Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #1 Del Skrevet 6. januar 2023 Mennesker f.eks. lever over evne. Som har grei inntekt, men som ikke klarer å prioritere. De skal f.eks. pusse opp og klarer gjerne å spare på mat. Men i stedet for å da bruke pengene de klarer å knipe inn på mat, på regninger til oppussingen så overøser de i stedet barna med dyrt utstyr eller leker (som de har ekstreme mengder av fra før og absolutt ikke trenger). Det går dårligere og dårligere med økonomien, men de gjør ingen endringer. Har de lyst på ny, dyr bil eller nytt TV kjøpes dette selv om de ikke egentlig har råd og bil og TV de har fra ført har helt grei standard. Eller familien som bestemmer seg for å studere (langt studium) samtidig som de er i full jobb og har relativt små barn som skal følges opp. Ingen av familiens aktiviteter reduseres. Barna får begynne på nye aktiviteter med lang reisevei slik at ettermiddagene forsvinner til dette sammen med helgene. For å få familietid er stort sett begge foreldrene med på alt. Det jobbes om dagen og studeres om natten og der er nesten ingen søvn. De fleste jeg kjenner som studerer ved siden av jobb har lagt opp et bærekraftig løp, men noen har ikke det. De blir slitne og syke, men redusere på aktiviteten kommer ikke på tale. De synes barna må drive med alt dette for det skal være SÅ bra for barnas utvikling... Er det mulig å få slike mennesker til å sette grensen før de går i veggen og alt rakner enten økonomisk eller helsemessig? Anonymkode: 5d2de...7ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437083-kan-man-hjelpe-mennesker-med-%C3%A5-sette-grenser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #2 Del Skrevet 6. januar 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Mennesker f.eks. lever over evne. Som har grei inntekt, men som ikke klarer å prioritere. De skal f.eks. pusse opp og klarer gjerne å spare på mat. Men i stedet for å da bruke pengene de klarer å knipe inn på mat, på regninger til oppussingen så overøser de i stedet barna med dyrt utstyr eller leker (som de har ekstreme mengder av fra før og absolutt ikke trenger). Det går dårligere og dårligere med økonomien, men de gjør ingen endringer. Har de lyst på ny, dyr bil eller nytt TV kjøpes dette selv om de ikke egentlig har råd og bil og TV de har fra ført har helt grei standard. Eller familien som bestemmer seg for å studere (langt studium) samtidig som de er i full jobb og har relativt små barn som skal følges opp. Ingen av familiens aktiviteter reduseres. Barna får begynne på nye aktiviteter med lang reisevei slik at ettermiddagene forsvinner til dette sammen med helgene. For å få familietid er stort sett begge foreldrene med på alt. Det jobbes om dagen og studeres om natten og der er nesten ingen søvn. De fleste jeg kjenner som studerer ved siden av jobb har lagt opp et bærekraftig løp, men noen har ikke det. De blir slitne og syke, men redusere på aktiviteten kommer ikke på tale. De synes barna må drive med alt dette for det skal være SÅ bra for barnas utvikling... Er det mulig å få slike mennesker til å sette grensen før de går i veggen og alt rakner enten økonomisk eller helsemessig? Anonymkode: 5d2de...7ef Det kommer jo helt an på hva disse menneskene selv ønsker tenker jeg. Gir de uttrykk for at de ønsker tips eller råd, eller virker det som de synes det er ille? Det jeg kan kjenne som stress er ikke nødvendigvis andres stress, hvis du skjønner. Anonymkode: 85f95...d48 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437083-kan-man-hjelpe-mennesker-med-%C3%A5-sette-grenser/#findComment-149897787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Del Skrevet 6. januar 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det kommer jo helt an på hva disse menneskene selv ønsker tenker jeg. Gir de uttrykk for at de ønsker tips eller råd, eller virker det som de synes det er ille? Det jeg kan kjenne som stress er ikke nødvendigvis andres stress, hvis du skjønner. Anonymkode: 85f95...d48 De jeg tenker på er de som sliter. De med økonomi synes de har dårlig økonomi og er redd for å miste huset, men legger likevel ikke om kursen. De med tidsproblematikken er slitne, ofte syke og bekymret for helsen, men fortsetter likevel som før. De ser på det som at de ikke har noe valg selv om det er drøss med endringsmuligheter (men de innebærer at man må velge bort noe). Er mindre bekymret for folk med et høyt tempo som ser ut som de trives med det. Dette om de har et realistisk forhold til restituering og varighet på opplegget og der de evner å gire ned der det trengs. Men selv de som trives veldig med aktivitetene sine kan møte veggen. De har ofte oversett at de brenner lyset i begge ender fordi de har det så kjekt. Det er viktig å lytte til kroppens signaler og ikke overse viktigheten av søvn og restitusjon. Anonymkode: 5d2de...7ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437083-kan-man-hjelpe-mennesker-med-%C3%A5-sette-grenser/#findComment-149897795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #4 Del Skrevet 6. januar 2023 Nå blir jeg muligens halshugget her inne for å nevne noe sånt, men det er kanskje en grunn til at noen er slik. Jeg har mest sannsynlig ADHD, er under utredning nå, og kjente meg delvis igjen i det med studiene som du skrev. Tro meg, "alle" fortalte meg at det var en dårlig idé å ta mastergrad på normert tid ved siden av full jobb og masse unger, men jeg var på en måte ikke i stand til å se problemet fordi det gikk jo. Det er en rar kombinasjon av at jeg faktisk er veldig intelligent, og reflektert på en del områder, samtidig som jeg mangler helt normale begrensninger og kontroll på den andre siden. Nå kom jeg meg i mål, med gode karakterer, men ble jo også utbrent, og det var jo ikke bra. Altså, jeg kom meg ut i jobb igjen, men i ettertid ser jeg jo at det kanskje ikke var så lurt. Det er også mulig at de du kjenner har utfordringer med tanke på impulskontroll og prioriteringer som skyldes noe, og da er det vanskelig å nå inn hvis de ikke vet det selv. Jeg visste det ikke, det er først nå de siste månedene jeg har blitt bevisst på dette og at hjernen min sannsynlig er skrudd sammen på en litt annen måte enn andres hjerner. Anonymkode: eda8e...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437083-kan-man-hjelpe-mennesker-med-%C3%A5-sette-grenser/#findComment-149897832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #5 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg tror noen bare må gå på trynet for å skjønne det. Du kan i hvert fall ikke hjelpe noen som ikke ønsker det selv. Bare se på alle de barmhjertige samaritanene rundt omkring, de strekker seg lengre enn de både bør og må, men opplever bitterhet i etterkant. Anonymkode: 75b17...c0a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437083-kan-man-hjelpe-mennesker-med-%C3%A5-sette-grenser/#findComment-149897921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #6 Del Skrevet 6. januar 2023 Nei. I hvert fall ikke hvis de ikke ber om hjelp Anonymkode: a5662...003 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437083-kan-man-hjelpe-mennesker-med-%C3%A5-sette-grenser/#findComment-149897961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #7 Del Skrevet 8. januar 2023 Dette er voksne folk som tar valg. Du kan ikke stoppe dem. Anonymkode: 2cf57...2d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437083-kan-man-hjelpe-mennesker-med-%C3%A5-sette-grenser/#findComment-149899018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå