Gå til innhold

Eldre mennesker og hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en slektning. Hun er godt over 80 men ellers frisk og sprek. I de siste månedene har jeg lagt merke til at det har begynt å skorte litt med hygienen. Jeg har flere ganger i det siste gått rett etter henne på do og da har vasken vært tørr så hun vasker åpenbart ikke hendene etter dobesøk. Hun sier også selv at hun vasker håret en gang pr. uke og at det er et styr å dusje. Hun går turer hver dag eller trener på ergometersykkel, men jeg vet ikke om hun blir svett. Hun har begynt å dynke seg i parfyme, noe hun aldri gjorde før. Jeg antar at det er fordi hun føler at hun burde vasket seg eller dusjet men satser på parfyme isteden. Hvordan tar man opp noe slikt? Enn så lenge har vi bare gjort det slik at hun ikke hjelper til med å lage mat når hun er hos oss og jeg har prøvd meg med "hva synes du om den nye såpa på badet? Jeg synes den lukter litt sterkt, for jeg kjenner det jo i hele huset når noen har vasket hender..."

Anonymkode: 7c683...ae1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å dusje kan være litt ekkelt for eldre. De har dårligere balanse og gulvet er glatt. Så det ville jeg ikke ha sett på som rart. Men vaske hender kan du jo be henne om før dere lager mat. Ikke spør, bare ta fram såpa og si, «se her får du vasket deg før vi går i gang» - vask dine egne hender og overlat plassen så til henne. 

Anonymkode: 2aba5...914

Skrevet

Jeg har en svigermor som ikke vasker seg (ikke fordi hun ikke klarer det, men hun vil ikke). 

Hva hun (ikke) gjør hjemme hos seg selv kan jeg ikke styre, men når vi er sammen, sier jeg f. eks noe sånt som "nå er det ledig på badet, nå kan du vaske deg/dusje." Et tilbud man ikke kan si nei til, på en måte. Jeg har etter hvert funnet ut at det ikke er så lett å hjelpe folk som ikke vil ha hjelp, men da må jeg i hvert fall gjøre det levelig for oss som er rundt. 

Men det virker jo som om denne eldre damen egentlig er bevisst på det, siden hun dynker seg i parfyme. 

Jeg tror at jeg ville ha tatt en sånn indirekte vri - åja, den er kanskje vond å bruke, den der krana/såpa /manglet håndkleet?, kom her så finner vi noe du kan bruke - noe sånt som egentlig sier "jeg la merke til at du ikke vasket deg, men det kan da ikke ha vært med vilje? " 

Hvis du vet at hun har sluttet å dusje, så foreslå en sånn krakk eller håndtak som man kan holde i - gi i hvert fall inntrykk av at det nok er balansen, ikke at du tror at hun gir blanke (selv om hun kanskje gjør det?). 

Skrevet

Sånn ble svigerfar også, og det ble dessverre bare verre og verre...

Håndvask var et kapittel for seg, det så han rett og slett ikke vitsen med. Han gjorde det jo fordi alle forventet det, men jo eldre han ble jo sjeldnere ble det gjort.

Det var et sånt ork for han etterhvert med den dusjen. Han fikk hjemmesykepleier etterhvert for å hjelpe til med å dosere medisiner, og da prøvde vi jo å få ordnet så de skulle hjelpe han med å dusje en gang i uken. Men det gikk ikke. De kan ikke tvinge en samtykkekompetent person til å dusje når han ikke vil. Det ble lokket og lirt, men neida, han hadde jo dusjet i går osv så det var helt uaktuelt.

Vi la frem rent tøy til han, som ikke ble skiftet, han kunne etterhvert bruke samme undertøy i ukevis.

Det begynte i det små, som du beskriver, og ble gradvis verre og verre.

Vi kjøpte forresten en sånn dusjekrakk/stol til han som kunne stå i dusjen hele tiden. Så kunne han sitte i dusjen, men det fungerte ikke mange månedene før han ikke ville igjen.

Sønnene hans måtte være ganske direkte med han, si klart ifra at nå må du dusje, du lukter, jeg står her til du har dusjet osv. Det gikk en stund, men så nektet han igjen.

Her utviklet det seg til en dementdiagnose da, han var vel 85 eller noe sånt da han kom på sykehjemmet. Nå er det de som har kampen, han nekter fremdeles nemlig...

Det er ikke lett når de er litt sånn midt imellom. Friske nok til å klare seg selv, men likevel skorter det på noen ting, som hygiene.

Jeg kan forstå at det er et ork å gå i dusjen, at det er skummelt, glatt, slitsomt å ta klærne av og på osv osv, men det må jo gjøres.

Anonymkode: 8ea17...8c2

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Jeg har en svigermor som ikke vasker seg (ikke fordi hun ikke klarer det, men hun vil ikke). 

Altså hæ? Dette er avsporing, men hvorfor vil hun ikke? Hun må jo stinke? 

Anonymkode: 76d84...921

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså hæ? Dette er avsporing, men hvorfor vil hun ikke? Hun må jo stinke? 

Anonymkode: 76d84...921

Ja. Det lukter ikke godt, nei. Jeg vet ikke hvorfor, og barna hennes har tatt flere alvorsprater med henne om det, men, som sagt, det er vanskelig med folk som ikke vil. Vi orker bare å ha henne på besøk i veldig små porsjoner, det er egentlig veldig trist, for hun er både snill og ungene er veldig glad i henne. 

Men, ja, en avsporing. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...