Gå til innhold

Debatten i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere? Jeg er SÅ for denne loven om barneeksponering. Det må være så vondt for disse barna når de blir voksne og forstår omfanget av hva de har vært med på. 

Jeg er så glad for at det ikke fantes sosiale medier da jeg var liten. Jeg hadde ung mor som garantert hadde delt ukritisk. 

Jeg husker med skrekk den følelsen jeg fikk som 8-9 åring da jeg hadde bursdagsselskap med klassen, og ei jente fant babyboken min i bokhylla. Hun kikket på bildene og begynte å lese høyt hva mamma hadde skrevet om fødselen. Jeg synes det var så sykt flaut! Tenker ofte på hvordan det hadde føltes om det var ute på nett så alle kunne se. 

Anonymkode: b3e40...70c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er absolutt for loven! Å utegulert selge barna på nett for å tjene reklamekroner er helt forkastelig. 
Jeg sluttet for flere år siden å handle fra forhandlere som lar bloggere reklamere med barna sine. Det er min lille protest. 
Tror mange har glemt EMK, barnekonvensjonen og barns rett til både beskyttelse og et privatliv 

Anonymkode: 405fc...f89

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er absolutt for loven! Å utegulert selge barna på nett for å tjene reklamekroner er helt forkastelig. 
Jeg sluttet for flere år siden å handle fra forhandlere som lar bloggere reklamere med barna sine. Det er min lille protest. 
Tror mange har glemt EMK, barnekonvensjonen og barns rett til både beskyttelse og et privatliv 

Utegulert = uregulert

Tjukkasfingrene mine ble litt ivrig;) 

Skrevet

Jeg fikk ikke sett Debatten, men jeg er absolutt for en slik lov!

Det jeg frykter er at den ikke blir spesifikk nok.

Jeg tenker at alle kanaler som de såkalte påvirkerne bruker for å bygge opp sin bedrift og fronte seg selv, de bør det være ulovlig å eksponere sine barn på. Slik det er nå sier for eksempel ekteparet Eriksen at hennes Instagramprofil både er privat og hennes bedriftskanal. Og derfor mener hun at hun/de har all rett til å eksponere sine barn i så stor grad som det de to gjør. Det er nesten groteskt slik de driver med bevisst utnyttelse av ungene sine. "Kanalen min ville jo blitt så kald hvis jeg ikke viste ungene mine, jeg har jo barn, kan jo ikke la være å vise dem frem."

Seriøst, om de ikke greier å skape seg et levebrød uten å utnytte sine barn, da må de rett og slett finne seg et annet arbeid de kan skaffe seg inntekt gjennom.

Anonymkode: 86216...1de

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Jeg fikk ikke sett Debatten, men jeg er absolutt for en slik lov!

Det jeg frykter er at den ikke blir spesifikk nok.

Jeg tenker at alle kanaler som de såkalte påvirkerne bruker for å bygge opp sin bedrift og fronte seg selv, de bør det være ulovlig å eksponere sine barn på. Slik det er nå sier for eksempel ekteparet Eriksen at hennes Instagramprofil både er privat og hennes bedriftskanal. Og derfor mener hun at hun/de har all rett til å eksponere sine barn i så stor grad som det de to gjør. Det er nesten groteskt slik de driver med bevisst utnyttelse av ungene sine. "Kanalen min ville jo blitt så kald hvis jeg ikke viste ungene mine, jeg har jo barn, kan jo ikke la være å vise dem frem."

Seriøst, om de ikke greier å skape seg et levebrød uten å utnytte sine barn, da må de rett og slett finne seg et annet arbeid de kan skaffe seg inntekt gjennom.

Helt enig med deg! Det handler jo ikke om å vise dem fram, men å utnytte ungene for å berike seg selv og å ta fra dem privatlivet totalt. Min niese var med i en reklame for noe år siden - helt uskyldig, ordentlig påkledd, ikke noe navn, ikke noen utlevering bortsett fra bildet av henne. Tror hun var 5-6 år gammel. Men jammen var det strenge regler som de som hyret henne inn måtte forholde seg til. Da er det helt horribelt at foreldre kan hyre sin barn inn som de vil uten noen form for regler, og mange uten et snev av fornuftig sans også. Disse ungene er jo ikke "på jobb" et par timer og blir tatt bilde av i "pene" situasjoner, de er på jobb i alle timer de er sammen med foreldrene sine og utleveres med fullt navn og personlig opplysninger.  

Anonymkode: bbb5f...e1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Helt enig med deg! Det handler jo ikke om å vise dem fram, men å utnytte ungene for å berike seg selv og å ta fra dem privatlivet totalt. Min niese var med i en reklame for noe år siden - helt uskyldig, ordentlig påkledd, ikke noe navn, ikke noen utlevering bortsett fra bildet av henne. Tror hun var 5-6 år gammel. Men jammen var det strenge regler som de som hyret henne inn måtte forholde seg til. Da er det helt horribelt at foreldre kan hyre sin barn inn som de vil uten noen form for regler, og mange uten et snev av fornuftig sans også. Disse ungene er jo ikke "på jobb" et par timer og blir tatt bilde av i "pene" situasjoner, de er på jobb i alle timer de er sammen med foreldrene sine og utleveres med fullt navn og personlig opplysninger.  

Det er det verste med det, at barna alltid potensielt er på jobb, uansett om de er hjemme eller borte, inne eller ute, på eget soverom eller andres steder i eget hjem, om de leker eller ikke leker, om de er syke eller friske. Det er få grenser, barna avbildes ofte i situasjoner som er drømmebilder for den skremmende underverdenen i darkweb og måten de utnytter slike bilder. Ungene får eksponert hvor de går på skole, hvilke fritidsaktiviteter de går på  og når, hvilken skolevei de bruker, hva de får til bursdager, hva de tegner til foreldrene. Med og uten klær. Kosedyr de har i sengen på natten - ingenting er privat, ingenting er hellig, alt skal utnyttes for foreldrenes inntjening og fremheving av seg selv. Og dette er navngitte barn som er lette å kjenne igjen, hvem som helst kan enkelt finne ut hvor de bor - ofte så detaljert at man vet både hvordan hus ser ut og til og med hvilket rom ungene sover på... Det er galskap!

Barnearbeid har, som du sier, veldig strenge regler. Mens disse influencer-barna er på jobb syv dager i uken, hele dagene, de har lite eller ingen kontroll på hva som legge på nett av dem, og de får ingen lønn. I andre land kaller man dette slavearbeid. Men fordi disse ungene får klær og mat og luksusting foreldrene ønsker de skal ha, så er det greit å utnytte egne barn så horribelt...

Skrevet

Enig i forslaget, men synes det grenser til dobbeltmoralskt der «influenser» foreldre står i debatten, og deres jobb og inntektskilde er å reklamere og påvirke folk og potensielt sårbare mennesker til å kjøpe unyttige produkter. 
Det snakkes høyt om barna som er vel og bra, men hvorfor skal de selv ha en jobb hvor de som foreldre til disse ungene blottlegger seg fullstendig. Barna på skolen vet at mora di har blitt voldtatt, ligger i senga i rosa neglisje, de vet hvor du er på helgetur, når ungene er på middag hos besteforeldre osv. 
De bruker manipulative metoder for å tjene til livets opphold, lager noen dyre kjoler, reklamerer for matkasser, slippers og tull de påvirker mennesker til å kjøpe. 

Synes de bør stramme inn betydelig i alle retninger..!! 

Skrevet
Twintipp skrev (1 time siden):

Enig i forslaget, men synes det grenser til dobbeltmoralskt der «influenser» foreldre står i debatten, og deres jobb og inntektskilde er å reklamere og påvirke folk og potensielt sårbare mennesker til å kjøpe unyttige produkter. 
Det snakkes høyt om barna som er vel og bra, men hvorfor skal de selv ha en jobb hvor de som foreldre til disse ungene blottlegger seg fullstendig. Barna på skolen vet at mora di har blitt voldtatt, ligger i senga i rosa neglisje, de vet hvor du er på helgetur, når ungene er på middag hos besteforeldre osv. 
De bruker manipulative metoder for å tjene til livets opphold, lager noen dyre kjoler, reklamerer for matkasser, slippers og tull de påvirker mennesker til å kjøpe. 

Jeg er enig med deg i at måten mange gjør det på (eksponerer seg selv) er veldig uheldig. Jeg synes det ofte grenser til sykelighet hos mange av de såkalte påvirkerne.

Men om man lovmessig kan forhindre at ungene presenteres på noen som helst måte på foreldrenes bedriftskanaler vil det være en ny verden for disse barna, selv om foreldrene ev. forstsetter å brette seg ut for hele verden. Ungene vil i hvert fall i stor grad være anonyme og vil kunne skape seg en nettidentitet som er deres egen, ikke noe egoistiske og navlebeskuende foreldre har laget.

Skrevet
Twintipp skrev (9 timer siden):

Fullstendig enig.

Skrevet
Twintipp skrev (11 timer siden):

Helt enig. Det er jo nesten som om en kronisk alkoholiker skulle få fronte en promillekjøringsdebatt med argumentet om at "Jeg får aldri kommet meg noen plass jeg da om jeg ikke får lov til å drikke å kjøre"...  Satt litt på spissen, selvfølgelig. Eller kanskje ikke...

Skrevet

Jeg vil si det er på overtid, så for guds skyld, ja jeg håper det innføres! 

Hvem deltok i debatten egentlig? Vurderer å streame den. 

Anonymkode: 6fba3...608

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil si det er på overtid, så for guds skyld, ja jeg håper det innføres! 

Hvem deltok i debatten egentlig? Vurderer å streame den. 

Blant annet denne jenta 

https://www.nrk.no/norge/selma-ba-foreldrene-slutte-a-dele-bilder-av-henne-pa-sosiale-medier-1.16255004

Veldig fint at barna selv kommer på banen. Dette er en ung jente med helt vanlige foreldre, ikke noe inflencere i det hele tatt, men det de sier er viktig.

Anonymkode: b9a2d...aed

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Blant annet denne jenta 

https://www.nrk.no/norge/selma-ba-foreldrene-slutte-a-dele-bilder-av-henne-pa-sosiale-medier-1.16255004

Veldig fint at barna selv kommer på banen. Dette er en ung jente med helt vanlige foreldre, ikke noe inflencere i det hele tatt, men det de sier er viktig.

Og det er en annen viktig ting! Jeg er lærer, og det er skremmende hvor mange "vanlig" foreldre (kanskje spesielt mødre) som deler bilder av barna sine uten å spørre. Det kommer fram hver gang vi har om sånn ting på skolen. Jeg fikk til og med kjeft av en mor fordi jeg hadde "satt sånne tullete tanker i hodet på datteren".  

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og det er en annen viktig ting! Jeg er lærer, og det er skremmende hvor mange "vanlig" foreldre (kanskje spesielt mødre) som deler bilder av barna sine uten å spørre. Det kommer fram hver gang vi har om sånn ting på skolen. Jeg fikk til og med kjeft av en mor fordi jeg hadde "satt sånne tullete tanker i hodet på datteren".  

Det kan jeg godt se for meg. Nå er ikke jeg lærer, men jeg har vært delaktig som klassekontakt, FAU og diverse lokale klubber. 

Det er ganske motstridende for ungene, lærer på skolen om bildedeling, har jo vært noen slike kampanjer fra lærere hvor det deles ett bilde av plakat f eks for å vise elevene hvor langt ett bilde kan nå. Så kommer de på avslutning eller klubb en dag, foreldre knipser vilt og legger ut på sosiale medier. Det var ikke måte på hvor vanskelig og tullete enkelte foreldre synes det å ikke kunne fritt ta bilder og legge ut. Det lille jeg var innom det var frustrerende nok, kan tenke meg det er litt av ei gruppe forskjellige meninger dere lærere må forholde dere til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det du her forteller viser hvor enormt viktig det er at barn, helt fra barnehagen, blir lært opp til å vite sine rettigheter og blir forklart (aldersadekvat) hva følgene er av å ikke vite hvem som får tilgang på bilder, og at det er folk som misbruker bilder.

Mødre som hun du forteller om, de burde hatt tett foreldreveiledning, ev. ikke hatt barn i det hele tatt, for de er rett og slett for navlebeskuende og så enormt i utakt med samfunnet at det er skadelig for barna deres.

Skrevet

Jeg har i alle år vært hun vanskelige mammaen som alltid har nektet at bilder av mine barn deles på nett. Alltid krysset nei på skjemaer utdelt. Alltid bedt svigermor fjerne bilder osv.

Synes dette burde gjelde alle egentlig. Bilder av barn skal ikke deles på SoMe. Ikke bare influenceres barn.

Anonymkode: 8abc6...e54

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har i alle år vært hun vanskelige mammaen som alltid har nektet at bilder av mine barn deles på nett. Alltid krysset nei på skjemaer utdelt. Alltid bedt svigermor fjerne bilder osv.

Synes dette burde gjelde alle egentlig. Bilder av barn skal ikke deles på SoMe. Ikke bare influenceres barn.

Anonymkode: 8abc6...e54

Jeg kunne ønske at andre enn Mads Hansen og Gjelsvik kunne frontet denne debatten. 
Noen med en mer lavaffektiv tilnærming som har innsikt i hvordan vi mennesker påvirker hverandre. 
De har en fremtoning, en måte å sparke nedover på som er direkte ufin. 
Og jeg får ingen respekt for meningene deres eller andres som selv reklamerer for tøfler som ser ut som Gulars på anafylaktisk sjokk. 
Influensere som sparker ned influensere, det er i gråsonen hele «virksomheten».

Med det sagt, jeg tror det finnes en gylden middelvei her. Det barnet som får reaksjoner i 2035 på at bestemor delte et bursdagsbilde i 2011, eller barnehagen som delte et bilde av pepperkakebaking i 2010 vil nok ha langt større problemer og hanskes med. 
Vi tåler og se bilder av barn/mennesker. 

Skrevet
Twintipp skrev (23 minutter siden):

Jeg kunne ønske at andre enn Mads Hansen og Gjelsvik kunne frontet denne debatten. 
Noen med en mer lavaffektiv tilnærming som har innsikt i hvordan vi mennesker påvirker hverandre. 
De har en fremtoning, en måte å sparke nedover på som er direkte ufin. 
Og jeg får ingen respekt for meningene deres eller andres som selv reklamerer for tøfler som ser ut som Gulars på anafylaktisk sjokk. 
Influensere som sparker ned influensere, det er i gråsonen hele «virksomheten».

Med det sagt, jeg tror det finnes en gylden middelvei her. Det barnet som får reaksjoner i 2035 på at bestemor delte et bursdagsbilde i 2011, eller barnehagen som delte et bilde av pepperkakebaking i 2010 vil nok ha langt større problemer og hanskes med. 
Vi tåler og se bilder av barn/mennesker. 

Fru Johansen er en som fronter denne saken. 

Anonymkode: 25da5...5a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fru Johansen er en som fronter denne saken. 

Var det hun med nesering i debatten? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Var det hun med nesering i debatten? 

Nei, hun var ikke med i debatten. Gå inn på ig og let henne opp. 

Skrevet

Det er jo egentlig to diskusjoner, skal mamma få dele bilder fra julaften som vennene hennes ser på facebook, og skal en influencer får bruke barnet sitt som utstillingsdukke til en julepysj og tjene penger på det...

Skal en 4 åring vise en pysj i en nettbutikk, rett og slett være modell, så er det barnet selv som tjener pengene på det. Lønnen betales ut til barnet og det er et regelverk å følge.

Veldig rart at influencere som bruker sine egne barn som modeller for å reklamere for klær, leker og utstyr tjener pengene selv, barnet som er modell tjener ingenting og det finnes ikke noe regelverk som må følges.

Det er jo det som må på plass.

At fotballfruen deler et bilde av jentene sine som leker med hunden på stranden, uten en eneste reklame, vil skje av og til og er nok ikke verre enn at andre "kjendis"-barn av og til blir avbildet. Det er en ting som bør snakkes om, men hovedproblemet er alle bildene hvor de brukes som modeller for noe mammaen tjener penger på. Der må det et regelverk på plass snarest.

Skrevet

Må si at den verste saken akkurat nå er den med Iselinn Guttormsen og barna. Godt annonsør tar avstand der.

Skrevet

Jeg har både lukket Facebook-profil og Instagram-profil. Familie, venner og noen kolleger. Har i alle år lagt ut en del bilder av barna. Kanskje 1-2 bilder i mnd på Facebook, og litt mer på Instagram (1 i uka?). Legger ut hyggelige bilder da.

Jeg synes det er uproblematisk og opplever at andre også synes det

Anonymkode: d4cd8...974

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Må si at den verste saken akkurat nå er den med Iselinn Guttormsen og barna. Godt annonsør tar avstand der.

Så skylder hun alt på Mads Hansen, i stedet for å ta det som en lærepenge. Han kunne ikke delt det hvis hun ikke hadde eksponert ungene sine på verste måte selv. Faders idiotiske influensere, eier ikke skamvett eller grenser. Fremstiller seg som sexolog gjør hun og, selv om hun har null utdannelse.

Anonymkode: 70d63...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...