Gå til innhold

Oppgitt over matten til nest yngste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min i 10.klasse er faglig sterk, men må også jobbe for det. I hele 9.klasse lå han på 5 i matematikk, (5, 5+) og fikk 6/5 på siste heldagsprøven før sommeren. Altså ganske flink i faget. I år har de fått ny lærer, og han får (sterk) 4 selv om læreren åpent innrømmer overfor sønnen min at prøvene han har laget har vært altfor vanskelige. Altså på hele trinnet, nesten 100 elever, var det én 6-er og 4-5 5-ere. Da sier det seg jo selv at nivået har vært for høyt, noe læreren altså også selv sier. Problemet er at sønnen vår vil inn på en linje der man MÅ ha 5 eller 6 i matematikk, og de ser også på julekarakterene. Hadde han ikke vært flink nok, så helt ok, men han er jo egentlig det. Det er heller ikke mulig å klage på underveisvurderinger, så nå er vi helt oppgitte her. Har vi noe vi skulle sagt? Han som har jobbet så hardt for å få høyt snitt for å komme inn (må ha over 5.4, og det har han), og nå ryker sannsynligvis muligheten fordi læreren ikke klarer å legge nivået rett...

Anonymkode: 965b5...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes matte burde blitt fjernet fra utdanningen. Det er jo en religion. Barn skal ikke presses på religioner. De skal få tenke selv og tro det de selv vil.

Anonymkode: 15b54...ed8

Skrevet

Hva er det med foreldre som tenker at de kan gjøre lærerens jobb bedre enn læreren selv.

Anonymkode: e31ac...0d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes matte burde blitt fjernet fra utdanningen. Det er jo en religion. Barn skal ikke presses på religioner. De skal få tenke selv og tro det de selv vil.

Hehe, hva har du drukket i dag ;)

Jeg har en sønn som er tømrerlærling, skulle likt å sett hvordan man skulle fungert som tømrer uten å kunne matte,

Har også en sønn som er utdannet innen økonomi og regnskap, mye matte i bunnen av den utdanningen også gitt.

Det er i det hele tatt veldig få utdannelser man ikke trenger matte i, er det noen i det hele tatt?

Anonymkode: f0635...bf4

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hehe, hva har du drukket i dag ;)

Jeg har en sønn som er tømrerlærling, skulle likt å sett hvordan man skulle fungert som tømrer uten å kunne matte,

Har også en sønn som er utdannet innen økonomi og regnskap, mye matte i bunnen av den utdanningen også gitt.

Det er i det hele tatt veldig få utdannelser man ikke trenger matte i, er det noen i det hele tatt?

Men matte er ikke vitenskapelig, det er et trosystem. Du må tro på at 2+2=4 for at matte skal fungere. Matte kan ikke bevises utenom ved matte. Altså er det en sirkulær logikk. I tillegg finnes ikke tall. Det å ta ett tre og legge det sammen med et annet tre er ikke å legge sammen 1+1. Trærne er fortsatt et tre og et annet tre. De bare representerer tall, men de er ikke tall. Faktisk kan ingen bevise vitenskapelig at tall finnes. Det hele er bare et trosystem. Derfor burde vi vært fri for matte i skolen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men matte er ikke vitenskapelig, det er et trosystem. Du må tro på at 2+2=4 for at matte skal fungere. Matte kan ikke bevises utenom ved matte. Altså er det en sirkulær logikk. I tillegg finnes ikke tall. Det å ta ett tre og legge det sammen med et annet tre er ikke å legge sammen 1+1. Trærne er fortsatt et tre og et annet tre. De bare representerer tall, men de er ikke tall. Faktisk kan ingen bevise vitenskapelig at tall finnes. Det hele er bare et trosystem. Derfor burde vi vært fri for matte i skolen.

Wow. Det er denne type ‘logikk’ man finner på lukket avdeling. 

Anonymkode: f721d...9f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Wow. Det er denne type ‘logikk’ man finner på lukket avdeling. 

Anonymkode: f721d...9f1

Det er rart, for der er ingenting galt med den. Bevis vitenskapelig at matte finnes uten å bruke sirkulær logikk (matte for å bevise matte).

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hva er det med foreldre som tenker at de kan gjøre lærerens jobb bedre enn læreren selv.

Anonymkode: e31ac...0d7

Det tror jeg ikke. Læreren sa selv at prøvene har hatt for høyt nivå, men at han skal justere dem neste termin og at sønnen min da garantert vil klare en 5-er. Problemet er at han skulle ha hatt den nå også. Jeg er forøvrig lærer selv, og om jeg legger nivået for høyt på vurderinger, så justerer jeg karakterene deretter også. Det er jo ikke elevene sin feil dersom jeg bommer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er rart, for der er ingenting galt med den. Bevis vitenskapelig at matte finnes uten å bruke sirkulær logikk (matte for å bevise matte).

Du må ha et slitsomt liv...?

Hva annet tenker du på, tiden, klokka, kalenderen?

Det er mye vi mennesker har satt i system for å fungere best mulig på vår klode og i vår verden altså. Om man skal begynne din type logikk blir livet slitsomt

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

😂

Anonymkode: 93566...c60

Skrevet

Hvilken linje på vgs krever 5 eller 6 i matte? Jeg viste ikke at det var linjer som hadde opptakskrav annet enn karaktersetting eller egne opptaksprøver.

Da jeg gikk på vgs opplevde vi noe liknende. Ved skifte av lærer raste klassen ned i karakter. Det viste seg imidlertid fort at det var den første læreren som hadde gitt oss alt for gode karakterer. Vi måtte jobbe beinhardt for å ta igjenn det vi faktisk ikke hadde lært det første året.

Anonymkode: 88dcc...2ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvordan tenker du dagens samfunn skal fungere uten at mennesker kan en viss mengde matematikk?

Det mases om at økonomi må inn i skolen. Hvordan skal du forklare budsjett, renter og lån til ungdommer uten matematikk?

Skal man starte videregående med basal matematikk? Velkommen til videregående - nå skal vi lære lille gangetabellen.

Sykepleiere, leger, økonomer, regnskapsførere, ingeniører, tømrere, elektrikere osv osv trenger alle matematikk for å gjøre jobben sin. Uansett om du anser det som tro eller ikke. Vil du ha en sykepleier som trekker opp medisinen din som ikke TROR på matematikk? Eller legen som doserer cellegift til en kreftsyk eller ingeniøren som beregner maks last en bro skal tåle?

Anonymkode: 90ca1...f4d

Skrevet

Du har jo delvis rett i at matte kan sammenliknes med religion. Det er en forutsetning å godta utgangspunktet. Slik jeg ser det har matematikken to sider. På den ene siden er det et språk og på den andre siden er det en vitenskap for å forklare logiske sammenhenger.

Skrevet

De bør ha klare regler hva en i 10 trinn skal lære og ha prøver deretter. 
Meeeen mye er utrettferdig.

Min sønn ble plassert i en gruppe i musikk, der ingen ville gjøre noe eller samarbeide. I tillegg var det lagt opp slik at de måtte ta de litt på privaten og, noe de andre var for opptatt til. Dermed ble det 4 i faget, hadde sterk 5 fra før. 
Samme med mat og helse, ble satt på gruppe med 2 som bare dukket opp når de ville og 2 som ville bestemme alt.

og dette trakk ned snittet og min gutt søker og med julekarakterer….

Det er ikke noe gøy når skolen ikke vil høre eller forstå

Anonymkode: c2a1e...611

Skrevet

Hi, kan dere ta dette opp med rektor eller kommunens skoleansvarlige?

Det er jo helt meningsløst at lærere bevisst skal kunne sabottere ungdommenes muligheter for å komme inn på ønskede studier.

Jeg var borti noe lignende en gang. Skulle følge vanlig undervisning i et fag, men så skulle klassen også ta en internasjonal eksamen i faget, hvor man får et sertifikat på kunnskapsnivået. Lærer sa at ingen kunne oppnå toppresultat på den (flere ulike tester og intervju over to dager), og at han selv maks kunne oppnå en B, hvis han jobbet ekstra hardt og i tillegg var heldig. Dette var en så ekkel lærer (la an på elever som var 30 år yngre enn ham, var utro mot sin 20 år yngre kone, satte karakterer etter hvor mye han likte elevene) at det gikk en f... i meg. Jeg fant i det stille ut at jeg skulle få beste resultat mulig. I løpet av året satte læreren meg konsekvent ned i karakter i faget. Da vi på slutten av året tok den internasjonale eksamenen (som var helt uavhengig av skolen vi gikk på) fikk jeg toppresultat på alle deleksamene. Læreren nektet å snakke med meg etter det, fordi han selv ikke var på det nivået. Mange år etterpå møtte jeg ei jeg det året gikk i klasse med, hun fortalte at læreren fremdeles gikk rundt og skrøt av nivået på egen undervisning fordi han mente han hadde æren for at jeg fikk A. Sannheten var at jeg det året med ham som lærer ikke hadde lært noe nytt, jeg hadde det nivået før jeg fikk ham som lærer og fortsatte å utvikle kunnskapen i faget utenom undervisningen på egen hånd.

Poenget er egentlig at kanskje sønnen din kan greie å hoste opp nok f...-holdning og på den måten greie å få enda høyere resultat fremover? Uansett, om han greier 6 fra nå til sommeren vil vel snittet være 5.

Men ta det med rektor/skoleansvarlig, for en lærer kan ikke bevisst legge et nivå høyt over det elevene skal kunne og så gi dem dårligere karakterer enn hva som speiler kunnskapsnivået deres ut fra hva de er forventet å kunne på nåværende klassetrinn.

Anonymkode: c6d94...dee

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvilken linje på vgs krever 5 eller 6 i matte? Jeg viste ikke at det var linjer som hadde opptakskrav annet enn karaktersetting eller egne opptaksprøver.

Da jeg gikk på vgs opplevde vi noe liknende. Ved skifte av lærer raste klassen ned i karakter. Det viste seg imidlertid fort at det var den første læreren som hadde gitt oss alt for gode karakterer. Vi måtte jobbe beinhardt for å ta igjenn det vi faktisk ikke hadde lært det første året.

Jo, det er noen, i dette tilfellet TAF. Som sagt har læreren selv innrømmet feil, og min svigerfar er erfaren mattelærer som også reagerte på nivået på første prøven, at det var for høyt. Han har jobbet en del med matte sammen med sønnen min, og jeg tenker at han med over 30 års erfaring og mange år som sensor vet hva han snakker om. 

HI

Skrevet

Sjelden man ser bedre argument for fortsatt matteundervisning i skolen, og gjerne styrket undervisning i faget også.

Det er jo sensasjonelt, ingen annen religion samler verden på den måten som matematikk gjør 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi, kan dere ta dette opp med rektor eller kommunens skoleansvarlige?

Det er jo helt meningsløst at lærere bevisst skal kunne sabottere ungdommenes muligheter for å komme inn på ønskede studier.

Jeg var borti noe lignende en gang. Skulle følge vanlig undervisning i et fag, men så skulle klassen også ta en internasjonal eksamen i faget, hvor man får et sertifikat på kunnskapsnivået. Lærer sa at ingen kunne oppnå toppresultat på den (flere ulike tester og intervju over to dager), og at han selv maks kunne oppnå en B, hvis han jobbet ekstra hardt og i tillegg var heldig. Dette var en så ekkel lærer (la an på elever som var 30 år yngre enn ham, var utro mot sin 20 år yngre kone, satte karakterer etter hvor mye han likte elevene) at det gikk en f... i meg. Jeg fant i det stille ut at jeg skulle få beste resultat mulig. I løpet av året satte læreren meg konsekvent ned i karakter i faget. Da vi på slutten av året tok den internasjonale eksamenen (som var helt uavhengig av skolen vi gikk på) fikk jeg toppresultat på alle deleksamene. Læreren nektet å snakke med meg etter det, fordi han selv ikke var på det nivået. Mange år etterpå møtte jeg ei jeg det året gikk i klasse med, hun fortalte at læreren fremdeles gikk rundt og skrøt av nivået på egen undervisning fordi han mente han hadde æren for at jeg fikk A. Sannheten var at jeg det året med ham som lærer ikke hadde lært noe nytt, jeg hadde det nivået før jeg fikk ham som lærer og fortsatte å utvikle kunnskapen i faget utenom undervisningen på egen hånd.

Poenget er egentlig at kanskje sønnen din kan greie å hoste opp nok f...-holdning og på den måten greie å få enda høyere resultat fremover? Uansett, om han greier 6 fra nå til sommeren vil vel snittet være 5.

Men ta det med rektor/skoleansvarlig, for en lærer kan ikke bevisst legge et nivå høyt over det elevene skal kunne og så gi dem dårligere karakterer enn hva som speiler kunnskapsnivået deres ut fra hva de er forventet å kunne på nåværende klassetrinn.

Nei, det er det jeg også mener at ikke er greit. Det som ble problemet her er at sønnen min fikk tilbake heldagsprøven samme dag som terminkarakteren ble satt, og da var det visst ikke noe å gjøre. Hadde vi visst det bare én dag tidligere kunne jeg/far prøvd å snakke med læreren, men nå er det liksom for sent. Sønnen min fikk beskjed om det var jo ikke et problem siden det er terminkarakter og ikke standpunkt, men det er jo faktisk et problem. 

Jeg får prøve igjen på mandag og se om det er mulig å gjøre noe. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det jeg også mener at ikke er greit. Det som ble problemet her er at sønnen min fikk tilbake heldagsprøven samme dag som terminkarakteren ble satt, og da var det visst ikke noe å gjøre. Hadde vi visst det bare én dag tidligere kunne jeg/far prøvd å snakke med læreren, men nå er det liksom for sent. Sønnen min fikk beskjed om det var jo ikke et problem siden det er terminkarakter og ikke standpunkt, men det er jo faktisk et problem. 

HI

Det er alltid mulig å gjøre noe med. Det kan sendes inn korreksjoner på feilførte karakterer, også terminkarakterer. 

Anonymkode: f184b...1a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

HI

Det bør jo heller ikke være rett, at man ikke har mulighet til å klage på resultatet - så det bør også tas opp. Enda mer spesielt er jo dette når lærer har innrømmet at han/hun har gjort feilen i utgangspunktet. Lærer har vært bevisst på egen feil, kunne rettet det opp da han/hun rettet prøvene ved å korrigere karakterene ut fra forventet nivå - men valgte å la være. Feil på feil på feil, da må det være en klagemulighet, noe annet er meningsløst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sønnen min i 10.klasse er faglig sterk, men må også jobbe for det. I hele 9.klasse lå han på 5 i matematikk, (5, 5+) og fikk 6/5 på siste heldagsprøven før sommeren. Altså ganske flink i faget. I år har de fått ny lærer, og han får (sterk) 4 selv om læreren åpent innrømmer overfor sønnen min at prøvene han har laget har vært altfor vanskelige. Altså på hele trinnet, nesten 100 elever, var det én 6-er og 4-5 5-ere. Da sier det seg jo selv at nivået har vært for høyt, noe læreren altså også selv sier. Problemet er at sønnen vår vil inn på en linje der man MÅ ha 5 eller 6 i matematikk, og de ser også på julekarakterene. Hadde han ikke vært flink nok, så helt ok, men han er jo egentlig det. Det er heller ikke mulig å klage på underveisvurderinger, så nå er vi helt oppgitte her. Har vi noe vi skulle sagt? Han som har jobbet så hardt for å få høyt snitt for å komme inn (må ha over 5.4, og det har han), og nå ryker sannsynligvis muligheten fordi læreren ikke klarer å legge nivået rett...

Ar det er en 6’er og noen 5’ere sier da ingenting om at nivået er for høyt på prøven. Det kan jo faktisk tenkes at ungdommen for lett har fått gode karakterer i 9. eller at de rett og slett ikke har jobbet godt nok i 10. det er helle kkke veldig uvanlig st de som har ligget på 5 og 6 i 9. går ned i 10 når stoffet blir vanskeligere  

Dessuten er det nye måter å gjennomføre eksamen på fra i år, dvs annerledes oppgaver. Dette må trenes på for at de skal forstå hvordan de skal løses. Kanskje han trenger å jobbe mer med dette?

Lærern lager helt sikkert ikke alle oppgavene på egenhånd. Jeg tipper han tar oppgaver fra lærerveiledningen, fra eksamenseksemplenesom ble gitt ut i fjor osv

Anonymkode: b0d71...b35

Skrevet

Hvor mange 6'ere tenker du er rimelig i en populasjon på ca 100 elever? 1 var jo litt lite, men slettes ikke utenkelig lite. Det har riktignok gått inflasjon i gode karakterer mange steder, men hvis flere enn 2-5% får 6 er det enten et eksepsjonelt kull eller altfor lave krav.

Anonymkode: 15a89...a11

Skrevet

Du er syyyyyk 

Anonymkode: 06c78...50d

Skrevet

Innenfor det paradigmet vi opererer i er matematikk akseptert som vitenskap. Uten dette faller all annen vitenskap også fra hverandre. Det er dermed slettes ikke feil å behandle matematikk vitenskapelig.

Anonymkode: 15a89...a11

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Ar det er en 6’er og noen 5’ere sier da ingenting om at nivået er for høyt på prøven. Det kan jo faktisk tenkes at ungdommen for lett har fått gode karakterer i 9. eller at de rett og slett ikke har jobbet godt nok i 10. det er helle kkke veldig uvanlig st de som har ligget på 5 og 6 i 9. går ned i 10 når stoffet blir vanskeligere  

Dessuten er det nye måter å gjennomføre eksamen på fra i år, dvs annerledes oppgaver. Dette må trenes på for at de skal forstå hvordan de skal løses. Kanskje han trenger å jobbe mer med dette?

Lærern lager helt sikkert ikke alle oppgavene på egenhånd. Jeg tipper han tar oppgaver fra lærerveiledningen, fra eksamenseksemplenesom ble gitt ut i fjor osv

Anonymkode: b0d71...b35

Tenk om folk kunne lest alt før de svarer. Poenget her er at læreren selv har sagt at nivået er for høyt! Han har altså helt klart og tydelig gitt beskjed om at han har bommet, men han mente det ikke spiller noen rolle siden det "bare" er terminkarakter. Dessverre er det da noen som trenger riktig resultat også på disse, og da er det et problem når læreren bommer slik at det går utover elevene. 

Sønnen min satt sammen med farfaren sin over flere helger (farfaren er mattelærer selv i ungdomsskolen) og regnet oppgaver som de fikk beskjed om at de skulle få før heldagsprøven, og han klarte alt helt fint da. Men så var oppgavene på selve prøven mye vanskeligere.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...