Gå til innhold

Lav fsh og lh -blodprøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare meg årsak til det? 

Anonymkode: c9813...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Pusher litt. Og innrømmer at jeg er bittelitt  bekymra 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnen til at du tok prøvene? Er det andre svar som er utenfor referanseområde også?

https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/hormoner/patologi/

Jeg kan ikke så mye om dette, så bruker Google her, men ved amenore kan man få de svarene du viser (uteblitt menstruasjon)

Anonymkode: cd12e...892

Legger ved denne også: https://sml.snl.no/amenoré

Gonadesvikt er det som gir slike problemer, det kalles sekundær amenore hvis du tidligere har hatt menstruasjon. Det kan skyldes alt fra stress til svulst, og er umulig å gi deg svar på over nett.

Har du legetime for å snakke om prøvesvarene snart? Om ikke ville jeg ringt på mandag og forhørt meg med fagfolk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Legger ved denne også: https://sml.snl.no/amenoré

Gonadesvikt er det som gir slike problemer, det kalles sekundær amenore hvis du tidligere har hatt menstruasjon. Det kan skyldes alt fra stress til svulst, og er umulig å gi deg svar på over nett.

Har du legetime for å snakke om prøvesvarene snart? Om ikke ville jeg ringt på mandag og forhørt meg med fagfolk.

Tusen takk ❤️ 

Jeg har ikke uteblitt menstruajson. Snarere tvert imot. Skal sjekke ut linken! Har ikke time for å snakke om svarene. Jeg sjekket de bare selv i går kveld, så legen ser de vel på mandag og gir beskjed om det er krise. Håper jeg 

Skrevet

Ser at gonadesvikt gir høye verdier, ikke lave. Var kun de to prøvene som var utenfor referanseområdet

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser at gonadesvikt gir høye verdier, ikke lave. Var kun de to prøvene som var utenfor referanseområdet

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk ❤️ 

Jeg har ikke uteblitt menstruajson. Snarere tvert imot. Skal sjekke ut linken! Har ikke time for å snakke om svarene. Jeg sjekket de bare selv i går kveld, så legen ser de vel på mandag og gir beskjed om det er krise. Håper jeg 

Okey, jeg finner lite (både forskning og annet) med lav fhs og lh uten uteblitt menstruasjon, så da er jeg dessverre ikke så mye til hjelp 🙈

Eneste som går igjen er at den vanligste årsaken hos voksne kvinner til lave verdier er stress, for hard fysisk aktivitet over lang tid eller problemer med stoffskifte. Finner også artikler som sier at lave verdier én gang ikke nødvendigvis er et problem i seg selv, og at testene gjerne må gjøres flere ganger. (De skal også taes tidligst 3 timer etter du har våknet).

Hvorfor ble prøvene tatt i første omgang?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Okey, jeg finner lite (både forskning og annet) med lav fhs og lh uten uteblitt menstruasjon, så da er jeg dessverre ikke så mye til hjelp 🙈

Eneste som går igjen er at den vanligste årsaken hos voksne kvinner til lave verdier er stress, for hard fysisk aktivitet over lang tid eller problemer med stoffskifte. Finner også artikler som sier at lave verdier én gang ikke nødvendigvis er et problem i seg selv, og at testene gjerne må gjøres flere ganger. (De skal også taes tidligst 3 timer etter du har våknet).

Hvorfor ble prøvene tatt i første omgang?

Takk for googlehjelp og tolkning ❤️Tok masse andre prøver som ikke det kommer svar på før om en uke også. 
Legen var sparsommelig med informasjon om hvilke prøver som ble tatt og hvorfor, men jeg har blødninger konstant, samt at jeg har mistenkt insulinresistens selv. 
Kanskje det bare er en feil på prøvene. Jeg tok de klokka 09:40, hadde stått opp klokka 7:30 🤷🏼‍♀️ Kanskje jeg bare overtenker her altså. Ble bare litt bekymra. Det ble også tatt noen prøver knytta til bukspyttkjertelen, men den er sendt ett annet sted jeg ikke får sjekka prøvesvar på selv så vet ikke om de er ferdig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...