Gå til innhold

Helsenorge MÅ endre reglene sine, men hvordan gå fram?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Asker. Og helsenorge skal være likt for alle

Anonymkode: 93da1...f81

Helsenorge er ikke likt for alle. Det er likt for alle (?) innenfor samme helseregion, men Helse Midt har svært begrenset innhold der. 

https://www.helsenorge.no/pasientjournal/om/

Anonymkode: 25e61...c69

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Helsenorge er ikke likt for alle. Det er likt for alle (?) innenfor samme helseregion, men Helse Midt har svært begrenset innhold der. 

Ikke likt for alle innenfor samme helseregion heller. Det varierer hvorvidt fastlegekontoret er tilknyttet eller ikke. Jeg har en fastlege som er tilknyttet helsenorge og finner all min informasjon der, prøveresultatene osv. Min pappa som bor i samme kommune, men har fastlege ved ett annet kontor får opp følgende melding på sin side. Ikke tilgjengelig grunnet din helsekontakt ikke er tilknyttet helsenorge. 

Anonymkode: 8f4f5...246

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ikke likt for alle innenfor samme helseregion heller. Det varierer hvorvidt fastlegekontoret er tilknyttet eller ikke. Jeg har en fastlege som er tilknyttet helsenorge og finner all min informasjon der, prøveresultatene osv. Min pappa som bor i samme kommune, men har fastlege ved ett annet kontor får opp følgende melding på sin side. Ikke tilgjengelig grunnet din helsekontakt ikke er tilknyttet helsenorge. 

Men da er jo problemet løst. Det er ikke helsenorge som er problemet, de er helseinstitusjonen

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men da er jo problemet løst. Det er ikke helsenorge som er problemet, de er helseinstitusjonen

Nei, det er i grunn begge deler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Problemet med at ingen har tilgang til Helsenorge i alderen 12-16 år er jo ikke løst. 

Anonymkode: 54458...ce6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Problemet med at ingen har tilgang til Helsenorge i alderen 12-16 år er jo ikke løst. 

Jeg har tilgang til begge mine barn som er 13 og 15

Skrevet

Jeg har tilgang til begge mine barn som er 13 og 15

Til alt? Epikriser og journal også? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Til alt? Epikriser og journal også? 

Ja. Som tidligere skrevet, så har jeg det. Og det er med de sender sms til om timeavtaler. Altså er det ikke helsenorge som har denne begrensningen, men helseinstitusjonen

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja. Som tidligere skrevet, så har jeg det. Og det er med de sender sms til om timeavtaler. Altså er det ikke helsenorge som har denne begrensningen, men helseinstitusjonen

Litt rart at du har det , siden på helsenorge står dette

F9617E3D-9C4D-48C5-A503-9E6970205B17.thumb.png.423a4ce4069d6772c73f236968a81656.png

Anonymkode: 5ebf6...f87

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Litt rart at du har det , siden på helsenorge står dette

F9617E3D-9C4D-48C5-A503-9E6970205B17.thumb.png.423a4ce4069d6772c73f236968a81656.png

Det er ikke noen forskjell på journalene til barna mine nå og før de ble 12. jeg kan feks fortsatt se at begge barna har hatt positiv koronatest. Jeg kan se at et av barna hadde halsbetennelse i oktober. Det andre hadde en betennelse i øret i august. Epikriser/referat fra BUP legges ikke inn, men det er ikke vanlig heller. Jeg får all info jeg trenger når vi har timene der

Skrevet

Det er ikke noen forskjell på journalene til barna mine nå og før de ble 12. jeg kan feks fortsatt se at begge barna har hatt positiv koronatest. Jeg kan se at et av barna hadde halsbetennelse i oktober. Det andre hadde en betennelse i øret i august. Epikriser/referat fra BUP legges ikke inn, men det er ikke vanlig heller. Jeg får all info jeg trenger når vi har timene der

Hos meg legges epikriser, journalnotat osv. inn i Helsenorge, også fra BUP. Disse hadde jeg tilgang til for barna mine fram til de ble 12 år, nå har jeg ikke det. Selv om jeg får informasjon der og da, er det for mye for å huske alle detaljene (det er mye greier!), og det var veldig greit å ha denne tilgangen tidligere for å ha oversikt, kunne forberede seg til time med ny person osv. Jeg kan også se koronatester ol., men den informasjonen jeg virkelig hadde trengt vises ikke, så nå må jeg be om alt på papir. Det går selvfølgelig det også, men det er mye mer tungvint all den tid det faktisk ligger der digitalt også.

HI

Anonymkode: 9ed78...258

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis du logger inn på helseNorge, trykker på ditt barns navn og blar deg nedover, så har du den som heter PASIENTJOURNAL der?  Jeg har 3 barn, yngste er bare 11 og hos henne har jeg den som heter PASIENTJOURNAL. Der kan jeg trykke meg inn å lese alt sykehus har loggført . Hos de på 13 og 15, så ligger ikke PASIENTJOURNAL der. Jeg har jo fortsatt tilgang til koronaprøver som er tatt og vaksiner. Blodprøve svar fra lege blir alltid sendt i min innboks, så den er grei. Men blodprøve svar fra sykehus legges i pasientjournal til barnet, så de har jeg ikke tilgang til.  Så som HI påpeker, vi har mistet tilgang til alt sykehus legger inn, og barnet har selv ikke tilgang før de er 16. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har epikriser/referat for mine barn på Helsenorge, både fra Bup, Haukeland sykehus og lokalsykehuset. De er ikke 12 år enda. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hos meg legges epikriser, journalnotat osv. inn i Helsenorge, også fra BUP. Disse hadde jeg tilgang til for barna mine fram til de ble 12 år, nå har jeg ikke det. Selv om jeg får informasjon der og da, er det for mye for å huske alle detaljene (det er mye greier!), og det var veldig greit å ha denne tilgangen tidligere for å ha oversikt, kunne forberede seg til time med ny person osv. Jeg kan også se koronatester ol., men den informasjonen jeg virkelig hadde trengt vises ikke, så nå må jeg be om alt på papir. Det går selvfølgelig det også, men det er mye mer tungvint all den tid det faktisk ligger der digitalt også.

HI

Anonymkode: 9ed78...258

Men da ber du om utskrift av journalen da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.1.2023 den 13.05):

Man er sikkert med barnet på sykehuset og får beskjeder der.

Anonymkode: 5b99e...82e

Det oppstår jo et problem når man ikke får se tildelinger av timer på feks sykehuset, siden disse kommer på Helsenorge. Man kan ikke møte til en time og få informasjon når man ikke vet at man har fått time. 

Anonymkode: 387ce...c1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det oppstår jo et problem når man ikke får se tildelinger av timer på feks sykehuset, siden disse kommer på Helsenorge. Man kan ikke møte til en time og få informasjon når man ikke vet at man har fått time. 

Hvor sender de timeavtaler bare på helsenorge?

Jeg har en datter på 15, og har bare gradert innsyn på hennes profil hos helsenorge. Men jeg får gått inn på pasientreiser, medisiner osv.

Timeinnkallelser sender ihvertfall Rikshospitalet også i posten, i tillegg til påminnelse på min sms. Vi var på sykehuset senest i september og det var da overhodet ikke noe problem.

Anonymkode: a0537...de0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare høre med dem om de kan lage avtale fra gang til gang da? Det er ikke sånn at alt MÅ være digitalt. Du dør ikke uten helsenorge appen. Vi klarte oss før den også

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare høre med dem om de kan lage avtale fra gang til gang da? Det er ikke sånn at alt MÅ være digitalt. Du dør ikke uten helsenorge appen. Vi klarte oss før den også

Men før var det ikke lagt opp til at all informasjon skulle være digitalt. Ærlig talt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvor sender de timeavtaler bare på helsenorge?

Jeg har en datter på 15, og har bare gradert innsyn på hennes profil hos helsenorge. Men jeg får gått inn på pasientreiser, medisiner osv.

Timeinnkallelser sender ihvertfall Rikshospitalet også i posten, i tillegg til påminnelse på min sms. Vi var på sykehuset senest i september og det var da overhodet ikke noe problem.

Anonymkode: a0537...de0

Haukeland har tidligere sendt timer i innboksen på Helsenorge. De sluttet med å sende i post for en tid tilbake. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei man kan ikke høre med de på Haukeland kan sette opp ny time til oss når vi er der. Det er i hvertfall det svaret vi har fått. 

Hvis vi kunne fått brev med innkalling i posten hadde det ikke vært noe problem, men når man ikke får innkalling i posten (fordi det  visstnok ikke er sikkert nok) og innkallingene kommer i innboksen på Helsenorge, som ingen av oss får se, så synes jeg dette er et problem. 

Vi fikk tilfeldigvis vite om at vi hadde time i romjulen, fordi vi ble oppringt med spørsmål om vi kunne komme tidligere på dagen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei man kan ikke høre med de på Haukeland kan sette opp ny time til oss når vi er der. Det er i hvertfall det svaret vi har fått. 

Hvis vi kunne fått brev med innkalling i posten hadde det ikke vært noe problem, men når man ikke får innkalling i posten (fordi det  visstnok ikke er sikkert nok) og innkallingene kommer i innboksen på Helsenorge, som ingen av oss får se, så synes jeg dette er et problem. 

Vi fikk tilfeldigvis vite om at vi hadde time i romjulen, fordi vi ble oppringt med spørsmål om vi kunne komme tidligere på dagen. 

Vi får innkalling til timer på Haukeland i posten . Men så står det så fint at vi skal logge på Helsenorge for å se forberedelser til timen🤦🏼‍♀️ Men jeg har gitt alle avdelinger vi hører til beskjed om at vi ikke har tilgang på pasientjournal og at hvis jeg trykker på Timer, så vises ingen av timene der lengre.

Skrevet

Går det an å ta kontakt med foreningen sykehusbarn? De er sikkert godt informert om dette, lovverket, smutthull å hva du kan gjøre. De er også behjelpelige på å svare på alt du måtte lure på. Jeg har tidligere sammarveidet med de via en gammel jobb, fine folk som sitter i foreningen. Ønsker deg lykke til.

Anonymkode: 273af...aff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...