Anonym bruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Min tiåring og vennene hadde challeng på å blåse ballong med vann i munnen (ja, jeg vet). Det ble mye vann, spytt og ballonger og til slutt gulpet/spydde sønnen min i vasken. Ingen mengder, kun vann. Han var i topp form før han ‘kastet opp’ og etter. Spiste god middag før han gikk til kompis og fire vaffelplater til kvelds, han er altså frisk. Må han likevel holdes hjemme fra skolen i 48 t? Anonymkode: 5e09a...105
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 Nei, selvsagt ikke. Oppkast etter inntak av vann og spytt er ikke smittsomt. Eller hva tror du? Anonymkode: 3c768...acf
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 Nei. Jeg kaster av og til opp av å pusse tenner, er jo bare brekningsrefleks. Anonymkode: cf8ba...d5d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Nei, selvsagt ikke. Oppkast etter inntak av vann og spytt er ikke smittsomt. Eller hva tror du? Anonymkode: 3c768...acf Jeg er jo i tvil, da. Hva gir det deg å svare andre slik? Er det bare på nett du mangler normal folkeskikk, eller er du idiot i det virkelige liv også? Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nei. Jeg kaster av og til opp av å pusse tenner, er jo bare brekningsrefleks. Anonymkode: cf8ba...d5d Samme tenker jeg, men moren til kompis er sykepleier og sa at hun hadde holdt hjemme, så da ble jeg usikker. Men han er virkelig i storform og man holder jo ikke friske barn hjemme. hi Anonymkode: 5e09a...105
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2023 #5 Skrevet 4. januar 2023 Nei. Det er ikke omgangssyken, dermed ikke smittsomt. Anonymkode: 349bb...e52
Mrs Remington Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det er ikke omgangssyken, dermed ikke smittsomt. Anonymkode: 349bb...e52 Hvordan vet du at det ikke er omgangssyke?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 Mrs Remington skrev (17 minutter siden): Hvordan vet du at det ikke er omgangssyke? Sunn fornuft. Anonymkode: e2e0b...15b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 Mrs Remington skrev (4 timer siden): Hvordan vet du at det ikke er omgangssyke? Fordi han ikke er syk? Anonymkode: 5e09a...105
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Selvfølgelig ikke. Min yngste sønn har migrene og kan kaste opp under anfall. Det er jo ikke smittsomt. Ikke å kaste opp av rare leker heller. Regelen for oppkast gjelder jo når det er snakk om sykdom. Anonymkode: 96b5a...3ea
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 Hvis man kaster opp pga at man nettopp har svelget mye rart, så kan man anta at det er derfor og da behøver man ikke bli hjemme. Og heller hvis det er morgenkvalme pga graviditet eller andre hormonelle ting, migrene eller at man har stukket fingeren i halsen. Det er jo logisk. Men hvis man mistenker at det er smittsomt så blir man selvsagt hjemme 🤷🏻♀️ Anonymkode: 31c3b...8b8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 4.1.2023 den 22.59): Jeg er jo i tvil, da. Hva gir det deg å svare andre slik? Er det bare på nett du mangler normal folkeskikk, eller er du idiot i det virkelige liv også? hi Anonymkode: 5e09a...105 Jøss. Du er jo sinnssykt frekk i kjeften helt uten grunn. Er du sånn hjemme også? Anonymkode: d6790...814
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 4.1.2023 den 22.34): Min tiåring og vennene hadde challeng på å blåse ballong med vann i munnen (ja, jeg vet). Det ble mye vann, spytt og ballonger og til slutt gulpet/spydde sønnen min i vasken. Ingen mengder, kun vann. Han var i topp form før han ‘kastet opp’ og etter. Spiste god middag før han gikk til kompis og fire vaffelplater til kvelds, han er altså frisk. Må han likevel holdes hjemme fra skolen i 48 t? Anonymkode: 5e09a...105 Nei, det er ikke nødvendig i slike tilfeller. Jeg har barn med refluks, de gulper og kaster litt opp stadig vekk, men det er enkelt å vite forskjell på omgangssyke og annen oppkast/gulp. Barn kan gulpe/kaste opp av mange årsaker som f.eks. snurring/rulling/herjing, bilsyke, skriking, spist for fort/stappet for mye i munnen på en gang, av å hoste kraftig. Man kjenner barnet sitt og klarer å vurdere om det er smittefarlig eller andre grunner. Anonymkode: 9be4e...dca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå