Gå til innhold

Tungt på jobb akkurat nå..

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt på jobb akkurat nå pga språk. Jobber med eu fra Thailand og 2 menn fra Afrika. Alle 3 snakker dårlig norsk. Er slitsomt å holde en samtale gående. Og hver Mandag har vi møte hvor vi går gjennom oppgaver for uken. Før var dette gjort på 15 min. Nå tar der iallefall dobbelt så langt tid, pga at leder må snakke rolig og gjenta flere ganger. Må gå over til engelsk av og til også 

Flere som opplever det samme? 

Anonymkode: 4fcb6...52d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437041-tungt-p%C3%A5-jobb-akkurat-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber hovedsakelig sammen med utenlandske som snakker dårlig norsk og jeg ser på det som en stor gave. Herregud så mye jeg lærer. Noen ganger blir det misforståelser, men da ler vi sammen. 🌸😅

Anonymkode: 42ed8...19e

Ja, jeg opplever det tungt på jobb om dagen. Jobber på sykehjem med demenspasienter. Det er høyt sykefravær, og vi går en del underbemannet, og med for lite fagfolk. Vi har covid-utbrudd, noe som resulterer i isolering av pasienter og som krever mye av personalet. Vi har også utenlandske på jobb som snakker dårlig norsk. Dette blir faktisk en belastning i en hverdag der kommunikasjon med både personalet og pasienter er essensielt. 

Anonymkode: a4304...d3a

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg sliter litt på jobb akkurat nå pga språk. Jobber med eu fra Thailand og 2 menn fra Afrika. Alle 3 snakker dårlig norsk. Er slitsomt å holde en samtale gående. Og hver Mandag har vi møte hvor vi går gjennom oppgaver for uken. Før var dette gjort på 15 min. Nå tar der iallefall dobbelt så langt tid, pga at leder må snakke rolig og gjenta flere ganger. Må gå over til engelsk av og til også 

Flere som opplever det samme? 

15 minutter ekstra på en mandag er vel ikke kjempetungt?

Jeg jobber på sykehus. Her er det smekkfullt og masse sykefravær så alle er ganske slitne.

Anonymkode: 7a1a8...7ca

Annonse

Ja, det er litt tungt på min jobb også for tiden. Mye sykefravær, oppgaver som må fordeles på oss som er igjen og har for mye å gjøre fra før og en sjef som mener at alt haster like mye når vi ber om hjelp til å prioritere. Vi har flere med utenlandsk bakgrunn på jobb og de fleste klarer seg utmerket for vi har krav om gode muntlige og skriftlige norskkunnskaper. Vi har et par i praksis også, og der er det ikke så greit. Hun ene spør hele tiden om det er noe hun ikke forstår og henne går det greit med. Hun andre sier ja og ja og når vi spør om hun har forstått hva hun skal gjøre så sier hun fortsatt ja og så ser vi at hun ikke har forstått. Det er litt krevende. Jeg vet ikke om det er hennes personlighet eller om det er noe kulturelt som gjør at hun ikke klarer å si at hun ikke har forstått eller fått med seg alt. 

Anonymkode: 340f8...9bb

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg jobber hovedsakelig sammen med utenlandske som snakker dårlig norsk og jeg ser på det som en stor gave. Herregud så mye jeg lærer. Noen ganger blir det misforståelser, men da ler vi sammen. 🌸😅

Anonymkode: 42ed8...19e

En gave med misforståelser? Håper dere ikke har jobber der disse språkvanske og misforståelser går ut over andre enn dere.

Skjønner at det er tungt HI. 

Anonymkode: 230d5...bf6

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

15 minutter ekstra på en mandag er vel ikke kjempetungt?

Jeg jobber på sykehus. Her er det smekkfullt og masse sykefravær så alle er ganske slitne.

Jada, dere innen helse har det ALLTID verst🙄

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jada, dere innen helse har det ALLTID verst🙄

15 minutter ekstra på mandagsmøte høres ikke så ille ut i mine ører.

Nettopp sak på nettavis om tillitsvalgte som forteller om ansatte ved sykehus som gråter og besvimer på jobb på grunn av arbeidspresset. Sykehusene er så fulle at flere av dem er i beredskapsmodus. Det for tiden rimelig heftig. Vi har det ikke alltid verst, men frustrasjon over 15 minutter ekstra møtetid på en mandag - nei da klarer jeg ikke mønster særlig medfølelse.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nettopp sak på nettavis om tillitsvalgte som forteller om ansatte ved sykehus som gråter og besvimer på jobb på grunn av arbeidspresset. Sykehusene er så fulle at flere av dem er i beredskapsmodus. Det for tiden rimelig heftig. Vi har det ikke alltid verst, men frustrasjon over 15 minutter ekstra møtetid på en mandag - nei da klarer jeg ikke mønster særlig medfølelse.

Uansett hva det starter med kommer dere helsepersonell ut som vinnere i syte-konkurransen. Er så lei av å høre det.

Og nå kommer vel den «kanskje du trenger hjelp fra oss en dag».
Den dagen kommer helt sikkert og da håper jeg for Guds skyld jeg ikke møter en sytepave som er drittlei jobben sin.

Jeg har en utenlandsk kollega og jobber innen ett litt særnorsk fagområde. Det fører til en del utfordringer, det skal jeg innrømme. Tar tid å lære hvordan kommunikasjonen skiller seg fra det en er vant til. Bare noe så enkelt som ett spørsmål. Nordmenn er gjerne litt vage og pakker inn. Unnskyld, men kjenner du til hvorfor eller vet du hvordan? Min kollega er mer direkte. Hvorfor! 😅 Det oppfattes som at du skal vite. 

Samtidig kan jeg også sette pris på direkte, men jeg har en annen kollega som blir utrolig stresset av dette. Når en er vant til at mye av kommunikasjonen flyter når alle snakker samme språk, er det selvfølgelig utfordrende når en må bevisst tenke over hver formulering. Det må jo være lov å anerkjenne det, uten at det må oppfattes som å være vrang? I en hektisk hverdag forsvinner noe av effektiviteten når en må vurdere og tenke på hver minste detalj i kommunikasjonen. 

Anonymkode: 261d1...acb

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Uansett hva det starter med kommer dere helsepersonell ut som vinnere i syte-konkurransen. Er så lei av å høre det.

Den dagen kommer helt sikkert og da håper jeg for Guds skyld jeg ikke møter en sytepave som er drittlei jobben sin.

Jeg er ikke helsepersonell, men har dessverre vært i kontakt med mange av dem, og jeg syns du skal skamme deg! De aller fleste står på til de stuper, de er medfølende og profesjonelle, de er dyktige og empatiske og de fortjener så utrolig mye bedre arbeidsvilkår. Og ikke minst må de hanskes med mennesker som deg, slike som jeg personlig hadde ‘glemt’ på gangen, men som de er like profesjonelle, empatiske og gode med. 

Anonymkode: 6539b...b3b

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er nå en gang slik at noen yrker er mer slitsomme enn andre. Selv er jeg lærer, noe som også er veldig hektisk mens det står på, men jeg tviler ikke et sekund på at de som jobb i helse har det mye verre og mer travelt enn meg likevel. Det krever ikke all verdens empati og intelligens for å skjønne at det er utrolig slitsomt å jobbe på sykehus nå når det er mye sykdom over alt og lav bemanning i tillegg, og dette rett etter en pandemi som nok har tærer godt på dem fra før av. Jeg er i hvert fall evig takknemlig for flinke folk i helse som står på!

Anonymkode: fe801...c2a

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er nå en gang slik at noen yrker er mer slitsomme enn andre. Selv er jeg lærer, noe som også er veldig hektisk mens det står på, men jeg tviler ikke et sekund på at de som jobb i helse har det mye verre og mer travelt enn meg likevel. Det krever ikke all verdens empati og intelligens for å skjønne at det er utrolig slitsomt å jobbe på sykehus nå når det er mye sykdom over alt og lav bemanning i tillegg, og dette rett etter en pandemi som nok har tærer godt på dem fra før av. Jeg er i hvert fall evig takknemlig for flinke folk i helse som står på!

Anonymkode: fe801...c2a

Noen lærere har det ekstremt tøft, i klasser med elever med store utfordringer og for lite voksenressurser. Noen helsearbeidere er helt utslitt pga svært syke brukere eller høyt arbeidspress i kombinasjon med sykemeldinger og mangel på folk. 

Noen lærere har «lette» klasser med flott læringsmiljø i en godt sammensveiset og inkluderende klasse, som gjør at lærerens oppgaver ikke sliter en ut. 
Noen helsearbeidere har mindre belastende jobber, i hvert fall i perioder, hvor jobben ikke oppleves så belastende. I psykiatrien opplever jeg perioder med begge deler. I «gode perioder» har jeg en jobb hvor mange dager er rolige. Det hadde jeg f.eks. aldri da jeg jobbet i barneverntjenesten.
Synes ikke du som lærer skal tenke at folk i helse nødvendigvis har det verre, du har en utrolig krevende jobb du også💛

Det er trist når folk som ikke har kjent disse belastende jobbene på kroppen klager på sutring. Felles for de ulike «menneske-yrkene» er at de som regel er underbemannet, overbelastet og tynt maksimalt, fordi politikere tenker at det er penger å spare på effektivisering. De har ikke forstått at effektivitet i slike yrker ikke er en god løsning. 

Anonymkode: bbc79...3ed

Anonym bruker skrev (På 5.1.2023 den 22.07):

Er ikke bare pga ekstra tid på møter. De får beskjed om noe, nikker og sier ja, og så gjør dem ikke det de fikk beskjed om. 

Savner vel å ha en samtale der praten går av seg selv. Og ikke der ord må gjentas og forklares 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...