Gå til innhold

Kan barnehagen kreve en feberfri dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble inspirert av en tråd på kvinneguiden der en ansatt i barnehage påstår at de ikke har lov å nekte ett barn å komme i barnehagen før det er gått 48 timer etter siste oppkast,å at de ikke har lov å kreve at barnet har en feberfri dag,de kan kun komme med anbefalinger. Stemmer dette virkelig?? Å nå er det visst lov å komme i barnehagen når barnet har korona også. Ikke rart det er mye smitte i barnehagen da!

Mitt barn på skolen å der er de knallhard på at barnet får ikke komme på skolen før det er gått 48 timer siden siste oppkast. Syns det er bra at de er så streng jeg!

Anonymkode: a39b8...73d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
  • Oppkast og diaré: I følge Folkehelseinstituttet kan barn vende tilbake til skolen når de kjenner seg frisk. Fordi en kan skille ut smittestoff også etter at symptomene har gitt seg, er det ekstra viktig med god håndhygiene de første dagene etter at man har blitt frisk. Barnehagebarn med akutte diarétilstander bør holdes hjemme mens de har symptomer, og de bør ikke vende tilbake til barnehagen før 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn.

• kilde: nhi.no 

Skolen kan ikke kreve 24 eller 48 timer. Når barnet er friskt kan barnet komme tilbake på skolen 

Anonymkode: 1bcd3...e59

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):
  • Oppkast og diaré: I følge Folkehelseinstituttet kan barn vende tilbake til skolen når de kjenner seg frisk. Fordi en kan skille ut smittestoff også etter at symptomene har gitt seg, er det ekstra viktig med god håndhygiene de første dagene etter at man har blitt frisk. Barnehagebarn med akutte diarétilstander bør holdes hjemme mens de har symptomer, og de bør ikke vende tilbake til barnehagen før 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn.

• kilde: nhi.no 

Skolen kan ikke kreve 24 eller 48 timer. Når barnet er friskt kan barnet komme tilbake på skolen 

Anonymkode: 1bcd3...e59

Å ja så skolen kan faktisk ikke kreve det nei. Her er de veldig strenge på at det skal 48 timer etter siste oppkast,å at barnet skal ha en feberfri dag hjemme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ble inspirert av en tråd på kvinneguiden der en ansatt i barnehage påstår at de ikke har lov å nekte ett barn å komme i barnehagen før det er gått 48 timer etter siste oppkast,å at de ikke har lov å kreve at barnet har en feberfri dag,de kan kun komme med anbefalinger. Stemmer dette virkelig?? Å nå er det visst lov å komme i barnehagen når barnet har korona også. Ikke rart det er mye smitte i barnehagen da!

Mitt barn på skolen å der er de knallhard på at barnet får ikke komme på skolen før det er gått 48 timer siden siste oppkast. Syns det er bra at de er så streng jeg!

Barnehage kan kreve det hvis det står i vedtektene.

Anonymkode: e6303...077

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Barnehage kan kreve det hvis det står i vedtektene.

Så bra! Har selv jobbet litt som vikar i barnehage å jeg har vært overrasket hvor feige de ansatte er. De tar imot barnet vi måtte sende hjem igår med feber. De tar imot barnet som kastet opp i barnehagen før for foreldrene sier barnet er frisk. De tar imot barn som har korona,for foreldrene mener barnet er frisk. Alle disse eksemplene var unger de ansatte ikke egentlig ville ta imot,men når foreldrene nekter å høre på råd om at barn bør være hjemme 48 etter siste opp,eller at barnet bør han en feberfri dag,så måtte de jo bare ta imot barna. Visste ikke at i noen barnehager har de ikke lov å nekte å ta imot barna.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så bra! Har selv jobbet litt som vikar i barnehage å jeg har vært overrasket hvor feige de ansatte er. De tar imot barnet vi måtte sende hjem igår med feber. De tar imot barnet som kastet opp i barnehagen før for foreldrene sier barnet er frisk. De tar imot barn som har korona,for foreldrene mener barnet er frisk. Alle disse eksemplene var unger de ansatte ikke egentlig ville ta imot,men når foreldrene nekter å høre på råd om at barn bør være hjemme 48 etter siste opp,eller at barnet bør han en feberfri dag,så måtte de jo bare ta imot barna. Visste ikke at i noen barnehager har de ikke lov å nekte å ta imot barna.

Jeg sendte mor og barn avsted igjen når de troppet opp dagen etter barnet ble sendt hjem med oppkas, vi hadde 48 timers regel ang oppkast. Resultat : jeg fikk skamkjeft av moren og refs av sjefen for å ikke være smidig. For å si det sånn, det  utsatte jeg meg ikke for igjen. En vikar vet ikke alltid hva som skjer eller har skjedd.

Skrevet
On 1/12/2023 at 1:48 AM, Anonym bruker said:

jeg lar alltid barnet ha en feberfri dag og 48 timer oppkast og diare

Anonymkode: 05362...32e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.1.2023 den 2.43):

Jeg sendte mor og barn avsted igjen når de troppet opp dagen etter barnet ble sendt hjem med oppkas, vi hadde 48 timers regel ang oppkast. Resultat : jeg fikk skamkjeft av moren og refs av sjefen for å ikke være smidig. For å si det sånn, det  utsatte jeg meg ikke for igjen. En vikar vet ikke alltid hva som skjer eller har skjedd.

Du fikk altså refs av sjefen din i bhg?? Helt utrolig!!

Skrevet
Hagla skrev (5 minutter siden):

Du fikk altså refs av sjefen din i bhg?? Helt utrolig!!

Jepp. Moren hadde klaget til sjefen min. Så da fikk jeg kjeft enda jeg bare fulgte retningslinjene som var bestemt og som de maste på oss at vi skulle være strenge med.

Skrevet

På skolen vår oppfordres det til at barn i småskolen holdes litt lengre hjemme. Mtp personlig hygiene osv. Jeg tenker foreldre fint (normale foreldre) klarer å vurdere tilfeller fra gang til gang. Oppkast over men fortsatt diaré så er de mer smittsomme enn bare oppkast og ingen diaré. Jeg tar slikt med i vurderingen i alle fall. 
Barn er jo ikke nødvendigvis flinke nok på håndvask så å vise litt hensyn er jo fint. Samtidig så er det skoleplikt i Norge. Så å konsekvent holde hjemme et visst antall dager funker ikke. Særlig ikke mtp at skolen er pliktig (i vår kommune er det slik men usikker på om det er generelt regelen) å meide til BV der sykefravær overstiger 10 dager på et halvår. Eller var det et skoleår?

Anonymkode: 1d9e5...d8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jepp. Moren hadde klaget til sjefen min. Så da fikk jeg kjeft enda jeg bare fulgte retningslinjene som var bestemt og som de maste på oss at vi skulle være strenge med.

Sykt! At moren ikke ønsker å ta hensyn til andre sine barn er én ting, men at hun ikke forstår at eget barn har det bedre hjemme når det er sykt.....folk altså! Og den sjefen....som heller støtter brukere enn ansatte... Sett det selv på egen arbeidsplass også, ekstremt dårlig personalpolitikk. Ikke verdt det å jobbe sånne plasser  håper du jobber et annet sted nå.

Skrevet
Hagla skrev (6 minutter siden):

Sykt! At moren ikke ønsker å ta hensyn til andre sine barn er én ting, men at hun ikke forstår at eget barn har det bedre hjemme når det er sykt.....folk altså! Og den sjefen....som heller støtter brukere enn ansatte... Sett det selv på egen arbeidsplass også, ekstremt dårlig personalpolitikk. Ikke verdt det å jobbe sånne plasser  håper du jobber et annet sted nå.

Dessverre er den typen foreldre er mere og mere vanlig. Opplever flere og flere som tydelig ikke ønsker å være med barna sine. Utrolig trist. De er for opptatt av å prioritere seg selv og sine behov. Vært en tydelig endring de siste 5-6 årene.

Anonymkode: 29017...141

Skrevet

Dette er sånn det har blitt i barnehagene ja, spesielt med de minste barna. De store barna sier at de føler seg syke, så foreldrene holder dem hjemme. De små barna gråter, surver og trenger et fang hele dagen, men foreldrene sender dem i barnehagen. 

Anonymkode: 72c42...ccf

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Dessverre er den typen foreldre er mere og mere vanlig. Opplever flere og flere som tydelig ikke ønsker å være med barna sine. Utrolig trist. De er for opptatt av å prioritere seg selv og sine behov. Vært en tydelig endring de siste 5-6 årene.

Her var det en far som leverte barnet sitt å så fort de kom innenfor døren så kastet barnet opp. Den ansatte prøvde å si at da kan dessverre ikke "Per" være i barnehagen idag. Men far hisser seg opp å sier at barnet bare er bilsyk. Hun som tok imot var en ung dame på 19 år så hun turde si imot mer å tok imot barnet. Ikke rart at omgangssyke sprer seg så fort når foreldre nekter å være hjemme med syke barn. Etter den episoden var det flere barn som kastet opp på vår avdeling. Neppe tilfeldig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Tror ikke alle prioriterer seg selv og sine behov, viss en leverer tidligere i bhg ! Har heldigvis hatt veldig lite syke barn, men en har fortsatt 10 dager sykt barn i året( 20 dager på mor og far), og viss en ikke har en jobb med hjemmekontor osv, er det ikke enkelt å bare være hjemme. Er det snue uten feber , sender jeg barna. Er det slimoppkast pga tetthet, sender jeg barna når de har fått det opp. Men er det skikkelig oppkast/diaré/feber/dårlig er de hjemme. 
En barnehage visste at det var slim barnet kastet opp pga tetthet og sa det måtte være hjemme lenger, da ga jeg beskjed at de måtte tenke på at ikke alt er smittsomt. 
En annen bhg klarte ikke måle feber rett, de plusset på 0,5 da de ikke skulle det. Og mange måtte hentes uten feber . Dette vet jeg da en som jobber der, sa de hadde vært på apoteket og spurt om de hadde målt rett…..

Anonymkode: 21205...159

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tror ikke alle prioriterer seg selv og sine behov, viss en leverer tidligere i bhg ! Har heldigvis hatt veldig lite syke barn, men en har fortsatt 10 dager sykt barn i året( 20 dager på mor og far), og viss en ikke har en jobb med hjemmekontor osv, er det ikke enkelt å bare være hjemme. Er det snue uten feber , sender jeg barna. Er det slimoppkast pga tetthet, sender jeg barna når de har fått det opp. Men er det skikkelig oppkast/diaré/feber/dårlig er de hjemme. 
En barnehage visste at det var slim barnet kastet opp pga tetthet og sa det måtte være hjemme lenger, da ga jeg beskjed at de måtte tenke på at ikke alt er smittsomt. 
En annen bhg klarte ikke måle feber rett, de plusset på 0,5 da de ikke skulle det. Og mange måtte hentes uten feber . Dette vet jeg da en som jobber der, sa de hadde vært på apoteket og spurt om de hadde målt rett…..

Anonymkode: 21205...159

Tenke deg selv å være så tett at du faktisk kaster opp også skal du gå i det støyet som det er i en bhg. Dette er ett klassisk eksempel på at foreldre setter seg selv foran. Du poengterer bare min observasjon. Å du vet heler ikke om den oppkast runden ikke er omgangssyke.

Skrevet

Når sønnen min startet i barnehage som 1 åring, så tok det ikke mange ukene før omgangssyke gikk, og alle ble jo syke, for de spiser jo på lekene, barna som gikk der var 10-12 mnd. Og ene barnet ble sendt i barnehagen, samme hvor syk barnet var. Så det resulterte i 4 runder med omgangssyke, og hvor barnehagen stengte i 3 dager i kombinasjon med helg, og hvor de brukte de 3 dagene, på å vaske alt i barnehagen. Da først ble de kvitt det.

Hvis bare alle holder barna hjemme lenge nok, så blir man ferdig med det etter en runde.

Anonymkode: e3505...270

Skrevet

Feberfri dag har man gått bort fra mange strder. 48 t regel gjelder

Anonymkode: c43e4...9a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Feberfri dag har man gått bort fra mange strder. 48 t regel gjelder

Anonymkode: c43e4...9a1

48 timers regel ved feber??

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

48 timers regel ved feber??

Ved omgangssyke 

Anonymkode: c4eed...5f7

Skrevet

Med mindre det står i vedtektene så kan det ikke kreves. Dessverre. 

Man må stole på at foreldre bruker sunn fornuft og at de er ærlige. Noen barn blir faktisk bilsyke. Eller de kaster opp av andre årsaker enn sykdom. Og noen foreldre lyver.  I så tilfelle bør barnehagen ha guts til å ta en skikkelig samtale med foreldrene. Hvis de gjentatte ganger sender syke unger i barnehage, lyver om sykdom eller faktisk ikke evner å se at barnet er sykt så bør det resultere i en bekymring som ped.leder og styrer tar opp med de det gjelder. 

Anonymkode: e709c...4c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...