Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #26 Skrevet 6. januar 2023 Kontakte journalist i VG og prøve å få de til å lage sak på det. Jeg synes det høres så håpløst ut. Byråkrati på sitt verste. Litt som sakene man leser om nå med banker og legitimering hvor eldre og skrøpelige uten pass mister tilgang til kontoene sine. Byråkrater vedtar regler som rammer folk på veldig uheldige måter. Anonymkode: 84b24...d3a
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2023 #27 Skrevet 6. januar 2023 Skjønner problemet. Gutten min på 13 ble nylig operert, og vi som foreldre fikk beskjed om å lese epikrisen og gi beskjed av legen om vi så noe som så feil ut. Det var når vi logget inn på Helsenorge da at fant ut av denne regelen. Ingen av oss har jo tilgang, hverken vi eller gutten selv. Håpløst. Anonymkode: 9c2c7...21d
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #28 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kontakte journalist i VG og prøve å få de til å lage sak på det. Jeg synes det høres så håpløst ut. Byråkrati på sitt verste. Litt som sakene man leser om nå med banker og legitimering hvor eldre og skrøpelige uten pass mister tilgang til kontoene sine. Byråkrater vedtar regler som rammer folk på veldig uheldige måter. Anonymkode: 84b24...d3a Støtter denne, det her bør være mediamateriale. Litt klassisk Norge, innfører regler etter EØS, enten det er hvitvasking eller gdpr, uten noen tanke om hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Helsenorge har jo også hatt en aldri liten skandale i form av sikkerhetshull også. Absolutt på tide at denne blir satt under lupen. Det passkaoset vi så tidligere kom også fra det offentlige, selv om det var bankene som fikk skylden. De kunne nok strukket seg mer rundt ambulerende ID kontroll, men opprinnelsen til dette kaoset kom fra Finanstilsynet. Bankene fikk dagsmulkter for å ikke etterleve ID kontroll i henhold til hvitvaskinsregeleverket. Dette vedtok Finanstilsynet i en perioder hvor det å få time til pass eller nasjonalt ID kort nærmest var utopisk, med en ventetid på rundt 8 mnd for time og utsending var forsinket grunnet råvaremangel. Denne mangelen kom av lite eget lager og en avtale som baserte seg på just in time. Poenget her er at dette springer ut fra offentlige forskrifter og vedtak. Det er på høy tid at noen rydder litt i byråkratiet vårt. Anonymkode: 8f4f5...246
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #29 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Man er sikkert med barnet på sykehuset og får beskjeder der. Anonymkode: 5b99e...82e Hvordan tror du innkallelse sendes da?? Anonymkode: 72d17...248
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #30 Skrevet 7. januar 2023 Man har jo bare begrenset tilgang når barna blir 12 år. Man mister ikke all tilgang før de er 16 år. Og når de er 16, så tenker jeg at de klarer å ta ansvar selv. Har to barn med diagnoser hvor det har vært mye frem og tilbake med leger og diverse, men ikke mistet tilgang på deres journal på appen. De sender fortsatt timer til meg, sender opplysninger til meg. Barna er 15 og 13 år. Anonymkode: 93da1...f81
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #31 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Man har jo bare begrenset tilgang når barna blir 12 år. Man mister ikke all tilgang før de er 16 år. Og når de er 16, så tenker jeg at de klarer å ta ansvar selv. Har to barn med diagnoser hvor det har vært mye frem og tilbake med leger og diverse, men ikke mistet tilgang på deres journal på appen. De sender fortsatt timer til meg, sender opplysninger til meg. Barna er 15 og 13 år. Anonymkode: 93da1...f81 Som du ser i tråden her, er det ikke slik for alle. Du har kanskje avtalt noe med sykehus som gjør at du får dette. Anonymkode: 3d9cf...fc2
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #32 Skrevet 7. januar 2023 Dette viste jeg ikke, håper det endrer seg, barnet mitt er bare 6 år, men jeg bruker helenorge flere ganger i måneden. For å lese journal når han skadet seg å måtte på sykehuset, for å sjekke timeavtaler, for å lese meldinger fra lege. Nå er barnet under utredning, så er jo derfor jeg er en del innom. Men kjipt å miste alt denne informasjonen om 6 år. Anonymkode: aa2a5...354
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #33 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Dette viste jeg ikke, håper det endrer seg, barnet mitt er bare 6 år, men jeg bruker helenorge flere ganger i måneden. For å lese journal når han skadet seg å måtte på sykehuset, for å sjekke timeavtaler, for å lese meldinger fra lege. Nå er barnet under utredning, så er jo derfor jeg er en del innom. Men kjipt å miste alt denne informasjonen om 6 år. Anonymkode: aa2a5...354 Jeg maser nå, men send en tanke til oss som ikke har slik informasjon hverken for barn eller voksne. Det er helt utrolig at det går an å nekte befolkningen i en eneste region en slik service! Anonymkode: 45539...e63
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #34 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Dette viste jeg ikke, håper det endrer seg, barnet mitt er bare 6 år, men jeg bruker helenorge flere ganger i måneden. For å lese journal når han skadet seg å måtte på sykehuset, for å sjekke timeavtaler, for å lese meldinger fra lege. Nå er barnet under utredning, så er jo derfor jeg er en del innom. Men kjipt å miste alt denne informasjonen om 6 år. Anonymkode: aa2a5...354 Ja, det er utrolig frustrerende! Min 13-åring har vært mye inn og ut på både sykehus og BUP, og det var utrolig greit å kunne lese epikriser ol., men nå går ikke det. Jeg får heldigvis bestilt timer, har oversikt over resepter osv, så akkurat dette mister man heldigvis ikke tilgang til, og det er jo også nok for "normale" barn (jeg hadde aldri behov for å sjekke Helsenorge for noe nesten med han på 17 år), men for alle som har ekstra utfordringer blir det frustrerende å miste helt tilgang til viktig informasjon. HI Anonymkode: 9ed78...258
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #35 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ja, det er utrolig frustrerende! Min 13-åring har vært mye inn og ut på både sykehus og BUP, og det var utrolig greit å kunne lese epikriser ol., men nå går ikke det. Jeg får heldigvis bestilt timer, har oversikt over resepter osv, så akkurat dette mister man heldigvis ikke tilgang til, og det er jo også nok for "normale" barn (jeg hadde aldri behov for å sjekke Helsenorge for noe nesten med han på 17 år), men for alle som har ekstra utfordringer blir det frustrerende å miste helt tilgang til viktig informasjon. HI Anonymkode: 9ed78...258 Det skulle virkelig vært interessant å få en ansvarlig i tale om denne praksisen. Hva er det de har tenkt på når de legger inn en så stor begrensing? Hva kan det være med barn i alderen 12-16 år som foreldre ikke kan ha innsyn i? Anonymkode: 54458...ce6
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #36 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Som du ser i tråden her, er det ikke slik for alle. Du har kanskje avtalt noe med sykehus som gjør at du får dette. Anonymkode: 3d9cf...fc2 Ikke avtalt noe jeg. Og har innsyn på det jeg trenger innsyn på. Det så klart noe jeg ikke kan se, f.eks om de har snakket om psykiske problemer som de ikke vil jeg skal vite. Eller samtaler med helsesykepleier. Men det jeg trenger å vite har jeg tilgang på Anonymkode: 93da1...f81
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #37 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 6.1.2023 den 11.06): Dette gjelder ikke bare meg og min familie personlig vil jeg tro, men sikkert alle som har barn det er noe ekstra med. Problemet ligger i at når barnet blir 12 år gammel, mister man som foresatt innsyn i pasientjournal osv. på Helsenorge. Jeg forstår hvorfor, at de unge skal ha vern om sitt privatliv, selv om jeg personlig synes 12 år er litt ungt. Problemet er bare at barnet selv ikke får lov (!) til å logge inn på Helsenorge før de fyller 16 år. Vi har f.eks. en 15-åring som har fått bank-id-appen og alt er på plass der, men han får faktisk ikke logget inn selv fordi han er for ung. Dermed kommer det er vakuum der ingen i familien har nødvendig tilgang til dokumenter, hverken foresatte eller barnet selv, dette vakuumet varer i 4 år! Det er faktisk ganske lenge, spesielt når det er strenge regler for å sende ting på papir i posten. Jeg kjenner at jeg er helt oppgitt her. Hvor henvender man seg egentlig for å forsøke å få til en endring her? Anonymkode: 9ed78...258 Mister ikke innsyn. Det er begrenset. Begrensningen ligger i vurderinger om noe må unndras der barnets beste og foreldrenes ønske kommer i konflikt. Anonymkode: 4bbae...914
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #38 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ikke avtalt noe jeg. Og har innsyn på det jeg trenger innsyn på. Det så klart noe jeg ikke kan se, f.eks om de har snakket om psykiske problemer som de ikke vil jeg skal vite. Eller samtaler med helsesykepleier. Men det jeg trenger å vite har jeg tilgang på Anonymkode: 93da1...f81 Samme her. Har innsyn i alt, bortsett fra det som vurderes at barnet ikke ønsker at jeg skal vite om eller det som kan, hypotetisk sett, vurderes som til skade for barnet dersom jeg får vite det Anonymkode: 4bbae...914
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #39 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Samme her. Har innsyn i alt, bortsett fra det som vurderes at barnet ikke ønsker at jeg skal vite om eller det som kan, hypotetisk sett, vurderes som til skade for barnet dersom jeg får vite det Anonymkode: 4bbae...914 Hvor bor dere? For her i Bergen har vi i hvert fall ikke tilgang til pasientjournal eller timeavtaler på sykehus etter fylte 12. vi har en på 15 som følges opp av flere forskjellige avdelinger på Haukeland , og har flere sykehus timer hvert år. Jeg måtte be legene på sykehuset sende alle epikriser og notat fra kontroller hjem Per post. Faktisk så ble legene på sykehuset også overrasket . Og de var enig med at det er rart å miste dette når barnet blir 12. Det vi har tilgang på her etter fylte 12 er, vaksiner, innboks og ja , det er vel det . Anonymkode: 5ebf6...f87
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #40 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg maser nå, men send en tanke til oss som ikke har slik informasjon hverken for barn eller voksne. Det er helt utrolig at det går an å nekte befolkningen i en eneste region en slik service! Anonymkode: 45539...e63 Sender en tanke. Anonymkode: aa2a5...354
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #41 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvor bor dere? For her i Bergen har vi i hvert fall ikke tilgang til pasientjournal eller timeavtaler på sykehus etter fylte 12. vi har en på 15 som følges opp av flere forskjellige avdelinger på Haukeland , og har flere sykehus timer hvert år. Jeg måtte be legene på sykehuset sende alle epikriser og notat fra kontroller hjem Per post. Faktisk så ble legene på sykehuset også overrasket . Og de var enig med at det er rart å miste dette når barnet blir 12. Det vi har tilgang på her etter fylte 12 er, vaksiner, innboks og ja , det er vel det . Anonymkode: 5ebf6...f87 Finnmark Anonymkode: 4bbae...914
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #42 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det skulle virkelig vært interessant å få en ansvarlig i tale om denne praksisen. Hva er det de har tenkt på når de legger inn en så stor begrensing? Hva kan det være med barn i alderen 12-16 år som foreldre ikke kan ha innsyn i? Anonymkode: 54458...ce6 De skal kunne oppsøke lege uten at foreldrene får vite det. Det kan gjelde alt fra prevensjon til tøffe tider psykisk som de ønsker å snakke med noen om. Det er mye barn kan oppleve og erfare i denne alderen som de ikke ønsker at foreldre skal vite om. Leger, helsesykepleier osv har fullstendig taushetsplikt når det kommer til ungdom over 12 år. De kan bare bryte den om det er fare for liv og helse, og da skal de først si ifra til barnet at de kommer til å bryte den. Det må nesten være sånn. Selv om du og jeg ikke har ungdommer med store hemmeligheter, er det faktisk en del ungdommer som ikke har et så åpent forhold til foreldrene sine og som sliter med ting de ikke vil fortelle. Da er det vanskelig å skille mellom disse barnas krav på privatliv, og ditt behov for innsyn i journalene til ditt barn. Anonymkode: a0537...de0
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #43 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): De skal kunne oppsøke lege uten at foreldrene får vite det. Det kan gjelde alt fra prevensjon til tøffe tider psykisk som de ønsker å snakke med noen om. Det er mye barn kan oppleve og erfare i denne alderen som de ikke ønsker at foreldre skal vite om. Leger, helsesykepleier osv har fullstendig taushetsplikt når det kommer til ungdom over 12 år. De kan bare bryte den om det er fare for liv og helse, og da skal de først si ifra til barnet at de kommer til å bryte den. Det må nesten være sånn. Selv om du og jeg ikke har ungdommer med store hemmeligheter, er det faktisk en del ungdommer som ikke har et så åpent forhold til foreldrene sine og som sliter med ting de ikke vil fortelle. Da er det vanskelig å skille mellom disse barnas krav på privatliv, og ditt behov for innsyn i journalene til ditt barn. Anonymkode: a0537...de0 Problemet er jo ikke at foreldrene ikke har tilgang til dette, men at ingen har (bortsett fra sykehuset). Det er viktig info som ingen har tilgang til i fire år. Når de bestemmer at barnet er gammel nok til at foreldrene skal stenges ute fra slik info må det også lages tilgang for barna. Anonymkode: 2f328...ea1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2023 #44 Skrevet 7. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Problemet er jo ikke at foreldrene ikke har tilgang til dette, men at ingen har (bortsett fra sykehuset). Det er viktig info som ingen har tilgang til i fire år. Når de bestemmer at barnet er gammel nok til at foreldrene skal stenges ute fra slik info må det også lages tilgang for barna. Anonymkode: 2f328...ea1 Nei, man har tilgang. Dette får man ved å be om kopi i posten mens man er til time. Det man mangler er digital tilgang. Anonymkode: 45539...e63
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #45 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 6.1.2023 den 14.35): Velkommen til helse midt. Vi får ikke epikriser på helsenorge.. Anonymkode: 45539...e63 Dette løser seg snart for helse midt når helseplattformen er på plass. Anonymkode: 55050...1df
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #46 Skrevet 8. januar 2023 Har lurt på det samme. Hos går legekontor må man bestille time via Helse-Norge. Tenker de tolvåringe fikser dette selv? Anonymkode: 9b7e9...883
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #47 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Problemet er jo ikke at foreldrene ikke har tilgang til dette, men at ingen har (bortsett fra sykehuset). Det er viktig info som ingen har tilgang til i fire år. Når de bestemmer at barnet er gammel nok til at foreldrene skal stenges ute fra slik info må det også lages tilgang for barna. Anonymkode: 2f328...ea1 Nettopp. Og det er også stor forskjell på 12 og 15 år. Grensen burde vært vesentlig høyere, svært få tolvåringer er i stand til å organisere legebesøk og tolke epikriser selv. Anonymkode: 54458...ce6
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #48 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Har lurt på det samme. Hos går legekontor må man bestille time via Helse-Norge. Tenker de tolvåringe fikser dette selv? Anonymkode: 9b7e9...883 Timebestilling går fint for foresatte, altså. Både det og medisiner har vi tilgang til, men ikke epikriser og liknende. HI Anonymkode: 9ed78...258
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #49 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Mister ikke innsyn. Det er begrenset. Begrensningen ligger i vurderinger om noe må unndras der barnets beste og foreldrenes ønske kommer i konflikt. Anonymkode: 4bbae...914 Som jeg skrev forstår jeg dette dilemmaet, og det er greit nok (selv om jeg synes 12 år er vel ungt), problemet ligger i at barnet selv heller ikke har tilgang. Hadde de hatt det ville det jo ikke vært et problem, nå er det et problem fordi INGEN har den nødvendige digitale tilgangen. HI Anonymkode: 9ed78...258
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2023 #50 Skrevet 8. januar 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvor bor dere? For her i Bergen har vi i hvert fall ikke tilgang til pasientjournal eller timeavtaler på sykehus etter fylte 12. vi har en på 15 som følges opp av flere forskjellige avdelinger på Haukeland , og har flere sykehus timer hvert år. Jeg måtte be legene på sykehuset sende alle epikriser og notat fra kontroller hjem Per post. Faktisk så ble legene på sykehuset også overrasket . Og de var enig med at det er rart å miste dette når barnet blir 12. Det vi har tilgang på her etter fylte 12 er, vaksiner, innboks og ja , det er vel det . Anonymkode: 5ebf6...f87 Asker. Og helsenorge skal være likt for alle Anonymkode: 93da1...f81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå