Gå til innhold

Samtykkekompetent og vergemål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er verge for et nært familiemedlem, som var samtykkekompetent i forhold til vergemål. I forhold til overføring av bolig, og prosessen rundt dette når jeg som verge er den som huset skal overføres på. Noen som vet hvordan dette fungerer? Snakk om fast plass på sykehjem og utgifter til bolig for den under vergemål som dermed går ganske i minus hver mnd. Utleie er ikke aktuelt da bolig må pusses opp før utleie, og det finnes ikke midler til dette. Jeg vet jeg selv ikke kan gjennomføre dette siden jeg er verge, men er det noen som kjenner til prosessen? 

Anonymkode: 77cb7...a17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet lent meg på vergemålsavdelingen hos Statsforvalteren. Dette er sikkert ikke noen ny situasjon for dem. Jeg vet at det må søkes om samtykke til å selge bolig, men om boligen bare skal skrives over på deg så vet jeg ikke.  Det er viktig å holde tunga rett i munnen i en slik situasjon. Særlig om det er snakk om flere arvinger. 

https://www.statsforvalteren.no/nb/oslo-og-viken/vergemal/vergemal-for-voksne/jeg-er-verge/soknader-om-vart-samtykke/salg-av-bolig/

Anonymkode: d6cca...ec0

Skrevet

Hvorfor skal huset overføres til deg da, det er vel ikke vanlig ved vergemål?

Da svigerfar ble dement og kom på sykehjemmet solgte arvingene huset. Han hadde skrevet en fremtidsfullmakt som sa at arvingene (tre søsken) skulle ta ansvar for hans ting om han ikke lenger var i stand til deg selv. Han hadde ikke midler til å sitte på et (tomt) hus samtidig som de trakk 90% av trygden hans i betaling for å bo på hjemmet.

Om du er verge vil vel fremdeles huset stå på han, men du kan ta avgjørelser som er til hans beste. Jeg vil tro det å selge huset på hans vegne er helt innenfor, så blir pengene satt på en konto i hans navn når det blir solgt. Ingenting skal skrives over på deg så lenge du bare er verge...?

Anonymkode: 94579...176

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor skal huset overføres til deg da, det er vel ikke vanlig ved vergemål?

Da svigerfar ble dement og kom på sykehjemmet solgte arvingene huset. Han hadde skrevet en fremtidsfullmakt som sa at arvingene (tre søsken) skulle ta ansvar for hans ting om han ikke lenger var i stand til deg selv. Han hadde ikke midler til å sitte på et (tomt) hus samtidig som de trakk 90% av trygden hans i betaling for å bo på hjemmet.

Om du er verge vil vel fremdeles huset stå på han, men du kan ta avgjørelser som er til hans beste. Jeg vil tro det å selge huset på hans vegne er helt innenfor, så blir pengene satt på en konto i hans navn når det blir solgt. Ingenting skal skrives over på deg så lenge du bare er verge...?

I forhold til huset er jeg eneste arving, og det er et hus som har vært i familien så derfor ønsker vedkommende at huset skal bli i familien ( jeg er som sagt eneste arving da vedkommende ikke har barn og jeg er eneste familiemedlemmet igjen). Og vedkommende ønsker at det er selve huset jeg skal Arve, ikke pengene for det. Problemer er at utgiftene løper mens ingen bor der nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

I forhold til huset er jeg eneste arving, og det er et hus som har vært i familien så derfor ønsker vedkommende at huset skal bli i familien ( jeg er som sagt eneste arving da vedkommende ikke har barn og jeg er eneste familiemedlemmet igjen). Og vedkommende ønsker at det er selve huset jeg skal Arve, ikke pengene for det. Problemer er at utgiftene løper mens ingen bor der nå. 

Da blir det en liten hengemyr her, for huset kan ikke gis deg i forskudd på arv selv om du er verge...

Dette er advokatmat, det finnes sikkert noen smutthull. Kanskje du kan "leie" huset og bo i det uten å betale leie, frem til du arver f.eks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da blir det en liten hengemyr her, for huset kan ikke gis deg i forskudd på arv selv om du er verge...

Dette er advokatmat, det finnes sikkert noen smutthull. Kanskje du kan "leie" huset og bo i det uten å betale leie, frem til du arver f.eks.

Ja, jeg trenger ikke bo i huset nå. Jeg har egen bolig. Men vedkommende går i minus hver mnd pga utgiftene, og ønsker ikke å selge fordi jeg en gang skal overta. For min del blir det dyrere hvis jeg overtar nå siden jeg må ut med kommunale avgifter for et hus jeg ikke skal bo i. Og det er ikke i stand til å leies ut sånn det er nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, jeg trenger ikke bo i huset nå. Jeg har egen bolig. Men vedkommende går i minus hver mnd pga utgiftene, og ønsker ikke å selge fordi jeg en gang skal overta. For min del blir det dyrere hvis jeg overtar nå siden jeg må ut med kommunale avgifter for et hus jeg ikke skal bo i. Og det er ikke i stand til å leies ut sånn det er nå. 

Men hva tenker du at er løsningen da?

Skrevet

Må det virkelig pusses opp for å leies ut da? Har eieren bodd i det til nå?

Er det billig nok så får man gjerne leid ut, selv om det er et "bestemorhus" som ser litt gammeldags og slitent ut. Du trenger jo ikke få inn mer enn ugiftene du har til forsikring og kommunale avgifter egentlig...

Skrevet

Må repareres endel. Dilemma her er at det burde selges, men det er ikke ønsket til vedkommende 

Skrevet

Kommer du noen gang i fremtiden til å ønske å bo der? Og har personen som eier huset noen penger som evt kan brukes på oppussing?

Hvis du ikke noen gang vil ønske å bo der, er det en mulighet å gjøre det som må gjøres for at det kan leies ut (hvis det finnes penger som kan brukes på oppussing) og så kan du selge det når du faktisk har arvet huset. 

Jeg vet om noen som gjorde det sånn, men da ønsket den fremtidige arvingen å bo der, så hun flyttet inn når huset var pusset opp. 

Anonymkode: 753ba...399

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Må repareres endel. Dilemma her er at det burde selges, men det er ikke ønsket til vedkommende 

Ønsker du å flytte inn der da?

Om personen har blitt dement og du verge, så kan det godt hende huset må selges uten at personen trenger å vite det. Er det ikke penger til å ha det stående så er det ikke det.

Svigerfar har noen klare øyeblikk innimellom, da vil han hjem. Men disse øyeblikkene varer ikke lenge, og det er som regel lett å avlede han. Ingen har fortalt han at huset er solgt, det trenger han ikke å vite. Svigermor er død, og hadde hun visst det ville hun "snudd seg i grava" som det så fint heter, hun var sikker på at eldste barnet kom til å ta over...

Det blir ikke alltid sånn som de gamle ønsker, og generasjonene over oss har nok et litt annet syn på hjemmene sine enn vi har....

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er verge for et nært familiemedlem, som var samtykkekompetent i forhold til vergemål. I forhold til overføring av bolig, og prosessen rundt dette når jeg som verge er den som huset skal overføres på. Noen som vet hvordan dette fungerer? Snakk om fast plass på sykehjem og utgifter til bolig for den under vergemål som dermed går ganske i minus hver mnd. Utleie er ikke aktuelt da bolig må pusses opp før utleie, og det finnes ikke midler til dette. Jeg vet jeg selv ikke kan gjennomføre dette siden jeg er verge, men er det noen som kjenner til prosessen? 

Hvis vedkommende er samrykkekompetent kan ikke huset overføres til deg eller selges uten vedkommendes underskrift. Vil han gi deg huset som forskudd på arv, vil du stå ansvarlig for utgiftene til huset. 

er vedkommende dement og derav ikke samtykkekonpetent, kan ikke huset overføres til deg uten videre. Søk derfor hjelp hos statsforvalteren og vergeavdelingen der. Dersom det bestemmes at det er økonomisk forsvarlig å selge huset, trenger ikke den demente få vite dette

Anonymkode: 5af75...aa4

Skrevet

Takk for svar alle sammen. I forhold til huset ønsker jeg gjerne å beholde det. Men jeg har ingen planer om å flytte inn dit på mange år i allefall. Personen er samtykkekompetent og ønsker å føre over bolig til meg, men siden jeg er verge må det gjennom statsforvalteren. Grunn til verge er fast plass på sykehjem, og at ikke klarer å ta seg av alt sammen lengre, men har forståelsen og deltar i rasjonell drøftning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.1.2023 den 14.49):

Men det bestemmer jo ikke vedkommende. Han/hun kan ønske at du arver huset, men ikke forlange at huset står usolgt hvis det løper utgifter på det. Da har jo ikke den personen råd til å eie huset, og du kan følgelig ikke arve det. Man kan ikke testamentere bort ting man ikke selv eier eller har råd til å bli sittende på. 

Anonymkode: d2b9b...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...