Gå til innhold

Er det noe som kan erstatte kapers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en fiskerett i morgen og der står det kapers, men det har jeg glemt å kjøpe og jeg har ikke bil i morgen, så jeg har liten lyst til å dra ut for å handle. Jeg har aldri smakt kapers - sikkert fått det i mat, men har ikke tenkt over det. Hva slags smaksprofil har kapers? Surt? Syrlig? Salt? Pepperaktig?

Jeg må jo bare smake meg fram til maten smaker godt, men det hadde vært interessant å vite hvor jeg skal begynne. 

Anonymkode: 03a90...2f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er noen år siden jeg spiste kapers sist - må kjøpe det en dag igjen.

Fritt fra smakshukommelsen, så kommer disse ordene opp: syrlig, skarp, fruktig, et svakt hint av ansjos, salt, litt olivenaktig i konsistens. Husker du hvordan blomkarse smaker? Kapers er ikke helt ulikt blomkarse, om du tenker du tilsetter syrlighet og fruktighet og salt.

Du må ikke ha kapers, det er mer noe som setter en ekstra spiss på maten. Som en liten smakseksplosjon av overraskende smak innimellom andre smaker.

Har du grønne oliven og sitron så kan du kanskje hakke olivenene og la dem ligge en stund i sitron og olivenolje, og så ha litt av dette oppå fisken (avhengig av hvordan det står i oppskriften at du skal bruke kapersen)?

Anonymkode: 2a642...e83

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er noen år siden jeg spiste kapers sist - må kjøpe det en dag igjen.

Fritt fra smakshukommelsen, så kommer disse ordene opp: syrlig, skarp, fruktig, et svakt hint av ansjos, salt, litt olivenaktig i konsistens. Husker du hvordan blomkarse smaker? Kapers er ikke helt ulikt blomkarse, om du tenker du tilsetter syrlighet og fruktighet og salt.

Du må ikke ha kapers, det er mer noe som setter en ekstra spiss på maten. Som en liten smakseksplosjon av overraskende smak innimellom andre smaker.

Har du grønne oliven og sitron så kan du kanskje hakke olivenene og la dem ligge en stund i sitron og olivenolje, og så ha litt av dette oppå fisken (avhengig av hvordan det står i oppskriften at du skal bruke kapersen)?

Ja, det høres ut som noe som er verdt å prøve. Har noen få grønne oliven på et glass her - med olje, så kanskje jeg kan mikse sammen noe av det. Kan helt sikkert klare å lage noe godt uansett, men hadde vært kjekt å lage noe med en litt ny smaksprofil. 

Takk!

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ja, det høres ut som noe som er verdt å prøve. Har noen få grønne oliven på et glass her - med olje, så kanskje jeg kan mikse sammen noe av det. Kan helt sikkert klare å lage noe godt uansett, men hadde vært kjekt å lage noe med en litt ny smaksprofil. 

Takk!

Det blir helt sikkert veldig godt uten også! :) Så har du noe spennende i vente til en annen gang også.

Jeg har sittet og forsøkt å tenke på hva jeg brukte kapers til en gang i tiden, det var utrolig godt. Trolig en gresk rett siden ei i familien bodde i Hellas på den tiden.

Apropos blomkarse - noen kaller dem også "nordens kapers", man kan sylte frøene og bruke dem som man bruker kapers.

Forresten, hvis du bruker oliven og sitronsaft, ikke la det koke sammen med retten, for da blir sitronen søt, og det kan gi en annen smaksprofil enn du ønsker. Heller ha det som litt topping, pynt, oppå etterpå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Takk!

Oliven ligner ikke så veldig. 
Jeg ville ha kutta bittesmå terninger av sylteagurk i stedet.

Anonymkode: 68a68...8d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Oliven ligner ikke så veldig. 
Jeg ville ha kutta bittesmå terninger av sylteagurk i stedet.

Artig det der med smak. Jeg tenker at sylteagurk er altfor søt sammenlignet med kapers. Så lenge du ikke har slike sursyltede cornichons, de kan kanskje minne litt.

Ikke kritikk - bare morsomt hvor ulikt man kan oppfatte smak :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Artig det der med smak. Jeg tenker at sylteagurk er altfor søt sammenlignet med kapers. Så lenge du ikke har slike sursyltede cornichons, de kan kanskje minne litt.

Ikke kritikk - bare morsomt hvor ulikt man kan oppfatte smak :)

Jeg syns oliven er beskt og vammelt og slett ikke godt - og aller verst når de er varmebehandla. Mens kapers elsker jeg! Så de to tingene ligner hverandre lite, på min gane.
Og for meg er kapers syrlige. Ikke så søte som agurkene, det stemmer. Men jeg kunne ha byttet dem ut med agurker, no problem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg syns oliven er beskt og vammelt og slett ikke godt - og aller verst når de er varmebehandla. Mens kapers elsker jeg! Så de to tingene ligner hverandre lite, på min gane.
Og for meg er kapers syrlige. Ikke så søte som agurkene, det stemmer. Men jeg kunne ha byttet dem ut med agurker, no problem. 

Enig i at de ligner lite på hverandre. Men noen underliggende smakskomponenter er litt like, derfor jeg tenkte at å tilsette fersk sitronsaft kan gi litt av "stinget" i syrlighet som kapersen har.

Kan være enig i at det er mange oliven som ikke er særlig gode. Derfor kjøper jeg også lite oliven, for de jeg liker er veldig dyre ;) Jeg har to venninner som har feriesteder i Hellas med olivenlunder. De får presset sine oliven med rengjorte, gamle olivenpresser, jomfrupressing, og de olivenoljene er så gode at jeg kunne drukket oljen som saft. Irrgrønn og vakker farge også. Aldri sett noe i butikker som ligner.

Skrevet

Jeg elsker kapers og ville spurt naboen 😄

Kapers er definitivt salt. Jeg liker både oliven og sylteagurk, men ville ikke erstattet med det. Oliven i biter gir så mye smak og sylteagurk varmebehandlet? Usikker der 

Anonymkode: b8aff...5b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...