Gå til innhold

Inspirert av ferie og idrett/cup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år arrangeres cuper innen idrett i sommerferien ( Danacup, norwaycup etc) og hvert år legger familier opp ferien utifra dette. Mange legger familieferien til feks Danmark pga Dana. Det er sosialt, hyggelig og ikke minst veldig stas for de unge i idretten. Her inne leser jeg at flere skriver at de ikke ville prioritert feriebudsjettet på idrettscup. Det synes jeg er veldig rart. Det er snakk om noen få år av barnas liv hvor slike ferier er et tema… ( gjelder de som faktisk har penger til å reise på ferie for). 

Leser ellers om foreldre som synes dugnad er slitsomt eller om foreldre som er oppgitt over at andre ikke stiller på dugnad. 

Så spørsmålet til dere med barn i idretten; er dere villige til å legge familieferie og feriebudsjett til barnas cuper og stevner? Eller vil dere heller sende ungene alene for å kunne bruke pengene på en ferie dere selv har interesse av å dra på? 

Anonymkode: b84ec...306

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av delene egentlig. Har et barn som er på cup i sommerferien og det andre barnet synes det er kjedelig at vi reiser på «ferie» for å gjøre noe han synes er drit kjedelig. Så vi har begynt å reise bare siste halvdel av cupen, resten ser jeg på live-sendingen. Alle kamper filmes, så jeg får sett alle kamper. Jeg er engasjert i idrettene til barna, men å legge opp til ferie etter hva et barn skal syns jeg blir litt drøyt for det andre barnet. Og skal vi på norwaycup, så er det 45 min kjøring hjemmefra, så det blir ikke akkurat ferie…

Anonymkode: a7788...465

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ingen av delene egentlig. Har et barn som er på cup i sommerferien og det andre barnet synes det er kjedelig at vi reiser på «ferie» for å gjøre noe han synes er drit kjedelig. Så vi har begynt å reise bare siste halvdel av cupen, resten ser jeg på live-sendingen. Alle kamper filmes, så jeg får sett alle kamper. Jeg er engasjert i idrettene til barna, men å legge opp til ferie etter hva et barn skal syns jeg blir litt drøyt for det andre barnet. Og skal vi på norwaycup, så er det 45 min kjøring hjemmefra, så det blir ikke akkurat ferie…

Nettopp derfor reiser mange på familieferie til Danmark. Hvis cupen varer en uke så drar mange 2 uker . Så deler gjerne foreldrene seg under cupen og noen gjør noe med barna som ikke liker fotball og noen følger opp cupen. Eller jeg vet andre som velger en uke på cup for alle og en uke med noe det andre barnet vil. Dette gikk også på foreldre som ikke ønsker å bruke ferieuker /feriebudsjett på barnas idrett. Hi

Skrevet

Nei. Vi har ikke god råd så for å kunne dra på ferie så må vi spare opp hver måned. Da vil jeg bruke det feriebudsjettet på ett mål vi ønsker å dra til,ikke bruke opp hele feriebudsjettet på å se cup kamp.

Anonymkode: c089d...1b5

Skrevet

Jeg ville ikke brukt ferien på det. Jeg har 3 uker sommerferie, barnet har 8. Da er det bedre at barnet drar alene på cup og har det gøy den uken, og deretter har det gøy med resten av familien de 3 ukene vi foreldre har fri. 

Anonymkode: 9b1e2...32b

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nettopp derfor reiser mange på familieferie til Danmark. Hvis cupen varer en uke så drar mange 2 uker . Så deler gjerne foreldrene seg under cupen og noen gjør noe med barna som ikke liker fotball og noen følger opp cupen. Eller jeg vet andre som velger en uke på cup for alle og en uke med noe det andre barnet vil. Dette gikk også på foreldre som ikke ønsker å bruke ferieuker /feriebudsjett på barnas idrett. Hi

Hvis man bare er en forelder, og bare har en inntekt, så blir det vanskelig å dele seg i to og ha muligheten til å betale for alt mulig. Jeg har løst det med å ta en langhelg slik at jeg får med meg sluttspillet. Det er lettere å få fri en fredag enn å få fri to-tre uker akkurat når cupen er også. I fjor var cupen tre uker før jeg fikk ferie

Skrevet

Her har ofte en forelder vært med på cup, men vi har aldri lagt familieferien til et barns cup 

Om vi likevel skulle delt oss opp så en forelder ser på cup og den andre gjør ting de andre barna har lyst til er det bedre at en forelder er med på cup og hele familien gjør noe sammen en annen uke.

Anonymkode: b702e...440

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ikke brukt ferien på det. Jeg har 3 uker sommerferie, barnet har 8. Da er det bedre at barnet drar alene på cup og har det gøy den uken, og deretter har det gøy med resten av familien de 3 ukene vi foreldre har fri. 

Da handler det med andre ord om at idretten til ungene og cup ( som er en stor opplevelse for barna og noe de gjerne jobber mot hele året) ikke er viktig nok å prioritere for foreldrene. At man ikke vil ta av egne ferieuker for å delta på noe slikt som familie. Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Da handler det med andre ord om at idretten til ungene og cup ( som er en stor opplevelse for barna og noe de gjerne jobber mot hele året) ikke er viktig nok å prioritere for foreldrene. At man ikke vil ta av egne ferieuker for å delta på noe slikt som familie. Hi

Det er ikke slik jeg leser anonym som du siterer. Jeg vil tro barnet synes det er mye kjekkere å være på cup med venner uten foreldre og deretter ha ferie i tre uker med familien i stedet for at familien er med på cup i to uker, de er én uke ferie sammen og barnet da må være to ekstra uker alene hjemme mens foreldrene er på jobb. Da jeg var på cup hadde vi det kjempegøy sammen som lag og ville hatt liten tid til familien. Ved at foreldre som bare har tre uker sparer disse ukene til etter cup slik at barnet får 5 kjekke uker er jo bedre.  Det blir jo mye mer tid sammen med familien av dette. 

Anonymkode: 2eb8e...186

Skrevet

Vi skal på Dana-cup for første gang nå i sommer. Tror nesten jeg gleder meg mer enn ungdommen som skal spille. 😂

Anonymkode: 76881...f6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke slik jeg leser anonym som du siterer. Jeg vil tro barnet synes det er mye kjekkere å være på cup med venner uten foreldre og deretter ha ferie i tre uker med familien i stedet for at familien er med på cup i to uker, de er én uke ferie sammen og barnet da må være to ekstra uker alene hjemme mens foreldrene er på jobb. Da jeg var på cup hadde vi det kjempegøy sammen som lag og ville hatt liten tid til familien. Ved at foreldre som bare har tre uker sparer disse ukene til etter cup slik at barnet får 5 kjekke uker er jo bedre.  Det blir jo mye mer tid sammen med familien av dette. 

Jeg skjønner hva du mener. Men det er altså greit at trenerne bruker en uke av ferien sin på cup, der de har ansvar for hele laget 24/7 (uten noen som helst pause)? 

Skrevet

Jeg har selvstendige barn som synes det er morsommere å reise uten foreldre på sånne ting, da får de familieferie i tillegg.

Anonymkode: 4cbed...b94

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Men det er altså greit at trenerne bruker en uke av ferien sin på cup, der de har ansvar for hele laget 24/7 (uten noen som helst pause)? 

Da ungene var små hadde de ikke behov for å reise langt. Da de ble eldre var det vanlig at noen foreldre var med, men da kanskje 3 stykker som sammen hadde ansvar for 20 ungdomer. Det er en jobb vi gjorde noen ganger, men det er helt unødvendig at alle foreldre og søsken er der.

Anonymkode: 4cbed...b94

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingen lag som reiser uten foreldre som er med å passe på?

Her er det ihvertfall en god gruppe foreldre med, nettopp for å passe på barna. De foreldrene som er med som ledere har liten tid til familien utenfor altså, så selv om resten av familien er der er det ingen familieferie.

Det går litt på rundgang hvilke foreldre som er med, men det melder seg alltid flere enn det er behov for. Vi har selv vært med flere ganger, men man er jo "på jobb" og ikke på ferie.

Skrevet

Dette! Lurer på om enkelte forventer at trenere skal ta det fulle ansvaret for 20 ungdom alene.. Det virker som om enkelte bare skyver over ansvaret på andre og vil ha den ferien de selv ønsker. Litt av poenget er vel også at hvis det er snakk om små barn som skal på cup så sender ingen dem alene og er det snakk om ungdom så vil de enten klare seg alene hjemme mens foreldrene jobber i sommerferien eller treffe venner. De MÅ ikke passes. Hi

Skrevet

Dette! Lurer på om enkelte forventer at trenere skal ta det fulle ansvaret for 20 ungdom alene.. Det virker som om enkelte bare skyver over ansvaret på andre og vil ha den ferien de selv ønsker. Litt av poenget er vel også at hvis det er snakk om små barn som skal på cup så sender ingen dem alene og er det snakk om ungdom så vil de enten klare seg alene hjemme mens foreldrene jobber i sommerferien eller treffe venner. De MÅ ikke passes. Hi

Er så små barn med på sånt da?

Anonymkode: c089d...1b5

Skrevet

Det er alltid noen, på ethvert lag, som fraskriver seg alt ansvar og aldri stiller opp hverken på dugnader eller som med-leder på cup. Men de er det bare noen få av her ihvertfall.

Når min 14 åring skal på treningsleir i Danmark til sommeren er ikke alle foreldrene med altså. Treneren får betalt for å være med, og fire foreldrepar er med for å hjelpe til med å passe på. Denne jobben bytter vi på med å ta 

I mars er det stevne i en annen by, og ungdommene vil mye heller dele hotellrom med hverandre enn med familie. De et 6 ungdommer som drar, og tre voksne følger dem, bl.a meg denne gangen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo trenerne som bestemmer at de skal reise på cup. Vil de ikke bruke ei uke av ferien sin på det, så reiser de ikke. Det er ganske enkelt egentlig

Skrevet

Ferie er fellestiltak og godtid. Med barn i forskjellige idretter har vi derimot ofte endt med å dele oss og dra på forskjellige slike arrangementer, med hvert vårt barn, pga overlapp. Da får barna også tid med oss hver for seg. Men det er ikke for å spare.

Anonymkode: 8a94b...13f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette vet du ingenting om. Jeg er selv styremedlem på en av barnas aktiviteter, og bruker utallige kvelder og helger på å følge opp dette. Poenget er at alle trenger ikke være med overalt. Jeg gjør denne jobben for ditt barn, og du er lagleder på fotballen for mitt barn. Vi voksne infiltrerer jo alle barnas arenaer, jeg skjønner ikke hvordan det har blitt slik! Selv var jeg da både på sommerleir, korhelger og fotballcuper fra tidlig barneskolealder uten at foreldrene mine var med! De pakket soveposen, kjørte oss til lagbussen og vinket oss av gårde. Bortsett fra de gangene det var deres tur til å ta ansvaret for laget/koret, og da var jeg kjempeirritert for å måtte ha dem der. 

Skrevet

Har bevist valgt idretter uten lange cup'er og haugevis av dugnader. Heldigvis var det ikke disse idrettene ungene brant for heller.

Anonymkode: 329a2...250

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da vi dro på cup var det foreldre med gir å passe på/hjelpe til.  Det var to-tre foreldre og de sov på skolen med laget. Det var alltid flere foreldre som ville være med en det det var plass til så det var, loddtrekning. Det var feks gjerne foreldre som var lærere med mye ferie/avspassering slik at det ikke var behov for de foreldrene som hadde kort ferie eller der jobben bestemmer ferieukene. 

Skrevet

Veldig dømmende og nedlatende tone på deg!

Vi har tre barn, to i lagidrett og en i individuell idrett. De blir godt fulgt opp i idrettene sine, både når det gjelder dugnader og div annen hjelp som trengs.

Men hele familien trenger ikke reise hver gang de skal på noe altså. Det gjør ikke oss til dårlige foreldre som ikke prioriterer barnas idretter.

Vi deler oss noen ganger, vi er med noen ganger, og andre ganger er vi ikke med. Det er helt innenfor. Det er ikke sånn at når et fotballag skal på cup så skal alle deltagerne ha med seg hele familien, det hadde da virkelig blitt mer stress en kos. Noen foreldre er med for å hjelpe til, bo sammen med barna og passe på dem, noen foreldre er med uten å delta i selve "leire" men ferierer i nærheten og kommer for å se noen kamper, men de fleste på lager reiser faktisk "alene".

Denne sommeren skal ene barnet på fire cuper utenbys, et barn skal på treningsleir utenlands og et barn bare konkurrere i nærmiljøet. Vi kan ikke være med på alt, men vi er med på noe, og det er både barna, vi foreldre og ikke minst ledelsen/trenerne på lagene veldig fornøyd med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvert år arrangeres cuper innen idrett i sommerferien ( Danacup, norwaycup etc) og hvert år legger familier opp ferien utifra dette. Mange legger familieferien til feks Danmark pga Dana. Det er sosialt, hyggelig og ikke minst veldig stas for de unge i idretten. Her inne leser jeg at flere skriver at de ikke ville prioritert feriebudsjettet på idrettscup. Det synes jeg er veldig rart. Det er snakk om noen få år av barnas liv hvor slike ferier er et tema… ( gjelder de som faktisk har penger til å reise på ferie for). 

Leser ellers om foreldre som synes dugnad er slitsomt eller om foreldre som er oppgitt over at andre ikke stiller på dugnad. 

Så spørsmålet til dere med barn i idretten; er dere villige til å legge familieferie og feriebudsjett til barnas cuper og stevner? Eller vil dere heller sende ungene alene for å kunne bruke pengene på en ferie dere selv har interesse av å dra på? 

Vårt mellomste barn går på fotball. De to andre synes det er det kjedeligste som finnes. Å dra dem med på fotballcup er fullstendig uaktuelt.

Vi har hatt en sommer med en ukes fotballcup. Det blir det ikke i år. Årets planlagte fotballcup kommer midt i min ferie og vil gjøre det umulig for oss å ha en hel uke ferie samlet hele gjengen. Dermed utgår cup i år. Ikke pga penger, men pga ønske om mer enn 5 dager sammenhengende ferie sammen som familie.

Jeg har også full forståelse for at familier velger å ikke blåse feriebudsjettet på et barns aktivitet.

Det blir heller ikke få år om man har flere barn. Tre barn med tre år mellom og kjapt er det 10 år med fotballcup.

Mitt fotballbarn går heldigvis på et lag der de heller har reist på cuper i langhelger.

Anonymkode: 14c3b...240

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, det handler om å se på hva som er best for hele familien. Ikke bare ett av barna.

Anonymkode: 14c3b...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...