Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Enn etter far? Anonymkode: c4afe...c75
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Bedre føre var enn etter snar Anonymkode: 3f30d...074
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Bedre føre var enn etter snar Anonymkode: 3f30d...074 Jeg har aldri skjønt det. Greit nok med, "bedre før var" (bedre å komme i forkjøpet enn å se etterpå at det var dumt), men hva er snar? Etter snar? Jeg har aldri hørt det ordet brukt noen gang annet enn i den setningen. Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Det betyr vel at det er bedre å være tidlig ute (føre var), enn å skynde seg og stresse litt for sent (etter snar). Anonymkode: 93626...56d
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg har aldri skjønt det. Greit nok med, "bedre før var" (bedre å komme i forkjøpet enn å se etterpå at det var dumt), men hva er snar? Etter snar? Jeg har aldri hørt det ordet brukt noen gang annet enn i den setningen. Anonymkode: c676d...20b Snar er rask. I alle dager, er du fremmedspråklig? En snartur, en snarvei? Anonymkode: 287c0...718
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg har aldri skjønt det. Greit nok med, "bedre før var" (bedre å komme i forkjøpet enn å se etterpå at det var dumt), men hva er snar? Etter snar? Jeg har aldri hørt det ordet brukt noen gang annet enn i den setningen. Anonymkode: c676d...20b Det er bedre å være forsiktig i forkant enn å være rask i etterkant. Anonymkode: ef757...88e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er bedre å være forsiktig i forkant enn å være rask i etterkant. Anonymkode: ef757...88e Ja, altså, hva som er intensjonen med ordtaket er ikke vanskelig å forstå. Det er den språkelige skjønnmalingen som er litt komplisert. "Før var" har jeg forklart (før, "det var dumt"), men "etter snar" ("etter det må vi skynde oss med") er vanskelig å forstå meningen med. Glem det, jeg tenker for mye bare. Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Snar er rask. I alle dager, er du fremmedspråklig? En snartur, en snarvei? Anonymkode: 287c0...718 Ok. Utdyp, "enn etter rask". Forklar hva som språkelig er intensjonen med det. Og hva tenkte du når du skrev, "i alle dager" (oppgitthet) "er du fremmedspråkelig" (insinuasjon om at "du forstår ikke norsk siden du ikke kan utdype hva "etter snar" betyr"). Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Bedre å beregne god margin, i stedet for å måtte gjør dårlig hastarbeid. En nokså særegen form for tvangstanker å gruble over ordtak.. Anonymkode: a5244...5d1
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, altså, hva som er intensjonen med ordtaket er ikke vanskelig å forstå. Det er den språkelige skjønnmalingen som er litt komplisert. "Før var" har jeg forklart (før, "det var dumt"), men "etter snar" ("etter det må vi skynde oss med") er vanskelig å forstå meningen med. Glem det, jeg tenker for mye bare. Anonymkode: c676d...20b Språklig skjønnmaling? Uttrykket betyr at det er bedre å forberede seg godt og gjøre en innsats for å unngå problemer enn å være rask til å prøve å fikse problemer når de oppstår. Anonymkode: 8d367...4be
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Språklig skjønnmaling? Uttrykket betyr at det er bedre å forberede seg godt og gjøre en innsats for å unngå problemer enn å være rask til å prøve å fikse problemer når de oppstår. Anonymkode: 8d367...4be Ja, eller diktning om du vil. "Bedre før var", er ikke en normal talemåte. Det er eksempelvis ingen som sier, "hast deg før var". Eller, "han kom akkurat før var". Det er ikke en normal talemåte. Det er diktning. En omskriving for å få frem et budskap i diktform. Spørsmålet er ikke, "hva betyr hele ordtaket", spørsmålet er, "hva betyr de siste ordene, etter snar". "Før var" betyr, "før det var dumt". Så hva betyr da, "etter snar"? Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Bedre å beregne god margin, i stedet for å måtte gjør dårlig hastarbeid. En nokså særegen form for tvangstanker å gruble over ordtak.. Anonymkode: a5244...5d1 Diagnostisering helt gratis altså? Takk takk. Det var snilt. Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, eller diktning om du vil. "Bedre før var", er ikke en normal talemåte. Det er eksempelvis ingen som sier, "hast deg før var". Eller, "han kom akkurat før var". Det er ikke en normal talemåte. Det er diktning. En omskriving for å få frem et budskap i diktform. Spørsmålet er ikke, "hva betyr hele ordtaket", spørsmålet er, "hva betyr de siste ordene, etter snar". "Før var" betyr, "før det var dumt". Så hva betyr da, "etter snar"? Anonymkode: c676d...20b Den første delen betyr "det er bedre å være forsiktig og planlegge godt" den andre delen betyr "enn å forsøke å fikse problemene raskt når de har oppstått". Anonymkode: 8d367...4be
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Den første delen betyr "det er bedre å være forsiktig og planlegge godt" den andre delen betyr "enn å forsøke å fikse problemene raskt når de har oppstått". Anonymkode: 8d367...4be Hvilken del av, "før var" betyr "planlegge"? Er det "før" som betyr "planlegge", eller er det "var" som betyr det? Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvilken del av, "før var" betyr "planlegge"? Er det "før" som betyr "planlegge", eller er det "var" som betyr det? Anonymkode: c676d...20b Det er et språklig uttrykk. Å være "var" betyr å være forsiktig, ta inn mest mulig informasjon og vurdere hvordan den informasjonen kan brukes, hvilket er det samme som en planleggingsprosess. Anonymkode: 8d367...4be
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er et språklig uttrykk. Å være "var" betyr å være forsiktig, ta inn mest mulig informasjon og vurdere hvordan den informasjonen kan brukes, hvilket er det samme som en planleggingsprosess. Anonymkode: 8d367...4be Jeg skrev at det er en diktform for "bedre før (det) var (dumt)". Du prøver å omskrive hele første del for å få det til å bli til noe annet, for å kunne forklare det. Du trenger ikke gjøre det. Det er så enkelt som at det betyr "bedre før (det) var (dumt)". Ordene jeg har satt i parantese er på en måte stumme. Problemet er at "enn etter snar" ikke gir mening. Hva er det for ord som kan fylles ut der for at det skal gi mening? Eller må hele siste del av ordtaket skrives om for at det skal gi mening? I så fall gir det jo ikke mening (før vi har skrevet om det). Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev at det er en diktform for "bedre før (det) var (dumt)". Du prøver å omskrive hele første del for å få det til å bli til noe annet, for å kunne forklare det. Du trenger ikke gjøre det. Det er så enkelt som at det betyr "bedre før (det) var (dumt)". Ordene jeg har satt i parantese er på en måte stumme. Problemet er at "enn etter snar" ikke gir mening. Hva er det for ord som kan fylles ut der for at det skal gi mening? Eller må hele siste del av ordtaket skrives om for at det skal gi mening? I så fall gir det jo ikke mening (før vi har skrevet om det). Anonymkode: c676d...20b Nå jåper jeg du bare troller. Alternativt har du hverken forstått uttrykket eller er mottakelig for ny kunnskap. Anonymkode: 8d367...4be
the amazing spidermamma Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 Å være "var" betyr å være oppmerksom eller obs på noe. Snar betyr rask. Da blir ikke ordtaket så vanskelig å forstå : Det er bedre å være i forkant /forberedt på at noe kan skje enn å skynde seg å løse problemet etterpå.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden): Å være "var" betyr å være oppmerksom eller obs på noe. Snar betyr rask. Da blir ikke ordtaket så vanskelig å forstå : Det er bedre å være i forkant /forberedt på at noe kan skje enn å skynde seg å løse problemet etterpå. Det har du helt rett i! Da gir det plutselig mening ja. bedre "før"-var (bedre å være oppmerksom i forkant) enn etter-snar (enn å i etterkant rydde opp i problemene som er skjedd). Takk @the amazing spidermamma! Anonymkode: c676d...20b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 Det hjelper ikke om du er aldri så rask etterpå, om du ikke klarte å avverge problemet på forhånd. Anonymkode: f5f87...40c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #21 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvilken del av, "før var" betyr "planlegge"? Er det "før" som betyr "planlegge", eller er det "var" som betyr det? Anonymkode: c676d...20b Long time no see. Det er et ordtak, man kan ikke oversette eller forklare det ord for ord. Anonymkode: 0eda8...be7
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #22 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvilken del av, "før var" betyr "planlegge"? Er det "før" som betyr "planlegge", eller er det "var" som betyr det? Anonymkode: c676d...20b Føre: i forkant Var: oppmerksom Jøss, du hadde tungt for det? Anonymkode: 287c0...718
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #23 Skrevet 16. januar 2023 41 minutes ago, Anonym bruker said: Long time no see. Det er et ordtak, man kan ikke oversette eller forklare det ord for ord. Anonymkode: 0eda8...be7 Dette er starten på en ny periode med slikt... Anonymkode: a5244...5d1
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #24 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Dette er starten på en ny periode med slikt... Anonymkode: a5244...5d1 Jepp, det går i bølger. Anonymkode: 0eda8...be7
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2023 #25 Skrevet 16. januar 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvilken del av, "før var" betyr "planlegge"? Er det "før" som betyr "planlegge", eller er det "var" som betyr det? Anonymkode: c676d...20b Er det en grunn for at du insisterer på å skrive "før var", når uttrykket er "føre var"? Anonymkode: 552fe...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå