Gå til innhold

Har styret taushetsplikt ovenfor daglig leder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Daglig leder er ubrukelig og i tillegg driver hun trakassering av ansatte. Jeg vil gi beskjed til styret slik at noe forhåpentligvis kan skje, men ønsker ikke at mitt navn kommer ut. Har de taushetsplikt?

Anonymkode: 081f3...a57

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Daglig leder er ubrukelig og i tillegg driver hun trakassering av ansatte. Jeg vil gi beskjed til styret slik at noe forhåpentligvis kan skje, men ønsker ikke at mitt navn kommer ut. Har de taushetsplikt?

De har plikt til å beskytte varslere. 

Anonymkode: 8a8c0...03d

Skrevet

Kan du koble på verneombud eller tillitsvalgt? Eller kontakte fagforening for å be om råd om hvordan du best kan gå frem?

Som 03d sier så har de plikt til å beskytte varslere. Hvor godt det blir gjort er vel mildt sagt varierende.

Anonymkode: 8da4b...05b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kan du koble på verneombud eller tillitsvalgt? Eller kontakte fagforening for å be om råd om hvordan du best kan gå frem?

Som 03d sier så har de plikt til å beskytte varslere. Hvor godt det blir gjort er vel mildt sagt varierende.

Jeg har snakka med verneombud og hun tør ikke. Vi er der nemlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det kan hun ikke nekte, hennes oppgave er å ivareta arbeidstakeres interesser. Da ville jeg tatt sjansen og ringt styreleder og informert om situasjonen. Og håpe daglig leder ikke blir informert.

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/6/6-2/

Anonymkode: a2414...354

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hun kan jo ikke være verneombud om hun er konfliktsky....

Anonymkode: c44c9...3fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du kan alltids varsle anonymt. Men da kan ikke opplysningene du gis benyttes i særlig grad. 

Hvis du ønsker p fortelle styret at leder er ubrukelig, må du være konkret, komme med eksempler, vise til situasjoner osv. Styret kan da velge å bruke disse opplysningene til å konfrontere DL. Men hun vil ha da rett på kontradiksjon og for å kunne oppfylle klær tradiksjonsplikten må hun få utlevert alle påstandene for å få mulighet til å forsvare seg mot anklagene. 

Anonymkode: fee6d...419

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tør ikke er ikke et alternativ verneombud har. Be verneombud innkalle deg og styreleder (og seg selv) til et møte. Så ber du verneombud innlede møtet med å si at den ansatte er her for å varsle om forhold på arbeidsplassen, men trenger først at du forsikrer om at hennes anonymitet som varsler blir ivaretatt.  
Når det er over så legger du frem saken din. Verneombud må gjerne også bekrefte eller legge til informasjon. Og så ber dere styret håndtere dette. 

Anonymkode: 3879c...b5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

🤬

altså… hva??!?!

Anonymkode: 8a8c0...03d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.1.2023 den 23.46):

Nei 

Anonymkode: 14066...1bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.1.2023 den 11.51):

Tør ikke er ikke et alternativ verneombud har. Be verneombud innkalle deg og styreleder (og seg selv) til et møte. Så ber du verneombud innlede møtet med å si at den ansatte er her for å varsle om forhold på arbeidsplassen, men trenger først at du forsikrer om at hennes anonymitet som varsler blir ivaretatt.  
Når det er over så legger du frem saken din. Verneombud må gjerne også bekrefte eller legge til informasjon. Og så ber dere styret håndtere dette. 

Anonymkode: 3879c...b5a

Følg dette, HI.

Ev. koble også på fagforeningen.

Verneombudet kan ikke la være å ta saken, men vil kanskje føle det enklere om fagforening er med i prosessen. Dere får hjelp av fagforeningen om det er så ille at ikke en gang verneombudet tør ta saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...