Gå til innhold

Jeg er aldri alene!

Anbefalte innlegg

Og jeg trenger det! Når jeg kommer hjem er det alltid noen hjemme - hele tiden. På jobb er det mange som skal innom meg og snakke på kontoret - hele tiden. Jeg er en høflig og hyggelig dame som snakker med mine kolleger, men må mange ganger si at jeg må jobbe. Jeg kjenner rett og slett at jeg er sliten. 

Hva gjør dere for å få litt alene-tid? 

Anonymkode: 40981...f24

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437078-jeg-er-aldri-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg står opp kl.05/05:30 hver morgen. Alenetid med kaffe og stillhet før det braker løs. Gull verd😊 

Og så går jeg turer eller kjører meg en tur bare for å få litt alenetid. Når ungene er ute har jeg også tid alene, men den tiden går mest til husarbeid, forefallende jobbarbeid, studier osv. 

Anonymkode: 8f633...d6f

Får mannen til å legge ungene alene mens jeg kjører meg en tur, jogger eller går på stranda.

innimellom sender jeg mann og barn på overnattingstur til svigers som bor 20 minutt unna. Svigers syns det er sååå koselig og jeg får huset for meg selv!.

en sjelden gang drar jeg på hytta helt alene.

Anonymkode: ec11b...441

Jeg går turer på kvelden. Har hund da. Men går 1-2 timer turer. Av og til med musikk eller lydbok. Men mest bare stillhet. Når venninner spør om vi «kan begynne å gå turer sammen» på kveldene er jeg dønn ærlig! Tar mer enn gjerne venninnekvelder, men disse gåturene i hverdagen på 1-2 timer er hellige!

Anonymkode: 9c597...6ac

Annonse

Samme problem. Jeg deler kontor på jobben, mannen min er alltid hjemme så hjemmekontor hjelper heller ikke. Dette er faktisk et ordentlig problem for meg, får liksom ikke hentet meg inn når det er folk rundt meg hele tida. Å gå en tur innimellom er ikke nok.

Anonymkode: ac7f8...744

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Samme problem. Jeg deler kontor på jobben, mannen min er alltid hjemme så hjemmekontor hjelper heller ikke. Dette er faktisk et ordentlig problem for meg, får liksom ikke hentet meg inn når det er folk rundt meg hele tida. Å gå en tur innimellom er ikke nok.

Samme her. Alltid noen hjemme. Blir sprø. Er vel over 20 år siden jeg hadde en helg alene. 

Anonymkode: 3564a...bf5

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Samme her. Alltid noen hjemme. Blir sprø. Er vel over 20 år siden jeg hadde en helg alene. 

Men hvem sin feil er det da? Dere må jo ta tak selv og ikke bare sitte på rumpa og sutre!

Anonymkode: 44b19...b39

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Men hvem sin feil er det da? Dere må jo ta tak selv og ikke bare sitte på rumpa og sutre!

Ingen sin feil. Vi sitter ikke på rumpa. Vi er svært aktive skjønner du. Reiser og annet. Men alltid sammen. Hjemmekontor i ukedagene. 

Men tusen takk for konstruktiv tilbakemelding👍

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ingen sin feil. Vi sitter ikke på rumpa. Vi er svært aktive skjønner du. Reiser og annet. Men alltid sammen. Hjemmekontor i ukedagene. 

Men tusen takk for konstruktiv tilbakemelding👍

Men om du er misfornøyd må du jo ta grep for å endre ting? 20 år uten en helg alene høres ikke sunt ut. Man må skape sine egne små hvilerom. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi - på kontoret må du lage regler - lukket dør betyr opptatt, om det ikke er noe som absolutt ikke kan vente.

Hjemme - du må slippe kontroll og ta deg tid.

Anonymkode: d2f5f...2a6

Hva mener du egentlig med det? Slippe kontroll og ta deg tid, hvordan får det folk ut av huset? Jeg kunne sikkert hive mann og barn ut innimellom, men det ville i såfall vært det motsatt av å slippe kontrollen.

Går ned i senga etter middag, og surfer på mobilen, tar med en kopp te eller kaffe, så har 6 åringen skjermtid, gamer eller ser på tv . Hvor mange barn har du og hvor gamle er de? Er du alene med barna? Skjønner godt at du trenger alenetid. 

Anonymkode: d3a38...58b

Jeg fortalte nevrologen min det samme. At jeg satt oppe hele natten omtrent, for å få egentid. 

Da sa han :"Legg deg kl 22. Når du sover har du egentid."  Litt sant i det. Humør og livet ble bedre etter at jeg la meg tidligere.

Hva med å gå en 20 min tur alene etter middag? Stå opp 20 min før? 

Anonymkode: f9f15...cc4

Tidligere jobbet jeg turnus og alltid hver mandags kveld. Mandag var min alenedag, da var det kun syke unger som kunne ødelegge den. Planer la jeg aldri til denne dagen, for da skulle jeg kun nyte ro rundt meg og ikke noe jeg måtte haste til. Min daværende samboer jobber natt så ofte var han hjemme, men han fikk beskjed om å sove lenge og holde seg unna meg for mandag hadde jeg alenetid. Han skjønte hvorfor jeg tengte dette, han hadde ofte aletid så han lot meg få denne dagen selv om han var hjemme. Han la ofte planer utenfor hjemmet denne dagen, for da fikk jeg huset for meg selv. 
Denne dagen ble enda mer hellig etter samlivsbrudd, for da fikk jeg huset helt for meg selv når ungene var på skolen. Så kom coronaen og da sa begge ungene: jeg skjønner veldig godt hvorfor aletiden din hver mandag er så viktig. Selv om jeg og eldste jobbet døgnet rundt så følte ikke minste hu fikk ro rundt seg, for det var zoom store deler av dagen, så var vi innom titt og ofte, så var en av oss hjemme, så den andre. Så tiden de sykla til skolen merket de nå var ganske viktig, noen få minutter med ro rundt seg. 
Vi går veldig godt overens her hjemme, men vi alle trenger litt alenetid i en eller annen form. Det er bursdag og julaften på en gang om vi er hjemme alene en hel dag og om deg er en helg så er vi nesten i himmelen. Nå er straks begge ungene myndige, så ting er veldig anderledes enn før. Nå må jeg ikke skaffe barnevakt eller planlegge hvor de er. 

Jeg gjorde ofte endel på min mandag, men det var kun om jeg ville. Planen var å kunne gjøre ting for meg selv, ikke rydde huset eller slike ting. Huset kunne stå på hode og jeg skulle ikke ha noe dårlig samvittighet for å ligge på sofaen. Det tok litt tid før jeg klarte å gjøre det, men presset meg til å klare det for jeg trengte det virkelig når ungene var mindre og det var endel humper i veien. Med en syk unge, problematisk forhold med far til ungene og de kun hadde samvær under oppsyn med han så måtte jeg ha det avbrekket for å samle energien. Jeg treengte det regelmessig. Ofte ble klesvasken tatt, endel rydding, hagearbeid osv, men da var det ikke pga at jeg måtte men jeg hadde lysta til å ta det. 

Anonymkode: 77fce...40c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...