Gå til innhold

Må vi til dyrlege for å få p piller til katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 månender siden fikk vi en kattunge som vi er blitt veldig glad i. Da hadde jeg fast jobb og grei økonomi. Men nå har jeg nylig mistet jobben så økonomien er blitt ganske dårlig nå som alt er blitt så dyrt. Jeg hadde egentlig tenkt å sterilisere jentepusen våres men nå har jeg rett og slett ikke økonomi til å betale 2000 kr for å få hun sterilisert.

Så jeg tenker å skaffe p piller til pusen. Må vi til dyrlege først da?

Anonymkode: 291b9...5bc

Fortsetter under...

Skrevet

Selvfølgelig.

Anonymkode: 5424d...8c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig.

Vet du ca hvor mye det koster å gå til dyrelege?

Skrevet

Katten er 6 mnder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Vet du ca hvor mye det koster å gå til dyrelege?

Etter min erfaring så kan det variere veldig fra dyrlege til dyrlege.

Skrevet

Etter min erfaring så kan det variere veldig fra dyrlege til dyrlege.

For øvrig så er det ikke så vanlig å gi p-piller til katt lenger.

Annonse

Skrevet

Ca 800-1000 for konsultasjon. I tillegg må du vel sikkert betale for resepten/pillene, så da er du likevel  halvveis til prisen for kastrering. Det er for øvrig mangedobbel risiko for at katten får kreft hvis den går på P-piller. Uansett skal ikke katten din ut før om et halvt år, så du har god tid til å spare,

Anonymkode: bb02f...9c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

For øvrig så er det ikke så vanlig å gi p-piller til katt lenger.

Nei jeg vet. Det var absolutt ikke første valget her heller;men å betale over 2000 kr for sterilisering er dessverre ikke noe vi har råd til nå. Å katten elsker å være ute hun mjauer ved døren og ved vinduene;så blir feil å bare ha henne inne. Til nå har vi vært ute med henne i bånd.

Skrevet

Ca 800-1000 for konsultasjon. I tillegg må du vel sikkert betale for resepten/pillene, så da er du likevel  halvveis til prisen for kastrering. Det er for øvrig mangedobbel risiko for at katten får kreft hvis den går på P-piller. Uansett skal ikke katten din ut før om et halvt år, så du har god tid til å spare,

Så lenge vi er ute med henne så er det helt innafor at hun et ute jo. Hun mjauer mye på døren og vinduene fordi hun vil ut. Hun elsker å være ute! Så har ikke tenkt å holde henne inne i 6 mnder til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dessuten har vi ikke noe å spare av nå. Uten jobb så er det bare så vidt økonomien går rundt nå når det er skyhøye strømpriser og dyr mat.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge vi er ute med henne så er det helt innafor at hun et ute jo. Hun mjauer mye på døren og vinduene fordi hun vil ut. Hun elsker å være ute! Så har ikke tenkt å holde henne inne i 6 mnder til.

Men hvis dere er ute med hun i bånd bare, så trenger hun jo heller ikke p-piller.

Skrevet

Men hvis dere er ute med hun i bånd bare, så trenger hun jo heller ikke p-piller.

Herregud da! Har jo ikke tenkt å ha hun i bånd i ett halvt år til da! Poenget er jo at hvis hun får p piller så kan hun løpe fritt når hun er rundt 7 mnder. Vi bor i en rolig blindgate.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Herregud da! Har jo ikke tenkt å ha hun i bånd i ett halvt år til da! Poenget er jo at hvis hun får p piller så kan hun løpe fritt når hun er rundt 7 mnder. Vi bor i en rolig blindgate.

Men hun er ikke gammel nok til å løpe fritt ute når hun er 7 måneder, hun har ikke utviklet stedsansen sin skikkelig da.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hun er ikke gammel nok til å løpe fritt ute når hun er 7 måneder, hun har ikke utviklet stedsansen sin skikkelig da.

Å jeg syns det er dyreplageri om jeg skulle holdt henne inne ett helt år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor har du fått et dyr du tydeligvis ikke forstår? Katter. har. ikke. ferdig. utviklet. retningssans. før. de. er. 12mnd. eller. mer. 

Det er virkelig ikke vanskelig å forstå. Du sier du bor i en rolig blindgate, men det skal ikke mer til enn en ukjent lyd før katta freser avgårde og ikke finner veien hjem. Hvis du ikke har råd til noe som helst er den vel neppe vaksinert osv heller, ergo bør den iallefall ikke være ute. Den vil ut fordi du har latt den være ute, en katt som aldri har vært ute savner det heller ikke. Ta deg sammen. 

Anonymkode: aa11b...e61

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har du fått et dyr du tydeligvis ikke forstår? Katter. har. ikke. ferdig. utviklet. retningssans. før. de. er. 12mnd. eller. mer. 

Det er virkelig ikke vanskelig å forstå. Du sier du bor i en rolig blindgate, men det skal ikke mer til enn en ukjent lyd før katta freser avgårde og ikke finner veien hjem. Hvis du ikke har råd til noe som helst er den vel neppe vaksinert osv heller, ergo bør den iallefall ikke være ute. Den vil ut fordi du har latt den være ute, en katt som aldri har vært ute savner det heller ikke. Ta deg sammen. 

Anonymkode: aa11b...e61

Selvfølgelig er katten vaksinert! Slutt å komme men antagelser som ikke stemmer.

Skrevet

De anbefaler ikke p-piller til katt, dyrlegen skriver det bare ut om det skal brukes en kort periode fordi katten skal avles på senere. Langtidsbruk tror jeg ikke du finner en dyrlege som vil skrive ut resept på i det hele tatt...

Det er uansett ikke lov å skrive ut uten en full helsesjekk først, så det er ikke så billig å få det første gangen.

Men hør med de forskjellige klinikkene der du bor, mange har kampanjer på sterilisering en gang eller to i året, altså tilbud på det.

Anonymkode: b7b83...4e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

De anbefaler ikke p-piller til katt, dyrlegen skriver det bare ut om det skal brukes en kort periode fordi katten skal avles på senere. Langtidsbruk tror jeg ikke du finner en dyrlege som vil skrive ut resept på i det hele tatt...

Det er uansett ikke lov å skrive ut uten en full helsesjekk først, så det er ikke så billig å få det første gangen.

Men hør med de forskjellige klinikkene der du bor, mange har kampanjer på sterilisering en gang eller to i året, altså tilbud på det.

Anonymkode: b7b83...4e7

Det er flere som har kampanje på sterilisering;da koster det 2500 kr istedenfor 3000 kr. Forsatt mye dyrere enn vi har råd til nå.

Skrevet

Gi katten til noen dom har råd til p ha den, og som har kunnskap om kattehold, og forstår hvorfor den ikke kan slippes ut alene ved 7 måneder. Den finner ikke veien hjem og blir jaget av andre voksne katter.

Anonymkode: 5a3f8...e96

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Så det trumfer at katten din kanskje ikke finner veien hjem igjen, det er ikke så nøye det eller?

Skrevet

Gi katten til noen dom har råd til p ha den, og som har kunnskap om kattehold, og forstår hvorfor den ikke kan slippes ut alene ved 7 måneder. Den finner ikke veien hjem og blir jaget av andre voksne katter.

Anonymkode: 5a3f8...e96

Jeg har overhodet ikke tenkt å gi fra oss katten som sønnen min er så glad i fordi vi ikke har råd til sterilisering nei. P piller kan fint brukes.

Skrevet

Så det trumfer at katten din kanskje ikke finner veien hjem igjen, det er ikke så nøye det eller?

Selvfølgelig finner hun veien tilbake! 

Skrevet

Husk at resepter til dyr koster penger, det er ikke egenandel på det. Så du må regne med å betale 300-500kr hver gang du må ha ny resept i tillegg til det p-pillene koster.

Kunne du opprettet en spleis for kastrering? 

Anonymkode: 498b8...852

Skrevet

Husk at resepter til dyr koster penger, det er ikke egenandel på det. Så du må regne med å betale 300-500kr hver gang du må ha ny resept i tillegg til det p-pillene koster.

Kunne du opprettet en spleis for kastrering? 

Den summen må betales om du bare ringer og får også (sender regning i posten), om du skal inn hos dyrlegen betaler du for full konsultasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...