Gå til innhold

Mye styr ved avtaler med venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som jeg føler at jeg blir sliten av. Spesielt når vi avtaler noe. Det blir så mye meldinger frem og tilbake der hun lurer på mye rart. Skal vi gjøre det sånn eller sånn eller sånn. Meldinger daglig frem til avtalen. Hvis jeg avtaler at jeg kommer på Fredag kl 17 på middag og vin. Så sender hun melding kl 15 at nå er hun klar. Trenger bare å varme opp mat til jeg kommer.  Når kommer du spørr hun. Kl 17 som vi avtalte sier jeg. Bare kom før sier hun, for hun er klar hun. Hun vet at jeg jobber til kl 15. Må hjem først og dusje og kanskje ta en liten strekk på sofaen. Hun jobber ikke Fredager. 

Dette gjelder hver gang vi avtaler noe. Etter 5 års vennskap og mange avtaler kjenner jeg at jeg er lei. 

Bare en enkel avtale blir vanskelig. Vi avtaler at jeg kommer til henne og ar vi skal dra å handle. Så kommer meldinger: skal vi kjøre min eller din bil når du kommer hit? Skal vi dra først dit og dit,? Eller motsatt? Skal vi ta en lunch etter shopping osv osv. 

Noen flere som har  sånne slitsomme venner? 

Anonymkode: 3cd57...9ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nå lenger. Sånn gidder ikke jeg... 

Anonymkode: 4e2fa...b5d

Skrevet

Dropp å svare. Bare kom til avtalt tid. Hun gleder seg, men er antakelig usikker på mye i livet generelt, og ser ikke din hverdag. 

Anonymkode: bc4cf...368

Skrevet

Hun trenger vel litt trygghet 😂

Anonymkode: 24d35...47c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dropp å svare. Bare kom til avtalt tid. Hun gleder seg, men er antakelig usikker på mye i livet generelt, og ser ikke din hverdag. 

Anonymkode: bc4cf...368

Og imellom slaga skriver hun på forum: «Får aldri svar på sms! Vet at min venninne svarer alle andre, men aldri meg! Det er sårt!»

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og imellom slaga skriver hun på forum: «Får aldri svar på sms! Vet at min venninne svarer alle andre, men aldri meg! Det er sårt!»

Jeg svarer henne. Kanskje det som er dumt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ikke nå lenger. Sånn gidder ikke jeg... 

Anonymkode: 4e2fa...b5d

Jeg begynner å skjønne nå hvorfor hun ikke har flere nære venner 

Skrevet

Så tydelige avtaler som mulig uten rom for diskusjoner. Ingen alternativer

Anonymkode: 0bd6f...dd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så tydelige avtaler som mulig uten rom for diskusjoner. Ingen alternativer

Jeg prøver på det. Avtaler at jeg kommer på middag fredag ll 17 og at jeg tar med vin f eks. 

Men hun klarer å stille masse spørsmål uansett 

Skrevet

Wait what? Er det den venninna som er her inne mener du? 

Anonymkode: 0ff6a...045

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg prøver på det. Avtaler at jeg kommer på middag fredag ll 17 og at jeg tar med vin f eks. 

Men hun klarer å stille masse spørsmål uansett 

"vi avtalte at jeg kommer kl 17." "Vi avtalte at jeg kommer til deg og kjører min bil". 

Uvesentlige ting trenger ikke å svares. 

Dama har angst? Høres slitsomt ut for alle parter.. 

Anonymkode: 67807...c5e

Skrevet

Hun har vel angst eller andre problemer du ikke kjenner til. Godta, eller gi slipp.

Jeg hadde ei sånn venninne, hun er ikke ei venninne lenger. Har enda ei som er sånn, men hun betyr mye og jeg har godtatt at det er sånn fordi jeg vil beholde henne i livet mitt, men jeg har gjort tiltak. Eks:

Før var det sånn: (her var det mye spørsmål, men jeg var minst like dårlig til å komme med konkrete svar på det hun spurte om)

Hun: Hei. Skal vi møtes i løpet av uka?❤️

Jeg: Ja gjerne😊

Hun: Hvor vil du møtes?

Jeg: Spiller ingen rolle, kom til meg hvis du vil, ellers kommer jeg til deg. 

Hun: Hva vil du mest?

Jeg: Jeg kan komme til deg.

Hun: Når passer det?

Jeg: Tirsdag formiddag eller torsdag kveld.

Hun: Jeg kan ikke torsdag. Når på tirsdag passer det?

Jeg: Når som helst mellom levering av unger og jobb kl 15. 

Hun: Hva vil du da?

Jeg: kl 10?

Hun: Da skal jeg til manuellterapeut. Kan du kl.11?

Jeg: Ja, passer fint.

Hun: vil du møtes på café i stedet?

Jeg: Ja, det går fint.

Hun: hvilken da?

Jada, du skjønner. Utmattende!

Nå har jeg begynt å være tydelig, feks:

Hun: Hei. Vil du møtes i løpet av uka?

Jeg: Ja gjerne det! Skal jeg komme en tur til deg? Jeg er ledig tirsdag kl 11 og torsdag kl 19. Si ifra om en av dagene passer, så kommer jeg og skravler. 

Og i tillegg er jeg tydelig på at jeg hater å sende meldinger frem og tilbake. 

Anonymkode: 3ddb4...14c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hun har vel angst eller andre problemer du ikke kjenner til. Godta, eller gi slipp.

Jeg hadde ei sånn venninne, hun er ikke ei venninne lenger. Har enda ei som er sånn, men hun betyr mye og jeg har godtatt at det er sånn fordi jeg vil beholde henne i livet mitt, men jeg har gjort tiltak. Eks:

Før var det sånn: (her var det mye spørsmål, men jeg var minst like dårlig til å komme med konkrete svar på det hun spurte om)

Jeg: Ja gjerne det! Skal jeg komme en tur til deg? Jeg er ledig tirsdag kl 11 og torsdag kl 19. Si ifra om en av dagene passer, så kommer jeg og skravler. 

I dette tilfellet kunne jeg fort svart omtrent som venninnen din, rett og slett fordi jeg blir usikker og oppgitt over så ulne svar og trenger noe konkret å forholde meg til, og så vil jeg ikke bli sjefete heller ved å bare si et klokkeslett. Men jeg har blitt flinkere selv også til å være mer konkret, og jeg holder på ingen måte på slik som venninnen til HI.

Anonymkode: 36111...53f

Skrevet

Hva med å ringe til hverandre? Altså en samtale, det er ofte en undervurdert kommunikasjonsform. 😀

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Synes du legger opp til det så din skyld da. 

Anonymkode: 98f04...96f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har ei venninne som jeg føler at jeg blir sliten av. Spesielt når vi avtaler noe. Det blir så mye meldinger frem og tilbake der hun lurer på mye rart. Skal vi gjøre det sånn eller sånn eller sånn. Meldinger daglig frem til avtalen. Hvis jeg avtaler at jeg kommer på Fredag kl 17 på middag og vin. Så sender hun melding kl 15 at nå er hun klar. Trenger bare å varme opp mat til jeg kommer.  Når kommer du spørr hun. Kl 17 som vi avtalte sier jeg. Bare kom før sier hun, for hun er klar hun. Hun vet at jeg jobber til kl 15. Må hjem først og dusje og kanskje ta en liten strekk på sofaen. Hun jobber ikke Fredager. 

Dette gjelder hver gang vi avtaler noe. Etter 5 års vennskap og mange avtaler kjenner jeg at jeg er lei. 

Bare en enkel avtale blir vanskelig. Vi avtaler at jeg kommer til henne og ar vi skal dra å handle. Så kommer meldinger: skal vi kjøre min eller din bil når du kommer hit? Skal vi dra først dit og dit,? Eller motsatt? Skal vi ta en lunch etter shopping osv osv. 

Så drit henne. Hun har det gjerne bedre uten en som tenker sånn om henne. Er det venn? 

Skrevet

Godt å se at man bare dytter vekk så kalte venninner om de ikke er perfekt. Bare trist og provoserende å lese. Håper dere er perfekt selv da!  

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Synes du legger opp til det så din skyld da. 

Det var jo det jeg skrev. At vi begge var dårlige. Men jeg har tatt grep. I stedet for å vente på "hva vil du?" når jeg har sagt hos deg eller meg (velg da for faen), så har jeg blitt direkte og bestemmer mer bare for å slippe all pjattingen frem og tilbake. 

Nå er en meldingsutveksling gjort unna på 4 meldinger, da er avtalen spikret. Før kunne vi skrive 25 meldinger før vi var i nærheten av en avtale. 

Man skriver jo ikke "møtes?", og når vedkommende sier ja, hva med tirsdag?

Så skriver du nei da kan jeg ikke... da skriver du jo i første melding, "hei skal vi møtes, jeg kan på onsdag og lørdag". I stedet for å la den andre gjette seg frem til din timeplan. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så drit henne. Hun har det gjerne bedre uten en som tenker sånn om henne. Er det venn? 

Kan vel være irritert på en venn. Jeg er ikke bedre enn henne, men forskjellig. Jeg liker ikke å mase på noen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Kan vel være irritert på en venn. Jeg er ikke bedre enn henne, men forskjellig. Jeg liker ikke å mase på noen 

Tror du hun går inn for å irritere deg? Da må du si dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det var jo det jeg skrev. At vi begge var dårlige. Men jeg har tatt grep. I stedet for å vente på "hva vil du?" når jeg har sagt hos deg eller meg (velg da for faen), så har jeg blitt direkte og bestemmer mer bare for å slippe all pjattingen frem og tilbake. 

Nå er en meldingsutveksling gjort unna på 4 meldinger, da er avtalen spikret. Før kunne vi skrive 25 meldinger før vi var i nærheten av en avtale. 

Man skriver jo ikke "møtes?", og når vedkommende sier ja, hva med tirsdag?

Så skriver du nei da kan jeg ikke... da skriver du jo i første melding, "hei skal vi møtes, jeg kan på onsdag og lørdag". I stedet for å la den andre gjette seg frem til din timeplan. 

Bra er det. Folk er forskjell. Kanskje hun liker du tar mer styring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Syns du er en dårligere venn enn henne. Hun virker ensom og usikker.

Når hun sier at hun er klar, er det fordi hun gleder seg til du kommer. At du blir sur pga det... Og vil kutte henne ut for så lite.. Skuffende. 

Du kan gjøre noe med det. Du kan være rolig, ikke ta det så til deg, bare fortsett å si at du kommer kl 17,og at du gleder deg. Såpass orker du. 

De eksemplene du kommer med, som er så fryktelige irriterende for deg, er helt vanlige spørsmål. Ikke ta det nær av det. 

Anonymkode: a35cb...c42

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når hun sier at hun er klar, er det fordi hun gleder seg til du kommer. At du blir sur pga det... Og vil kutte henne ut for så lite.. Skuffende. 

Du kan gjøre noe med det. Du kan være rolig, ikke ta det så til deg, bare fortsett å si at du kommer kl 17,og at du gleder deg. Såpass orker du. 

De eksemplene du kommer med, som er så fryktelige irriterende for deg, er helt vanlige spørsmål. Ikke ta det nær av det. 

Det samme tenkte jeg. Stakkars venninnen som gleder seg, så synes hi hun bare er slitsom.

Anonymkode: 9264f...0bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det samme tenkte jeg. Stakkars venninnen som gleder seg, så synes hi hun bare er slitsom.

Anonymkode: 9264f...0bf

Så sant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Så enig med deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...