Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #1 Skrevet 13. januar 2023 Ingen sikre celleforandringer og en positiv HPV - test, med anbefaling om å komme tilbake om 2 år. Umiddelbart tenker jeg: Hjelp! Jeg fikk normal celleprøve med negativ test i januar 22. Har gjenopptatt sexlivet med samme mannen siden våren 22, (altså samboer) etter år i dvale, men leser også at viruset kan ligge i dvale i flere år...Altså har HPV infeksjonen funnet sted etter dette. Har du hatt det samme? Burde man vaksinere seg nå? Jeg blir superstresset - og litt frustrert da jeg ikke vet hvordan smitten kom i utgangspunktet. Føler også at to år er for lang tid å gå med dette.. Anonymkode: 4566d...14f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Tror det beste er å ringe legen/klinikken for å høre med de ❤️ Anonymkode: 8078c...392
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 To år er ikke lang tid å gå med hpv virus, i de aller fleste tilfeller klarer kroppen å bekjempe viruset selv i løpet av 1-2 år. Celleforandringer grunnet hpv virus kan skje, men det behøver ikke å gi celleforandringer. Og i de tilfellene det faktisk gir celleforandringer så kan disse også gå tilbake av seg selv og man velger derfor å følge med jevnlige kontroller. Hvis celleforandringene vedvarer eller fortsetter å utvikle seg må det behandles med en liten operasjon som heter konisering. Å utvikle kreft pga celleforandringer tar vanligvis mange år, gjerne 15-30 år. Når og hvorfor du har blitt smittet er vanskelig å vite sikkert da det er som du sier slik at viruset kan ligge latent i kroppen i mange i dvale. Mange mistanker om utroskap har oppstått grunnet hpv smitte, men det kan også være at en av partene har hatt viruset i dvale og ingen har vært med andre. Jeg gikk med celleforandringer etter hpv smitte med hpv 16 og 18 (som er de to mest kreftfremkallende) i 14 år. Fikk påvist lette celleforandringer og hpv smitte da jeg var ung, men jeg var ung og dum og droppet kontroll og tok ikke celleprøver før 14 år senere. Da hadde jeg ikke hpv lenger, men celleforandringer grad 3. Jeg ble operert med konisering og alt har gått fint. Anonymkode: 79f2b...d77
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Pust med magen. Det er veldig mange som er positive med HPV. HPV i seg selv betyr IKKE at du får kreft. Det man vet er at av de som får en type livmorhalskreft så er alle HPV positive. Dersom alle kvinner med HPV får kreft ville halvparten av alle kvinner få den kreft typen. Av kvinner på 21 år er det antatt at 45% er HPV positive, mens det er rundt 300 kvinner i Norge i året som får den kreft typen. Når det kommer til smitten. Du sier at du og din samboer har tatt opp sexlivet igjen. Betyr det at dere har vært fra hverandre en periode, eller at dere har levd i et sexløst forhold? Sikker på at han ikke har vært ute og luftet snabben? Anonymkode: 6bab0...ceb
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Takk for utfyllende tilbakemeldinger fra dere. Det er fint å lese at dere har kunnskap om temaet og erfaring som har endt godt. Det er derimot tragisk å lese om tilfeller som blir oppdaget for sent.. Angående det siste, kan jeg jo aldri være sikker. Det kan jo hende at han har møtt noen tilbake i tid, da vi har vært sammen i 20 år... - Selv om han bedyrer at det ikke er tilfellet😑 Anonymkode: 4566d...14f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #6 Skrevet 13. januar 2023 Jeg var HPV positiv for 20 år siden, og fikk da beskjed om å ta ny celleprøve etter ett år. Ett år etter var jeg ikke HPV positiv lenger. Til tross for det har jeg valgt å gå til privat gynekolog siden og jeg tar innvendig ultralyd og cellerprøve hvert andre år. Anonymkode: 62dfd...ade
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #7 Skrevet 13. januar 2023 Jeg går også privat, og tenker nok at jeg kommer tilbake tidligere enn om to år. Anonymkode: 4566d...14f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Hi, vaksine er ingen vits nå som du har det. De er ikke helbredende. Anonymkode: 53925...38c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hi, vaksine er ingen vits nå som du har det. De er ikke helbredende. Anonymkode: 53925...38c Det er sant, men da jeg fikk positiv hpv-test, ble jeg fortalt av gynekolog at jeg godt kunne ta den hvis kroppen kvittet seg med viruset og jeg fikk negativ test. Til info. 😊 Anonymkode: c5266...50f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hi, vaksine er ingen vits nå som du har det. De er ikke helbredende. Anonymkode: 53925...38c Delvis sant. Den kurerer ikke HPV-infeksjon, men kan beskytte mot ny HPV-smitte. Anonymkode: 76539...3cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå