Gå til innhold

Kan dette være lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lærerne skal på seminar for å bygge lag. Dette kunne de jo fått til med å bruke et par dager av vinterferien eller påskeferien (som forsåvidt er arbeidstid for lærerne), bruke første uka av elevenes sommerferie, ved å bruke planleggingsdager eller ved å bruke planleggingsdag + helg osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kamomille skrev (31 minutter siden):

lærerne skal på seminar for å bygge lag. Dette kunne de jo fått til med å bruke et par dager av vinterferien eller påskeferien (som forsåvidt er arbeidstid for lærerne), bruke første uka av elevenes sommerferie, ved å bruke planleggingsdager eller ved å bruke planleggingsdag + helg osv.

Nå er der vel ikke lærerne som har bestemt dette, men ledelsen på skolen. Det er ikke sånn at oppgaver lærerne vanligvis gjør i vinterferien eller på planleggingsdager på magisk vis blir borte fordi det kommer andre dager med oppgaver og program i tillegg.

Anonymkode: 3012a...a76

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes derimot at det bør være en selvfølge at skolen både sjekker lovligheten av dette og at den informerer foreldre om lovligheten - ikke at skolen bare tar det for gitt...

Anonymkode: dd3d7...359

Men siden FAU er informert og med på det, er de jo informert.Og hvor står det at de IKKE har sjekket lovligheten? 

Skrevet

Det er brudd på forvaltningsloven

En forelder som er tilstede i undervisningen kan få taushetsbelagt informasjon om de andre elevenes personlige forhold. Det følger av forvaltningsloven § 13 at enhver som utfører arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til noens personlige forhold. Det faktum at en forelder får kjennskap til taushetsbelagt informasjon om en annen elev gjennom å være tilstede i undervisningen, kan også medføre at læreren (skolen i dette tilfellet) har brutt sin taushetsplikt’ 

Det er også brudd på opplæringslovens paragraf 10-9

Anonymkode: a3dc9...ee5

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nå er der vel ikke lærerne som har bestemt dette, men ledelsen på skolen. Det er ikke sånn at oppgaver lærerne vanligvis gjør i vinterferien eller på planleggingsdager på magisk vis blir borte fordi det kommer andre dager med oppgaver og program i tillegg.

akkurat som eller i arbeidslivet:)

Nå har jo lærerne fleksible arbeidstid, så akkurat det burde vel ikke være noe problem.

Skrevet
Kamomille skrev (2 timer siden):

akkurat som eller i arbeidslivet:)

Nå har jo lærerne fleksible arbeidstid, så akkurat det burde vel ikke være noe problem.

Akkurat som ellers i arbeidslivet ja. Hvis jeg har oppgaver som utgjør en 100% stilling, og så blir jeg pålagt en oppgave til, så utgjør ikke plutselig de øvrige oppgavene mine 80%.

Hvordan og når lærerne utfører sine oppgaver er vel uansett ikke opp til deg, men avtales mellom lærerne og deres ledelse. Akkurat som ellers i arbeidslivet 😀

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Akkurat som ellers i arbeidslivet ja. Hvis jeg har oppgaver som utgjør en 100% stilling, og så blir jeg pålagt en oppgave til, så utgjør ikke plutselig de øvrige oppgavene mine 80%.

Hvordan og når lærerne utfører sine oppgaver er vel uansett ikke opp til deg, men avtales mellom lærerne og deres ledelse. Akkurat som ellers i arbeidslivet 😀

Nettopp derfor kan det avtales å gjøre de f.eks i vinterferieuka, påskeferieuka, på kveldstid osv. Det er slik en fleksitidsavtale og overtidsavtale fungerer.

Lærerne jobber noen ganger mer enn 100% på en dag/uke og noen ganger mindre. Den totale arbeidstiden skal gå opp i løpet av (max) ett år - akkurat som for alle andre ansatte med fleksitid.

Et alternativ kan også være å leie inn vikarer.

Hilsen lærer

Anonymkode: b60c6...a9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Nettopp derfor kan det avtales å gjøre de f.eks i vinterferieuka, påskeferieuka, på kveldstid osv. Det er slik en fleksitidsavtale og overtidsavtale fungerer.

Lærerne jobber noen ganger mer enn 100% på en dag/uke og noen ganger mindre. Den totale arbeidstiden skal gå opp i løpet av (max) ett år - akkurat som for alle andre ansatte med fleksitid.

Et alternativ kan også være å leie inn vikarer.

Hilsen lærer

Selvfølgelig KAN det sikkert det. Dette er som sagt opp til ledelsen og de ansatte. Som ellers i arbeidslivet. 

Skrevet

Selvfølgelig KAN det sikkert det. Dette er som sagt opp til ledelsen og de ansatte. Som ellers i arbeidslivet. 

I Hvilke andre deler av arbeidslivet er det ok at noen andre overtar arbeidsoppgavene uten lønn og ansettelse?

Skrevet

I Hvilke andre deler av arbeidslivet er det ok at noen andre overtar arbeidsoppgavene uten lønn og ansettelse?

Det var ikke det jeg svarte på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det var ikke det jeg svarte på.

jo, du uttalte jo at Dette er som sagt opp til ledelsen og de ansatte. Som ellers i arbeidslivet

Så, hvilke andre deler av arbeidslivet er det opp til ledelse og ansatte å sette jobben ut til noen uten lønn og ansettelse?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

jo, du uttalte jo at Dette er som sagt opp til ledelsen og de ansatte. Som ellers i arbeidslivet

Så, hvilke andre deler av arbeidslivet er det opp til ledelse og ansatte å sette jobben ut til noen uten lønn og ansettelse?

Gaaaahhhh… så kjedelig med sånne dustedebatter.

Dette svarte jeg: «Hvordan og når lærerne utfører sine oppgaver er vel uansett ikke opp til deg, men avtales mellom lærerne og deres ledelse. Akkurat som ellers i arbeidslivet.»

Altså. Jeg svarte at det er ledelsen og lærerne som avtaler NÅR OG HVORDAN LÆRERNE UTFØRER SINE OPPGAVER. Jeg sa IKKE at det er opp til lærere og lederne deres å pålegge folk å utføre en jobb de ikke er ansatt til eller får lønn for. 
Ble det tydelig nok nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...