GÃ¥ til innhold

Barnet mitt prater konstant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt ekstremt. Man blir hodegal av det. Vi blir veldig sliten i lengden. Hen får mye oppmerksomhet, men likevel må hen ha oppmerksomhet og maser i vei. Bhg sier også at hen maser ekstremt mye. Flere som har et sånt barn? Har du noen råd? Er det normalt? 

Anonymkode: 6d867...d38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn går det når du ikke oppdrar barnet ditt. Slutt å lær barnet at han/hun er midtpunktet hele tiden! 

Anonymkode: 26675...11a

Skrevet

Er bare å be han eller hun(!) om å være stille/holde munn. 

Anonymkode: 45651...45a

Skrevet

Samme her. 3 barn med samme genfeil. Jentene er verst. De er flinke til å lytte også, men glad i å høre egen stemme. De er barn, nysgjerrige og vennlige. Høflige under, men ørene våre blør. 2-7 år.

Anonymkode: 1485f...5c6

Skrevet

Alle barn går da gjennom en periode hvor de prater konstant? Mine har gått gjennom den perioden mellom 4-5 år så roer det seg litt når de lærer å ikke avbryte og vente på tur. 

Skrevet

Det var utrolig irriterende med å jobbe i barnehage,det gikk ikke ann å føre en samtale rundt bordet med en kollega uten at noen unger bryter inn. De ga seg heller ikke før de hadde fått full oppmerksomhet. Ungene eier jo faen meg ikke oppdragelse! Å enda verre er det at kollegaene tillater det! I en barnehage burde barna lære å vente på tur å ikke avbryte voksne som snakker sammen!

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Er bare å be han eller hun(!) om å være stille/holde munn. 

Nei. Er ikke det

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det var utrolig irriterende med å jobbe i barnehage,det gikk ikke ann å føre en samtale rundt bordet med en kollega uten at noen unger bryter inn. De ga seg heller ikke før de hadde fått full oppmerksomhet. Ungene eier jo faen meg ikke oppdragelse! Å enda verre er det at kollegaene tillater det! I en barnehage burde barna lære å vente på tur å ikke avbryte voksne som snakker sammen!

🤣🤣🤣

Ja, barnehager eksisterer jo for de voksnes skyld! 

Anonymkode: 20b9a...20b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er helt ekstremt. Man blir hodegal av det. Vi blir veldig sliten i lengden. Hen får mye oppmerksomhet, men likevel må hen ha oppmerksomhet og maser i vei. Bhg sier også at hen maser ekstremt mye. Flere som har et sånt barn? Har du noen råd? Er det normalt? 

Mitt råd er å lytte til barnet. Uansett hvor masete det er. 

For meg har det satt spor at min mor sa rett til meg at jeg maset mye, snakket mye. 

Jeg var et rolig barn, men ja, jeg var så sugen på kjærlighet fra mine foreldre( vi var mange i søskenflokken) at når jeg først fikk oppmerksomhet så fortalte jeg det jeg tenkte på. Min mor sukket og bar seg, og det har gjort noe med meg. 

Anonymkode: d36a2...54c

Skrevet

Skjønner det kan være slitsomt, men den er jo litt herlig den tiden også, i 4-5 års alderen med alt de forteller. Nå er sønnen blitt 15 og synes det er råkjedelig å snakke med oss foreldre....

Anonymkode: ce506...d7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

🤣🤣🤣

Ja, barnehager eksisterer jo for de voksnes skyld! 

Det må da kunne gå ann å ha en samtale uten at ungene avbryter! Som mamma er en av tingene jeg lærer barnet mitt at han ikke skal avbryte. Å avbryter han en samtale likevel så får han bare beskjed om at han ikke skal avbryte;før jeg går tilbake til samtalen. Det burde de gjort i barnehagen også så barna lærer å ikke avbryte. Er jo ikke sånn at vi voksne bare snakker oss imellom,vi snakker jo med barna også. Men barna må også lære seg at de voksne må kunne snakke sammen uten at barna avbryter. Godt jeg kun jobbet som vikar der,de voksne som jobbet der klarte jo ikke sette grenser verken med barna eller foreldrene.

Skrevet

Jeg har ett sånt barn. Oppsøkte hjelp/veiledning (han er 3.mann så ikke helt uerfaren) og fikk tips om å sette seg ned med han 15 min etter jobb (når det lot seg gjøre) og la han "snakke ut", lytte, være engasjert osv. All fokus på han i 15 minutter. Så si "nå kan du gå å tegne litt mens jeg lager middag" Samme ved sengetid. 15 minutter på sengekanten som han kunne få tømt seg. Det hjalp veldig bra faktisk! :) Nå er han 9 og kan få beskjed om at "nå tyter du fælt, vær stille litt"

Anonymkode: 99590...30e

Skrevet

Det er ikke sunt at barn får lov til å avbryte hele tiden. Ja, de skal høres og sees de også, men ikke hele tiden. Det er en del av oppdragelsen, å lære barna å vente på tur. 

Det er veldig slitsomt når man er på besøk, og barna venter å stå i fokus hele tiden. De som prater, avbryter og gaper i ett sett. Og som gjerne i tillegg må ha en oppvisning eller to med sang og dans......

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei. Er ikke det

Jo. Det kalles oppdragelse. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Det er ikke sunt at barn får lov til å avbryte hele tiden. Ja, de skal høres og sees de også, men ikke hele tiden. Det er en del av oppdragelsen, å lære barna å vente på tur. 

Det er veldig slitsomt når man er på besøk, og barna venter å stå i fokus hele tiden. De som prater, avbryter og gaper i ett sett. Og som gjerne i tillegg må ha en oppvisning eller to med sang og dans......

Er så enig med deg! Rart de ikke har mer fokus på dette i barnehager.

Skrevet

Min gutt på 7 år er sånn fremdeles. De to andre barna mine er ikke sånn, så tror det har noe med personlighet å gjøre. Han snakker og snakker og snakker og snakker. Blir helt sprø til tider.

Anonymkode: 68051...ba2

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og latterliggjøring samt svar til dette.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 9.1.2023 den 0.26):

Hehe. 

Anonymkode: 5f8fd...813

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hehe. 

Det var seriøst ment.

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 9.1.2023 den 9.11):

Det må da kunne gå ann å ha en samtale uten at ungene avbryter! Som mamma er en av tingene jeg lærer barnet mitt at han ikke skal avbryte. Å avbryter han en samtale likevel så får han bare beskjed om at han ikke skal avbryte;før jeg går tilbake til samtalen. Det burde de gjort i barnehagen også så barna lærer å ikke avbryte. Er jo ikke sånn at vi voksne bare snakker oss imellom,vi snakker jo med barna også. Men barna må også lære seg at de voksne må kunne snakke sammen uten at barna avbryter. Godt jeg kun jobbet som vikar der,de voksne som jobbet der klarte jo ikke sette grenser verken med barna eller foreldrene.

Ja, for fireåringer er jo kjent for å ha voksen impulskontroll og voksen tidsoppfatning! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 9.1.2023 den 10.45):

Jo. Det kalles oppdragelse. 

Å be andre holde munn har ingen ting å gjøre i noen som helst form for oppdragelse.

Eller mente du hundedressur…? 

Skrevet

Det er et helt normalt utviklingstrinn i barnehagealder, men hvor ekstremt det er kommer an på personlighet.

Det er en herlig alder, men det kan bli litt slitsomt når munnen renner over med alt som skjer inni hodet hele tiden 😉

Vi må lære barna våre folkeskikk, og vi må lære dem at vi kan tenke noen tanker stille inni hodet vårt uten å si dem høyt. Men vi må også la de undres, skravle og fortelle også.

Vi må lære de en balanse. Så modnes og utvikles de 

Jeg har en 16 åring som fremdeles er en skikkelig skravlebøtte, men hun har nå lært seg å holde fred av og til og ikke minst slippe andre til også. Noen forblir skravlete hele livet, det er personlighet.

Anonymkode: 35aa7...a70

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, for fireåringer er jo kjent for å ha voksen impulskontroll og voksen tidsoppfatning! 

Nei det er jo det jeg sier at de ikke har,men det må trenes på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 10.1.2023 den 13.29):

Det var seriøst ment.

Ja, jeg er redd for det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 8.1.2023 den 23.43):

Jeg har et barn som skravler uavbrutt, han har ADHD, er superentusiastisk og har mye på hjertet. Når det blir for mye prøver jeg å forklare at hans tanker er utrolig mye raskere enn mine, og at jeg derfor trenger litt pusterom (altså stillhet) innimellom. Det funker sånn tålelig. 😀 Jeg synes du fremstiller det litt negativt her, som "mas" og "må ha oppmerksomhet". Husk at det er barn som ikke har lært å regulere seg ennå, og at skravling tross alt kan forstås som noe positivt. Det er et ønske om sosial deltakelse, og ikke noe destruktivt.

Anonymkode: ad543...76a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...