Gå til innhold

Tror sønnen min later som han er syk for å slippe skole

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 11 år som syns skole er kjedelig som sikkert mange andre på samme alder. Så noen ganger har han latet som han er syk for å være hjemme. Så nå er det ikke så lett å alltid vite hva jeg skal gjøre. 

Tordag kveld kastet han opp 4-5 ganger på rad så tenkte at det sikkert var omgangssyke for går mye sånt nå. Men reagerte litt på at han ikke kastet opp noe om natten eller neste dag. Å når han var vekke fra skolen var han i kjempe fin form og løp rundt å leket med katten.

Så idag etter han er lagt seg sier han at han er kvalm å kaster opp på badet. Vi har liten leilighet så vi hører alt. Det er vel ikke så veldig troverdig at det hadde vært omgangssyk en gang til på så kort tid. Jeg mistenker at han kaster opp med vilje for å være vekke fra skolen. For 4-5 månender siden så hadde han søkt på hvordan en kaster opp med vilje,fant det på søkeloggen.  Men hva gjør jeg nå? Han sier selv at alt er fint,å skolen sier at han alltid har noen å være med skolen. Mobbing er helt utelukket ettersom de har en voksen som følger med sønnen min hele tiden pga han har utagert tidligere og sagt dumme kommentarer.

Anonymkode: 48787...329

Fortsetter under...

Holder jeg han hjemme fra skolen hver gang han eventuelt kaster opp med vilje så vil han jo bare forsette med det oftere for å slippe skole. Samtidig kan jeg selvfølgelig ikke sende han på skolen når han har kastet opp kvelden før,tilfelle det faktisk er omgangssyke. 

Da setter du igang hjelpeapparatet.

Sier til han at det ikke er normalt med omgangssyke så ofte så det må være noe annet galt med magen hans, sier du skal bestille time hos lege og at dere vil få henvisning til sykehus 

"Heldigvis har vi leger som er veldig flinke i dette landet, så dette skal vi nok finne ut av. Det er klart man ikke kan kaste opp hver uke, da må vi få hjelp"

Om han bare jukser slutter han nok med det da, innrømmer det nok også. Om han faktisk kaster opp hver uke uten å ønske det selv tar han imot hjelp.

Anonymkode: 0f795...044

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da setter du igang hjelpeapparatet.

Sier til han at det ikke er normalt med omgangssyke så ofte så det må være noe annet galt med magen hans, sier du skal bestille time hos lege og at dere vil få henvisning til sykehus 

"Heldigvis har vi leger som er veldig flinke i dette landet, så dette skal vi nok finne ut av. Det er klart man ikke kan kaste opp hver uke, da må vi få hjelp"

Om han bare jukser slutter han nok med det da, innrømmer det nok også. Om han faktisk kaster opp hver uke uten å ønske det selv tar han imot hjelp.

Anonymkode: 0f795...044

Takk! Det var ett godt råd. Skal prøve det imorgen.

Du bestiller legetime til han.

samtidig slår du av Internett så han ikke får bruke pc/gaming/mobil når han egentlig skal være på skolen. Syke barn må slappe av og kjede seg litt.

Anonymkode: 0b9f1...68d

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

samtidig slår du av Internett så han ikke får bruke pc/gaming/mobil når han egentlig skal være på skolen. Syke barn må slappe av og kjede seg litt.

Ja det var lurt.

Annonse

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Har også en 11 åring som jeg tror noen ganger legger på litt ekstra vondt i halsen eller magen 😬 Så sånn gjør vi det her også- ingen pc eller spilling i skoletiden når man er syk. Kvikner man til i løpet av dagen blir det litt lekser også. Og alle planer (trening, venner osv) utgår selvfølgelig. 

Litt annerledes når det er oppkast,  men her får han ofte beskjed om å prøve seg på skolen selv om halsen er litt vondt og heller gi beskjed til læreren om det blir verre. Ikke ofte vi har blitt ringt til. 

Anonymkode: 273d3...bdb

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har også en 11 åring som jeg tror noen ganger legger på litt ekstra vondt i halsen eller magen 😬 Så sånn gjør vi det her også- ingen pc eller spilling i skoletiden når man er syk. Kvikner man til i løpet av dagen blir det litt lekser også. Og alle planer (trening, venner osv) utgår selvfølgelig. 

Litt annerledes når det er oppkast,  men her får han ofte beskjed om å prøve seg på skolen selv om halsen er litt vondt og heller gi beskjed til læreren om det blir verre. Ikke ofte vi har blitt ringt til. 

Anonymkode: 273d3...bdb

Er dessverre vanskeligere med oppkast ja;da vil de at han skal være hjemme to dager fra skolen for å være sikker på at det ikke er omgangssyke. Men mest sannsynlig har jo sønnen min bare funnet ut at det er best å late som det omgangssyke for det fører til minst to dager ekstra hjemme.

Du tror ikke han har utfordringer med mat og at det kan være derfor han kaster opp med vilje?

Hvordan er dagene han er hjemme fra skolen, hva gjør han da? Er det andre barn i familien hjemme, under skolealder,som han kanskje er misunnelig på at er hjemme?

Jeg støtter forslaget om å gjøre det veldig kjedelig å være hjemme, ikke tv, ikke skjerm, ikke gaming, ingen dulling.

Men jeg har et barn som var mye kvalm og hvor det var reellt og som måtte gjennom mange utredninger. Men jeg var aldri i tvil om at det var ekte, han var slapp og blek.

Anonymkode: 91d74...a67

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Send ham på skolen. Så sier du om han fortsatt er syk, kan han komme hjem igjen. 

Anonymkode: 84d13...959

Turde ikke gjøre det for da hadde nok han sagt til læreren at han kastet opp igår,sånn at han blir sendt hjem. Å jeg hadde nok fått en god dose voksenkjeft. Men har sagt ifra nå til læreren at jeg mistenker at han kaster opp med vilje for å slippe skole,så da får jeg nok levere han på skolen imorgen om han virker i fin form idag. 

Annonse

Her må jo skolen kobles på, tverrfaglig team. Dette er ikke normalt og det må være årsaker til at han gjør dette. Jeg hadde ikke bare gått til lege. Jeg hadde bedt om møte og så må skolen koble på riktige instanser. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har en gutt på 11 år som syns skole er kjedelig som sikkert mange andre på samme alder. Så noen ganger har han latet som han er syk for å være hjemme. Så nå er det ikke så lett å alltid vite hva jeg skal gjøre. 

Tordag kveld kastet han opp 4-5 ganger på rad så tenkte at det sikkert var omgangssyke for går mye sånt nå. Men reagerte litt på at han ikke kastet opp noe om natten eller neste dag. Å når han var vekke fra skolen var han i kjempe fin form og løp rundt å leket med katten.

Så idag etter han er lagt seg sier han at han er kvalm å kaster opp på badet. Vi har liten leilighet så vi hører alt. Det er vel ikke så veldig troverdig at det hadde vært omgangssyk en gang til på så kort tid. Jeg mistenker at han kaster opp med vilje for å være vekke fra skolen. For 4-5 månender siden så hadde han søkt på hvordan en kaster opp med vilje,fant det på søkeloggen.  Men hva gjør jeg nå? Han sier selv at alt er fint,å skolen sier at han alltid har noen å være med skolen. Mobbing er helt utelukket ettersom de har en voksen som følger med sønnen min hele tiden pga han har utagert tidligere og sagt dumme kommentarer.

Hmm. Leit at han kaster opp med vilje. ❤️Er det pga kroppspress eller skolen? 

Jeg hadde begynt med å gi han vitaminer? Drikke mere vann, legge seg tidligere. Hvordan er søvnen? 

Kan han møte en kompis på vei til skolen? 

Anonymkode: 39c26...18c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hmm. Leit at han kaster opp med vilje. ❤️Er det pga kroppspress eller skolen? 

Jeg hadde begynt med å gi han vitaminer? Drikke mere vann, legge seg tidligere. Hvordan er søvnen? 

Kan han møte en kompis på vei til skolen? 

Anonymkode: 39c26...18c

Tviler på det et kroppspress for han er allerede undervektig. Han tar vitaminer hver dag siden han er kresen i matveien. Lite søvn har det definitivt blitt. For han bruker melatonin til vanlig å da sovner han fort,men nå har jeg klart å rote bort/mistet en pose med melatonin til over 500 kr. Å får vel neppe hente ut ny siden det bare en uke siden jeg hentet forrige.

Han tar hver dag bussen med en fra klassen.

Når jeg tenker meg om så har dette kanskje med en lærer å gjøre. Hovedlæreren er grei nok men hun andre har sønnen min klaget en del på. Han har fortalt at den ene dagen hadde hun kjeftet sånn på han,at han følte han ikke fikk puste. Mest sannsynlig hyperventilerte han. Å da hadde læreren sagt at han gjorde det bare for å få oppmerksomhet 😡 Å en annen elev i klassen hadde sagt til moren sin at han følte at denne læreren hele tiden var ute etter å ta sønnen min. 

Sønnen min hadde et par episoder med skolevegring, som begynte omtrent slik du beskriver. Husk at det er ikke alltid de klarer eller ønsker å fortelle foreldre om det som er vanskelig, så "det går bra på skolen" er ikke alltid sant. Husk også at barn stort sett ønsker å være helt normale og delta i det andre barn deltar i, og når man uttrykker motvilje så sterkt som gjennom å kaste opp er det sannsynligvis noe som er galt.

Mitt råd er å snakke med skolen, forøk å ikke legge skyld på en spesifikk lærer i første omgang, men forklar hva som skjer og at du er bekymret for skolevegring. På "vår" skole har de gjort mye uprofft og rart, men da dette satte igang fikk de fart på seg, og var super-imøtekommende.

Anonymkode: ae293...277

Jeg tror det handler om mistrivsel på skolen. Tenk deg å ha en person som følger etter deg og med på alt du gjør hele dagen... Det hadde ikke gitt meg særlig lyst til å gå på jobb. 

Stakkars gutt, han må være livredd for å gjøre noe "feil", for alt blir fulgt med på. Han føler seg sikkert fastlåst og med liten mulighet for å være seg selv. Jeg tror ikke han føler seg sett. Da utagerer ofte gutter, både verbalt og fysisk. Min sønn har vært der din sønn er nå. Men han var noen år yngre. 

Lang historie gjort kort; han ble syndebukken i klassen og på trinnet. Han ble fryst ut av alle, skolen forklarte det med at alle trakk seg unna når han utagerte. Ingen var med på tanken om at utfrysningen bare gjorde det verre. De gjorde ingenting med klassemiljøet, la bare all skyld på sønnen min. 

Vi endte med å flytte og bytte skole. Han byttet skole i mai i fjor, da pendlet vi én time hver vei før vi flyttet i sommer. Skolen er helt fantastisk, nærmiljøet og klassemiljøet supert og jeg har fått en helt ny gutt. For ett år siden ville han ta livet sitt som 8-åring. Nå har han venner er happy og en mer harmonisk gutt. Han gikk til privat barnepsykolog i 6 mnd for å bearbeide traumene. 

Dette ble ikke så kort likevel og det er ikke meningen å male et svart bilde for deg, jeg vil bare innstendig be om at du følger godt med og er på skolen. Har dere ikke 9a vedtak, så be om det. Blir det ikke bedring på få uker, melder du videre til statsforvalter. 

Må samtidig spørre, det er vel ikke i Drammen? 

Anonymkode: db9f1...4bb

Så trist å høre. Ta tak i det før problemet blir større. Gutten din har det nok vondt inni seg. Ikke straff han med å ta bort nett osv. Tenk om han er livredd for å gå dit? Sønnen min var helt borte fra skolen i nesten to år. Veien tilbake er så uendelig lang. 🥲

Anonymkode: 412b8...801

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å nå kaster han opp igjen,alltid rett før legging. Mens han på dagtid er i helt fin form. Så han er neppe syk.

Ta han med til lege uansett. Forklar at han kaster opp mye på kveld, og så kan legen sjekke eventuelle fysiske ting som kan gjøre det sånn.

Og så tar du kontakt med helseinstanser (helsesykepleier på skole, privat psykolog, et eller annet), og forklarer til barnet at om det ikke er noe fysisk så er det noe som trenger oppfølging likevel, at man ikke skal ha det sånn at man kaster opp fordi man ikke vil på skolen, og at om han ikke vil snakke med dere om det tar dere nå kontakt med instanser slik at han har NOEN å snakke med om det.

Skolevegring i slik grad at barnet spyr (enten med vilje eller som en reaksjon) er ikke normalt, og uansett grunn må han støttes her. Det er NOE som gjør at han går til slike lengder/opplever det som så tungt at han faktisk spyr, og det er ikke for å være vanskelig eller så enkelt som at «han vil slippe skole/ha en fridag ekstra».

Anonymkode: 8497f...1b8

Autister har problemer med å uttrykke seg. De klarer ikke å sette ord på følelser. 

I stede for å spørre han om han har det bra på skolen. Stille han spesifikke spørsmål:

- Hva er det kjekkeste på skolen?

- Hva er minst kjekt?

- Hva liker du best ved skolen?

- Hvilket fag liker du mest/minst?

- Hvor i klasserommet liker du best å sitte?

- Hvilken lærer er flinkest osb

Høres ut som skolevegring. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 5e8af...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...