Gå til innhold

Må vi til dyrlege for å få p piller til katt?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Herregud da! Har jo ikke tenkt å ha hun i bånd i ett halvt år til da! Poenget er jo at hvis hun får p piller så kan hun løpe fritt når hun er rundt 7 mnder. Vi bor i en rolig blindgate.

Anonymkode: 291b9...5bc

Di burde Ikke ha katt. Den skal ikke gå ute alene på lenge enda, og p-piller gir kreft. Hvis du ikke evner ta vare på dyret, ikke skaff deg det.

Anonymkode: 3886b...979

Fortsetter under...

Jeg hadde to hokatter for lenge siden før det ble vanlig å sterilisere. 

De gikk på p-piller og fikk begge svulster som måtte opereres bort.

Kan love deg at det ble dyrere enn om vi hadde sterilisert begge to.

Og nei, en kattunge på 7 mnd er ikke klar for å slippes ut på egenhånd. 

Anonymkode: b969d...2ba

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Huffda. Du burde nok gi katten til noen som har peiling. Og råd til å ta vare på den.

Anonymkode: 5680e...464

Hun har den beste omsorgen her takk

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har overhodet ikke tenkt å gi fra oss katten som sønnen min er så glad i fordi vi ikke har råd til sterilisering nei. P piller kan fint brukes.

Det kan ikke "fint" brukes. Grunnen til at få veterinærer i det hele tatt skriver resept på dette er det hos et flertall av kattene fører til kreft.

Hvordan skal du håndtere det økonomisk om denne katten din blir syk, egentlig? Det er så fjernt å skaffe dyr man ikke har råd til å pleie skikkelig.

Anonymkode: a6e4a...81d

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kan ikke "fint" brukes. Grunnen til at få veterinærer i det hele tatt skriver resept på dette er det hos et flertall av kattene fører til kreft.

Hvordan skal du håndtere det økonomisk om denne katten din blir syk, egentlig? Det er så fjernt å skaffe dyr man ikke har råd til å pleie skikkelig.

Anonymkode: a6e4a...81d

Hvis du klarer å lese så hadde jeg jobb når vi fikk katt! Å regner jo med å få jobb igjen med tiden.

Annonse

Beste løsningen er jo da å vente med å slippe katten ut til det er anbefalt. Dermed trenger du ikke p-piller og innen katten er gammel nok til å gå ut, har du kanskje fått jobb og kan betale for sterilisering.

Anonymkode: edc1c...b89

Har selv en hunnkatt som er ca 8 mnd. Har ikke tenkt å slippe henne ut før hun er ca. 1 år. Vi bor landlig til og det ville nok gått fint, men jeg ønsker ikke kattunger på en kattunge...

Å gi henne p-piller er helt uaktuelt, selv for en liten periode. Hadde katter da jeg var liten som fikk dette, og alle fikk svulster senere.

Du bør holde katten inne noen måneder til. Dere må bare være flinke til å aktivisere den, pluss dere kan gå tur med henne slik du sier hun liker å gjøre.

Vil si det er mer dyreplageri å slippe den ut, risikere at den forsvinner/blir påkjørt/blir skadet av andre katter, enn å la den være inne noen måneder til. På de månedene kan det jo hende du har fått deg jobb uansett, og da kan sterilisere henne.

Anonymkode: 32070...1d6

Du må betale for helsesjekk på katten, og deretter betale for resepten og medisinene på apoteket så jeg tenker vel i grunnen at du ikke sparer så mye penger på dette. Hadde heller satt av penger og fått katten sterilisert. Siden du kan betale for både helsesjekken, resepten og medisiner(som forøvrig er svindyrt) regner jeg med at du har penger du kan sette av. 

Anonymkode: 271d8...da1

Et annet problem som fort dukker opp ved bruk av p-piller er at de skal taes til samme tid hver uke. Når du velger å slippe ut en kattunge, så er det stor sjans for at den går seg bort eller ikke kommer inn til rett tid. Da går det fort at den får løpetid og blir drektig. Og det kanskje før tiden. En kattunge kan få løpetid lenge før den er moden til å få egne kattunger. Det er for mange risikofaktorer her til at en dyrlege kommer til å gi katten din piller.

Kan du ikke i det minste spørre om du får kastrering på avbetaling? Hvis du forklarer situasjonen. De fleste dyrleger vil det beste for dyrene. 

Anonymkode: 8258d...e28

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Et annet problem som fort dukker opp ved bruk av p-piller er at de skal taes til samme tid hver uke. Når du velger å slippe ut en kattunge, så er det stor sjans for at den går seg bort eller ikke kommer inn til rett tid. Da går det fort at den får løpetid og blir drektig. Og det kanskje før tiden. En kattunge kan få løpetid lenge før den er moden til å få egne kattunger. Det er for mange risikofaktorer her til at en dyrlege kommer til å gi katten din piller.

Kan du ikke i det minste spørre om du får kastrering på avbetaling? Hvis du forklarer situasjonen. De fleste dyrleger vil det beste for dyrene. 

Anonymkode: 8258d...e28

Ja det kan jeg spørre om. Visste ikke at det var ett alternativ;men det skal jeg sjekke ut. Takk for tips :)

Anonym bruker skrev (På 13.1.2023 den 0.53):

Nei jeg vet. Det var absolutt ikke første valget her heller;men å betale over 2000 kr for sterilisering er dessverre ikke noe vi har råd til nå. Å katten elsker å være ute hun mjauer ved døren og ved vinduene;så blir feil å bare ha henne inne. Til nå har vi vært ute med henne i bånd.

Fortsett med bånd. Spar et par hundringser i måneden. 

Anonymkode: 380e8...646

Konsultasjon og pris på p-piller vil være like dyrt etter få ganger som en sterilisering. For ikke å snakke om når du må operere bort kreftsvulstene p-pillene forårsaker (for det er det veldig stor sannsynlighet for at de gjør, pillene kattene får er mye farligere enn de vi mennesker får), eller i verste fall når du må avlive katta pga kreft.

Anonymkode: 1671f...035

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Konsultasjon og pris på p-piller vil være like dyrt etter få ganger som en sterilisering. For ikke å snakke om når du må operere bort kreftsvulstene p-pillene forårsaker (for det er det veldig stor sannsynlighet for at de gjør, pillene kattene får er mye farligere enn de vi mennesker får), eller i verste fall når du må avlive katta pga kreft.

Anonymkode: 1671f...035

Men med p piller må en ikke ut med 2000 kr på en gang;da blir utgiften fordelt. Hjelper ikke at det vil lønne seg over tid med å sterilisere når jeg ikke har pengene til det nå.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men med p piller må en ikke ut med 2000 kr på en gang;da blir utgiften fordelt. Hjelper ikke at det vil lønne seg over tid med å sterilisere når jeg ikke har pengene til det nå.

Så sett av litt penger hver mnd da fram til katten er stor nok til å gå ut. Prøv å være litt løsningsorientert. Og fornuftig. 

Anonymkode: 3886b...979

Anonym bruker skrev (På 13.1.2023 den 1.01):

Herregud da! Har jo ikke tenkt å ha hun i bånd i ett halvt år til da! Poenget er jo at hvis hun får p piller så kan hun løpe fritt når hun er rundt 7 mnder. Vi bor i en rolig blindgate.

Hvis du ikke vil bruke bånd kan du kjøpe en https://www.dyrekassen.no/innopet-buggy-city-vogn-til-hund-og-katt?sku=111512&gclid=EAIaIQobChMIuc790cDJ_AIVboxoCR0xnAb_EAQYAiABEgLqKvD_BwE&gclsrc=aw.ds da sprer du utgiftene på veterinær…

Anonymkode: 0e08b...a83

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men da slipper du henne ikke ut før du har de pengene da? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men da slipper du henne ikke ut før du har de pengene da? 

Som sagt hun mjauer mye på døren og vinduet mange ganger for dagen. Da er det helt feil å holde hun inne.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Som sagt hun mjauer mye på døren og vinduet mange ganger for dagen. Da er det helt feil å holde hun inne.

Men hva gjør du da? Hun kan ikke være ute alene både pga alder og fare for å bli drektig. 

Anonymkode: 92c83...76f

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men hva gjør du da? Hun kan ikke være ute alene både pga alder og fare for å bli drektig. 

Gir hun p piller så kan hun være ute fra 7-8 mnder.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, hva er det du ikke skjønner med at stedsansen ikke er ferdigutviklet da?

Anonymkode: 5424d...8c3

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Dette er jo som å snakke til veggen. 

Nei, hun kan ikke være ute fra 7 mnd alder.

Ring og spør dyrlegen.

Det er gratis å ta en tlf. 

Anonymkode: b969d...2ba

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Men ser du ikke at mange sier at p-piller ikke er bra og at dyrlegen antagelig vil vegre seg for å skrive ut resept? Hvorfor tar du ikke til deg tilbakemeldingene du får?

Anonym bruker skrev (På 12.1.2023 den 23.34):

For 3 månender siden fikk vi en kattunge som vi er blitt veldig glad i. Da hadde jeg fast jobb og grei økonomi. Men nå har jeg nylig mistet jobben så økonomien er blitt ganske dårlig nå som alt er blitt så dyrt. Jeg hadde egentlig tenkt å sterilisere jentepusen våres men nå har jeg rett og slett ikke økonomi til å betale 2000 kr for å få hun sterilisert.

Så jeg tenker å skaffe p piller til pusen. Må vi til dyrlege først da?

Hadde nok lagt av det jeg kunne hver måned fremover, og bestilt tid til å få henne sterilisert. Er dyrere med en gang , men absolutt verd det.

Anonymkode: fd3ba...7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...