Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Kan jeg melde fra til nav om at jeg tror venninna mi er for frisk til å være ufør? Hun har slitt psykisk i mange år, hun er bipolar og har ptsd. Men hun har ikke vært innlagt på ett helt år. Og hun orker både cafe besøk og å generelt være sosial. Hvis hun er frisk til det er hun frisk til å ha en jobb mener jeg. Selv jobber jeg 100% og er sliten hver dag. Og sjeldent tid og ork til noe sosialt. Hun ligger og sover når barna er på skolen. Anonymkode: 8f1d9...81a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Troll et annet sted du. Anonymkode: 6c2c8...001
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Snakk om å ikke ha peiling!!! 🤦♀️ Anonymkode: 1a1cb...abc
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Kjedelig trolling🥱😴😴😴😴 Anonymkode: 67e5f...2e5
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Kan jeg melde fra til nav om at jeg tror venninna mi er for frisk til å være ufør? Hun har slitt psykisk i mange år, hun er bipolar og har ptsd. Men hun har ikke vært innlagt på ett helt år. Og hun orker både cafe besøk og å generelt være sosial. Hvis hun er frisk til det er hun frisk til å ha en jobb mener jeg. Selv jobber jeg 100% og er sliten hver dag. Og sjeldent tid og ork til noe sosialt. Hun ligger og sover når barna er på skolen. Anonymkode: 8f1d9...81a 😨🤦♀️😡 Anonymkode: 0260e...89a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Har du ikke noe annet å ta deg til enn å starte "la oss shame uføretrygdede trolletråd". Anonymkode: 772a7...829
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Hehe nei det vil ikke hjelpe. Det er jo ett idiotisk system sånn det er nå. De får jo uføretrygd resten av livet selv om de gjerne ikke trenger det lenger. Jeg kan nevne mange tilfeller! Søsteren min hadde store psykiske problemer for mange år siden men det er ikke noe hun sliter med lenger. Hun kunne fint vært i 100 % jobb nå. Kjæresten min uføretrygd for mange år siden;men som han selv sier så hadde det ikke vært noe problem å jobbe 100 % nå. Eneste som stopper han er at han ikke vil trekkes i trygd så derfor jobber han mindre. En jeg kjenner vier all sin tid til å hjelpe folk som har dårlig råd. Lager mat;kjører det ut,henter mat ved matvarebutikkene klokken 23 for å gi til de som har dårlig råd. Som mannen sier så ser han nesten ikke konen sin for hun er så opptatt med å hjelpe andre hele tiden. Som å hjelpe med utvask av en leilighet til en som var alene å dårlig råd osv. Det er absolutt fint gjort av henne;men da er det jo helt tydlig at hun helt fint kunne hatt en jobb istedet. Men selvsagt er de ikke intressert i å ha en jobb når de likevel får trygden! Anonymkode: 1e48f...805
Hot Midget ! Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Ikke vært innlagt på ett år?? Så fantastisk! Du burde være der å heie på henne! Selv om hun ikke trengt den hjelpen som er ved en innleggelse, har hun sikkert sine kamper for det. Men hun deler nok minimalt med deg. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Hvordan kan du kalle deg en venninne??
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hehe nei det vil ikke hjelpe. Det er jo ett idiotisk system sånn det er nå. De får jo uføretrygd resten av livet selv om de gjerne ikke trenger det lenger. Jeg kan nevne mange tilfeller! Søsteren min hadde store psykiske problemer for mange år siden men det er ikke noe hun sliter med lenger. Hun kunne fint vært i 100 % jobb nå. Kjæresten min uføretrygd for mange år siden;men som han selv sier så hadde det ikke vært noe problem å jobbe 100 % nå. Eneste som stopper han er at han ikke vil trekkes i trygd så derfor jobber han mindre. En jeg kjenner vier all sin tid til å hjelpe folk som har dårlig råd. Lager mat;kjører det ut,henter mat ved matvarebutikkene klokken 23 for å gi til de som har dårlig råd. Som mannen sier så ser han nesten ikke konen sin for hun er så opptatt med å hjelpe andre hele tiden. Som å hjelpe med utvask av en leilighet til en som var alene å dårlig råd osv. Det er absolutt fint gjort av henne;men da er det jo helt tydlig at hun helt fint kunne hatt en jobb istedet. Men selvsagt er de ikke intressert i å ha en jobb når de likevel får trygden! Anonymkode: 1e48f...805 Men er ikke uføretrygd så lav at det ville lønne seg å jobbe 100% hvis man er frisk nok til det? Anonymkode: 6c803...508
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 Så søtt og naivt, HI… ☺️😘😘😘 Så hvis du MENER at noen er frisk nok til å jobbe, da bør både legestanden og NAV endre sine standarder for å passe den meningen, for du har tross alt sett dama på café 🤣 Vidunderlig! Anonymkode: b07b5...b6b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hehe nei det vil ikke hjelpe. Det er jo ett idiotisk system sånn det er nå. De får jo uføretrygd resten av livet selv om de gjerne ikke trenger det lenger. Jeg kan nevne mange tilfeller! Søsteren min hadde store psykiske problemer for mange år siden men det er ikke noe hun sliter med lenger. Hun kunne fint vært i 100 % jobb nå. Kjæresten min uføretrygd for mange år siden;men som han selv sier så hadde det ikke vært noe problem å jobbe 100 % nå. Eneste som stopper han er at han ikke vil trekkes i trygd så derfor jobber han mindre. En jeg kjenner vier all sin tid til å hjelpe folk som har dårlig råd. Lager mat;kjører det ut,henter mat ved matvarebutikkene klokken 23 for å gi til de som har dårlig råd. Som mannen sier så ser han nesten ikke konen sin for hun er så opptatt med å hjelpe andre hele tiden. Som å hjelpe med utvask av en leilighet til en som var alene å dårlig råd osv. Det er absolutt fint gjort av henne;men da er det jo helt tydlig at hun helt fint kunne hatt en jobb istedet. Men selvsagt er de ikke intressert i å ha en jobb når de likevel får trygden! Anonymkode: 1e48f...805 Ja, for uføretrygd er jo fett med penger… 🙄 Anonymkode: b07b5...b6b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hehe nei det vil ikke hjelpe. Det er jo ett idiotisk system sånn det er nå. De får jo uføretrygd resten av livet selv om de gjerne ikke trenger det lenger. Jeg kan nevne mange tilfeller! Søsteren min hadde store psykiske problemer for mange år siden men det er ikke noe hun sliter med lenger. Hun kunne fint vært i 100 % jobb nå. Kjæresten min uføretrygd for mange år siden;men som han selv sier så hadde det ikke vært noe problem å jobbe 100 % nå. Eneste som stopper han er at han ikke vil trekkes i trygd så derfor jobber han mindre. En jeg kjenner vier all sin tid til å hjelpe folk som har dårlig råd. Lager mat;kjører det ut,henter mat ved matvarebutikkene klokken 23 for å gi til de som har dårlig råd. Som mannen sier så ser han nesten ikke konen sin for hun er så opptatt med å hjelpe andre hele tiden. Som å hjelpe med utvask av en leilighet til en som var alene å dårlig råd osv. Det er absolutt fint gjort av henne;men da er det jo helt tydlig at hun helt fint kunne hatt en jobb istedet. Men selvsagt er de ikke intressert i å ha en jobb når de likevel får trygden! Anonymkode: 1e48f...805 Det er kun de som dør før de er 67 som får uføretrygd resten av livet. Etter fylte 67, så får man pensjon. De aller fleste med uføretrygd blir minstepensjonister fordi 1. de har ikke noen arbeidsgiver som har gjort pensjonssparing. Og 2. de har ikke hatt nok utbetalt/betalt i skatt til å komme seg i høyere klasse. Jeg er selv psykisk syk med PTSD. Jeg må velge arbeidsplass med omhu om jeg skal unngå å trigge den. Det vil for eksempel si at jeg ikke kan ha en arbeidsplass der det jobber visse typer mennesker. Arbeidsplasser tilrettelegger jo ikke for det. Og selv om jeg har fått behandling, så blir det ikke helt borte. Det er dessverre ikke alle unt å bli 100% frisk. Anonymkode: e2875...985
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Det er ikke lett å få uføretrygd i dag altså, så at du mener du vet bedre enn hennes leger, psykologer og spesialister sier egentlig mest om deg. At du mener uføre ikke får ha gode dager sier også mest om deg. At du ikke skjønner at arbeidslivet ikke fungere sånn at man vil ha ustabil arbeidskraft ansatt sier også mest om deg. Anonymkode: 08e68...737
Elizabeth Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Ja, Hi! Det synes jeg du skal. Fortell oss hvordan det går etterpå!
sug lut Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hehe nei det vil ikke hjelpe. Det er jo ett idiotisk system sånn det er nå. De får jo uføretrygd resten av livet selv om de gjerne ikke trenger det lenger. Jeg kan nevne mange tilfeller! Søsteren min hadde store psykiske problemer for mange år siden men det er ikke noe hun sliter med lenger. Hun kunne fint vært i 100 % jobb nå. Kjæresten min uføretrygd for mange år siden;men som han selv sier så hadde det ikke vært noe problem å jobbe 100 % nå. Eneste som stopper han er at han ikke vil trekkes i trygd så derfor jobber han mindre. En jeg kjenner vier all sin tid til å hjelpe folk som har dårlig råd. Lager mat;kjører det ut,henter mat ved matvarebutikkene klokken 23 for å gi til de som har dårlig råd. Som mannen sier så ser han nesten ikke konen sin for hun er så opptatt med å hjelpe andre hele tiden. Som å hjelpe med utvask av en leilighet til en som var alene å dårlig råd osv. Det er absolutt fint gjort av henne;men da er det jo helt tydlig at hun helt fint kunne hatt en jobb istedet. Men selvsagt er de ikke intressert i å ha en jobb når de likevel får trygden! Anonymkode: 1e48f...805 Du er så liten at du mistror en som via frivillig arbeid i den grad hun har mulighet deltar i samfunnet, på tross av uførheten sin? Og kjæresten din er ikke kvalifisert til noe som betaler ham mer enn trygda, trenger ingen sjølrespekt, og har ingen ønsker om å gjøre en positiv forskjell for noen? Det sier vel det meste.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Jeg sover også mens barnet mitt er på skolen. Det gjør jeg for å klare å være mamma i timene frem til leggetid. Da klarer jeg nemlig å lage middag, være sosial og aktiv med barnet mitt, ta en tur ut, dra på besøk eller la ham ha med venner hjem. Jeg kjemper en kamp for tilværelsen hver eneste dag og muligheten til å sove og hvile på dagtid gjør at jeg fortsatt er på denne jorda. Jeg har aldri vært innlagt, men går til ukentlig terapi. Selve terapien er også utmattende, men det er ikke så lett for andre (friske) å forstå. Så bare meld ifra til nav om din venninne og legg ekstra sten til byrden det er å være kronisk (usynlig) syk. Anonymkode: d5c31...252
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 sug lut skrev (4 timer siden): Du er så liten at du mistror en som via frivillig arbeid i den grad hun har mulighet deltar i samfunnet, på tross av uførheten sin? Og kjæresten din er ikke kvalifisert til noe som betaler ham mer enn trygda, trenger ingen sjølrespekt, og har ingen ønsker om å gjøre en positiv forskjell for noen? Det sier vel det meste. Det sier også en del når en person velger å være kjæreste med en som faktisk kan jobbe, men velger å heller leve på trygd... Det er jo aksept og støtte av hans valg. På en annen side kan det jo være han ikke egentlig er i stand til å jobbe, men sier det fordi det tydeligvis "går hjem" hos dama... Anonymkode: c97ef...743
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det sier også en del når en person velger å være kjæreste med en som faktisk kan jobbe, men velger å heller leve på trygd... Det er jo aksept og støtte av hans valg. På en annen side kan det jo være han ikke egentlig er i stand til å jobbe, men sier det fordi det tydeligvis "går hjem" hos dama... Anonymkode: c97ef...743 Han jobber jo men ikke fulltid for da trekker de han i trygd. Vi bor ikke sammen så det går ikke ut over meg om han kun lever på trygden. Er bare elendig system at folk som er blitt friske,bare kan sitte på ræven resten av livet å daffe å likevel få penger. D3 burde jo miste retten til uføretrygd med en gang de klarer å jobbe igjen. Anonymkode: 1e48f...805
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Han jobber jo men ikke fulltid for da trekker de han i trygd. Vi bor ikke sammen så det går ikke ut over meg om han kun lever på trygden. Er bare elendig system at folk som er blitt friske,bare kan sitte på ræven resten av livet å daffe å likevel få penger. D3 burde jo miste retten til uføretrygd med en gang de klarer å jobbe igjen. Anonymkode: 1e48f...805 Men hvis han tjener MER på trygd, så betyr vel det at han har tjent veldig godt før da. Det må jo være bedre for selvrespekten hans å jobbe og det håper jeg du har sagt til han Anonymkode: e85ba...78e
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #20 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Men hvis han tjener MER på trygd, så betyr vel det at han har tjent veldig godt før da. Det må jo være bedre for selvrespekten hans å jobbe og det håper jeg du har sagt til han Anonymkode: e85ba...78e Så vidt jeg vet er det ingen som tjener MER på trygd enn å jobbe ved siden av uføretrygden. Utfordringen er at mange ofte synes at trygden kuttes for mye slik at de tjener for lite på å jobbe ved siden av og da ikke finner det verd det. Nylig stod det om en mann som var 100% ufør og fikk 315 000 i året i uføretrygd før skatt. I tillegg til dette jobber han 50% hvor brutto lønn er 280 000. Pga dette reduseres uføretrygden slik at han sitter igjen med 100 000 ekstra netto i året for å jobbe 50%. Hadde en uten trygd tatt denne jobben som ekstra-jobb hadde de satt igjen med ca 180 000 etter skatt. Jeg synes likevel det blir en pussig sammenligning all den tid uføretrygd er en ytelse. Det ville vært rart om en med uføretrygd skulle jobbet mye ved siden av uten å få redusert ytelsen. Da vil det jo lønne seg å få trygd og deretter jobb og man ønsker ikke at folk som kan jobbe skal søke seg mot trygd. Det kan godt være at det trekkes for mye. At det skulle vært en trappetrinnsmodell slik at det lønner seg mer å ta jobb ved siden av, spesielt på små prosenter, men det er nok veldig naturlig å ha en reduksjon når man jobber over grensebeløpet. Anonymkode: ca370...477
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #21 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Kan jeg melde fra til nav om at jeg tror venninna mi er for frisk til å være ufør? Hun har slitt psykisk i mange år, hun er bipolar og har ptsd. Men hun har ikke vært innlagt på ett helt år. Og hun orker både cafe besøk og å generelt være sosial. Hvis hun er frisk til det er hun frisk til å ha en jobb mener jeg. Selv jobber jeg 100% og er sliten hver dag. Og sjeldent tid og ork til noe sosialt. Hun ligger og sover når barna er på skolen. Anonymkode: 8f1d9...81a Du prøver å bare provosere.. I dag er det veldig vanskelig å bli ufør. Man må igjennom veldig mye. Går ikke an å fake til seg ufør. Du sier jo hva som feiler henne. Folk har fått ufør for mindre. Er du missunnelig? Ingenting å være missunnelig på. Er ufør selv. Alltid dårlig råd. Og ja, for å leve et verdig liv, går jeg på cafe. Anonymkode: 5b0c5...c51
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #22 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så vidt jeg vet er det ingen som tjener MER på trygd enn å jobbe ved siden av uføretrygden. Utfordringen er at mange ofte synes at trygden kuttes for mye slik at de tjener for lite på å jobbe ved siden av og da ikke finner det verd det. Nylig stod det om en mann som var 100% ufør og fikk 315 000 i året i uføretrygd før skatt. I tillegg til dette jobber han 50% hvor brutto lønn er 280 000. Pga dette reduseres uføretrygden slik at han sitter igjen med 100 000 ekstra netto i året for å jobbe 50%. Hadde en uten trygd tatt denne jobben som ekstra-jobb hadde de satt igjen med ca 180 000 etter skatt. Jeg synes likevel det blir en pussig sammenligning all den tid uføretrygd er en ytelse. Det ville vært rart om en med uføretrygd skulle jobbet mye ved siden av uten å få redusert ytelsen. Da vil det jo lønne seg å få trygd og deretter jobb og man ønsker ikke at folk som kan jobbe skal søke seg mot trygd. Det kan godt være at det trekkes for mye. At det skulle vært en trappetrinnsmodell slik at det lønner seg mer å ta jobb ved siden av, spesielt på små prosenter, men det er nok veldig naturlig å ha en reduksjon når man jobber over grensebeløpet. Anonymkode: ca370...477 Så er det store forskjeller på hvor mye de kutter, av det man tjener ved siden av uføretrygd. Tjener jeg 100 000, så sitter jeg igjen med 22 000 netto, men skatten øker og utgifter til reisevei. Så sitter jeg egentlig igjen med en krone ekstra, for å jobbe ved siden av. Nå så har jeg ikke energi til å jobbe noe. Men kommer jeg dit, så kommer jeg heller til å jobbe som frivillig. Anonymkode: 1c1a6...316
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #23 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så er det store forskjeller på hvor mye de kutter, av det man tjener ved siden av uføretrygd. Tjener jeg 100 000, så sitter jeg igjen med 22 000 netto, men skatten øker og utgifter til reisevei. Så sitter jeg egentlig igjen med en krone ekstra, for å jobbe ved siden av. Nå så har jeg ikke energi til å jobbe noe. Men kommer jeg dit, så kommer jeg heller til å jobbe som frivillig. Anonymkode: 1c1a6...316 Hva mener du du med at det er store forskjeller på det de kutter, av det man tjener ved siden av uføretrygd? Anonymkode: 772a7...829
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #24 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så er det store forskjeller på hvor mye de kutter, av det man tjener ved siden av uføretrygd. Tjener jeg 100 000, så sitter jeg igjen med 22 000 netto, men skatten øker og utgifter til reisevei. Så sitter jeg egentlig igjen med en krone ekstra, for å jobbe ved siden av. Nå så har jeg ikke energi til å jobbe noe. Men kommer jeg dit, så kommer jeg heller til å jobbe som frivillig. Anonymkode: 1c1a6...316 Så å jobbe som frivellig DET er du frisk nok til,men å tjene egne penger istedenfor å NAVE det er du for syk til. Merkelig det der. Anonymkode: 1e48f...805
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #25 Skrevet 12. januar 2023 Du må være tidenes venninne. Et skikkelig kupp. Hun er nok over ptsd nå. Anonymkode: 87c91...a73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå