Gå til innhold

Når du ikke får sove - hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Strikkeoppskrifter føler jeg meg ikke akkurat klar for. Så gammel er jeg ikke 😕 

Anonymkode: 2944a...99d

Hvor har du vært de seneste årene?! Når du tror det er gamle damer som strikker 🙄😂😂

Anonymkode: fcc92...bb6

Tenker på jente og guttenavn fra A til Å, eller sanger fra A til Å, då tvinger jeg hjernen min til å tenke på det, og ikke det jeg egentlig ligger og tenker på. Så blir jeg faktisk trøtt, har aldri kommet til Å  😉

Anonymkode: 6c408...f1e

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har prøvd melatonin uten at jeg merket virkning. Forstår ikke hvordan det kan virke på noen? Drikker ikke kaffe og er ikke stillesittende. Er meget aktiv gjennom dagen derfor ingen grunn til ikke få sove. 

Det er individuelt, anbefales vel nettopp fordi bivirkninger er små i forhold til mye annet. 

Men da er det muligens noe annet som «kuker» til søvnen din. Hvis ikke du klarer å roe ned med podcast eller musikk på øret, ville jeg forsøkt innsovnigstabeletter i en periode. Søvn avler søvn. Ellers kan det gjøre nytte å grave i årsaken. Hvorfor sovner du ikke? Tankekjør? Mangel på alenetid? Kan du fylle det behovet på annet vis? 

Anonymkode: 5d053...6de

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor går ikke det? Det er faktisk veldig lett.

Jeg har ikke med mobilen inn på soverommet. Nå har jeg alltid hatt søvnvansker da, så det var litt no-brainer for min del å ikke begynne med en slik uvane som bare ville forverret problemet. 

Anonymkode: 9a032...060

Jeg kan ikke det fordi det går ikke. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er individuelt, anbefales vel nettopp fordi bivirkninger er små i forhold til mye annet. 

Men da er det muligens noe annet som «kuker» til søvnen din. Hvis ikke du klarer å roe ned med podcast eller musikk på øret, ville jeg forsøkt innsovnigstabeletter i en periode. Søvn avler søvn. Ellers kan det gjøre nytte å grave i årsaken. Hvorfor sovner du ikke? Tankekjør? Mangel på alenetid? Kan du fylle det behovet på annet vis? 

Mulig intenst tankekjør. Som i innledningen skrev jeg at det ikke var mulig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ikke det fordi det går ikke. 

Men hvorfor går det ikke? Du legger mobilen på stuebordet og går inn på soverommet. Ikke verre enn det. Faktisk.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mulig intenst tankekjør. Som i innledningen skrev jeg at det ikke var mulig. 

Innsovning og sovetabletter er to forskjellige ting. Men, uansett, kanskje nøkkelen ligger i å finne ut hvorfor du har tankekjør og teknikker for å håndtere de? Der trengs det hjelp fra en spesialist. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tenker på hva jeg ville gjort med pengene om jeg vant 14 mill i lotto...

Man må tømme hodet, ikke ligge og kverne på allverdens, for da kommer søvnen ikke. Ved å tenke på noe helt ufarlig som du har tenkt på en million ganger før slapper kroppen av og plutselig sovner du.

Anonymkode: 16056...2aa

Haha, akkurat det samme gjør jeg! Nettopp for å ikke kverne rundt hverdagslige problemer som blir krisemaksimert på nattestid🙄😆

Anonymkode: cc515...587

Hvor har du vært de seneste årene?! Når du tror det er gamle damer som strikker 🙄😂😂

Anonymkode: fcc92...bb6

Jeg forstår ikke strikkeoppskrifter 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Innsovning og sovetabletter er to forskjellige ting. Men, uansett, kanskje nøkkelen ligger i å finne ut hvorfor du har tankekjør og teknikker for å håndtere de? Der trengs det hjelp fra en spesialist. 

Hvilke innsovingstabletter hjelper? 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Men hvorfor går det ikke? Du legger mobilen på stuebordet og går inn på soverommet. Ikke verre enn det. Faktisk.

Jo men det går ikke. Jeg må ha mobilen med meg. Bruker den som alarm også… og jeg må være tilgjengelig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Strikkeoppskrifter føler jeg meg ikke akkurat klar for. Så gammel er jeg ikke 😕 

Jøss 🙄

Det går ikke og jeg har aldri skjønt de som ikke he mobilen med inn. 

Å legge bort alt med skjerm i god tid før man legger seg er steg nr 1 i alle råd om hvordan man kan få bedre søvn. Men du vil ikke det, så da får du ligge våken. 

Jeg leser til jeg ikke klarer å holde øynene åpne lenger. Helst en bok som ikke er for spennende. 

Anonymkode: 60d63...5b7

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo men det går ikke. Jeg må ha mobilen med meg. Bruker den som alarm også… og jeg må være tilgjengelig. 

Du kjøper det en vekkerklokke og har lyd på telefonen så du hører når den ringer i naborommet.  Har du kognitive utfordringer? 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kjøper det en vekkerklokke og har lyd på telefonen så du hører når den ringer i naborommet.  Har du kognitive utfordringer? 

Nei, de fleste bruker mobilen som alarm. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer, men ikke når de har søvnproblemer. Var det ikke det du ville ha råd for?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer, men ikke når de har søvnproblemer. Var det ikke det du ville ha råd for?

Ja men ikke at mobilen skulle bort 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men når det er et svært vanlig og effektivt tiltak for å få sove er det vel verd å prøve det? 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Men det betyr jo ikke at du må ligge å surfe på den når du har lagt deg. Sett på alarmen og legg den fra deg på nattbordet.

Anonymkode: c5632...d64

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men når det er et svært vanlig og effektivt tiltak for å få sove er det vel verd å prøve det? 

Jeg vet ikke. Hva skal jeg gjøre på da når jeg ikke får sove? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du får jo mange gode råd her? Hvorfor spør du når du ikke vil prøve?

Det er det aller første rådet som blir gitt. Hvis ikke du gidder å ta det til deg, vel da fortjener du ikke bedre.

Anonymkode: c6f45...dc2

Hehe, så du legger premissene for svarene. "Jeg trenger råd for å sovne, men jeg kan ikke legge bort telefon selv om det er det rådet som er best og absolutt verdt å ta til seg". Javel, nei da så. " Jeg vil heller ikke høre på de som kommer med andre råd". Nei, du må nok bare ligge våken da.

Anonymkode: 63288...b82

Hva du skal gjøre når du ikke får sove? Ingen verdens ting, egentlig, annet enn å ligge rolig i senga og kjenne etter at du slapper av. Tenk på at du kjenner etter i hver kroppsdel, at nå er høyre for slapp og den synker godt ned i madrassen. Neste er venstre bein. Samme prosess. Leggene, lårene, rumpa, ryggen, armene, skuldrene, nakken og hodet. Jeg kommer aldri lenger enn maks til lårene før jeg sover. 

Til dette har du absolutt ikke bruk for telefon. Ser du skriver om å være tilgjengelig. Må du virkelig være tilgjengelig på natta? Hvis svaret er nei, så få den telefonen ut av soverommet! 

Anonymkode: 8910d...38a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...