Gå til innhold

Noen som har opplevd få en E på en eksamen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk E, i et fag jeg bevisst prioriterte bort til fordel for de 3 andre fagene jeg hadde eksamen i det semesteret. E-faget var lite relevant for det jeg skulle jobbe som, så jeg valgte det bort og var klar over at jeg kom til å få dårlig karakter i akkurat det faget. Jeg hadde ingen problemer med å bestå utdanningen, eller å få jobber i etterkant. 

Anonymkode: 5f321...4ab

Twintipp skrev (16 minutter siden):

Ja, klagde og fikk en B! Var en videreutdanning, og eneste/siste eksamen. Mange fikk E under grunnutdanning, alle er i jobb i dag, hadde ikke noe å si. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Jeg har én E i utdanningsløpet mitt. Det lever jeg veldig godt med! 

Anonymkode: 867c9...982

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jada. Har fått E i to emner. Utelukkende fordi jeg ikke leste mer enn et par timer kvelden før eksamen. Jeg skulle bare bestå. Har syv års høyere utdanning. 

Anonymkode: 481bb...a59

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk E, i et fag jeg bevisst prioriterte bort til fordel for de 3 andre fagene jeg hadde eksamen i det semesteret. E-faget var lite relevant for det jeg skulle jobbe som, så jeg valgte det bort og var klar over at jeg kom til å få dårlig karakter i akkurat det faget. Jeg hadde ingen problemer med å bestå utdanningen, eller å få jobber i etterkant. 

Anonymkode: 5f321...4ab

Til dere har dere et råd til meg. Jeg MÅ ha A helst - til nød B (da er jeg ikke sikker på om jeg får der jeg ønsker). Utdanningen for komme inn krever a i snitt. Jeg kan komme inn med med B ‘er også. Har C i faget- endte med E i dag. Har dere tips - råd - et eller annet tips til at det kan gå??? 

Anonymkode: 77933...edb

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Til dere har dere et råd til meg. Jeg MÅ ha A helst - til nød B (da er jeg ikke sikker på om jeg får der jeg ønsker). Utdanningen for komme inn krever a i snitt. Jeg kan komme inn med med B ‘er også. Har C i faget- endte med E i dag. Har dere tips - råd - et eller annet tips til at det kan gå??? 

Sett deg inn i kompetansemålene og sensorveiledningen. Hva skal til for å kunne oppnå A eller B 

Anonymkode: 0d47d...4eb

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke ta opp eksamen? Les studieplan/mål veldig nøye, og spør veiledere. Be om alle tips du kan få. Ikke for bred problemstilling om du har det, send forslag om problemstilling til lærere/professorer. 
Les tidligere oppgaver. Ikke skriv for generelt, spiss problemstillingen din veldig, trykk på «se gjennom» på Word-dokumentet ditt-så editor, der får du opp formelt språk og flere funksjoner som omhandler formuleringer og innhold av teksten din. 

Lag deg en struktur på forhånd, ikke Finn ut underveis hva du skal skrive om. 

Lykke til!!

Twintipp skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke ta opp eksamen? Les studieplan/mål veldig nøye, og spør veiledere. Be om alle tips du kan få. Ikke for bred problemstilling om du har det, send forslag om problemstilling til lærere/professorer. 
Les tidligere oppgaver. Ikke skriv for generelt, spiss problemstillingen din veldig, trykk på «se gjennom» på Word-dokumentet ditt-så editor, der får du opp formelt språk og flere funksjoner som omhandler formuleringer og innhold av teksten din. 

Lag deg en struktur på forhånd, ikke Finn ut underveis hva du skal skrive om. 

Lykke til!!

Takk ja må pugge emnet mye bedre enn hvordan jeg trodde jeg kunne det. Veldig vanskelig fag, takk for gode råd❤️

Til HI, jeg fikk ikke E, men D i et fag jeg trodde jeg hadde forberedt meg godt i. Dette hadde ikke noe betydning for videre utdanningsløp for meg. Dette var mitt første år på universitetet. På videregående hadde jeg levd og virket med skippertak som arbeidsmetode. Det skjønte jeg at jeg måtte legge fra meg og 2. året jobber jeg jevnt gjennom hele semesteret. Jeg jobbet 8-16 hver dag selv uten forelesninger. Gjorde mange tidligere eksamensoppgaver. Ble også flinkere til å spørre forelesere og medstudenter om det var noe jeg strevde med. Karakterene ble betydelig bedre og fikk A’er og B’er fra da av.

Lykke til! Dette kan du klare! 

Anonymkode: 003eb...ebc

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Takk ja må pugge emnet mye bedre enn hvordan jeg trodde jeg kunne det. Veldig vanskelig fag, takk for gode råd❤️

Det er få fag du kan pugge deg til A eller B, du må skjønne det du leser, se hvordan ting henger sammen og tolke det. Hvis ikke du får det til selv, må du få hjelp. 

Anonymkode: 0df22...e21

Er det et fag der svaret er rett eller feil, eller er det rom for tolkning. Hvis det er det siste bør du få sensuren og se om du bør klage og for å kunne bedre forstå hvordan det er rom for tolkning innenfor aktuelle emne.

Finnes det forelesninger på YouTube i emnet? Det brukte jeg mye når det var vanskelige emner. 

Støtter også å få hjelp fra en annen student. Kan det være aktuelt å betale noen for ekstra undervisning?

Anonymkode: 17dbf...e88

Annonse

Hvorfor tror du at du fikk E? Hvilke vurderinger har sensor gjort? Hører med foreleser hva denne synes om oppgaven din. Er denne enig i karakteren? I så fall, hva mener vedkommende er det største problemet med oppgaven din og har foreleser noen forslag til hvordan du kan få bedre karakter?  

Mener du sensuren var for streng eller direkte feil kan du klage. I enkelte sjeldne tilfeller kan oppgaven være så utenfor boksen/så nytenkende at noen sensorer ville gitt A og synes oppgaven var genial, mens andre gir E eller F og synes man har bommet helt på oppgaven. 

Kan du egentlig faget og følte du hadde jobbet deg opp fra en C, men var uheldig med eksamen? Da må du selvsagt fortsette med å forberede deg, fortsette litt slik du vanligvis studerer, men også sette inn andre tiltak. 

Er du mer overrasket over at du ligger på C enn at du fikk en E? Føler at du egentlig ikke forstår faget slik at du ikke har peiling på hvordan det har gått etter at du har levert fra deg eksamen og før sensuren? Er du faglig sterk i andre fag (får A og B)? Hvis du ikke er faglig sterk i andre fag må du finne noen som kan hjelpe deg med å forstå oppgaveformen på universitetet og hva som skal til for å få A og B. Kanskje du har det faglige inne, men ikke får det riktig frem på det du leverer fra deg? Forstår du kravene fra universitetet, men det bare er dette faget du strever med, må du tenke nytt på hvordan du skal forstå faget slik at du kan vise kunnskap, forståelse og selvstendighet på oppgavene. Ettersom du stiller høye krav til karakterer vil jeg tro at du allerede har brukt mye tid på et fag du har utfordringer med og da må du gjøre noe annerledes. Foreslår som noen her sier å lese andres besvarelser, se om lærer eller noen andre studenter har mulighet til å hjelpe deg litt på vei, eller se om du kan få tak i en ekstralærer for en periode.  Kanskje du kan prøve deg på noen tidligere eksamen etter en stund og få en til å vurdere dem for deg slik at du ser at du er på riktig vei?

Anonymkode: 62ace...0aa

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Er det et fag der svaret er rett eller feil, eller er det rom for tolkning. Hvis det er det siste bør du få sensuren og se om du bør klage og for å kunne bedre forstå hvordan det er rom for tolkning innenfor aktuelle emne.

Finnes det forelesninger på YouTube i emnet? Det brukte jeg mye når det var vanskelige emner. 

Støtter også å få hjelp fra en annen student. Kan det være aktuelt å betale noen for ekstra undervisning?

Anonymkode: 17dbf...e88

Det er et fag hvor det er et svar som er riktig og finnes mange feil svar. Jeg har sovet på det nå og går inn for nytt forsøk neste uke.  Jeg har mange eksamener foran meg da jeg tar opp fag for å klare komme inn på enten medisin odontologi eller psykologi. Det er drømmen ….. derfor er fallhøyden stor om den går i knus! En av de tre. Jeg hadde C i faget fra før men har mye stress rundt meg. Sover dårlig og lite. Takk for alle som har svart og kommet med råd❤️ 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er et fag hvor det er et svar som er riktig og finnes mange feil svar. Jeg har sovet på det nå og går inn for nytt forsøk neste uke.  Jeg har mange eksamener foran meg da jeg tar opp fag for å klare komme inn på enten medisin odontologi eller psykologi. Det er drømmen ….. derfor er fallhøyden stor om den går i knus! En av de tre. Jeg hadde C i faget fra før men har mye stress rundt meg. Sover dårlig og lite. Takk for alle som har svart og kommet med råd❤️ 

Da fokuserer du og gir bånn gass! Veldig lykke til neste gang! 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Lykke til 👍

Anonymkode: a1bb7...25a

Er det umulig å stryke på eksamen?

Jeg skal ta fagbrev som renholderoperatør. Jeg er redd at jeg ikke klarer det. Mine kollegaer sier at hvis jeg får 2 så består jeg. At det er nesten umulig å få 1. Men jeg sliter litt med norsk, så tror kanskje at jeg mulig kan få 1 i karakter. 

Anonymkode: 1bbcd...292

Har fått alt fra A til E gjennom årenes løp. E fikk jeg på fag og studier som ikke passet meg. jeg har jobbet meg opp fra 2 til 3 i matte fra videregående. men jeg visste jo også her at matte ikke lå for meg.  Du må jo vurdere hvor hardt du vil studere dette ene , om det er verdt å sette alt annet  til side. Og er det det eneste, ja da må du både legge inn mye lesing, øvelse og ha gode samtaler med lærere for å se hva de kan hjelpe deg med.

Jeg valgte andre ting som faktisk har passet meg bedre. J

Anonymkode: 4b44e...62f

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er det umulig å stryke på eksamen?

Jeg skal ta fagbrev som renholderoperatør. Jeg er redd at jeg ikke klarer det. Mine kollegaer sier at hvis jeg får 2 så består jeg. At det er nesten umulig å få 1. Men jeg sliter litt med norsk, så tror kanskje at jeg mulig kan få 1 i karakter. 

Det er jo alltid mulig.  men språk er sjelden grunn til stryk på fagbrev hos oss. slik du skriver her vil jeg si du vil ikke stryke på språk.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo alltid mulig.  men språk er sjelden grunn til stryk på fagbrev hos oss. slik du skriver her vil jeg si du vil ikke stryke på språk.

Er litt redd at jeg ikke forstår oppgaven eller misforstått hva oppgaven er 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Har fått alt fra A til E gjennom årenes løp. E fikk jeg på fag og studier som ikke passet meg. jeg har jobbet meg opp fra 2 til 3 i matte fra videregående. men jeg visste jo også her at matte ikke lå for meg.  Du må jo vurdere hvor hardt du vil studere dette ene , om det er verdt å sette alt annet  til side. Og er det det eneste, ja da må du både legge inn mye lesing, øvelse og ha gode samtaler med lærere for å se hva de kan hjelpe deg med.

Jeg valgte andre ting som faktisk har passet meg bedre. J

Jeg tar R1 matte nå og det er det jeg strever med. Det finnes ikke en erstatning per nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...