Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Vi skal få oss valp i vår og har alt på stell, bortsett fra to uker da den vil være 12-14 uker gammel. Jeg tror vi skal få til å dekke opp slik at den slipper å være noe alene, men om det glipper en gang, hvor skadelig er det? Valpens beste kommer først, men det er trist om vi må si den fra oss pga denne korte perioden. Anonymkode: 2428e...f85
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Om den må være alene for tidlig kan den bli usikker og få seperasjonsangst, bjeffe og være urolig når den føler seg forlatt. Men en valp på 12-14 uker tåler fint litt alenetid altså. Vår hund, som er 10 mnd gammel nå, begynte jeg å trene på å være alene fra uka etter vi fikk den. En uke på å bli kjent med nytt sted og ny familie, også begynner man å trene på å være alene. Starter med noen minutter og øker gradvis. Når vår valp var 12-14 uker gammel hadde den jo vært hos oss i 4-6 uker og kunne fint være alene et par timer. Vi var heldig og ikke trengte noe mer, men de fleste begynner jo å jobbe igjen etter 4 ukers ferie og hunden må da være istand til å være alene noen timer. Anonymkode: 2daba...f6d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Begynn å tren tidlig. Så skal det nok gå helt fint. Anonymkode: 968d7...28d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Du risikerer en hund du aldri kan gå fra. Ville du gjort det med barneet ditt? Anonymkode: f4116...5b9
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du risikerer en hund du aldri kan gå fra. Ville du gjort det med barneet ditt? Anonymkode: f4116...5b9 Hvorfor svarer du så nebbete? Kan du ikke lese ut av hi at jeg bekymrer meg over dette og vil gjøre ting riktig. Jeg ville ikke gått fra en 12 uker gammel menneskebaby, nei, men du mener ikke for alvor at du sidestiller det med en hundevalp? hi Anonymkode: 2428e...f85
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Om den må være alene for tidlig kan den bli usikker og få seperasjonsangst, bjeffe og være urolig når den føler seg forlatt. Men en valp på 12-14 uker tåler fint litt alenetid altså. Vår hund, som er 10 mnd gammel nå, begynte jeg å trene på å være alene fra uka etter vi fikk den. En uke på å bli kjent med nytt sted og ny familie, også begynner man å trene på å være alene. Starter med noen minutter og øker gradvis. Når vår valp var 12-14 uker gammel hadde den jo vært hos oss i 4-6 uker og kunne fint være alene et par timer. Vi var heldig og ikke trengte noe mer, men de fleste begynner jo å jobbe igjen etter 4 ukers ferie og hunden må da være istand til å være alene noen timer. Anonymkode: 2daba...f6d Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Begynn å tren tidlig. Så skal det nok gå helt fint. Anonymkode: 968d7...28d Takk for betryggende svar. Jeg vil jo gjøre det beste for den lille valpen, og søker tips og råd både her og blant venner som har hund. De fleste er på linje med dere to, så da håper jeg at vi får det til. Det er jo uansett ikke mange timene det er snakk om. hi Anonymkode: 2428e...f85
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Takk for betryggende svar. Jeg vil jo gjøre det beste for den lille valpen, og søker tips og råd både her og blant venner som har hund. De fleste er på linje med dere to, så da håper jeg at vi får det til. Det er jo uansett ikke mange timene det er snakk om. hi Anonymkode: 2428e...f85 Det er ikke noe bra å ikke lære hunden å være alene heller, da får de også seperasjonsangst fordi de tror de alltid skal være sammen med flokken sin. Det er en grunn til at så mange slet med dette når koronatiden var over og folk skulle tilbake på jobb igjen. Etter 1-2 år hvor hunden knapt hadde vært alene skulle den plutselig være alene en hel arbeidsdag, og det gikk ikke... Man må finne en balanse, og helt fra valpen er liten venne den til at det er trygt å være alene en stund. Lære den å sove og slappe av når den er alene, så den ikke vandrer hvileløst og engstelig rundt i huset. Så å øve fra valpen er liten er fint, den er helt nødt til å lære seg være litt alene også. Anonymkode: 2daba...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå