Gå til innhold

Pass til Danmark

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi skal til Danmark i sommer, trenger barna pass? 8 og 10 år. Eller sånn id kort en får hos politiet? Eller trenger de ikke noe? 

Anonymkode: 710d3...f65

Har blitt spurt etter pass på vei heim fra Danmark , både oss og barna. 
Klarer bare ikke forstå hvorfor en ikke bare skaffer seg et pass eller id kort til barna…..

Mine har alltid hatt et gyldig pass. 

Anonymkode: 06754...f12

Klarer bare ikke forstå hvorfor en ikke bare skaffer seg et pass eller id kort til barna…..

Fordi det koster penger... er det så vanskelig å skjønne? 3 unødvendige pass er jo penger ut av vinduet. De har gyldige pass når de trenger det for land utenom Norden. Trenger de ikke pass er det liten vits å bruke penger på det, de må jo byttes relativt ofte også. Og du har vel også hørt om passkrisen som var? 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nordiske statsborgere under 18 år er fritatt fra kravet om selvstendig legitimasjon hvis personen reiser med en forelder/verge som også er nordisk statsborger og som kan identifisere seg.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_danmark/id2415976/?expand=factbox2858337

Anonymkode: 420b5...5da

Annonse

Man MÅ ikke ha, men har opplevd å bli spurt om pass ved ferje og hotell. Spesielt under corona. Reiser aldri på ferie uten gyldig legitimasjon for alle reisende. Barna har alltid hatt gyldige pass da det er deres eneste gyldige legitimasjon. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi det koster penger... er det så vanskelig å skjønne? 3 unødvendige pass er jo penger ut av vinduet. De har gyldige pass når de trenger det for land utenom Norden. Trenger de ikke pass er det liten vits å bruke penger på det, de må jo byttes relativt ofte også. Og du har vel også hørt om passkrisen som var? 

Hvert 3 og 5 år i dine barns tilfelle. Det er vel ikke relativt ofte? 

Vi har ofte vært i Danmark å aldri blitt spurt om pass,det har verken vi voksne eller barna. Vi er kun på ferie i Sverige og Danmark så da har vi overhodet ikke noe behov for pass eller ID kort. Vi har heller ikke blitt spurt om legitimasjon til 11 åringen,det hadde vi uansett ikke hatt likevel.

Anonymkode: 52cd3...618

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo, det er jo det. Blir jo 2000 kr bare det. 

Og hvert 10.ende år som voksen. Når barns pass koster 340kr og voksne 570kr så er ikke det en kjempeinvestering ? Dere voksne kan vel tenkes å reise noe sted utenfor Norden i løpet av de 10 neste årene? Hvis man skal reise med fly så ønsker flyselskapene gjerne at alle reiser med egne pass. Også i Norden. Politiet skriver at selv om man ikke må ha pass på reiser i Norden så anbefaler de at reisende har det. Ferjeselskap presiserer at selv om man ikke MÅ ha pass så letter det arbeidet ved kontroll. Med corona i oppsving i verden så ville jeg ikke bli overrasket hvis det blir grensekontroller igjen. 

Vi har blitt spurt om pass til barna flere ganger i DK de siste årene. De ønsker alltid å se passene hvis vi skal fly hjem, og under korona måtte vi også vise passet til alle da vi kjørte over brua. Selv om det ikke er påkrevd, ville jeg hatt det eller id kort. Rett og slett fordi man ikke vet hva som vil skje denne verdenen nå.

Anonymkode: 5f3c3...8e5

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Og hvert 10.ende år som voksen. Når barns pass koster 340kr og voksne 570kr så er ikke det en kjempeinvestering ? Dere voksne kan vel tenkes å reise noe sted utenfor Norden i løpet av de 10 neste årene? Hvis man skal reise med fly så ønsker flyselskapene gjerne at alle reiser med egne pass. Også i Norden. Politiet skriver at selv om man ikke må ha pass på reiser i Norden så anbefaler de at reisende har det. Ferjeselskap presiserer at selv om man ikke MÅ ha pass så letter det arbeidet ved kontroll. Med corona i oppsving i verden så ville jeg ikke bli overrasket hvis det blir grensekontroller igjen. 

Vi voksne har selvsagt pass, vi er jo på reiser som trenger det i forbindelse med jobb. Til Danmark tar vi jo ikke fly🤣 Det var barna som var spm her. Som noen linket til over her, så er det jo ikke påkrevd at de har. 

Vi voksne har selvsagt pass, vi er jo på reiser som trenger det i forbindelse med jobb. Til Danmark tar vi jo ikke fly🤣 Det var barna som var spm her. Som noen linket til over her, så er det jo ikke påkrevd at de har. 

Nr1: du skriver ikke noe sted hvor dere bor og for alt jeg vet så kan dere jo bo i Alta. Det er med andre ord ikke helt utenkelig å fly til Danmark. 

Nr2: du svarer at kostnad for pass da blir 2000kr. Utav det svaret så tolker jeg at kostnaden på pass for dere er basert på at alle 4 trenger pass. Kostnaden for dine barn nå vil være 340*2

Nr3: pass til Danmark er ikke påkrevd , men anbefales av politiet. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (32 minutter siden):

Nr1: du skriver ikke noe sted hvor dere bor og for alt jeg vet så kan dere jo bo i Alta. Det er med andre ord ikke helt utenkelig å fly til Danmark. 

Nr2: du svarer at kostnad for pass da blir 2000kr. Utav det svaret så tolker jeg at kostnaden på pass for dere er basert på at alle 4 trenger pass. Kostnaden for dine barn nå vil være 340*2

Nr3: pass til Danmark er ikke påkrevd , men anbefales av politiet. 

Jeg har 3 barn, og passprisene jeg fant var høyere enn det du oppgir. Men hvorfor kverulerer du på dette? Alle vet jo at dere driter penger, så du har jo aldri trengt å tenke økonomisk. Eller hva som er bra for samfunnet; lange passkøer fordi mange vil ha pass unødvendig  

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har 3 barn, og passprisene jeg fant var høyere enn det du oppgir. Men hvorfor kverulerer du på dette? Alle vet jo at dere driter penger, så du har jo aldri trengt å tenke økonomisk. Eller hva som er bra for samfunnet; lange passkøer fordi mange vil ha pass unødvendig  

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/pris-og-betaling/ Det er ikke lang passkø nå. Hvis dine barn er 8 og 10 vil det koste prisen for barna* 3. Jeg har absolutt hatt perioder i livet jeg har vært nødt til å tenke økonomi. Mitt poeng er at dersom man har råd til å reise til utlandet på ferie burde man også ta seg råd til pass. Både fordi reglene for innreise kan endres raskt og fordi politiet anbefaler det. 

Endret av mamma til adhd gutt<3
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (10 timer siden):

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/pris-og-betaling/ Det er ikke lang passkø nå. Hvis dine barn er 8 og 10 vil det koste prisen for barna* 3. Jeg har absolutt hatt perioder i livet jeg har vært nødt til å tenke økonomi. Mitt poeng er at dersom man har råd til å reise til utlandet på ferie burde man også ta seg råd til pass. Både fordi reglene for innreise kan endres raskt og fordi politiet anbefaler det. 

Ja, så enkelt går det an å tenke uten egentlig å tenke. Prøv igjen du. 

Anonym bruker skrev (På 11.1.2023 den 20.10):

Det var passplikt under corona.

Anonymkode: e591e...79f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...