Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Hatt besøk tidlig formiddag av ei venninne. Hun hadde med seg hunden sin.. helt ok, men nå er det sikkel, hår og rester etter et bein han tygde på her. Grusomt ekkelt! Han prompa i tillegg titt og ofte, og det stinka døde dyr, og der skulle vi sitte og spise frokost.  Er det sånn det er å ha dyr? Da må jo enten folk vaske seg ihjel eller leve i gris. Jeg henta vaskebøtta og støvsuger asap etter de dro. Blir de med hund «blind» for slike ting? Anonymkode: 4aca2...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Det er sikkert avhengig av type hund. Vår hund røyter ikke og sikler ikke, hun har hår som må klippes og da lukter det også mindre enn hunder med underpels. I tillegg har hun sensitiv mage, så vi gir henne nesten bare tørrfôr og ev. ren mat utenom, så det er sjeldent hun er dårlig i magen og slipper sure fiser, selv om det skjer innimellom. Men joda, om hun har tygget på et bein og ikke er ferdig, ligger det jo igjen rester. Jeg må innrømme at jeg med vilje valgte en rase som er mine "gris" og lukt med enn andre raser fordi jeg selv ikke er så begeistret for lukten og alle hårene, men samtidig er veldig glad i hunder. Anonymkode: 03825...494
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Ja, det er sånn. Og tipsene blør jo også under løpetid, så da får du blod og gugg i tillegg. Og det med å måtte gå å plukke opp møkk etter dem. Hunder er ekle🤢 Anonymkode: f78c6...28c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Tja. Det kommer mye an på egen holdning tenker jeg. Du fremstår ikke som en som liker dyr så da vil du sikkert oppfatte det slik. Sånne folk skjønner jeg meg virkelig ikke på, men har hørt de finnes. Anonymkode: 24334...239
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Det kommer jo også an på hvordan man oppdrar hundene. Noen lar dem være i alle rom i huset, opp i møbler++ Vi har hund som er opplært til å kun være i gangen og kjøkkenet. Den går ikke over noen dørterskler, så verken inn i stue, spisestue, soverom eller bad, selv om dørene står åpne, og heller ikke opp trappa til 2. og 3. etasje. Den røyter, men ikke så mye så lenge vi børster ukentlig, og kan søle litt med vann rundt matskåla. sikler ikke. Får kun tørrfôr, etter anbefaling fra veterinær, ikke bein, menneskemat mm. Den er nesten aldri dårlig i magen, så lite vond lukt. Den er veloppdragen, og når vi sier «legg seg» har den en fast plass med hundeseng, og legger seg rolig der. Den får selvsagt heller ikke lov til å gjøre som den vil på tur. Den går fint på plass både med og uten bånd, og kommer alltid på innkalling om den får løpe fritt. Jeg får like panikk som deg når vi får besøk av hunder som eierne lar løper rundt i alle rom, gå opp i møbler, spise fra hånd ikke fra matskål, og som i tillegg ikke er oppdratt og ikke hører på beskjeder, ikle legger seg på anvist plass osv. Skjønner ikke at noen orker å ha hund uten å oppdra og sette grenser. Har etterhvert begynt å stille betingelser når noen spør om å ha med hunden på besøk: «ja, koselig det, så lenge den er i gang eller på kjøkkenet» f.eks. Anonymkode: cc1dd...c59
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ja, det er sånn. Og tipsene blør jo også under løpetid, så da får du blod og gugg i tillegg. Og det med å måtte gå å plukke opp møkk etter dem. Hunder er ekle🤢 Anonymkode: f78c6...28c Like ekle som mennesker, vi røyter, fiser, blør og bæsjer vi også! Anonymkode: 96ccd...cc6
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Like ekle som mennesker, vi røyter, fiser, blør og bæsjer vi også! Anonymkode: 96ccd...cc6 Ja, men vi gjør det jo mer kontrollert. Jeg har akkurat vasket ferdig sikkel fra armlenet på sofaen. Kan ikke erindre at jeg har skrubbet huset for sikkel etter mennesker på besøk.. Ei heller at de etterlater ørerester fra gris rundt om i stua eller at de fiser så mye at det lukter alvorlig matforgiftning under bordet. Anonymkode: 4aca2...ac9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Stor forskjell på hunder. Vår (korthåret) røyter i perioder, men sikler aldri og fiser veldig sjeldent. Det fine med hunder er at du har mer kontroll over dem enn utekatter. Sånn sett drar de ikke med seg så mye innvollsorm, halvdøde dyr etc.  Anonymkode: 7e404...ed8
the amazing spidermamma Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Anonym bruker skrev (1 time siden): Tja. Det kommer mye an på egen holdning tenker jeg. Du fremstår ikke som en som liker dyr så da vil du sikkert oppfatte det slik. Sånne folk skjønner jeg meg virkelig ikke på, men har hørt de finnes. Anonymkode: 24334...239 Nei, det er da virkelig forskjell på hunder og hvordan de er blitt oppdratt og stelt! Ikke alle hunder gjør like mye ut av seg som den hunden som hi beskriver. Jeg kjenner noen som har en gammel bulldog, den sikler ned alt som er. Noen andre venner av meg har en hund som man nesten ikke merker at er der, den kan gjerne hilse og sånt, men ellers holder den seg i ro for seg selv. Endret 11. januar 2023 av the amazing spidermamma
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Det er mange måter å holde hund på, og mange typer hundeeiere. Noen behandler hundene som barn, mens andre (kanskje særlig jakthunder og trekkhunder) er omtrent ikke innenfor døra engang. Det er ofte forskjell på en selskapshund og en brukshund også. Hun over her som har hunden i gangen og ikke inne i huset engang har tydeligvis en helt annen rase enn meg, min hund er en selskapshund og en del av (familie)flokken hele tiden. Men jeg har den ikke på soverommet og i sengen Noen hunderaser sikler, jeg har en venninne som har boxer, og den "slever" overalt. Jeg hadde aldri orket å ha en sånn hund, men jeg ser likevel at den har mange gode egenskaper og skjønner godt at hun er glad i den. Hun har sin andre boxer nå og synes siklingen er verdt det fordi rasen har så mange andre egenskaper hun verdsetter. Min hund har hår og ikke pels, så den røyter minimalt, ingen underull så heller ingen lukt av den. Magen dens er helt fin, så selv om det har skjedd at den har prompet skjer det veldig sjelden. Hadde han fått dårlig mage og prompet mer så hadde ikke det plaget meg nevneverdig heller... Men litt rot blir det, jeg har sagt det flere ganger at det er jo like mye rot etter den bikkja som det var etter ungene da de var små. Leker, pledd, tyggebein osv hist og pist, her og der. Det er ikke noe som plager meg da, jeg liker å ha han og tingene hans rundt meg i huset. Anonymkode: 0327a...d83
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 the amazing spidermamma skrev (56 minutter siden): Nei, det er da virkelig forskjell på hunder og hvordan de er blitt oppdratt og stelt! Ikke alle hunder gjør like mye ut av seg som den hunden som hi beskriver. Jeg kjenner noen som har en gammel bulldog, den sikler ned alt som er. Noen andre venner av meg har en hund som man nesten ikke merker at er der, den kan gjerne hilse og sånt, men ellers holder den seg i ro for seg selv. Selvfølgelig er det forskjell på hunder, men en som helt tydelig hater dyr slik HI hadde nok ikke godtatt hunden på besøk selv om den bare lå i gangen.  Anonymkode: 24334...239
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Om det er sånn å ha dyr…? Ja, hvis man har et dyr som røyter, sikler, fiser og etterlater seg rester etter tyggebein, så er det åpenbart sånn det er å ha dyr… noe annet ville jo vært rart. Anonymkode: 6474c...e33
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tja. Det kommer mye an på egen holdning tenker jeg. Du fremstår ikke som en som liker dyr så da vil du sikkert oppfatte det slik. Sånne folk skjønner jeg meg virkelig ikke på, men har hørt de finnes. Anonymkode: 24334...239 Hva snakker du om? Har vel ikke noe med holdning å gjøre. Enten man liker hunder eller ikke så er mange hunder akkurat som beskrevet over. Sikler, mister pels, blør, biter på ting etc. Andre hunder røyter og sikler mindre. Dritekkelt med hunder som alltid har sikkel i trynet. Ufattelig for meg st man vil ha en slik hunderase. Men det betyr ikke at jeg ikke liker dyr. Har dyr selv Anonymkode: a9207...a7f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er mange måter å holde hund på, og mange typer hundeeiere. Noen behandler hundene som barn, mens andre (kanskje særlig jakthunder og trekkhunder) er omtrent ikke innenfor døra engang. Det er ofte forskjell på en selskapshund og en brukshund også. Hun over her som har hunden i gangen og ikke inne i huset engang har tydeligvis en helt annen rase enn meg, min hund er en selskapshund og en del av (familie)flokken hele tiden. Men jeg har den ikke på soverommet og i sengen Noen hunderaser sikler, jeg har en venninne som har boxer, og den "slever" overalt. Jeg hadde aldri orket å ha en sånn hund, men jeg ser likevel at den har mange gode egenskaper og skjønner godt at hun er glad i den. Hun har sin andre boxer nå og synes siklingen er verdt det fordi rasen har så mange andre egenskaper hun verdsetter. Min hund har hår og ikke pels, så den røyter minimalt, ingen underull så heller ingen lukt av den. Magen dens er helt fin, så selv om det har skjedd at den har prompet skjer det veldig sjelden. Hadde han fått dårlig mage og prompet mer så hadde ikke det plaget meg nevneverdig heller... Men litt rot blir det, jeg har sagt det flere ganger at det er jo like mye rot etter den bikkja som det var etter ungene da de var små. Leker, pledd, tyggebein osv hist og pist, her og der. Det er ikke noe som plager meg da, jeg liker å ha han og tingene hans rundt meg i huset. Anonymkode: 0327a...d83 Vi har ikke bare hunden i gangen altså. Jeg skrev gangen og kjøkkenet. I vårt hus er det et åpent område på 70 kvm. Fra gang/kjøkken kan hunden se inn i alle rom i hovedetasjen, den har hundeseng og skåler til mat og drikke midt i "sentrum" og kjøkkenet er rommet der det meste skjer i løpet av dagen, så vi er selvsagt sammen med hunden veldig mye av tiden. Det er absolutt en selskapshund og et familiemedlem. Men da jeg ikke vil ha hund i sofa og senger, røyting på gulvtepper, løping og herjing innendørs, gnaging på alt fra sko til bena på møbler osv mens man har valp, har vi lært hunden hvor det er ok å være, og hvor det ikke er ok. Den har en del pels, og kan dra inn mye sand og sølevann fra tur, sånn sett er det også fint at den ikke løper rett inn i stua. Det fungerer veldig fint slik vår familie er organisert, og er godt innarbeidet fra den var valp. Jeg har full forståelse for at andre velger å ha det annerledes også, og reglene tilpasses både hunden og eierne, og også etter omgivelsene man bor i. Å ikke trene tilstrekkelig lydighet og ikke ha god kommunikasjon mellom hund og eier fører til hunder ute av kontroll, som kan være en plage å få besøk av. Skaffer man seg en hund så bør man legge inn det arbeidet som trengs for å få en veloppdragen hund, slik at man enkelt kan sørge for at egen hund forholder seg til ulike regler der man er på besøk, ikke går på steder i huset hvor det ikke er ok, finner roen innendørs, og er behagelig å være rundt. Anonymkode: cc1dd...c59
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #15 Skrevet 11. januar 2023 Det er en del ting med dyrehold som ikke er så hygienisk ja, men det er mye man kan styre selv også. Vår hund får ikke lov å være i senger og på kjøkkenet og når hun har tyggebein ligger hun på eget teppe eller i gangen så vi slipper å få det på tepper. Røyter gjør hun, men sikler ikke. Vi klipper og vasker hunden ofte nok til at den ikke lukter særlig vondt og vasker gulvet 1-2 ganger i uka. Noen hunder lukter/røyter/griser mye, andre veldig lite. Anonymkode: 5ce12...cdb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #16 Skrevet 11. januar 2023 Noen hunder er veldig ekle. Venninna mi har en liten hvit hund som har brun misfarging under øynene og i rompa og den jokker på sofaputene konstant så jeg orker ikke å sitte i den sofaen. Anonymkode: 5ce12...cdb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #17 Skrevet 11. januar 2023 Hunder røyter, lukter dritt, og ja, noen sikler også. Jeg kommer aldri til å få meg hund. Kjenner mange med hund, mange forskjellige raser. Alle lukter dritt. Og alle gjøre huset ekkelt. Anonymkode: a883b...2fe
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #18 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det kommer jo også an på hvordan man oppdrar hundene. Noen lar dem være i alle rom i huset, opp i møbler++ Vi har hund som er opplært til å kun være i gangen og kjøkkenet. Den går ikke over noen dørterskler, så verken inn i stue, spisestue, soverom eller bad, selv om dørene står åpne, og heller ikke opp trappa til 2. og 3. etasje. Den røyter, men ikke så mye så lenge vi børster ukentlig, og kan søle litt med vann rundt matskåla. sikler ikke. Får kun tørrfôr, etter anbefaling fra veterinær, ikke bein, menneskemat mm. Den er nesten aldri dårlig i magen, så lite vond lukt. Den er veloppdragen, og når vi sier «legg seg» har den en fast plass med hundeseng, og legger seg rolig der. Den får selvsagt heller ikke lov til å gjøre som den vil på tur. Den går fint på plass både med og uten bånd, og kommer alltid på innkalling om den får løpe fritt. Jeg får like panikk som deg når vi får besøk av hunder som eierne lar løper rundt i alle rom, gå opp i møbler, spise fra hånd ikke fra matskål, og som i tillegg ikke er oppdratt og ikke hører på beskjeder, ikle legger seg på anvist plass osv. Skjønner ikke at noen orker å ha hund uten å oppdra og sette grenser. Har etterhvert begynt å stille betingelser når noen spør om å ha med hunden på besøk: «ja, koselig det, så lenge den er i gang eller på kjøkkenet» f.eks. Anonymkode: cc1dd...c59 Så av alle rom, så valgte dere kjøkkenet å ha den på?? Altså.... hæ?? Anonymkode: f78c6...28c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #19 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Like ekle som mennesker, vi røyter, fiser, blør og bæsjer vi også! Anonymkode: 96ccd...cc6 Men vi gjør jo ikke dette overalt da, blør i sofa på gulv, fiser ved middagen osv. Eller gjør dere det kanskje? Ikke må noen plukke opp bæsjen vår heller etter bleiealder. Anonymkode: f78c6...28c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #20 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men vi gjør jo ikke dette overalt da, blør i sofa på gulv, fiser ved middagen osv. Eller gjør dere det kanskje? Ikke må noen plukke opp bæsjen vår heller etter bleiealder. Anonymkode: f78c6...28c Så er vi ikke dyr heller da Anonymkode: 25ca0...40e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #21 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så er vi ikke dyr heller da Anonymkode: 25ca0...40e Jo, det er vi da... Anonymkode: 99904...424
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #22 Skrevet 11. januar 2023 Kanskje hunden synes at du lukter stink også. Anonymkode: bed3e...2af
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #23 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi har ikke bare hunden i gangen altså. Jeg skrev gangen og kjøkkenet. I vårt hus er det et åpent område på 70 kvm. Fra gang/kjøkken kan hunden se inn i alle rom i hovedetasjen, den har hundeseng og skåler til mat og drikke midt i "sentrum" og kjøkkenet er rommet der det meste skjer i løpet av dagen, så vi er selvsagt sammen med hunden veldig mye av tiden. Det er absolutt en selskapshund og et familiemedlem. Men da jeg ikke vil ha hund i sofa og senger, røyting på gulvtepper, løping og herjing innendørs, gnaging på alt fra sko til bena på møbler osv mens man har valp, har vi lært hunden hvor det er ok å være, og hvor det ikke er ok. Den har en del pels, og kan dra inn mye sand og sølevann fra tur, sånn sett er det også fint at den ikke løper rett inn i stua. Det fungerer veldig fint slik vår familie er organisert, og er godt innarbeidet fra den var valp. Jeg har full forståelse for at andre velger å ha det annerledes også, og reglene tilpasses både hunden og eierne, og også etter omgivelsene man bor i. Å ikke trene tilstrekkelig lydighet og ikke ha god kommunikasjon mellom hund og eier fører til hunder ute av kontroll, som kan være en plage å få besøk av. Skaffer man seg en hund så bør man legge inn det arbeidet som trengs for å få en veloppdragen hund, slik at man enkelt kan sørge for at egen hund forholder seg til ulike regler der man er på besøk, ikke går på steder i huset hvor det ikke er ok, finner roen innendørs, og er behagelig å være rundt. Anonymkode: cc1dd...c59 Ikke mye familiemedlem den hunden når den aldri får gå i stuen og har kun to rom å være i. Stakkars hund. Anonymkode: 24334...239
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #24 Skrevet 11. januar 2023 Uansett hvordan man snur og vender på det, er dyr uhygeniske sammenlignet med mennesker. Så har man hund er man ikke så plaget med diverse kroppsvæsker og lukter regner jeg med, men for oss andre er det uforståelig 🤮 Anonymkode: 58d7e...31a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #25 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Uansett hvordan man snur og vender på det, er dyr uhygeniske sammenlignet med mennesker. Så har man hund er man ikke så plaget med diverse kroppsvæsker og lukter regner jeg med, men for oss andre er det uforståelig 🤮 Anonymkode: 58d7e...31a Og likevel finnes det mange mennesker jeg synes er langt eklere enn hunden min 😀 Det er ikke alt man trenger å forstå. Selv synes jeg andres småbarn er veldig ekle, med snørr hengende ut nesa, sikkel på haka og møkkete hender, men jeg syntes jo mine egne barn var veldig søte selv med snør i nesa og syltetøy klint rundt i ansiktet. Blir litt sånn med egne dyr også. Anonymkode: 6474c...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå