Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #26 Skrevet 9. januar 2023 sug lut skrev (7 timer siden): Du er kjedelig. Såret jeg følelsene dine? Anonymkode: e7f38...29d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #27 Skrevet 9. januar 2023 Det er opptil enhver hvor man trives. Men er du på besøk og vertskapet spør så er det jo bare normal folkeskikk å svare positivt. Anonymkode: 5a3fd...f6f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #28 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er opptil enhver hvor man trives. Men er du på besøk og vertskapet spør så er det jo bare normal folkeskikk å svare positivt. Anonymkode: 5a3fd...f6f De aller fleste tar det ikke personlig at man ikke elsker byen deres, så det er fullt mulig å være ærlig Anonymkode: e7f38...29d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #29 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De aller fleste tar det ikke personlig at man ikke elsker byen deres, så det er fullt mulig å være ærlig Anonymkode: e7f38...29d Det er forskjell på å elske byen, og kunne presse frem noe positivt da. Anonymkode: efebf...0e1
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #30 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er forskjell på å elske byen, og kunne presse frem noe positivt da. Anonymkode: efebf...0e1 Hvorfor må man presse frem noe positivt? Er det helt greit, så er det jo det? Det betyr ikke at ikke selskapet/personene man er sammen med er negativt. Anonymkode: e7f38...29d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #31 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er forskjell på å elske byen, og kunne presse frem noe positivt da. Anonymkode: efebf...0e1 Men hvorfor skal det være nødvendig å presse fram noe positivt? Hvorfor må de som bor der ta det som en personlig fornærmelse at ikke alle liker byen? Anonymkode: ceb52...306
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2023 #32 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor må man presse frem noe positivt? Er det helt greit, så er det jo det? Det betyr ikke at ikke selskapet/personene man er sammen med er negativt. Anonymkode: e7f38...29d Fordi det er det man gjør når man er godt oppdratt. Altså normal folkeskikk. Det er alltid mulig å finne noe positivt å si og det krever ikke særlig mye.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #33 Skrevet 9. januar 2023 Jeg er fra Oslo. Da jeg var yngre ble jeg lei meg når noen sa stygge ting om Oslo, tok det nok personlig. Så synes jeg selv at Oslo ble mindre og mindre for meg. Det ble fler og flere folk, flere sure og stressa folk med albuer, mindre empati, alt for fullt og stappa på butikker og restauranter, laaaange køer, slitne og sure ansatte på restauranter og butikker. Da jeg var 30 år flyttet vi til Hamar, og jeg blir fortsatt rørt av hvor hyggelige folk er her i forhold til i Oslo. (nå er jeg 36) Hvor mye bedre plass, bedre tid. Alle ansatte i alle butikker og restauranter er superhyggelige og serviceinnstilte. Til og med på HM er de kjempehjelpsomme (alle som har bodd eller vært i Oslo vet at du kan bare glemme å få hjelp på sånne butikker der, og hvis du spør den 20 år gamle svensken som jobber der hvor noe er så svarer de kort "ja vet inte, du får kolla själv") Arktitektmessig har Oslo litt styggere og styggere. Jeg er ikke glad i Barcode og Tjuvholmen (i motsetning til nesten alle Oslofolk har jeg inntrykk av). jeg liker bedre gammeldags arkitektur, tenk bygårdene på Frogner, universitetet i Karl Johan, osv. Mange fine gamle bygninger er revet og stygge nye er bygget. Alt for mange veldig høye bygninger gjør det mørkt og skyggefylt nede på gata. Man føler seg som en maur i Oslo. Du blir knuffet på fra alle kanter. Da jeg var høygravid reiste INGEN seg for meg på offentlig transport i Oslo. Da jeg var gravid for andre gang etter vi hadde flyttet til Hamar reiste folk seg ofte og var kjempehyggelige ❤️ Det finnes mange hyggelige og flotte mennesker i Oslo, og jeg kjenner flere av dem. Dessverre er ikke det følelsen man får når man ER i Oslo. Det virker overbefolket, stresset, folk bryr seg ikke om hverandre og bruker albuer for å presse seg inn på offentlig transport. Køer til restauranter og prøverom er lange. Anonymkode: ef7bd...289
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #34 Skrevet 9. januar 2023 Nå er det jo stor forskjell på hva folk sier. Jeg er født og oppvokst i Oslo, og elsker Oslo. Og jeg blir jo ikke såret om noen sier de ikke vil bo der, og det ikke er deres favoritt by. Men så er det noen som skal slenge så utrolig mye dritt om byen, og da gjerne mennesker som nesten aldri har vært i Oslo. Da jeg var 19 år, flyttet jeg til et lite sted for å jobbe. Og da folk hørte at jeg var fra Oslo, så ble jo jeg skummel. For jeg måtte jo være kriminell og rusmisbruker, siden jeg kom fra Oslo. Var jo helt idiotisk. Og det var ikke måte på hvor mye dritt de hadde å si om Oslo, og folk fra Oslo. Noen av de hadde aldri vært der. Hadde en kollega som ikke turte å dra til Oslo, for det var alt for skummelt. Anonymkode: 7007e...8bb
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #35 Skrevet 9. januar 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Fordi det er det man gjør når man er godt oppdratt. Altså normal folkeskikk. Det er alltid mulig å finne noe positivt å si og det krever ikke særlig mye. Men hva har «folkeskikk» med saken å gjøre? Jeg unngår å fornærme folk ved å snakke pent om ting som vedkommer dem. Barna deres, hjemmet deres, maten de lager og utseendet deres, for eksempel, og jeg skryter av prestasjoner de har gjort. Jeg skryter av den pene hagen de har fått til, og strikketøyet de holder på med. Men at jeg liksom skal tilfredsstille dem på noe vis når jeg snakker pent om byen de bor i - en by med 700.000 innbyggere - det FATTER jeg virkelig ikke. Hvorfor skulle de ta det til seg hvis jeg sa noe pent om byen? De har ikke gjort den finere eller styggere. De har ingen andel i hvordan den er blitt. Alt de har gjort, er å velge å bo der. Anonymkode: ceb52...306
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #36 Skrevet 9. januar 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Fordi det er det man gjør når man er godt oppdratt. Altså normal folkeskikk. Det er alltid mulig å finne noe positivt å si og det krever ikke særlig mye. Nei. Man må ikke elske en by eller finne noe positivt ved den for å være godt oppdratt. Men jeg skrøt selvsagt av at det ble mye bedre med venninnen min. Hun kan til og med få en tur til Drammen til å bli topp. Det er personlig. Anonymkode: e7f38...29d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #37 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nå er det jo stor forskjell på hva folk sier. Jeg er født og oppvokst i Oslo, og elsker Oslo. Og jeg blir jo ikke såret om noen sier de ikke vil bo der, og det ikke er deres favoritt by. Men så er det noen som skal slenge så utrolig mye dritt om byen, og da gjerne mennesker som nesten aldri har vært i Oslo. Da jeg var 19 år, flyttet jeg til et lite sted for å jobbe. Og da folk hørte at jeg var fra Oslo, så ble jo jeg skummel. For jeg måtte jo være kriminell og rusmisbruker, siden jeg kom fra Oslo. Var jo helt idiotisk. Og det var ikke måte på hvor mye dritt de hadde å si om Oslo, og folk fra Oslo. Noen av de hadde aldri vært der. Hadde en kollega som ikke turte å dra til Oslo, for det var alt for skummelt. Anonymkode: 7007e...8bb Men slike fordommer står jo Oslofolk og andre byfolk for også, der de innbiller seg at alle uten for ring 3 er bygdetullinger med manglende utdanning, rasistiske og homofobe holdninger og er forkjærlighet for hjemmebrent og trekkspill. Reagerer du på det også? Anonymkode: b6ee8...184
the amazing spidermamma Skrevet 9. januar 2023 #38 Skrevet 9. januar 2023 Merkelig, det der. 700 000 mennesker - alle er "Oslofolk" som blir sure hvis noen kritiserer Oslo? Jeg bor i Oslo, og jeg er bryr meg ikke om hva andre synes om byen "min". Oslo har mange fine steder og mange stygge steder, og heldigvis kan man holde seg langt unna de stedene man ikke liker og de områdene med mye folk - hvis man vil. Men hvis jeg hadde hatt besøk av noen utenbysfra ei helg og vist dem det jeg syntes var fint i Oslo, og så på søndag spurt "Liker du Oslo?" og vedkommende svarer at Oslo er en drittby, så ville jeg også ha tatt det personlig. For da handler det ikke egentlig om Oslo, men at de opplevelsene jeg har tenkt at du ville ha satt pris på ikke er bra nok for deg. Så hvis oslofolk alltid blir sure fordi du er så "ærlig" tenker jeg at du bør se litt på hvordan du ordlegger deg.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #39 Skrevet 9. januar 2023 the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden): Merkelig, det der. 700 000 mennesker - alle er "Oslofolk" som blir sure hvis noen kritiserer Oslo? Jeg bor i Oslo, og jeg er bryr meg ikke om hva andre synes om byen "min". Oslo har mange fine steder og mange stygge steder, og heldigvis kan man holde seg langt unna de stedene man ikke liker og de områdene med mye folk - hvis man vil. Men hvis jeg hadde hatt besøk av noen utenbysfra ei helg og vist dem det jeg syntes var fint i Oslo, og så på søndag spurt "Liker du Oslo?" og vedkommende svarer at Oslo er en drittby, så ville jeg også ha tatt det personlig. For da handler det ikke egentlig om Oslo, men at de opplevelsene jeg har tenkt at du ville ha satt pris på ikke er bra nok for deg. Så hvis oslofolk alltid blir sure fordi du er så "ærlig" tenker jeg at du bør se litt på hvordan du ordlegger deg. Hvem har kalt Oslo drittby? Anonymkode: e7f38...29d
ostepop123 Skrevet 9. januar 2023 #40 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Å sammenligne Oslo, som er en by, med noe så nært som antrekk og mat bekrefter bare at folk i Oslo tar det personlig at folk ikke elsker byen deres. Anonymkode: e7f38...29d Neida, hjemsted er ikke nært i det hele tatt. 🙄
ostepop123 Skrevet 9. januar 2023 #41 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvem har kalt Oslo drittby? Anonymkode: e7f38...29d https://letmegooglethat.com/?q=oslo+drittby+site%3Aforum.klikk.no
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #42 Skrevet 9. januar 2023 ostepop123 skrev (27 minutter siden): Neida, hjemsted er ikke nært i det hele tatt. 🙄 Jeg har bodd her jeg bor nesten hele livet, og helt ærlig så er det ikke så nært at jeg blir fornærmet om noen ikke liker stedet. Det er tåpelig ostepop123 skrev (7 minutter siden): https://letmegooglethat.com/?q=oslo+drittby+site%3Aforum.klikk.no Hun refererte til det jeg sa til venninnen min. Jeg sa at Oslo er en helt grei by, ikke en drittby. Men gå over til Drammen som i sommer fikk en egen sang som heter «vi kan drepe hele Drammen». Kjenner ingen drammensere som ble fornærmet. Men mange som sang med Anonymkode: e7f38...29d
ostepop123 Skrevet 9. januar 2023 #43 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har bodd her jeg bor nesten hele livet, og helt ærlig så er det ikke så nært at jeg blir fornærmet om noen ikke liker stedet. Det er tåpelig Anonymkode: e7f38...29d For meg handler dette mest om hva man tillater seg å si til andre, heller enn om folk liker det ene eller det andre. Hat eller elsk eller vær likegyldig til Oslo, det er din sak. Det er mange steder jeg kan styre min begeistring for også, men jeg sier da virkelig ikke det til folk som bor der. Også er det vel teknisk mulig at du ikke besitter fasiten over hva som er tåpelig å føle eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #44 Skrevet 9. januar 2023 ostepop123 skrev (1 minutt siden): For meg handler dette mest om hva man tillater seg å si til andre, heller enn om folk liker det ene eller det andre. Hat eller elsk eller vær likegyldig til Oslo, det er din sak. Det er mange steder jeg kan styre min begeistring for også, men jeg sier da virkelig ikke det til folk som bor der. Også er det vel teknisk mulig at du ikke besitter fasiten over hva som er tåpelig å føle eller ikke? Men jeg har fasiten på hva jeg mener er tålelig og ikke. Oslo er et sted. Det er en by, og det er ikke noe spesielt som gjør byen unik. Min ærlige mening kan jeg moderere en god del. Men det er ikke noe spesielt med byen. Rett og slett. Hvorfor skal man skryte av den da? For å ikke såre Oslo-folk? Anonymkode: e7f38...29d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #45 Skrevet 9. januar 2023 Oslofolk er ikke mer sensitive enn andre når det gjelder byen sin, men jeg er oppdratt til å prøve å si noe pent når jeg blir spurt om min mening om en ting, person eller et sted. For det finnes alltid et eller annet positivt, om man bare vil se det. Og det gjør livet lysere også når man lærer seg å se etter noe positivt. Og har man absolutt ikke noe positivt å si, så kan man jo omgå sannheten med et "Det blir litt stort her for meg som kommer fra..." eller "Jeg har ikke fått sett så mye ennå, så jeg gleder meg til å utforske mer" Når det er sagt, spør jeg aldri selv hva andre synes om byen min eller landet mitt. Og jeg synes det er et idiotisk spørsmål også. De aller fleste er jo høflige nok til å svare positivt uansett hva de mener. Da er det mye bedre å sette i gang en samtale med spørsmål om det er noe spesielt de har lyst til å se / oppleve osv. Men spør man, må man jo strengt talt tåle svaret også. Anonymkode: 95663...d1e
ostepop123 Skrevet 9. januar 2023 #46 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men jeg har fasiten på hva jeg mener er tålelig og ikke. Oslo er et sted. Det er en by, og det er ikke noe spesielt som gjør byen unik. Min ærlige mening kan jeg moderere en god del. Men det er ikke noe spesielt med byen. Rett og slett. Hvorfor skal man skryte av den da? For å ikke såre Oslo-folk? Anonymkode: e7f38...29d Haha, vel, du kan jo begynne med å si at "jeg synes at..." i stedet for å utbasunere dine meninger som om de er universelle sannheter? Det er du som insisterer på at man må skryte av byen for å unngå å såre Oslo-folk, og et godt tips på veien for å unngå sårede følelser er altså å ikke fortelle absolutt ALT du har på hjertet til folk du omgås.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #47 Skrevet 9. januar 2023 ostepop123 skrev (11 minutter siden): Haha, vel, du kan jo begynne med å si at "jeg synes at..." i stedet for å utbasunere dine meninger som om de er universelle sannheter? Det er du som insisterer på at man må skryte av byen for å unngå å såre Oslo-folk, og et godt tips på veien for å unngå sårede følelser er altså å ikke fortelle absolutt ALT du har på hjertet til folk du omgås. Hvis du trenger en inngående forklaring, så får du si fra på forhånd. Jeg kunne sagt akkurat hva jeg mente, men formildet det. Jeg synes Oslo er en kjedelig by. Rett og slett. Ikke noe som er spesielt spennende, ikke nor wow-faktor. Anonymkode: e7f38...29d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #48 Skrevet 9. januar 2023 Hvit løgn tenker jeg. Om jeg absolutt ikke likte Oslo eller kjolen til en venninne så hadde jeg allikevel sagt noe positivt. Anonymkode: 13b3e...386
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #49 Skrevet 9. januar 2023 De fleste i dag er hårsåre. Uansett hvor man kommer fra. Er veldig moderne å bli krenket i dag. Spesielt på andres vegne. Anonymkode: b8a1a...ec2
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #50 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men slike fordommer står jo Oslofolk og andre byfolk for også, der de innbiller seg at alle uten for ring 3 er bygdetullinger med manglende utdanning, rasistiske og homofobe holdninger og er forkjærlighet for hjemmebrent og trekkspill. Reagerer du på det også? Anonymkode: b6ee8...184 Nå har jeg aldri møtt noen med sånne meninger. Og jeg har jo overhodet ikke sånne meninger selv. Anonymkode: 7007e...8bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå