Gå til innhold

Du som jobber et sted med clean desk/ free seating/ abw

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For min del er det helt uproblematisk. Vi jobber med en type arbeid som krever mye konsentrasjon, og folk er stort sett flinke til å ta hensyn. Vi har ikke stort behov for å ha en masse papirer og slikt på pulten, siden det meste er tilgjengelig digitalt. Det er viktig med gode kjøreregler, slik at det ikke blir konflikter. 

Anonymkode: f7877...042

Dette kommer jeg på i farten:

Fordeler

Lett å stille spørsmål, lett å få med seg hva som skjer, veldig morsomt når alle blir med på en spontan spøk / kommer med morsomme innspill osv., fint å slippe fast nabo hvis naboen viser seg å være irriterende e.l. (da kan du bare flytte deg), alltid noen å spise lunsj med, lærer om hva de andre holder på med, flere å spille på.

Ulemper

Støy, forstyrrelser, krever energi å finne frem PC,  osv. hver morgen (altså negativt at ingenting står klart og at man liksom kommer "hjem" til sin pult når man kommer på jobb), kan være stressende å komme tidsnok til å få en plass du liker hvis det er få plasser eller få gode plasser, irriterende når folk ikke har ryddet etter seg, irriterende hvis ikke alle plassene har like godt utstyr / gode stoler.

Tips: støykansellerende hodetelefoner og/eller ørepropper, hjemmekontor iblant hvis du ikke tåler alle inntrykkene så godt, husk at det er lov å ikke bli med til lunsj også – er deilig å sitte en halvtime i fred av og til. Og til slutt:

Velg en person som kan være sonens "verneombud", som kan være den som tar opp støyproblematikk/rot o.l. på vegne av andre. Kan være vanskelig å gi beskjed på en ordentlig måte, og noen tåler tilbakemelding dårlig. Da er det greit at en nøytral person tar den jobben, så slipper dere dårlig stemning.

Anonymkode: eacc2...440

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva synes du om det? Fordeler og ulemper? Noen gode råd til noen som skal over til den løsningen snart?

Anonymkode: bf78d...ac6

Jeg har jobbet steder med free seating. Jeg ser ingen store fordeler for arbeidstakerne sammenlignet med åpent landskap der man har fast plass, men om dere er flere som er borte på reiser, har hjemmekontor etc. kan de redusere antall pulter. Et av stedene jeg jobbet som hadde det hadde en politikk om at om du skulle i møter som varte i 2 timer eller mer, så måtte du rydde pulten. Det var også for få plasser så når du kom tilbake fra møtet så hente det at der ikke var tilgjengelige plasser... Dette gikk de heldigvis bort fra.

Det som skjer er at alle stort sett har faste plasser likevel ettersom det er litt kjedelig å stille inn stol, pult og skjerm hver gang. Alle som stort sett var på kontoret hver dag tok da de samme plassene hver gang og de som var der innimellom delte på de andre plassene. 

Jobber dere mye prosjektbasert der det er forskjellige medarbeidere som jobber sammen på hvert prosjekt kan der forresten være en fordel med free seating ved at man enkelt kan sitte sammen i prosjektgrupper uten å måtte flytte på andre. 

Trenger du en del ting på pulten som papirer, te-kopp eller lignende er det greit å ha en eske til dette. Da pakker man dette bare ned i esken på pulten før man går til skapet for å låse inn PC og esken. Det er enklere enn å bære det slik enn å sjonglere alt mens man skal låse opp eller igjen skapet. Om dere har bærbare PC er greit å sette av litt tid til å stenge ned PC ettersom PCen har bedre av å ligge avslått i skapet i stedet for i dvale.

Anonymkode: 7490b...52b

Nyere forskning har vist at effektiviteten på arbeidsplassen går ned og sykemeldingene opp med slike løsninger, så det er rimelig uforståelig at arbeidsgivere fortsetter å velge den løsningen.

Du har fått noen gode råd, Hi. Selv hadde jeg begynt å søke jobb andre steder om arb.giver gikk inn for en slik ordning, så jeg har nok ikke mer råd enn hva du allerede har fått.

Eller, jo ett, kjenner flere som jobber slik. De sier det ofte er kaldt i så store lokaler, spesielt når det er lave skillevegger i rommet, så de anbefaler å ha nok varme klær på jobb.

Anonymkode: 8a4af...b5c

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nyere forskning har vist at effektiviteten på arbeidsplassen går ned og sykemeldingene opp med slike løsninger, så det er rimelig uforståelig at arbeidsgivere fortsetter å velge den løsningen.

Du har fått noen gode råd, Hi. Selv hadde jeg begynt å søke jobb andre steder om arb.giver gikk inn for en slik ordning, så jeg har nok ikke mer råd enn hva du allerede har fått.

Eller, jo ett, kjenner flere som jobber slik. De sier det ofte er kaldt i så store lokaler, spesielt når det er lave skillevegger i rommet, så de anbefaler å ha nok varme klær på jobb.

Jeg satt slik at jeg ble truffet av kald luft ned nakken. Da var det godt å ha et sjal og et par fingerhansker i skapet.

Anonymkode: 7490b...52b

Annonse

For min del ser jeg knapt noen som helst fordel.

Åpent landskap/ABW fungerer egentlig kun der hvor man faktisk skal interagere med hverandre mye gjennom arbeidsdagen, hvor man jobber sammen i prosjekter og generelt er avhengig av spontan kommunikasjon gjennom dagen. Altså der hvor det SKAL snakkes og hvor man ikke trenger skjerming fra visuell og audidativ støy.

Hvis man må være stille, sitte med headset, bygge opp skjermvegger osv er åpne landskap kun begrunnet utfra et økonomisk perspektiv. Forskning viser at det fører til flere helseplager, mindre konsentrasjon og mindre effektivitet.

Jeg har forsøkt, men for meg er det helt uaktuelt å jobbe sånn. Jeg trenger ikke et svært cellekontor, men det å ha fast plass, mulighet for å skjermes fra snakk og visuell støy, begrense den sosiale interaksjonen til møter, pauser og teamarbeid er viktig. For ikke å snakke om å slippe å stille inn stol, bods, skjermer osv hver dag. Jeg takket nettopp nei til en ny jobb hvor man skulle ha free seating og clean desk. Det er faktisk helt uaktuelt.

Anonymkode: e3c7b...81a

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

For min del ser jeg knapt noen som helst fordel.

Åpent landskap/ABW fungerer egentlig kun der hvor man faktisk skal interagere med hverandre mye gjennom arbeidsdagen, hvor man jobber sammen i prosjekter og generelt er avhengig av spontan kommunikasjon gjennom dagen. Altså der hvor det SKAL snakkes og hvor man ikke trenger skjerming fra visuell og audidativ støy.

Hvis man må være stille, sitte med headset, bygge opp skjermvegger osv er åpne landskap kun begrunnet utfra et økonomisk perspektiv. Forskning viser at det fører til flere helseplager, mindre konsentrasjon og mindre effektivitet.

Jeg har forsøkt, men for meg er det helt uaktuelt å jobbe sånn. Jeg trenger ikke et svært cellekontor, men det å ha fast plass, mulighet for å skjermes fra snakk og visuell støy, begrense den sosiale interaksjonen til møter, pauser og teamarbeid er viktig. For ikke å snakke om å slippe å stille inn stol, bods, skjermer osv hver dag. Jeg takket nettopp nei til en ny jobb hvor man skulle ha free seating og clean desk. Det er faktisk helt uaktuelt.

Det er vel her det strander litt for meg og flere av mine kolleger. Vi ser ingen fordeler med det. Vi jobber alle med arbeid som krever konsentrasjon og ro og det er bare en liten del av kontoret som jobber prosjektbasert og der det kastes verbal ball i løpet av arbeidsdagen. Det er helt åpenbart at denne løsningen kun skyldes at det er rimeligere og at man kan regne inn trappeløp og kantine som kontorareal. Jeg har en jobb der jeg trenger en del papirer og må regne med at en del av arbeidsdagen nå vil gå til å hente og legge vekk alt jeg trenger for å kunne gjøre jobben min. Om jeg ikke får en plass i nærheten av det rommet alle papirene skal legges på så blir det mye bortkastet tid på å gå fram og tilbake. Plassen skal også ryddes om vi skal være borte i mer enn 30 minutter. Jeg prøver å gå inn i dette med et åpent sinn, men sliter med å finne noe som blir bedre enn det jeg har i dag. I dag sitter de fleste av oss på cellekontor eller i minilandskap med 2-5 personer og det fungerer veldig bra. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel her det strander litt for meg og flere av mine kolleger. Vi ser ingen fordeler med det. Vi jobber alle med arbeid som krever konsentrasjon og ro og det er bare en liten del av kontoret som jobber prosjektbasert og der det kastes verbal ball i løpet av arbeidsdagen. Det er helt åpenbart at denne løsningen kun skyldes at det er rimeligere og at man kan regne inn trappeløp og kantine som kontorareal. Jeg har en jobb der jeg trenger en del papirer og må regne med at en del av arbeidsdagen nå vil gå til å hente og legge vekk alt jeg trenger for å kunne gjøre jobben min. Om jeg ikke får en plass i nærheten av det rommet alle papirene skal legges på så blir det mye bortkastet tid på å gå fram og tilbake. Plassen skal også ryddes om vi skal være borte i mer enn 30 minutter. Jeg prøver å gå inn i dette med et åpent sinn, men sliter med å finne noe som blir bedre enn det jeg har i dag. I dag sitter de fleste av oss på cellekontor eller i minilandskap med 2-5 personer og det fungerer veldig bra. 

Trappeløp og kantine kan ikke regnes inn i arealet. Spiserom og sosiale soner kan😀

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Har jobbet slik og ingen fordeler. Kun ekstra arbeid og stress. Vi var mange som slutta etter en stund. 
Min erfaring er at det er kun bakdeler for de ansatte. 

Anonymkode: 47761...6eb

Kun romper?

Anonymkode: f7877...042

Trappeløp og kantine kan ikke regnes inn i arealet. Spiserom og sosiale soner kan😀

De har solgt det veldig inn at vi kan sitte i trappa og jobbe og hele kantina regnes vel som sosial sone. Ved siste opptelling så fant vi vel ut at om alle ansatte skulle komme på kontoret en dag så er det en del som må sitte på alternative plasser. Når man så legger det sammen med at ledelsen har en veldig restriktiv holdning til hjemmekontor og helst ser at alle møter på kontoret hver dag så vet jeg ikke helt hva de har tenkt. Skal jeg gjøre jobben min med en viss grad av effektivitet så trenger jeg to skjermer og plass. Å sitte i trappa, selv med putene de skal slenge ut der, eller i en sofakrok er helt uaktuelt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De har solgt det veldig inn at vi kan sitte i trappa og jobbe og hele kantina regnes vel som sosial sone. Ved siste opptelling så fant vi vel ut at om alle ansatte skulle komme på kontoret en dag så er det en del som må sitte på alternative plasser. Når man så legger det sammen med at ledelsen har en veldig restriktiv holdning til hjemmekontor og helst ser at alle møter på kontoret hver dag så vet jeg ikke helt hva de har tenkt. Skal jeg gjøre jobben min med en viss grad av effektivitet så trenger jeg to skjermer og plass. Å sitte i trappa, selv med putene de skal slenge ut der, eller i en sofakrok er helt uaktuelt. 

Sitte i trappa å jobbe? Høres ut som en dårlig spøk. Akkurat som om de hadde sittet i trappa og jobbet selv.

Anonymkode: 99df1...834

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Sitte i trappa å jobbe? Høres ut som en dårlig spøk. Akkurat som om de hadde sittet i trappa og jobbet selv.

Anonymkode: 99df1...834

Nemlig! Tror de har helt glemt at vi ikke er en gjeng med elever på videregående, men at vi er ansatte med tidsfrister og mye å gjøre. 

Jeg gjør det ikke lenger. Det var skrekkelig, så jeg byttet jobb. 

Støy, visuelle forstyrrelser, vanskelig å finne plass, kaos på dager med personalmøter siden alle var på jobb da. Fikk klart nedsatt effektivitet og var helt vaskefille i hodet på slutten av hver arbeidsdag.

Anonymkode: 2f652...a25

Ville koblet på HMS også her, for dette høres rimelig hodeløst ut fra ledelsens side.

Det er visse krav til arbeidsmiljø og arbeidsplassens utforming mtp. ergonomi m.m. En trapp er ikke en gang i nærheten av å oppfylle noen av disse pliktene arb.giver har for å tilrettelegge arb.plass.

Jeg synes alle som tenker som deg bør gå sammen og løfte saken ved å få inn HMS, tillitsvalgt og verneombud. Og still konkrete spørsmål - f.eks. "skal Kari og Morten og Alexander kunne gjøre en noenlunde effektiv jobb trenger disse to skjermer og plass rundt, bl.a. til en god del papirer, Vibeke trenger å ha det stille rundt seg da hun sitter i mye i viktige telefoner, og hun trenger tilgang på xxx og yyy.... helt konkret, hvordan mener du disse skal kunne jobbe effektivt ved "alternative plasser", ulike plasser osv.?"

En annen ting er det at trappeoppganger og kantine er fine steder for andre å fange opp informasjon om bedriften, informasjon som kan redusere bedriftens konkurranseevne osv. Det er med andre ord svært lite lurt å legge møter slike steder.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ville koblet på HMS også her, for dette høres rimelig hodeløst ut fra ledelsens side.

Det er visse krav til arbeidsmiljø og arbeidsplassens utforming mtp. ergonomi m.m. En trapp er ikke en gang i nærheten av å oppfylle noen av disse pliktene arb.giver har for å tilrettelegge arb.plass.

Jeg synes alle som tenker som deg bør gå sammen og løfte saken ved å få inn HMS, tillitsvalgt og verneombud. Og still konkrete spørsmål - f.eks. "skal Kari og Morten og Alexander kunne gjøre en noenlunde effektiv jobb trenger disse to skjermer og plass rundt, bl.a. til en god del papirer, Vibeke trenger å ha det stille rundt seg da hun sitter i mye i viktige telefoner, og hun trenger tilgang på xxx og yyy.... helt konkret, hvordan mener du disse skal kunne jobbe effektivt ved "alternative plasser", ulike plasser osv.?"

En annen ting er det at trappeoppganger og kantine er fine steder for andre å fange opp informasjon om bedriften, informasjon som kan redusere bedriftens konkurranseevne osv. Det er med andre ord svært lite lurt å legge møter slike steder.

Vi har gjort det, men får beskjed om at alle andre steder man har innført dette så fungerer det så fint og alle trives så godt med det. Det er vist ingen problemer for noen. Trapp og kantine er internt på kontoret så det er nok ikke fare for å røpe bedriftshemmeligheter. 

I en del bedrifter med kontorarbeidsplasser er samtidigheten lav, kanskje det til enhver tid er kun 60% av de ansatte som sitter på arbeidsplassen sin. De er i møter, på jobbreise, hjemmekontor, hjemme med sykt barn eller er syke.

Klart det er økonomisk gunstig å ha et mindre kontorbygg, det er også miljøvennlig. 

Jeg har yrke hvor det er vanlig å sitte i landskap, men vi har ikke innført free seating. 

Jeg er over 50 og har jobbet i mange år, jeg ser at samtidigheten har gått betraktelig ned etter korona. Jeg er ikke fan av hjemmekontor og synes det har blitt mer tomt og stusselig på jobb en del dager. Kommunikasjon og samarbeidet er ikke like bra når mange har sporadisk hjemmekontor og vi jobber i team. 

Anonymkode: b62d8...fe3

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Vi har gjort det, men får beskjed om at alle andre steder man har innført dette så fungerer det så fint og alle trives så godt med det. Det er vist ingen problemer for noen. Trapp og kantine er internt på kontoret så det er nok ikke fare for å røpe bedriftshemmeligheter. 

Det fungerer jo ikke noe sted. Og knapt noen trives. Det er ren løgn de serverer.

Åpent landskap er forøvrig heller ingen drøm. https://www.forskerforum.no/studie-apent-kontorlandskap-gir-deg-dobbelt-sa-stor-risiko-for-a-bli-ufor/

Anonymkode: c2c7a...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...