Gå til innhold

Nå skjønner jeg hvorfor "vanlige folk" sliter

Anbefalte innlegg

Alle som sliter pga økonomi nå, har alltid tenkt at det er pga prioriteringer.

Vi som har dårlig råd har klart oss, men sliter (mer) nå. 

De med 40.000 og mer utbetalt i mnd klager. Hvorfor? Jo.. Pratet med ei av disse i går. Hun var så lykkelig fordi det var salg på Reima, så hun kjøpte dress til barnet sitt til neste vinter til 899,-

Har du dårlig råd så bruker du ikke 900 kr på en dress, og du bruker i hvert fall ikke pengene et år i forveien.

Blir helt matt av folk.

Anonymkode: 187bb...dfd

Fortsetter under...

Det er noen av de, også er det oss andre som sliter. 

Jeg har en bekjent som har 1.2 mill i kredittgjeld. Hun blåste av 8000 kroner på ny klokke til seg selv i desember, selv om hun har 2 fra før (smartklokke) har bestilt seg ny telefon til 14.000 kroner, pluss at yngste barnet på 9 skal få ny telefon. Hun har bestilt masse klær til seg selv (hun har plenty fra før) fordi hun må ha ett nytt antrekk på hver fest, som er annenhver helg. Aap, alene med 3 barn. 

Vi er 2 voksne, normale inntekter, og jeg svetter meg ihjel over strømregninga på 7000 kroner. Og jeg har vært kjip på strømmen, men vi har el-biler og 4 barn

Anonymkode: 9cfe2...dfb

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

De med 40.000 og mer utbetalt i mnd klager. Hvorfor? Jo.. Pratet med ei av disse i går. Hun var så lykkelig fordi det var salg på Reima, så hun kjøpte dress til barnet sitt til neste vinter til 899,-

Har du dårlig råd så bruker du ikke 900 kr på en dress, og du bruker i hvert fall ikke pengene et år i forveien.

Blir helt matt av folk.

Du skjønner ikke at hun sparer mye på å kjøpe på salg? Hun kjøper på forhånd, hun planlegger og antakelig selger hun også etter bruk. At du ikke forstår det er utrolig.

Anonymkode: db134...3fa

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Blir helt matt av folk.

Gode klær til barna, bør prioriteres, og gode dresser på f eks KappAhl ligger på ca 800-1000kr nå. Så viss en kan få en reimadress til 900kr nå, er du dum som ikke kjøper den nå.

Kjøpte selv en reima vinterjakke til sønnen, full pris ca 2000, jeg ga 600kr, så selvfølgelig kjøpte jeg den før han måtte ha den. Brukt i 3 vintrer nå….

Såååå du har bare ikke forstått det ennå…

Anonymkode: 42713...d75

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Blir helt matt av folk.

Har hun klaget over økonomien sin til deg da? Siden du blir helt matt.

Utover det har du litt å gå på når det gjelder forståelse av samfunnsøkonomi. Din venninnes valg, gode eller ei, har ikke så mye med overordnet statistikk å gjøre.

Anonymkode: 21131...9d8

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har en bekjent som har 1.2 mill i kredittgjeld. Hun blåste av 8000 kroner på ny klokke til seg selv i desember, selv om hun har 2 fra før (smartklokke) har bestilt seg ny telefon til 14.000 kroner, pluss at yngste barnet på 9 skal få ny telefon. Hun har bestilt masse klær til seg selv (hun har plenty fra før) fordi hun må ha ett nytt antrekk på hver fest, som er annenhver helg. Aap, alene med 3 barn. 

Vi er 2 voksne, normale inntekter, og jeg svetter meg ihjel over strømregninga på 7000 kroner. Og jeg har vært kjip på strømmen, men vi har el-biler og 4 barn

Det er noen som ikke helt er i kontakt med bakken. Kjenner også noen slike. Noen på økonomi, slik som ditt eksempel, og noen på tid. De sliter veldig med å få tiden til å strekke til. De er bekymret for helsen og har ikke nok tid til søvn, men melder seg på all verdens aktiviteter og opplevelser som er langt unna og tar mye tid. De føler at jobben og forpliktelser kommer i veien for alt de gjøre. De har ikke mer jobb og forpliktelser enn andre, men tror det fordi de ikke ser at andre forsaker mye av det de unner seg av aktiviteter. Jobb, forpliktelser kommer først og så må man vurdere hva annet man har tid til. Søvn kan nedprioriteres, men bare i kortere perioder. Hvis ikke kan det gå alvorlig utover helsen. Dessverre tror jeg de som lever så i uttakt med økonomien eller tiden sin ofte ikke klarer å justere seg før det virkelig smeller.

Anonymkode: 5bb05...cff

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo nettopp derfor dama har 1,2 mill i kredittgjeld.......Hun har jo ikke råd til dette, hun er syk. 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Blir helt matt av folk.

Blir du matt av folk som kjøper dress til barnet sitt på tilbud? 900,- for en utedress er ikke dyrt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Blir helt matt av folk.

Er det å handle på salg noe du blir matt av? Hvorfor er det feil å kjøpe på forskudd, hun vet jo at barnet vil trenge varm dress til neste år? 

Anonymkode: ecc6a...460

Det er i grunnen et smart økonomisk valg å forutse hva du trenger av klær og utstyr for så å kjøpe det utenfor sesong. Det å kjøpe vinterklær på 50-70% er jo veldig bra for økonomien. Jeg kjøper alltid utenfor sesong og når vinteren kommer så er alt i hus og vi må ikke løpe ut for å kjøpe alt til fullpris. Kjøper også mye brukt til veldig god pris. 

Vi har god økonomi men jeg gjør alt dette uansett. Det jeg har sett er at mange med dårligere økonomi ikke evner å se at dette er en smart ting å gjøre, virker som om de tror at det er mye bedre å kjøpe det når man trenger det. Men det som faktisk betyr noe er det totale regnestykket og hva du faktisk ender opp med å betale, da vinner man mye på å planlegge. 

Det må da være smart å kjøpe ting man trenger på salg, selv om man ikke trenger det før om 1-2 år.

Jeg har aldri hatt god råd, men alltid hatt råd til det jeg trenger. Og jeg har alltid handlet på salg, en gang fikk jeg så billige troll dresser, at jeg kjøpte 3 stk, hadde jo troll dress ut hele barnehagetiden til barnet, og det yngre barnet arvet dressene.

Jeg har og veldig god fryseplass, handler alltid på tilbud, da i store mengder, og fryser ned. I løpet av et år så sparer jeg mye penger på det.

I fjor kjøpte jeg dunparkas til sønnen min i mars, for da fikk jeg den til 1700 kr, før pris 6000 kr. Han har jo ikke fått brukt den før i år, men han skal jo ha den i mange år, og jeg hadde ikke fått den så billig i november.

Anonymkode: fcae5...51e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Blir helt matt av folk.

Det har jeg ofte gjort. Eneste måten å få kvalitetsklær og sko til ungene er å følge med på når det er salg og kjøpe inn til neste sesong. Til full pris er det ikke aktuelt. 

Anonymkode: 0d825...f9b

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi

DU har ikke råd til en dress til 900,og er missunnelig. 

Anonymkode: 8d982...962

Det er dyrt å være fattig.
Jeg er ikke helt enig med deg og skjønner HI litt. For de som er fattige er Reima-dress uaktuelt uansett om det er salg eller ikke. Og man har rett og slett ikke midler til å kjøpe det man trenger her og nå samt neste års garderobe. Om man hadde hatt en liten buffer kunne man klart det, men for noen er det ingen muligheter for å bygge opp dette.

Det er et faktum at en del husholdninger som egentlig har god inntekt nå opplever å leve på grensen. De må kutte på en del luksus som egentlig oppleves som nødvendigheter. Det var en økonom ute i media i desember og mente at 90% av norske husholdninger ikke har et økonomisk problem, men et overforbruksproblem.

Anonymkode: 6fda8...1ec

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hi

DU har ikke råd til en dress til 900,og er missunnelig. 

Anonymkode: 8d982...962

Man trenger ikke være misunnelig fordi man ønsker å prioritere på andre måter. 
JEG har råd til en dress til 2000 kroner om så er, men jeg ønsker ikke å prioritere det i en tid hvor alt blir dyrt, strømmen koster skjorta, maten likeså... Man er ikke misunnelig av den grunn

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er dyrt å være fattig.
Jeg er ikke helt enig med deg og skjønner HI litt. For de som er fattige er Reima-dress uaktuelt uansett om det er salg eller ikke. Og man har rett og slett ikke midler til å kjøpe det man trenger her og nå samt neste års garderobe. Om man hadde hatt en liten buffer kunne man klart det, men for noen er det ingen muligheter for å bygge opp dette.

Det er et faktum at en del husholdninger som egentlig har god inntekt nå opplever å leve på grensen. De må kutte på en del luksus som egentlig oppleves som nødvendigheter. Det var en økonom ute i media i desember og mente at 90% av norske husholdninger ikke har et økonomisk problem, men et overforbruksproblem.

Anonymkode: 6fda8...1ec

Det er dyrt å være fattig, men har hi sin venninne betegnet seg som det? Fattig eller rik, klær må man ha og det er jo uansett lurt å kjøpe ting på salg. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man trenger ikke være misunnelig fordi man ønsker å prioritere på andre måter. 
JEG har råd til en dress til 2000 kroner om så er, men jeg ønsker ikke å prioritere det i en tid hvor alt blir dyrt, strømmen koster skjorta, maten likeså... Man er ikke misunnelig av den grunn

Er det noe som tilsier at ting blir bedre til høsten og at det er smartere av hi sin venninne å vente til hun må kjøpe vinterklær til full pris? 

Anonymkode: ecc6a...460

Jeg er ikke fattig, men jeg er alenemor og har i perioder opplevd stram økonomi. 

Jeg har spart mye penger på å prøve å alltid ligge litt i forkant. Jeg tenker meg om to ganger før jeg kjøper ting jeg kanskje ikke har brukt for, og jeg har ikke bare satset på buffer-konto men også buffer i ungenes klesskap, i fryseboksen osv.  Om jeg VET at det trengs nye vintersko, regntøy eller hva som helst om en stund, så har jeg forsøkt å kjøpe på tilbud på salg en sesong i forkant. Om jeg VET at vi spiser mye hvitost så kjøper jeg på tilbud og legger i frysen. 

Jeg forstår at noen er veldig fattige og ikke har mulighet til å ligge i forkant på samme måte, men mange som opplever å ha det litt trangt kan spare mye penger på god planlegging.  Man trenger heller ikke kjøpe alt selv, ting som sjelden blir brukt kan ofte lånes, så låner du ski av meg og jeg låner skøyter av naboen. Men det er dyrt å oppdage kvelden før at det skal være med skøyter eller badedrakt på skolen, om man ikke planlegger må man ofte handle til full pris.  

Anonymkode: bcb7c...5e5

Jeg ligger oftest i forkant av behov for å spare penger. Men jeg kjøper ikke Reima til 900 på halv pris. Jeg kjøper på kappahl som koster 400 på halv pris. Man sparer ikke 900 på den reimadressen hvis planen uansett var en dress til 900. Skal man spare må man finne noe som er billigere enn man ellers ville kjøpt. 

Man sparer ikke mer på å løpe etter en taxi enn å løpe etter en buss.

Og selv om vi bor verhardt til har jeg aldri opplevd at barnet mitt har det verre enn barn i dyre dresser.

Anonymkode: cac68...9be

Synes hun er fornuftig, jeg. Kjøper dress av god kvalitet på SALG og har nå allerede vinterdress for neste år. I tillegg, reima får man solgt videre når den er for liten.

Misdannelse er styggdom, HI!

Anonymkode: 5e2cc...5b2

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ligger oftest i forkant av behov for å spare penger. Men jeg kjøper ikke Reima til 900 på halv pris. Jeg kjøper på kappahl som koster 400 på halv pris. Man sparer ikke 900 på den reimadressen hvis planen uansett var en dress til 900. Skal man spare må man finne noe som er billigere enn man ellers ville kjøpt. 

Man sparer ikke mer på å løpe etter en taxi enn å løpe etter en buss.

Og selv om vi bor verhardt til har jeg aldri opplevd at barnet mitt har det verre enn barn i dyre dresser.

Anonymkode: cac68...9be

Kappahl-dressen koster nå 769 på salg (30 % avslag) og det er få størrelser igjen.

Nå er det en stund siden jeg hadde barnehagebarn, men min erfaring var alltid at selv om merkeklærne (type Reima) var dyrere enn kjedeklær til fullpris, var salgene alltid bedre. Så om man kunne handle på salg året før var det lønnsomt.

Anonymkode: 6e7b4...d80

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du skjønner ikke at hun sparer mye på å kjøpe på salg? Hun kjøper på forhånd, hun planlegger og antakelig selger hun også etter bruk. At du ikke forstår det er utrolig.

Anonymkode: db134...3fa

At du ikke forstod noe er utrolig. Hun har god råd hvis hun kjøper dress til 899. Men det forstår du ikke med mindre du vet hva dårlig råd er. 

Hvem sier at dressen passer neste år?

Får reima dress brukt til 300 kr om du virkelig sliter. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Gode klær til barna, bør prioriteres, og gode dresser på f eks KappAhl ligger på ca 800-1000kr nå. Så viss en kan få en reimadress til 900kr nå, er du dum som ikke kjøper den nå.

Kjøpte selv en reima vinterjakke til sønnen, full pris ca 2000, jeg ga 600kr, så selvfølgelig kjøpte jeg den før han måtte ha den. Brukt i 3 vintrer nå….

Såååå du har bare ikke forstått det ennå…

Anonymkode: 42713...d75

Nei, du har ikke forstått det. De som har dårlig råd har ikke råd til en jakke til 600 kr. Herregud, er det mulig.... 600 kr er MYE for en jakke. Men de som tror de sliter nå de forstår ikke dette.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har hun klaget over økonomien sin til deg da? Siden du blir helt matt.

Utover det har du litt å gå på når det gjelder forståelse av samfunnsøkonomi. Din venninnes valg, gode eller ei, har ikke så mye med overordnet statistikk å gjøre.

Anonymkode: 21131...9d8

Du har litt å gå på når det gjelder å fordtå forskjell på fattig og stakkarslige folk som tror de har blitt fattige pga litt økte utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...