Gå til innhold

Er det en plass man kan gå for å få hjelp til forsikringene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Takk for tips. 

Men det finnes ikke noen rådgivere eller noe sånt? For det akkurat det med vilkår og hva jeg egentlig trenger jeg lurer p og hvordan jeg får hjelp når det skjer noe. Nå bare betaler jeg og aldri trengt noe. 

Bør jeg f.eks bare ha reiseforsikring når jeg skal på ferie? 

Anonymkode: 81718...8ed

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Takk for tips. 

Men det finnes ikke noen rådgivere eller noe sånt? For det akkurat det med vilkår og hva jeg egentlig trenger jeg lurer p og hvordan jeg får hjelp når det skjer noe. Nå bare betaler jeg og aldri trengt noe. 

Gått fysisk til noen å fått hjelp. 

Du må rett og slett gjøre jobben selv...

Forsikringer er noe dritt egentlig og jeg gruer meg nå til å ta runden med selskapene igjen, men det må gjøres med noen års mellomrom for å sikre best mulige priser.

Du må skrive ned hvilke forsikringer du har/ønsker, også må du be om tilbud fra de forskjellige selskapene. Så må du lese gjennom vilkår, egenandeler, priser og dekninger og sammenligne.

Hva du trenger og ikke trenger må du rett og slett ta en avgjørelse på selv.

Anonymkode: c1af4...094

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du må rett og slett gjøre jobben selv...

Forsikringer er noe dritt egentlig og jeg gruer meg nå til å ta runden med selskapene igjen, men det må gjøres med noen års mellomrom for å sikre best mulige priser.

Du må skrive ned hvilke forsikringer du har/ønsker, også må du be om tilbud fra de forskjellige selskapene. Så må du lese gjennom vilkår, egenandeler, priser og dekninger og sammenligne.

Hva du trenger og ikke trenger må du rett og slett ta en avgjørelse på selv.

Når man ikke har så greie på det blir det til at man bare betaler, men det begynner å bli dyrt. Er ikke helt sikker på hva jeg trenger. 

Får prøve å se hva jeg får til. Håpet å få prisene ned, men allikevel være greit nok forsikret. 

Som f.eks Trenger man reiseforsikring hele året? Burde jeg kutt ufør/skade forsikring? 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Når man ikke har så greie på det blir det til at man bare betaler, men det begynner å bli dyrt. Er ikke helt sikker på hva jeg trenger. 

Får prøve å se hva jeg får til. Håpet å få prisene ned, men allikevel være greit nok forsikret. 

Som f.eks Trenger man reiseforsikring hele året? Burde jeg kutt ufør/skade forsikring? 

Reiseforsikring er greit å ha, og koster forsvinnende lite i dette regnskapet, noen hundre kroner i året liksom.

Uføreforsikring ville jeg ikke kuttet ut, skulle det skje noe så du blir ufør er den veldig viktig for å kunne leve et greit liv videre.

Du må ha forsikring på bolig, bil, deg selv og reise.

Men det er stor forskjell på prisene, så be om tilbud fra flere og sammenlign.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Reiseforsikring er greit å ha, og koster forsvinnende lite i dette regnskapet, noen hundre kroner i året liksom.

Uføreforsikring ville jeg ikke kuttet ut, skulle det skje noe så du blir ufør er den veldig viktig for å kunne leve et greit liv videre.

Du må ha forsikring på bolig, bil, deg selv og reise.

Men det er stor forskjell på prisene, så be om tilbud fra flere og sammenlign.

Takk for svaret ditt. Har disse du nevner uten bil. 

Får ta en ringe runde og høre litt rundt. 

Det er den uføre forsikringen som er veldig dyr, men jan gjerne få den en annen plass. Har økt med alderen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er den uføre forsikringen som er veldig dyr, men jan gjerne få den en annen plass. Har økt med alderen. 

Uføreforsikringen er ofte veldig dyr.  den er også den vanskeligste å flytte. Dersom du har hatt langvarig sykefravær eller har en eller annen diagnose, er det neppe noen som vil gi deg gunstig forsikring. 

Uføreforsikring kommer ofte med masse forbehold. Du kan risikere å betale masse for noe som ikke gir deg en krone selv om du blir syk. 

Anonymkode: 6e0f7...abe

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Uføreforsikringen er ofte veldig dyr.  den er også den vanskeligste å flytte. Dersom du har hatt langvarig sykefravær eller har en eller annen diagnose, er det neppe noen som vil gi deg gunstig forsikring. 

Uføreforsikring kommer ofte med masse forbehold. Du kan risikere å betale masse for noe som ikke gir deg en krone selv om du blir syk. 

Skjønner. Kan jeg spørre deg da om du ville sagt den opp? Bare tanker. For den er virkelig dyr. Og om den kanskje aldri blir gjeldende. Kan jeg spørre om du har noe sånt selv? 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Uføreforsikringer øker med alderen uansett hvor du har den, og du får ikke flyttet den uten å skrive ny helseattest.

Det er noe mange av oss kommer dårlig ut av, i en helseattest skal alle legebesøk siste par årene føres inn, og alt du evt har vært sykemeldt for osv vil de da nekte å forsikre deg for.

Så akkurat uføreforsikringen kan være lur å ha på samme sted. Men ring rundt og hør hva du kan tjene på å flytte de andre. Som regel har de litt å gå på der du er også, ring og si du har bedt om tilbud andre steder og hør om de kan gi deg noe mer rabatter.

Det lønner seg som regel å ha alle forsikringene på samme sted, da får du samlerabatt. Men sjekk om du har innbo gjennom forbundet ditt, og hva slags avtaler de har for man kan ofte få noen rabatter om man forsikrer seg via dem.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Kan jeg spørre deg da om du ville sagt den opp? Bare tanker. For den er virkelig dyr. Og om den kanskje aldri blir gjeldende. Kan jeg spørre om du har noe sånt selv? 

Nei, jeg har ikke egen uføreforsikring. Jeg har hatt svangerskapsforgiftning 3 ganger og jeg har migrene. Og er derfor i risikoengruppen for høyt blodtrykk og dermed også hjerte/kar. En uføreforsikring vil derfor være uforholdsmessig dyr for meg.

Dessuten ville en slik forsikring for meg ikke slått inn før jeg evt ble varig ufør. Sånn trygdesystemet er i dag, vil det ta mange pr på midlertidige ytelser før man får en varig stønad.

Skal man ha en uføreforsikring i dag må man sørge for p tegne den mens man er veldig ung. man blr også sørge for st msn har en forsikring som dekker midlertidige ytelser. Og man bør sjekke godt hvilke tilstander som dekkes og ikke dekkes  

Men jeg har uføreforsikring gjennom statens pensjonskasse (jobb) som er mer enn god nok dersom jeg skulle bli syk før 67 år. I tillegg sparer jeg i fast eiendom. Det er bedre for meg enn å betale inn mange tusen hvert år til et forsikringsselskap. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Uføreforsikringer øker med alderen uansett hvor du har den, og du får ikke flyttet den uten å skrive ny helseattest.

Det er noe mange av oss kommer dårlig ut av, i en helseattest skal alle legebesøk siste par årene føres inn, og alt du evt har vært sykemeldt for osv vil de da nekte å forsikre deg for.

Så akkurat uføreforsikringen kan være lur å ha på samme sted. Men ring rundt og hør hva du kan tjene på å flytte de andre. Som regel har de litt å gå på der du er også, ring og si du har bedt om tilbud andre steder og hør om de kan gi deg noe mer rabatter.

Det lønner seg som regel å ha alle forsikringene på samme sted, da får du samlerabatt. Men sjekk om du har innbo gjennom forbundet ditt, og hva slags avtaler de har for man kan ofte få noen rabatter om man forsikrer seg via dem.

Ja, det gjør den. Og er gjerne lur å ha? Har lurt på å si den opp siden det er den som er så dyr, men har ikke turd å gjøre det. Og gjerne høre mer hva den innebærer. Med årene har man noe, så spørs hvordan et bytte hadde gått da. 

Skal ta en ringe runde å høre om jeg kan få til noen forandringer. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg har ikke egen uføreforsikring. Jeg har hatt svangerskapsforgiftning 3 ganger og jeg har migrene. Og er derfor i risikoengruppen for høyt blodtrykk og dermed også hjerte/kar. En uføreforsikring vil derfor være uforholdsmessig dyr for meg.

Dessuten ville en slik forsikring for meg ikke slått inn før jeg evt ble varig ufør. Sånn trygdesystemet er i dag, vil det ta mange pr på midlertidige ytelser før man får en varig stønad.

Skal man ha en uføreforsikring i dag må man sørge for p tegne den mens man er veldig ung. man blr også sørge for st msn har en forsikring som dekker midlertidige ytelser. Og man bør sjekke godt hvilke tilstander som dekkes og ikke dekkes  

Men jeg har uføreforsikring gjennom statens pensjonskasse (jobb) som er mer enn god nok dersom jeg skulle bli syk før 67 år. I tillegg sparer jeg i fast eiendom. Det er bedre for meg enn å betale inn mange tusen hvert år til et forsikringsselskap. 

Har hatt min siden 20 årene ved første bolig/lån.

Skjønner at det og blir vanskeligere å få når man har f.eks sykdom osv. 

Skjønner. Så du har noe sånt gjennom jobben. Bra du har det da. Jeg vet ikke hva jeg har der. Har alle noe sånt? 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Har hatt min siden 20 årene ved første bolig/lån.

Skjønner at det og blir vanskeligere å få når man har f.eks sykdom osv. 

Skjønner. Så du har noe sånt gjennom jobben. Bra du har det da. Jeg vet ikke hva jeg har der. Har alle noe sånt? 

Alle har minimum OTP. hva som ellers dekkes er opp til arbeidsgiver eller er avtalt gjennom tariffavtale. Veldig mange har ulike forsikringer gjennom jobb eller fagforening. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det gjør den. Og er gjerne lur å ha? Har lurt på å si den opp siden det er den som er så dyr, men har ikke turd å gjøre det. Og gjerne høre mer hva den innebærer. Med årene har man noe, så spørs hvordan et bytte hadde gått da. 

Skal ta en ringe runde å høre om jeg kan få til noen forandringer. 

Søsteren min ble akutt syk, og endte som ufør i 40-årene.

Fordi hum hadde forsikring fikk hum penger så hun kunne betale ut boliglånet.

Det var virkelig gull verdt, det er ikke bare bare og plutselig skulle klare seg på drøye 60% av lønnen i uføretrygd når du har to tenåringer i hus...

Jeg hadde aldri turt å si den opp, fader så bittert om noe skulle skje.

Forsikringer er egentlig noe dritt. Strengt talt er det et veddemål mellom deg (kunden) og forsikringsselskapet. Du "vedder" på at du kommer til å bli utsatt for noe og forsikringsselskapet vedder i mot. Vinner du, må selskapet betale, kanskje mer enn du har betalt inn, og vinner selskapet, har du betalt inn en masse penger som du ikke får tilbake. MEN så er det å finne ut hva man MÅ eller absolutt bør ha, og hva man kanskje må velge å ikke ha, selv om det kan bli dyrt å ikke ha også. Og det kan være enda mer dritt å ikke ha.

MÅ man ha reiseforsikring? Det kommer an på. Mange kredittkort har reiseforsikring innbakt om du betaler mesteparten av reisen med kortet. Det er kanskje den billigste måten å ha reiseforsikring på. Mange sier at man MÅ ha fordi reiseforsikringen gjelder så fort du forlater døra hjemme, om du så bare skal til butikken og handle. Det er ikke nødvendigvis riktig. Ikke alle gjør det. Og om det er hovedgrunn til å ha reiseforsikring, så finnes det sikkert billigere måter å forsikre mobiltelefonen eller brillene  eller hva det nå er som mistes på. Og til og med billigere og rett og slett betale inn til seg selv om bruke de pengene om noe du skulle miste noe. 

Reiser du "bare" i Norge og eller store deler av Europa, får du jo dekket helsehjelp om noe skjer, men selv i Norge kan du bli sittende med en stor regning om du må transporteres hjem etter behandling. 

Og reiser du utenfor Europa eller de delene som ikke har avtale med Norge, kan du ikke bare bli sittende med en stor regning, men en megastor en, både med behandling og transport. Vi hadde et forholdsvis lite uhell en gang, ikke noe alvorlig med noe som måtte syes og fikses litt, en halvtimes poliklinisk jobb. Pluss å fjerne stingene etterpå. (Det skjedde i begynnelsen av ferien, så det måtte gjøres før vi dro hjem) Det kostet en 7-8000 kroner. Vi hadde nok overlevd det, men det var jo heller andre ting vi ville bruke den delen av feriepengene på, så heldigvis ble det dekket av reiseforsikringen. 

Så ja, viss du skal ut å reise, bør du sørge for å ha forsikring. Du kan tegne en forsikring for akkurat den turen, men ofte er det ikke så mye dyrere å ha en helårsforsikring.  

Anonymkode: c2897...0bf

Forresten, "å shoppe" forsikring bør man gjøre med jevne mellomrom. Det kan det være mye å spare på. Uføreforsikring er som det blir sagt her, ikke like lett å shoppe som bilforsikring. Men det kan være mye å spare på bil, hus, reise og andre forsikringer som forsikrer ting og ikke helse.  Bare vær obs på at noen ganger får man et kjempetilbud om man bytter selskap, men så plutselig etter et år stiger det til det samme er mer som den gamle var på. 

Det er også lurt å sjekke om hvor mye "dobbeltforsikret" man er, og om det kan lønne seg og kvitte seg med noen av de forsikringene man har flere steder av. F.eks kan man ha reiseforsikring via fagforening og / eller jobb (men husk at den kanskje bare dekker deg og ikke resten av familien), og det samme med andre forsikringer. Der kan man jo kanskje spare litt. Må da bare huske at om man bytter jobb eller fagforening, så er det ikke sikkert man har de samme forsikringene. 

Anonymkode: c2897...0bf

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Takk for tips. 

Sider som tjenestetorget er mest for sammenligning av pris osv, der må du selv være bevisst på vilkårene og behov. 

Hvis du trenger en gjennomgang må du via ett selskap som selger forsikring. Der vil jeg råde deg til å starte via banken din, de jobber på fastlønn i stedet for provisjon, det eliminerer at du blir pushet for salg (som provisjonsbasert lønn fort fører til). 

Anonymkode: eeff8...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...