Gå til innhold

Trenger sårt noen gode tips til passering med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tispe på 9,5 mnd,midt i spøkelse og ting er farlig alder. Hun er ikke flink til å gå pent i bånd, mye draing og byksing forover. Dette er en jakthund, beagle, brukes til det og. 

Men,vi sliter med pasering av andre hunder og mennesker. Hun blokker ører og øyne helt, legger seg ned i krabbestilling og bykser frem. Hvis jeg oppdager den andre hunden/menneske før valpen så får jeg fokuset hennes med godteri, gir en ig en mens vi går, ogsåhar jeg kastet godisen foran henne mens vi går. Av og til funker det,men har hun først fått "stirren" så er det helt mørkt. Hun finnes ikke agressiv, er bare glad og vil hilse,men det kan oppleves voldsomt og jeg syns det er flaut at hun ikke hører etter. Hun ser ikke valpete ut lenger så mange kan tro hun er en uoppdragen voksen hund som ikke hører.

Jeg begynner å bli lei og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har dere noen gode tips? Vil det gå over?

Takk for svar.

Anonymkode: 71e41...fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På "Fra bølle til bestevenn" brukte de en gå-pent-sele, som drar hunden sidelengs og bakover igjen hvis den begynner å dra. Da kan den kun gå foran deg hvis lina er slakk. Så snart den strammes, dras hunden sidelengs.

Jeg har også en som tuller mye ved passering. I det siste har jeg stoppet før vi møter de andre. Sagt sitt og dyttet rumpa hennes ned, og holdt i kragen så hun blir der. Og bare etter 2-3 dager er hun nå begynt å sette seg uoppfordra. Men hu gir mye hals, da. Et mareritt å høre på.

Anonymkode: 59da8...5ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

På "Fra bølle til bestevenn" brukte de en gå-pent-sele, som drar hunden sidelengs og bakover igjen hvis den begynner å dra. Da kan den kun gå foran deg hvis lina er slakk. Så snart den strammes, dras hunden sidelengs.

Jeg har også en som tuller mye ved passering. I det siste har jeg stoppet før vi møter de andre. Sagt sitt og dyttet rumpa hennes ned, og holdt i kragen så hun blir der. Og bare etter 2-3 dager er hun nå begynt å sette seg uoppfordra. Men hu gir mye hals, da. Et mareritt å høre på.

Takk for tips.

Har sett på de selene, men har lest at de gir feil belastning/unaturlig på nakken?

Jeg stopper og opp, får fokus, holder i selen, men er helt bajas. Vet jeg må jobbe masse, bare mister litt motivasjoen nå.

Hi

Skrevet

Jeg øvde med min hund sammen med en venninne med hund. Fordelen med å øve sammen med noen er at du vet akkurat hvor den andre hunden og eieren er og når og hvor dere vil møtes.

Jeg gikk som vanlig, og før hunden min begynte å gire seg opp snudde vi, jeg brukte godbiter og ros og klikker. Når jeg hadde full oppmerksomhet snudde vi igjen og gikk mot den andre hunden. Hvis min viste antydning til å gire seg opp, snudde vi igjen. Det er viktig å være veldig oppmerksom. Hvis hunden rekker å gire seg opp er det egentlig for sent. Det ble noen runder med mye snuing, men det var jo en treningssituasjon så det var helt greit.

Jeg jobbet også mye med å gå pent i bånd. Jeg gjorde det ganske enkelt slik at når hunden begynte å dra, så stoppet jeg slik at hunden også måtte stoppe. De første par turene med dette sto vi veldig mye stille, men det tok ikke lang tid før hunden skjønte poenget. Jeg ble stående helt til hunden slakket på båndet. Jeg ga ikke så mye som en millimeter, hunden måtte slakke båndet før den fikk gå videre. Og med en gang båndet ble slakt, fikk den ros og jeg begynte å gå. 

Skrevet
Superdolly skrev (45 minutter siden):

Jeg øvde med min hund sammen med en venninne med hund. Fordelen med å øve sammen med noen er at du vet akkurat hvor den andre hunden og eieren er og når og hvor dere vil møtes.

Jeg gikk som vanlig, og før hunden min begynte å gire seg opp snudde vi, jeg brukte godbiter og ros og klikker. Når jeg hadde full oppmerksomhet snudde vi igjen og gikk mot den andre hunden. Hvis min viste antydning til å gire seg opp, snudde vi igjen. Det er viktig å være veldig oppmerksom. Hvis hunden rekker å gire seg opp er det egentlig for sent. Det ble noen runder med mye snuing, men det var jo en treningssituasjon så det var helt greit.

Jeg jobbet også mye med å gå pent i bånd. Jeg gjorde det ganske enkelt slik at når hunden begynte å dra, så stoppet jeg slik at hunden også måtte stoppe. De første par turene med dette sto vi veldig mye stille, men det tok ikke lang tid før hunden skjønte poenget. Jeg ble stående helt til hunden slakket på båndet. Jeg ga ikke så mye som en millimeter, hunden måtte slakke båndet før den fikk gå videre. Og med en gang båndet ble slakt, fikk den ros og jeg begynte å gå. 

Takk for svar og tips.

Merker at møter vi på en hund hun kjenner så blir hun ikke så gira og vill, bjeffer heller ikke, så jeg vet ikke om det ville hjulpet? På valpekurset vi var på øvde vi på passering og det gikk som en drøm, men det var da med kjente hunder. Men kan selvsagt høre med en venninne om vi kan øve, takk.

Når det gjelder det å gå pent i bånd så har vi gjort det sånn og gjør det enda, helt fra hun var bitteliten. Stoppet opp, snudd osv, ikke hjulpet en dritt😅vet at rasen kan være sånn, det var vår forrige og, men ikke så ille. Men jeg må trene og trene, gir ikke opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips.

Har sett på de selene, men har lest at de gir feil belastning/unaturlig på nakken?

Jeg stopper og opp, får fokus, holder i selen, men er helt bajas. Vet jeg må jobbe masse, bare mister litt motivasjoen nå.

Hi

Det blir jo ikke supermange ganger den vil bli dratt til side, da? Det er jo et par ganger pr tur, ikke en konstant belastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...