Gå til innhold

Jente på 9 som roter noe helt forferdelig

Anbefalte innlegg

Har prøvd alt, belønningssystemer for rydding, være med henne og rydde, minne henne på rydding før hun starter med en aktivitet, ta bort goder hvis hun ikke rydder etter seg, la rotet flyte til det blir så mye at hun er nødt å rydde for å bruke plassen til andre ting.

Men ingenting hjelper. Det flyter etter hver minste ting hun foretar seg. Det virker ikke som hun klarer å se dette selv. Til slutt blir jeg så utmattet og sint, noe jeg ikke ønsker å bli. Men jeg blir sliten av å konstant rydde etter henne.

Har prøvd å lære henne fra tidlig alder, men til ingen nytte. Da hun var yngre tok jeg ikke dette så tungt, men nå begynner hun å bli stor nok til å rydde etter seg selv.

Hva er deres tips?

Anonymkode: 151cb...cec

Fortsetter under...

Fortsette å mase...

Min erfaring er at de ikke selv ser hva som må ryddes før de er sikkert 18-19 år ;)

Unger tråkker over søppelposen på matta uten å skjønne at de skal ta den med seg ut, de er rett og slett blinde for sånne ting. Tror ikke det er av vond vilje i det hele tatt, de bare ser det ikke.

Selv 15 åringen min sier at jeg må si til henne når hun skal støvsuge rommet, så skal hun gjøre det. Helt ubegripelig for meg som voksen at hun ikke bare kan støvsuge f.eks hver fredag, men om jeg ikke minner henne på det gjør hun det ikke altså...

Eldstemann begynte å rydde, vaske og støvsuge i kjellerstua og badet i kjelleren siste året han bodde hjemme. Da var det plutselig pinlig å ha folk på besøk om det ikke så skikkelig ut. Så det var da noe som fant veien inn til slutt.

Anonymkode: ce556...8e1

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Minn henne på hver eneste ting  hver gang, med en gang, selv om det er 50 ganger hver dag.

Anonymkode: 98beb...611

Takk! Har prøvd det. Men merker det sliter på henne. Jeg blir et eneste stort mas for henne.

Hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fortsette å mase...

Min erfaring er at de ikke selv ser hva som må ryddes før de er sikkert 18-19 år ;)

Unger tråkker over søppelposen på matta uten å skjønne at de skal ta den med seg ut, de er rett og slett blinde for sånne ting. Tror ikke det er av vond vilje i det hele tatt, de bare ser det ikke.

Selv 15 åringen min sier at jeg må si til henne når hun skal støvsuge rommet, så skal hun gjøre det. Helt ubegripelig for meg som voksen at hun ikke bare kan støvsuge f.eks hver fredag, men om jeg ikke minner henne på det gjør hun det ikke altså...

Eldstemann begynte å rydde, vaske og støvsuge i kjellerstua og badet i kjelleren siste året han bodde hjemme. Da var det plutselig pinlig å ha folk på besøk om det ikke så skikkelig ut. Så det var da noe som fant veien inn til slutt.

Takk for svar!

Hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Har prøvd det. Men merker det sliter på henne. Jeg blir et eneste stort mas for henne.

Hi

Finn en metode så det ikke bare blir negativt gnag hele tiden.

F.eks kan du si samme setningen hver gang hun har rotet i fellesarealene. "Ta med deg tingene dine når du går", er ikke så galt å si.

Så får hun rote som hun vil på rommet sitt, der trenger du bare mase henne til ryddig en gang i uka eller annenhver uke.

Annonse

Min datter er også slik, men hun har ADHD og med den diagnoser er det veldig normalt.
Nå vet jeg ikke om din datter har en diagnose eller ikke, men det som er problemet for min datter er at det på en måte blir overveldende slik at hun ikke vet hvor hun skal begynne.

Vi har en fast liste over hvilken rekkefølge hun skal gjøre ting i.
1. Samle sammen skittentøyet og bære det ned på badet
2. sette bøker inn i bokhyllen
3. samle sammen alt av bamser og sette på plass
4. .....

Og så videre.
Ved at det bare er en ting hun trenger å konsentrere seg om av gangen så klarer hun det

Anonymkode: 16d23...139

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har prøvd alt, belønningssystemer for rydding, være med henne og rydde, minne henne på rydding før hun starter med en aktivitet, ta bort goder hvis hun ikke rydder etter seg, la rotet flyte til det blir så mye at hun er nødt å rydde for å bruke plassen til andre ting.

Men ingenting hjelper. Det flyter etter hver minste ting hun foretar seg. Det virker ikke som hun klarer å se dette selv. Til slutt blir jeg så utmattet og sint, noe jeg ikke ønsker å bli. Men jeg blir sliten av å konstant rydde etter henne.

Har prøvd å lære henne fra tidlig alder, men til ingen nytte. Da hun var yngre tok jeg ikke dette så tungt, men nå begynner hun å bli stor nok til å rydde etter seg selv.

Hva er deres tips?

Å ta bort goder er så idiotisk at jeg ikke har ord. 

Smarte folk roter. Sånn er det bare. 

Anonymkode: ff821...a94

Vi innførte en halvtime rydding hver dag. Da skulle alle i huset rydde, ordne, vaske det som måtte gjøres. Alle ungene hadde en fast oppgave de skulle gjøre, så ble det hva som tengtes den dagen. Var vi ferdig før tiden så var vi ferdige, så på den måten skjønte ungene etterhvert at om de hang opp jakka, rydda på plass sekkken, tok med seg rent tøy fra vaskerommet når de først var der med noe annet så ble den halvtimen kortere innimellom. Så alle i huset ble mer ryddige, selv om rommet til ungene som oftes var bomba. Rommet deres var ikke ett sted de skulle rydde på denne halvtimen, da var det nemlig resten av huset. Legge rent tøy på plass måtte de, men ikke selve ryddings på rommet. 

Så når det ble samlivsbrudd og det bare ble meg og mine to unger i hus ble det nesten som å komme til himmelen. For ungene så fra første dag i ny leilighet at de kunne rydde på plass ting, de kunne tømme oppvaskmaskinen når de så den var ferdig, de kunne brette tøyet når det var tørt uten at jeg sa det eller vi satte av tid sammen. Så de lærte mye på hvordan vi hadde rutinen før. Men rommet deres er totalt katastrofeområde enda, men det er helt greit så lenge esten av leiligheten er helt grei. Strøkent har vi det aldri, men aldri noe panisk rydding om det plutselig kommer besøk og det meste ligger der det skal. (Utenom det siste halve året. Sykdom hos alle har kommet osm perler på en snor så nå er alle lei og vi er ute av den gode flyten igjen. Jeg skulle ta i ett tak i jula så vi kan ajour igjen, men da lå jeg hele jula. Nå ligger en unge på sofaen så da er det ikke så kult å styre når hu er sliten)

Anonymkode: 28719...833

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å ta bort goder er så idiotisk at jeg ikke har ord. 

Smarte folk roter. Sånn er det bare. 

Anonymkode: ff821...a94

Da er jeg Einstein 😂 (jeg er faktisk ganske smart, men jeg er også helt sinnsykt rotete). Jeg har en unge som rydder rommet uten at jeg må be om det (nå stor tenåring) og en som slekter på meg og må mases på. Hun tar i det minste alltid med søpla om den står klar ved døra 😄 Hun er egentlig veldig pliktoppfyllende, men akkurat rydding er totalt hat, og jeg kjenner meg igjen.

Anonymkode: 2f2ca...997

Her vurderer jeg å ta betaling hver gang jeg må rydde etter henne. Kanskje da hun husker på å rydde etter seg (sekker, sko, jakker, klær, leker) 10kr pr gang jeg ser sekken ligge i gangen og jeg plukker den opp og gir den til henne på rommet. For nå er det samme visen: «xxx!, sekk, jakke, gang!» og svaret er alltid: «Å unskyld, jeg skulle bare fixe noe først, også glemte jeg det. Sorry!»  

Anonymkode: 06d76...fe2

Jeg har en veldig åpen 9-åring (gutt) og jeg kan faktisk forstå at han glemmer alt mulig og ikke tenker over å rydde etter seg, med alt han har "inni seg". 

Det er alltid noen av gutta som har kranglet for noe, han er hodestups forelsket - men aner ikke hvordan han skal få spurt henne, det er lekser og avtaler med kompiser etter skolen og ikke minst gaming 😅 

Han er veldig flink til å rydde når jeg ber ham om det, derfor maser jeg ikke noe særlig. Kanskje fordi jeg er et rotehue selv 🙈 

Anonymkode: d454c...601

Jeg har to ekstremt ryddige jenter hvor rommene er helt strøkne til enhver tid. Sengen er alltid oppredd og alt ligger på plassen sin. Så har jeg en gutt som er som din. Roter ikke av vond vilje, men tenker ikke over det. Jeg er egentlig sånn selv også. Mitt råd er å slutte med all masingen, det gjør vondt verre. Gjør heller ryddingen til et felles prosjekt og gi konkrete oppgaver en om gangen. Når det blir ryddig, fokuser på den gode følelsen det gir, så kanskje hun får lyst til å gjenta det.😊

Anonymkode: 2091f...a54

Annonse

Jeg har også en datter som din. Helt utrolig rotete, og INGENTING hjalp. Vi prøvde alt, og det å mase og klage på henne hele tiden tæret på henne. Hun følte seg mislykka og ikke bra nok. Hun ØNSKET jo selv å få det til. Da hun var 19 ble det klart at hun har adhd, og det forklarer veldig mye. Nå er hun i midten av 20-åra, og har samboer. Hun har blitt mye bedre på det med rydding, men det har måttet komme med modenhet, og det tar tid. Jeg tror mitt beste råd er rett og slett å begrense ting å rote med som best man kan. Ikke ha så mange ting. Men jeg forstår virkelig godt frustrasjonen din, HI - bare ikke la dette bli en sak som gjør at det blir dårlig stemning mellom dere framover (selv om det er frustrerende og vanskelig).

Anonymkode: ab975...7b0

Min datter på 13 år er også slik, hun etterlater seg forbløffende menger rot over alt. Altså, hvis hun har tatt en klementin f.eks. så er det ikke snakk om at det ligger et skrell igjen på bordet, men at dette er i småbiter utover store deler av bordet, litt på gulvet osv. i tillegg. Alt pelles liksom i småbiter, deles opp eller bare strøs mer utover enn normalt. Nå har min ADHD da, og som en lenger oppe skriver, så er dette normalt ved ADHD. Vår blir også overveldet og klarer ikke å sette i gang på egenhånd, og det blir jo ikke akkurat bedre av å mase.

Her må vi gi konkrete beskjeder i vennlig tonefall, f.eks. "Husk at rydde av fatet og glasset ditt nå da", etter middag, eller når hun er på vei ut av stuen etter den klementinen "kan du ta med deg skallet og kaste det?". Rommet må vi rett og slett fortsatt hjelpe henne med, og da må hun få konkrete oppgaver, én ad gangen "Nå tar du og plukker opp skittentøyet, så tar jeg ..." osv. Å mase er virkelig ikke hensiktsmessig, det skaper bare gnisninger. 

Anonymkode: e0f8e...a08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...