Gå til innhold

Startet i ny jobb denne uken og jeg har så høye forventninger til meg selv…


Anbefalte innlegg

Blir litt «gal» av meg selv… har så høye forventninger og våknet tidlig i dag og lå å bekymret meg for alt i jobben jeg ikke har fått kontrollen på enda. Har vært der i 4 dager så jeg hadde jo aldri forventet at andre hadde klart å lære alt og sette seg inni alle rutiner på så kort tid; men tillater ikke meg selv å være som «andre». 
Jeg har fått gode tilbakemeldinger fra de jeg har jobbet med og når jeg går hjem for dagen har jeg hver dag fått høre «godt jobbet» o.l. Men jeg tar det liksom ikke helt til meg🥴

Er det flere som er som meg eller har dere et mer avslappet forhold til å begynne i ny jobb? 

Anonymkode: 7e378...ae8

Fortsetter under...

Jeg må spørre. Hva jobber du med? Hvor i all verden er det man sier «godt jobbet» når en nyansatt går hjem? Hadde følt meg som et barn hadde noen sagt slik til meg. 

Anonymkode: c04a1...aec

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må spørre. Hva jobber du med? Hvor i all verden er det man sier «godt jobbet» når en nyansatt går hjem? Hadde følt meg som et barn hadde noen sagt slik til meg. 

Anonymkode: c04a1...aec

Det er da helt normalt å gi tilbakemelding til nyansatte! Jeg passer alltid på å takke for godt utført arbeid ved dagens slutt, spesielt til de nye. 

Anonymkode: c1016...699

Ja, jeg hater å være ny, trives best som selvgående. Den terskelen har jeg satt selv, så kan ikke skylde på noen, med unntak av en arbeidsplass jeg har vært innom. Det er heldigvis unntak fra regelen at du må være selvgående fra dag 1. De fleste forstår heldigvis uansett hvor lang fartstid, er det alltid noe som er nytt og ukjent. 
 

Tror en bare må akseptere at en ikke kan sammenligne seg med de drevne traverne helt i starten, så lenge du er nysgjerrig, observant og løsningsorientert, vil en bli en plussansatt uansett hvilken jobb det er snakk om. 

 

Anonymkode: 85d4f...859

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er da helt normalt å gi tilbakemelding til nyansatte! Jeg passer alltid på å takke for godt utført arbeid ved dagens slutt, spesielt til de nye. 

Anonymkode: c1016...699

Ikke på den måten til voksne folk. Det er faktisk unormalt. Med mindre den ansatte er 17 og er i arbeidslivet for første gang. 

Anonymkode: c04a1...aec

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ikke på den måten til voksne folk. Det er faktisk unormalt. Med mindre den ansatte er 17 og er i arbeidslivet for første gang. 

Anonymkode: c04a1...aec

Eh, vi sier stadig vekk "godt jobbet" til hverandre på vår arbeidsplass, og der har samtlige 5-8 års høyere utdanning og er mellom 28 og 65 år. Det kan f.eks. være på slutten av et godt samarbeidsmøte, eller hvis én har tatt initiativ til å lage noe flere får nytte av osv. Mulig det er knyttet til dialekt og sted, at noen steder faller det naturlig, og andre ikke?

Anonymkode: 20fc3...f25

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eh, vi sier stadig vekk "godt jobbet" til hverandre på vår arbeidsplass, og der har samtlige 5-8 års høyere utdanning og er mellom 28 og 65 år. Det kan f.eks. være på slutten av et godt samarbeidsmøte, eller hvis én har tatt initiativ til å lage noe flere får nytte av osv. Mulig det er knyttet til dialekt og sted, at noen steder faller det naturlig, og andre ikke?

Anonymkode: 20fc3...f25

Samme her, voksne mennesker med høyere utdanning. Fint med et klapp på skulderen. Vi gir tilbakemelding til hverandre på andre måter, også, selvfølgelig. Men hyggelig med et "bra jobba!" innimellom :)

Anonymkode: 93799...a20

Hi: kanskje jeg lærer opp deg😉 Vi har en nyansatt nå, så sitter på den siden. Ingen forventer at noen skal kunne noe særlig etter fire dager. Det er slitsomt å begynne i ny jobb, og uansett om det er fag du kan fra før av, så er det nye folk, nye rutiner, nye systemer og nye kunder/klienter. Så lenge du er nysgjerrig, følger med og gjør ditt beste så er det bra. Og at du tør å ta imot en utfordring. Jeg synes det er mest slitsomt å lære opp folk som ikke tør å gjøre noe som helst uten at noen ser på hvert eneste trykk de gjør. 
 

Og til deg over her: jeg sier ofte at det er godt jobbet til mine ansatte. Eller bra innsats denne uken på en fredag. Har aldri tenkt at det kan oppfattes som nedlatende. Jeg sier det heller ikke om jeg ikke mener det, da sier jeg ingenting. 

Anonymkode: 36494...fb2

I mange yrker sies det at det tar 3 -12 måneder på å bli trygg på arbeidsoppgavene slik at man ikke stresser med det man skal gjøre, slutter å tvile på seg selv.

Fire dager... du har jo knapt fått en tå innenfor, HI ;)

Ikke legg unødvendig stress på deg selv, HI. Ta et tankemessig steg tilbake når du går hjem fra jobb - gjorde du ditt beste ut fra de forutsetningene du har her og nå? Spurte du om hjelp når du trengte det? Fulgte du med da du fikk opplæring - er det noe mer du trenger å spørre om ang. det du lærte i dag? Om du gjorde feil eller ikke forstod noe - gjør deg en mental huskeliste og ta det opp til uken, gjerne noter det ned slik at du ikke glemmer det også. Gjorde du ellers oppgavene du hadde i dag på en så god måte som du pr. i dag er i stand til?

Jeg har veldig høye krav til meg selv, men forstod at jeg måtte slutte å være så kritisk til meg selv, og heller være konstruktiv og saklig i tankegangen, være ydmyk og nysgjerrig og gjøre mitt beste, og akseptere at det er godt nok i en slik innkjøringsfase.

Anonymkode: e64cf...99b

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke på den måten til voksne folk. Det er faktisk unormalt. Med mindre den ansatte er 17 og er i arbeidslivet for første gang. 

Anonymkode: c04a1...aec

Jaja... Da var det én her inne som finner det rart da. 

Anonymkode: abc7f...bd0

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke på den måten til voksne folk. Det er faktisk unormalt. Med mindre den ansatte er 17 og er i arbeidslivet for første gang. 

Anonymkode: c04a1...aec

Tvert imot, dette skjer på mange arbeidsplasser. I hvert fall på arbeidsplasser med godt arbeidsmiljø og hvor de ansatte respekterer hverandre og ser når andre gjør en god jobb.

Voksne kan fint formidle "godt jobba" på måter som viser oppriktighet og respekt for den andre.

Anonymkode: e64cf...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...