere valpetiden, som kan være ganske slitsom. Bare tenk at hunden må få litt tid på seg til å venne seg til dere. Ikke forvent at han er rolig og entusiastisk første uken, men at han pipe, være usikker og litt skeptisk. Gi ham ro, tid og mye positiv oppmerksomhet, så blir han fort trygg på dere.

Anonymkode: 4f1ca...4f6

Jeg hadde uansett avtalt en prøvetid på f.eks 1 mnd. Fungerer det overhodet ikke må dere kunne levere den tilbake selv om det er lang vei.

Men ellers tenker jeg at det nok går helt fint da, mamma har en omplasseringshund som er helt fantastisk. Der fikk eieren to barn på et år, og ble skilt, så hun klarte ikke følge den opp. Men det var en veldig koselig og sosial hund.

Hadde vært met skeptisk om jeg ikke visste grunnen til omplasseringen, og jeg hadde forlangt en prøvetid. 

Anonymkode: 7c296...112

Annonse

Tips mår du tar over voksen hund

Det er en bli kjent fase, både for dere og hunden. Ikke døm hunden etter en uke, kanskje ikke etter tre uker heller. Det tar to-tre måneder før dere og hunden har vendt dere til hverandres (u)vaner. I starten slapper den kanskje ikke helt av hos dere heller, men det går seg til.

Meld dere på lydighetskurs, selv om hunden kan alt eller mye. Det er en veldig fin måte å få etablert et godt forhold til hverandre på.

Anonymkode: 89990...e12

Jeg overtok nylig en 3 år gammel hund fordi eieren ble allergisk.
Syns det var helt fantastisk. Da får du jo en voksen hund, uten de unotene som valper har. Og så følger det informasjon med, sånn at du ikke trenger å finne ut alt etterhvert som veien blir til. Noen kan fortelle deg hva slags gemytt den har, hva den har opplevd i livet osv. 

Anonymkode: 1ae71...4bb

Snakk med eierne og hør litt om hva de har gjort for å forme hunden det første året.

Var den i kontakt med andre hunder, små og store mennesker og mange ulike miljøer frem til firemåneders alder? Dette er en viktig formbar periode, der den bør eksponeres for likt og ulikt, slik at den blir trygg. En hund som ikke sosialiseres godt i denne alderen kan bli utrygg på nye ting. Det kan være vanskelig å endre på. Du vil feks ikke ha en hund som er redd for barn, da vil du aldri være trygg på hva den kan finne på i en situasjon der den føler seg presset eller overrasket.

Gå pent, sitt, ligg og sånne ting er alltid mulig å innføre senere 😀

Anonymkode: 9458e...f23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...