Gå til innhold

Kan dette være lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ber-foreldre-om-a-overta-skolen-i-to-dager-1.16251351

Skoledager der det ikke er noen til stede som har utdanning, ingen som kjenner brannprosedyrer eller har tilgang til elevenes adresser for eksempel.

Bare foreldre og ingen ansatte på skolen høres ikke trygt ut. Hvem vil ha ansvaret om noe skjer? Hva om en av foreldrene skader seg? Vil de få yrkesskadeforsikring? Hva om en forelder tar litt for hardt i to barn som krangler eller blir frustrert og skjeller ut en elev?

Er det lovlig å overlate jobben til andre uten lønn i det offentlige? I idretten kreves det vandelsattest for å jobbe med barn. Skal foreldrene levere vandelsattest?

Jeg trodde grunnen til at skolen har planleggingsdager var at da kan lærerene gjøre slike ting uten at de må ha opplegg for elevene. Foreldre kan bidra med mye, men å overlate hele ansvaret til foreldre i flere dager, uten ansettelse, lønn og formaliteter i orden høres helt vilt ut.

Anonymkode: d8f37...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ber-foreldre-om-a-overta-skolen-i-to-dager-1.16251351

Skoledager der det ikke er noen til stede som har utdanning, ingen som kjenner brannprosedyrer eller har tilgang til elevenes adresser for eksempel.

Bare foreldre og ingen ansatte på skolen høres ikke trygt ut. Hvem vil ha ansvaret om noe skjer? Hva om en av foreldrene skader seg? Vil de få yrkesskadeforsikring? Hva om en forelder tar litt for hardt i to barn som krangler eller blir frustrert og skjeller ut en elev?

Er det lovlig å overlate jobben til andre uten lønn i det offentlige? I idretten kreves det vandelsattest for å jobbe med barn. Skal foreldrene levere vandelsattest?

Jeg trodde grunnen til at skolen har planleggingsdager var at da kan lærerene gjøre slike ting uten at de må ha opplegg for elevene. Foreldre kan bidra med mye, men å overlate hele ansvaret til foreldre i flere dager, uten ansettelse, lønn og formaliteter i orden høres helt vilt ut.

Helt enig. Det er utenfor skolens mandat å ta slikt initiativ. 

Anonymkode: 168f6...b3f

Skrevet

Faktisk vil jeg kalle det ulovlig. Det vil være skolens ansvar om en av foreldrene er volds eller pedofilidømte og de gir ansvaret for en gruppe barn til vedkommende. 

Skrevet

Snakk om å overreagere da! Jeg tror nok at skolen har sjekket lovligheten bak dette i utgangspunktet, samt at det var avklart med FAU i forkant.

Når det gjelder volds eller pedofile, så er vel muligheten MYE større for overgrep når barna er hjemme, enn i en skole der det er 40 elever (vitner) til en hver tid.

Jeg synes dette er veldig bra, for da kan foreldre kanskje få en aha-opplevelse i forhold til oppførsel til sine egne barn i skolen. Kanskje de til og med innser at egne krav til lærere kan være helt bak mål.

Skrevet
Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Snakk om å overreagere da! Jeg tror nok at skolen har sjekket lovligheten bak dette i utgangspunktet, samt at det var avklart med FAU i forkant.

Når det gjelder volds eller pedofile, så er vel muligheten MYE større for overgrep når barna er hjemme, enn i en skole der det er 40 elever (vitner) til en hver tid.

Jeg synes dette er veldig bra, for da kan foreldre kanskje få en aha-opplevelse i forhold til oppførsel til sine egne barn i skolen. Kanskje de til og med innser at egne krav til lærere kan være helt bak mål.

La oss si det begynner å brenne. Ingen voksne kjenner brannprosedyrene.

La oss si en førsteklassing tipser på seg og mangler skift. Hvem hjelper til?

La oss si to barn skader seg i lek, vet foreldrene hva de må gjøre?

Hva om 2 foreldre dropper å komme?

Hva om foreldrene er svært religiøse og krever bønn av barna før mat?

Hva om "min Ole" blir mobbet og jeg blir rasende på mobberene?

Hva ned taushetsplikten?

Skrevet
Østerdølen skrev (12 minutter siden):

Skolen kan ikke ha sjekket lovligheten, siden det vil være ulovlig. Noe annet hadde det vært om initiativet kom fra fau 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

La oss si det begynner å brenne. Ingen voksne kjenner brannprosedyrene.

La oss si en førsteklassing tipser på seg og mangler skift. Hvem hjelper til?

La oss si to barn skader seg i lek, vet foreldrene hva de må gjøre?

Hva om 2 foreldre dropper å komme?

Hva om foreldrene er svært religiøse og krever bønn av barna før mat?

Hva om "min Ole" blir mobbet og jeg blir rasende på mobberene?

Hva ned taushetsplikten?

Selvfølgelig er dette planlagt godt. Så ingenting her ville ha vært ett problem i det hele tatt.

Og "Hva om" er ikke et argument i seg selv,heller.

Og hva med taushetsplikt?Har du taushetsplikt om hele klassen til barnet ditt er hjemme hos deg? Det foregikk jo ingen ordinær undervisning, men de hadde egne opplegg, med besøk ute i nærområde, lokalhistorie osv.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Skolen kan ikke ha sjekket lovligheten, siden det vil være ulovlig. Noe annet hadde det vært om initiativet kom fra fau 

Og du vet at dette er ulovlig?Kan du referere til hvilket lovverk,i så fall?

Skrevet
Østerdølen skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig er dette planlagt godt. Så ingenting her ville ha vært ett problem i det hele tatt.

Og "Hva om" er ikke et argument i seg selv,heller.

Og hva med taushetsplikt?Har du taushetsplikt om hele klassen til barnet ditt er hjemme hos deg? Det foregikk jo ingen ordinær undervisning, men de hadde egne opplegg, med besøk ute i nærområde, lokalhistorie osv.  

De planlegger at foreldrene skal ta over to dager i april. Alle de tingene jeg ramser opp og veldig mye mer må det planlegges for og jeg har vansker med å se at det kan gjøres forsvarlig.

Hvis jeg sender mine barn på besøk til noen, frivillig, er det ikke taushetsplikt, men om det er et organisert opplegg fra skolen er det en problemstilling. 

Det største problemet slik jeg ser det er at de vil overlate ansvaret for barna til ganske tilfeldige voksne som ikke har tilgang på opplysninger om det enkelte barnet, ikke har opplæring, ikke kjenner barna og ikke har myndighet.

Skrevet
Østerdølen skrev (2 timer siden):

Vet du at de har sjekket lovligheten bak dette? Hvordan vet du i så fall det?

Anonymkode: dd3d7...359

Skrevet

Det står at kommunens ledergruppe er tilgjengelig, de har nok alle nødvendige kvalifikasjoner og kontroll på rutinene. 

Vandelattest er vel en annen sak, men det kommer kanskje under samme bolk som at foreldre kan være med på klasseturer o.l. 

Det er uansett neppe noe å hisse seg opp over. 

Anonymkode: bea05...b5c

Skrevet

Det står at kommunens ledergruppe er tilgjengelig, de har nok alle nødvendige kvalifikasjoner og kontroll på rutinene. 

Vandelattest er vel en annen sak, men det kommer kanskje under samme bolk som at foreldre kan være med på klasseturer o.l. 

Hva skulle kommunens ledergruppe bidra med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva skulle kommunens ledergruppe bidra med?

Seriøst? Vet du hvordan skolen fungerer? Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal svare på dette...

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det kommer ikke under det samme som at foreldre kan være med på klassetur. På en klassetur er det skolepersonell med 

Skrevet

Seriøst? Vet du hvordan skolen fungerer? Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal svare på dette...

Ja, helt seriøst? I planleggingen kan de jo avklare mye, men i praksiss de to dagene? Skal de ut å lete etter den ungen som har stukket av eller ordne opp i slåsskamper mellom Ole og Per? Skal de bære prate til å ta over ansvaret om brannalarmen hår eller hva skulle de egentlig gjøre?

Skrevet

Er det rart at skolen sliter med vanskelige foreldre? Her er jo kroneksempler på foreldre som krisemaksimerer, påstår at det er ulovligheter uten å kunne dokumentere det, og det er ikke måte på. 

Stakkars lærere som må forholde seg til slike foreldre i det daglige.

Skrevet
Østerdølen skrev (1 minutt siden):

Er det rart at skolen sliter med vanskelige foreldre? Her er jo kroneksempler på foreldre som krisemaksimerer, påstår at det er ulovligheter uten å kunne dokumentere det, og det er ikke måte på. 

Problemet her er at du ikke ser utfordringene som kan oppstå. Det finnes masser av regler og prosedyrer i forbindelse med skoledrift. Her vil man måtte avvike fra mange av dem. De reglene og prosedyrene er der av en grunn, som brannsikkerhet, at elever ikke skal utsettes for overgrep ol. Det er ikke noe man bare kan celle å se bort fra.

Skrevet
Østerdølen skrev (25 minutter siden):

Kan du dokumentere at det er lovlig?

Skrevet

Selv er jeg splittet i dette.

Jeg er enig i de motforestillingene som kommer fra mange, og tror det er viktige innspill som bør avklares.

Samtidig tror jeg de fleste foreldre ville greid å håndtere et par slike dager på en god nok måte.

Men jeg vet også om foreldre som på ingen måte er egnet til å skulle gjøre noe slikt. Noen av disse vil nok ha selvinnsikt til å ikke bli med på dette. Men dessverre er det også en del av disse foreldrene som ikke eier selvinnsikt, og som virkelig ikke har noe som helst å gjøre i en slik situasjon hvor de skal ha ansvar for så mange barn på en gang, og greie å takle uforutsette situasjoner.

Noen foreldre ville uten tvil hatt veldig godt av å ha et par slike dager i skolen, for å få opp øynene for de utfordringene barn og lærere møter i sin skolehverdag. For det er uten tvil mange barn som ikke får god nok oppdragelse hjemme og hvor barna ender med å ødelegge læreklimaet for andre elever (snakker da IKKE om barn med diagnoser, bare så det er klart!).

Men det er jo også andre utfordringer som må ses på. Ikke alle foreldre har muligheten til å ta seg fri fra jobb for å være lærere et par dager. Noen har ikke råd til å ta seg fri for å gjøre det. Noen har jobber hvor de kan bli innkalt på kort varsel. Noen har ikke helse til å være to dager med så mange barn og i tillegg skulle undervise eller engasjere ungene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det kommer ikke under det samme som at foreldre kan være med på klassetur. På en klassetur er det skolepersonell med 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja, helt seriøst? I planleggingen kan de jo avklare mye, men i praksiss de to dagene? Skal de ut å lete etter den ungen som har stukket av eller ordne opp i slåsskamper mellom Ole og Per? Skal de bære prate til å ta over ansvaret om brannalarmen hår eller hva skulle de egentlig gjøre?

Hva er ledergruppen i kommunen da? Er ikke de kvalifisert til det som dem som er ansatt under dem er, mtp brannsikkerhet osv? Hvorfor kan de ikke lete etter den som har stukket av eller ordne opp i slåsskampen? Hva tror du egentlig ledergruppen består av? Inkompetente mennesker som ikke virker i det virkelige liv? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan du dokumentere at det er lovlig?

Nei, så påstår jeg ikke at det ER lovlig. Jeg tar det bare som en selvfølge at en skole ikke sjekker lovligheten først...

Skrevet

Det der forsøkte de på vår barneskole for noen år siden. Og FAU synes det var en sååååå god ide!

heldigvis var vi noen oppegående foreldre som kom med masse kritiske spørsmål, blant annet om taushetsplikt. Hva om den biologiske moren til Per, som bare har samvær under tilsyn, kom til skolen? Hva om pappaen til Mia, som er u der etterforskning for vold i hjemmet, meldte seg frivillig? Hva med politiattest? Hvem skal håndtere Alfred som er autist og som normalt sett har 100% assistentdekning? Hva med elevene med IOP? Hvem skal følge til legevakt hvis det er et behov? Hvem skal håndtere Hanna som har angst og er i behandling hos BUP?Hva hvis et barn stikker av - hvem har ansvaret hvis noe skjer? Hva hvis en av de frivillige skader seg?

OSV OSV.

Da media ringte kommunen og lurte på hva de drev med ble plutselig opplegget ikke noe av?

Anonymkode: b60c6...a9d

Skrevet

Jeg har vært med på foreldreovertakelse av ungdomsskole to ganger. For det første var det flere ansatte igjen på skolen. bl.a. kontorpersonalet, vaktmester og et par pensjonerte lærere. Disse var naturligvis brannansvarlige osv. Foreldrene måtte melde sin interesse og si noe om hva de kunne bidra med og så fikk man beskjed om man var plukket ut eller ikke. Vi hadde ikke ordinær undervisning men elevene ble delt opp i grupper på tvers av klassetrinn og var med på alt fra strikkekurs, folkedans, magedans, fotball, brettspill, matlaging, lokalhistorie, karate og masse annet som foreldrene kunne bidra med. Ingen foreldre hadde ei gruppe aleine og alle måtte skrive under på at vi hadde taushetsplikt før vi fikk delta. Elever som trengte ekstra oppfølging fikk selvsagt det og for en enkelt dag, som det var i dette tilfellet, så blåste man selvsagt i både læreplaner og IOP. Det ble en kjempesuksess begge gangene. Det er jo ikke vilt fremmede som skal inn i skolen her, det er mammaer og pappaer til elevene som kjenner flere av ungene, kanskje har kjent dem lengre enn lærerne. Det er de samme som kanskje er dirigent i korpset, trener på håndballen, mor til bestekompisen osv. Jeg tenker at det er greit å stille spørsmål, men makan til svartmaling og krisemaksimering. 

Anonymkode: dac9f...e98

Skrevet
Østerdølen skrev (2 timer siden):

Nei, så påstår jeg ikke at det ER lovlig. Jeg tar det bare som en selvfølge at en skole ikke sjekker lovligheten først...

Jeg synes derimot at det bør være en selvfølge at skolen både sjekker lovligheten av dette og at den informerer foreldre om lovligheten - ikke at skolen bare tar det for gitt...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært med på foreldreovertakelse av ungdomsskole to ganger. For det første var det flere ansatte igjen på skolen. bl.a. kontorpersonalet, vaktmester og et par pensjonerte lærere. Disse var naturligvis brannansvarlige osv. Foreldrene måtte melde sin interesse og si noe om hva de kunne bidra med og så fikk man beskjed om man var plukket ut eller ikke. Vi hadde ikke ordinær undervisning men elevene ble delt opp i grupper på tvers av klassetrinn og var med på alt fra strikkekurs, folkedans, magedans, fotball, brettspill, matlaging, lokalhistorie, karate og masse annet som foreldrene kunne bidra med. Ingen foreldre hadde ei gruppe aleine og alle måtte skrive under på at vi hadde taushetsplikt før vi fikk delta. Elever som trengte ekstra oppfølging fikk selvsagt det og for en enkelt dag, som det var i dette tilfellet, så blåste man selvsagt i både læreplaner og IOP. Det ble en kjempesuksess begge gangene. Det er jo ikke vilt fremmede som skal inn i skolen her, det er mammaer og pappaer til elevene som kjenner flere av ungene, kanskje har kjent dem lengre enn lærerne. Det er de samme som kanskje er dirigent i korpset, trener på håndballen, mor til bestekompisen osv. Jeg tenker at det er greit å stille spørsmål, men makan til svartmaling og krisemaksimering. 

Anonymkode: dac9f...e98

man kan selvfølgelig ikke "blåse i" elever med IOP eller spesielle behov selv om man ikke har ordinær undervisning. 

Og jo, for mange elever i skoler som ikke er små grendeskoler, er foreldrene totalt fremmede. Mine ungdommer går på en middels stor ungdomsskole med 400 elever. Foreldrene kjenner nok ikke de fleste ungdommene og ungdommene kjenner ikke de fleste foreldrene.

Anonymkode: b60c6...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...