Gå til innhold

Er det mye å bruke 1300 kwh på en måned? 75 kvm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke det er unormalt. 

Strømforbruk vil variere med hvor godt isolert bygget er og med leiligheters plassering i bygget.

Vi bor øverst i leilighet i bygg som er dårlig isolert.

Anonymkode: 0c276...78d

Annonse

Vi brukte nesten 3500 kWh i desember. Tre etasjer, åpent mellom etasjene. Ingen vedfyring. Har el-bil, da, som sto for ca 500 kWh. 

Under 1000 kWh på 200 kvm høres utrolig lite ut, da kan man ikke ha vært avhengig av strøm for å få varme. (Og så har man kanskje ikke hatt huset fullt av innlosjerte gjester som skal dusje heller, men likevel...)

Anonymkode: 1f517...b4d

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg synes ikke det er unormalt. 

Strømforbruk vil variere med hvor godt isolert bygget er og med leiligheters plassering i bygget.

Vi bor øverst i leilighet i bygg som er dårlig isolert.

Anonymkode: 0c276...78d

Det er dårlig isolert. Vi bor i kjellerleilighet

Anonymkode: d53ef...df3

Ikke mye. Her brukte vi rundt 1500 i desember. Andre måneder har vi vært nede i litt over 1000 bare, så det varierer. Klart desember og januar er måneder man bruker mer, er helt normalt. 

Anonymkode: 0527c...704

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Strømregningen for Desember var på 4600 kr før strømstøtte å vi har bare 75 kvm 😮 Er det mye å ha brukt 1300 kwh på en måned? Jeg aner jo ikke hva som er vanlig.

Det kommer jo litt an på hvor mange dere er, om dere bare har strømfyring eller fyrer med ved og.

Anonymkode: 0519e...397

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kommer jo litt an på hvor mange dere er, om dere bare har strømfyring eller fyrer med ved og.

Vi har ingen fyringsmuligheter. Vi er bare 2.

Annonse

Vi brukte 1450, og vi bor på 85 kvadrat. Så tenker at det ikke er unormalt mye, vi sløser ikke med strøm og har ikke vedfyring eller varmepumpe. 

Men vi fikk strømregning på 3000, så kanskje dere har en dårlig strømavtale? 

Vi bor i Oslo, bruker Los via OBOS. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vi brukte nesten 3500 kWh i desember. Tre etasjer, åpent mellom etasjene. Ingen vedfyring. Har el-bil, da, som sto for ca 500 kWh. 

Under 1000 kWh på 200 kvm høres utrolig lite ut, da kan man ikke ha vært avhengig av strøm for å få varme. (Og så har man kanskje ikke hatt huset fullt av innlosjerte gjester som skal dusje heller, men likevel...)

Anonymkode: 1f517...b4d

I desember brukte vi 2500kwh hjemme, rett over 9000 kroner før strømstøtte. 
Godt å se at andre også har forbruk i nærheten av vårt. Vi er fem stk, og selv om vi senker temperaturen, er effektive i dusjen, vasker fulle maskiner når prisen er lav, så synes jeg det er vanskelig å komme lavere i forbruk. 

Vi bor på 300 kvm over tre etasjer og har kun elektrisk oppvarming, varmekabler i inngang og badene, varmepumpe til resten av huset. Har store åpne rom/løsninger og høyt under taket, så ikke mulig å begrense hvilke etasjer og rom vi varmer opp. 
Har også 2 elbiler, 550kwh av totalforbruket hjemme var lading. 

Men i desember var vi 10 av dagene på hytta, en helg og juleferien. Vi brukte 1000kwh inkl elbillading der, selv om vi har vedfyring, og kun en lav grunnvarme på varmekablene på når vi ikke er der. Det kosta 3200, og der er det ikke strømstøtte. 

Anonymkode: 215d0...ea9

Jeg synes det er mye for en leilighet på 75kvm. Leiligheter har andre leiligheter ved siden av/under/over seg og holder derfor mye bedre på varmen.

Vi har en enebolig på 160kvm, fra 80-tallet og ikke veldig godt isolert. Mye kaldras fra vinduer. Vi bruker elektrisitet som eneste varmekilde (varmepumpe i stua, varmekabler på badet og panelovner andre steder), og her vi bort var det -15 - -18 store deler av desember måned. Brukte 2200 kWt i desember. I november brukte vi 1300 kWt. Hittil i januar har vi brukt 600 kWt

Anonymkode: 880dd...0ef

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er mye for en leilighet på 75kvm. Leiligheter har andre leiligheter ved siden av/under/over seg og holder derfor mye bedre på varmen.

Vi har en enebolig på 160kvm, fra 80-tallet og ikke veldig godt isolert. Mye kaldras fra vinduer. Vi bruker elektrisitet som eneste varmekilde (varmepumpe i stua, varmekabler på badet og panelovner andre steder), og her vi bort var det -15 - -18 store deler av desember måned. Brukte 2200 kWt i desember. I november brukte vi 1300 kWt. Hittil i januar har vi brukt 600 kWt

Anonymkode: 880dd...0ef

En eldre sokkelleilighet med boenhet over får ingen gratis varme, og holder ikke noe bedre på varmen heller. Ikke alle leiligheter ligger i blokker eller leilighetskompleks.

Det kommer jo veldig an på. Hvor kaldt er det ute? Hvor godt isolert er det? Har du varmepumpe? Vedovn? Bruker du tørketrommel? Hvor ofte vasker du klær, og hvor ofte kjører du oppvaskmaskin? Hvor mange er dere?

Jeg brukte omtrent det dobbelte av deg i en enebolig på 190kvm. Den er gammel og trekkfull enkelte steder. 

Anonymkode: 6d2ff...e4c

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo veldig an på. Hvor kaldt er det ute? Hvor godt isolert er det? Har du varmepumpe? Vedovn? Bruker du tørketrommel? Hvor ofte vasker du klær, og hvor ofte kjører du oppvaskmaskin? Hvor mange er dere?

Jeg brukte omtrent det dobbelte av deg i en enebolig på 190kvm. Den er gammel og trekkfull enkelte steder. 

Det er dårlig isolert og har ikke varmepumpe ettersom jeg bare leier. Vi bruker derfor kun ovn. Vi har ikke tørketrommel. Vi er 2 i familien.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er dårlig isolert og har ikke varmepumpe ettersom jeg bare leier. Vi bruker derfor kun ovn. Vi har ikke tørketrommel. Vi er 2 i familien.

Helt innafor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...