Gå til innhold

Hvorfor er Oslo-folk så hårsåre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg kunne sagt akkurat hva jeg mente, men formildet det. Jeg synes Oslo er en kjedelig by. Rett og slett. Ikke noe som er spesielt spennende, ikke nor wow-faktor. 

Anonymkode: e7f38...29d

Haha, ja, det har jeg skjønt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei. Den byen er ikke del av kroppen deres. Den er heller ikke barnet deres, eller en prestasjon de har gjort. Ergo har de ingen grunn til å bli furtne over at den ikke er visuelt tiltalende for alle på kloden. 

Anonymkode: ceb52...306

Ok, så for at det skal være uoppdragent må det handle om en kroppsdel eller barnet til den du snakker med? Ingenting annet? Nytt for meg! 

Anonymkode: a23ef...6a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ålesund og Bergen har begge noen arkitektoniske kvaliteter som Oslo mangler. Vet ikke om Jugendbyen sier deg noe?

Hva er poenget ditt? Du tenker at Oslo ikke har noe som Ålesund eller Bergen mangler? 

Skrevet

Jeg kan bli litt hårsår, men holder som regel munn om det.

Har slektninger som nesten alltid skal rakke ned på Oslo når vi treffes, fremstiller framfor barna våre at vi nærmest bor i et megakriminelt område med drapsmenn og narkomane bak et hvert hushjørne, skikkelig bekymret er de også over hvor vanskelig det er å parkere, selv om de selv nesten aldri er i Oslo med bil.

Det er mye jeg kan kritisere om der de bor, men det gjør jeg ikke. 

Så kanskje derfor noen i Olso er hårsåre, fordi man blir litt lei av at mange vil rakke ned på byen de selv er glad i.

Anonymkode: 440d8...242

Skrevet
ostepop123 skrev (8 timer siden):

Neida, hjemsted er ikke nært i det hele tatt. 🙄

Men har du selv laget hjemstedet, altså? Sånn at du må ta det til deg og blir såra når andre misliker det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nå har jeg aldri møtt noen med sånne meninger. Og jeg har jo overhodet ikke sånne meninger selv.

Anonymkode: 7007e...8bb

Jeg har møtt dem. Du møter dem ikke hvis du snakker Oslomål, men så snart du bryter litt på en dialekt eller viser litt palatalisering, så finner mange det opportunt å begynne å parodiere. Og de forventer at man skal syns det er morsomt også. (Det er omtrent like morsomt som å snakke gebrokkent til en pakistaner.) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men har du selv laget hjemstedet, altså? Sånn at du må ta det til deg og blir såra når andre misliker det? 

Oi, man kan altså bare bli såra når noen misliker noe man har LAGET selv? Ny regel? 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ok, så for at det skal være uoppdragent må det handle om en kroppsdel eller barnet til den du snakker med? Ingenting annet? Nytt for meg! 

Ja, for at noen skal forventes å ta til seg kritikk av en ting, nør den ha en viss forbindelse med personen selv. Jeg blir f eks ikke fornærma om noen syns naboens hage er rotete, eller om noen klager på at en fyr på bussen luktet vondt. Men jeg ville ta det til meg om de sa at jeg selv luktet vondt eller hadde en uflidd hage. 

Om noen syns noe om bygningene i byen jeg bor i, så tar jeg det ikke personlig, jeg har verken tegnet, bygget eller malt dem. 

Skrevet
ostepop123 skrev (1 time siden):

Oi, man kan altså bare bli såra når noen misliker noe man har LAGET selv? Ny regel? 😂

Samme regel som før: har dette noe med deg å gjøre, kan du bli kritisert for det? Hvis ikke: da kan du ikke ta deg nær av at noen kritiserer det. Det er ikke ditt. De kan si hva de vil om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Samme regel som før: har dette noe med deg å gjøre, kan du bli kritisert for det? Hvis ikke: da kan du ikke ta deg nær av at noen kritiserer det. Det er ikke ditt. De kan si hva de vil om det. 

Så hvis noen kritiserer valgene dine (hvorfor i huleste gidder du å bo her??) så kritiserer de ikke deg som person? 

Anonymkode: 2d963...464

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nå er det hverken du eller 29d som bestemmer hva man kan bli såra for, og tydeligvis er ingen av dere akkurat for samfunnsvitere å regne. Hjemsted kan altså være en viktig del av folks identitet, og identitet er sårbart. Du kan lese mer om det her, om du er interessert! https://ndla.no/nb/subject:1:fb6ad516-0108-4059-acc3-3c5f13f49368/topic:1:e47486fd-1c96-4e58-a0a2-d520d3950013/topic:1:de2d7261-34d9-4b8c-b3dc-10ee6552432b/resource:1:190984

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva andre sier om Oslo. Synes det er synd at en del mennesker tror at Oslo er karl Johan og Oslo City, men det er jo strengt talt deres problem hvis de tror at Oslo kun er en handlegate. Men jeg ville også sagt noe hyggelig dersom noen lurte på hva jeg synes om jeg var på besøk i Trondheim eller i Porsgrunn. Fordi alle steder har noe positivt ved seg, og jeg vil heller være en positiv person som gir noe hyggelig. Men såklart... Man kan jo bare være ærlig for å være ærlig. 

Skrevet
topaz skrev (44 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om hva andre sier om Oslo. Synes det er synd at en del mennesker tror at Oslo er karl Johan og Oslo City, men det er jo strengt talt deres problem hvis de tror at Oslo kun er en handlegate. Men jeg ville også sagt noe hyggelig dersom noen lurte på hva jeg synes om jeg var på besøk i Trondheim eller i Porsgrunn. Fordi alle steder har noe positivt ved seg, og jeg vil heller være en positiv person som gir noe hyggelig. Men såklart... Man kan jo bare være ærlig for å være ærlig. 

Det er faktisk nesten ingen som tror at Oslo er Karl Johan og Oslo city. Men mange synes likevel at byen ikke er så fantastisk som enkelte av innbyggerne skal ha det til. Det argumentet benyttes hver gang noen ikke elsker Oslo. Det fineste Oslo har var middelalderveien og Akershus. Men den ene er ødelagt og den andre er best om sommeren

Skrevet
ostepop123 skrev (1 time siden):

Nå er det hverken du eller 29d som bestemmer hva man kan bli såra for, og tydeligvis er ingen av dere akkurat for samfunnsvitere å regne. Hjemsted kan altså være en viktig del av folks identitet, og identitet er sårbart. Du kan lese mer om det her, om du er interessert! https://ndla.no/nb/subject:1:fb6ad516-0108-4059-acc3-3c5f13f49368/topic:1:e47486fd-1c96-4e58-a0a2-d520d3950013/topic:1:de2d7261-34d9-4b8c-b3dc-10ee6552432b/resource:1:190984

Men man klarer kanskje å forstå at ikke alle elsker de samme stedene som en selv? Selv elsker jeg Åndalsnes, men for andre er det bare blikkbokser ved sjøen. Det sårer meg ikke på noen måte. Viner forskjellige, og sånn er det. Jeg blir heller ikke såret om noen ikke liker buksene jeg har på. Jeg liker dem, og jeg trives i dem. Etter min mening er det helt innafor å ikke like de samme tingene. Selv om det er vanskelig for andre, så gidder jeg ikke lyve, men jeg formilder det jeg mener. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.1.2023 den 9.08):

Men hva har «folkeskikk» med saken å gjøre? Jeg unngår å fornærme folk ved å snakke pent om ting som vedkommer dem. Barna deres, hjemmet deres, maten de lager og utseendet deres, for eksempel, og jeg skryter av prestasjoner de har gjort. Jeg skryter av den pene hagen de har fått til, og strikketøyet de holder på med. 

Men at jeg liksom skal tilfredsstille dem på noe vis når jeg snakker pent om byen de bor i - en by med 700.000 innbyggere - det FATTER jeg virkelig ikke. Hvorfor skulle de ta det til seg hvis jeg sa noe pent om byen? De har ikke gjort den finere eller styggere. De har ingen andel i hvordan den er blitt. Alt de har gjort, er å velge å bo der. 

Du skjønner rett og slett ikke hva som ligger i begrepet folkeskikk. Det gjør videre diskusjon med deg poengløs. 

Anonymkode: 3533a...c22

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men man klarer kanskje å forstå at ikke alle elsker de samme stedene som en selv? Selv elsker jeg Åndalsnes, men for andre er det bare blikkbokser ved sjøen. Det sårer meg ikke på noen måte. Viner forskjellige, og sånn er det. Jeg blir heller ikke såret om noen ikke liker buksene jeg har på. Jeg liker dem, og jeg trives i dem. Etter min mening er det helt innafor å ikke like de samme tingene. Selv om det er vanskelig for andre, så gidder jeg ikke lyve, men jeg formilder det jeg mener. 

Ingen har problemer med å forstå at ikke alle liker de samme stedene. Mange sliter med å forstå at man må si akkurat det man mener i en slik situasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg bor langt fra Oslo, men er glad i og stolt av hjemstedet mitt og hadde blitt lei meg om noen kritiserte det. Faktisk. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Ingen har problemer med å forstå at ikke alle liker de samme stedene. Mange sliter med å forstå at man må si akkurat det man mener i en slik situasjon. 

Nei. De fleste forstår at man ikke kan si akkurat det man mener i en slik situasjon. De aller fleste modererer seg og sier noe som «ikke helt etter min smak» eller lignende

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du skjønner rett og slett ikke hva som ligger i begrepet folkeskikk. Det gjør videre diskusjon med deg poengløs. 

Folkeskikk er å moderere seg. Man trenger ikke lyve for at det skal være folkeskikk. Det er faktisk helt innafor å fortelle at man ikke elsker noe. Hvis man lyver får det negative konsekvenser. Og hvis man stamper seg gjennom tullete liksomskryt, så blir man gjennomskuet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. De fleste forstår at man ikke kan si akkurat det man mener i en slik situasjon. De aller fleste modererer seg og sier noe som «ikke helt etter min smak» eller lignende

Jeg vil tro at hvis jeg gikk rundt i en by jeg personlig ikke likte sammen med noen som likte å bo der så hadde jeg definitivt kommet på noe positivt å si om byen og ment det også. En koselig gate, vakre hus, hyggelige butikker eller hva som helst. Det er alltid noe hyggelig man kan bemerke. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro at hvis jeg gikk rundt i en by jeg personlig ikke likte sammen med noen som likte å bo der så hadde jeg definitivt kommet på noe positivt å si om byen og ment det også. En koselig gate, vakre hus, hyggelige butikker eller hva som helst. Det er alltid noe hyggelig man kan bemerke. 

Og når man bemerker dette, så skjønner jo folk at du lyver eller er i mangel av noe bedre å si. Når noen kommer hit og skryter av et hus eller en gate, så svarer jeg bare «du liker ikke stedet» og ler. For det er jo helt greit å ikke like det. De aller fleste sier ikke at de gjennomskuer stakkato oppramsing, men de gjør det altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og når man bemerker dette, så skjønner jo folk at du lyver eller er i mangel av noe bedre å si. Når noen kommer hit og skryter av et hus eller en gate, så svarer jeg bare «du liker ikke stedet» og ler. For det er jo helt greit å ikke like det. De aller fleste sier ikke at de gjennomskuer stakkato oppramsing, men de gjør det altså. 

Jeg hadde sagt det og ment det. Fordi jeg alltid kan finne noe jeg oppriktig liker. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde sagt det og ment det. Fordi jeg alltid kan finne noe jeg oppriktig liker. 

Det spiller ingen rolle. Folk tror du lyver fordi det blir merkelige bemerkninger. Hvis du spør hva jeg synes om Oslo etter at du har dratt meg med og vist meg hele byen og jeg svarer «de husene vi så i går var fine. Og så var det fint med de trærne ved gaten vi gikk på dagen før. Og spesielt likte jeg kaffesjappa vi er innom hver morgen» da hadde de aller fleste tenkt «DET er hva du får ut av en helg i Oslo!?» og så skjønner de at resten ikke var interessant. Folk er ikke dumme

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Folkeskikk er å moderere seg. Man trenger ikke lyve for at det skal være folkeskikk. Det er faktisk helt innafor å fortelle at man ikke elsker noe. Hvis man lyver får det negative konsekvenser. Og hvis man stamper seg gjennom tullete liksomskryt, så blir man gjennomskuet. 

Som sagt… Du beviser bare poenget mitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som jeg har skrevet til deg tidligere er det altså en selvfølge at vi liker forskjellige ting. Det er imidlertid ikke en selvfølge at man proklamere misbilligelsen sin for enhver pris. Om man gjør det får man også tåle at folk tar det ille opp, uten å anklage dem for å være hårsåre, sure eller sende drepende blikk, det handler om å respektere andres følelser og andres valg på en høflig måte. Det er sånn det er å være menneske med sosiale ferdigheter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...