Gå til innhold

Fravær vgs

Anbefalte innlegg

Har en tennåring som har influensa og ringte legen for å spørre om attest for fravær. Fikk da beskjed om at dette ikke var viktig hvis han hadde under 10%.

Men er det ikke for sent å få attest senere? Må han ikke til legen nå som han er syk? Han har ikke hatt fravær tidligere dette skoleåret. 

Anonymkode: f2d1e...3f2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437031-frav%C3%A6r-vgs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sender ut varsel når elevene nærmer seg 10 % fravær, så man ser på forhånd om det er fare for å miste karakteren i faget. Dersom ungdommen din ikke har fått varsel, kan han heller ikke få IV.  Han trenger ikke sykemelding nå hvis han bare er syk en ukes tid og ikke har fravær tidligere. 

Anonymkode: 889b7...c20

Vi fikk også beskjed på foreldremøte/informasjonen at elevene ikke skulle be om legeattest før de fikk beskjed fra skolen om at de hadde 10% fravær. Det hadde rett og slett med fastlegenes arbeidsmengde å gjøre. Fantastisk at det har blitt innført en regel som gir legene mye unødvendig arbeid og som skolene (i alle fall begge som jeg har hatt / har barn på) sier at de ikke har behov for. Og som for noen også er en økonomisk belastning. 

Anonymkode: f8474...a58

Det er litt feil! Har de fag som f eks gym, er du på 10% rimelig fort.

En lærer hadde sagt til en venninne, at hennes datter kunne være borte 2 uker uten å nå 10%, etter en dag med halv dag i matte, fikk hun melding om at hun stod i fare…. Da hadde de bare hatt denne dagen i i desember, dermed var det all matte de hadde hatt i høstsemester på den linjen hun gikk på.

En må følge med selv og heller være føre var

Anonymkode: 76ac0...a55

Annonse

De 10% er ikke til for at man skal kunne komme forseint eller skulke. De er til fir egenmelding ved sykdom.

Det er forøvrig ikke en nymotens ting med fraværsregler. Jeg gikk på videregående fra 1990-93 og vi hadde også det. Ingen foreldre som løp vårt ærend da for å si det slik…

Slutt å pakk bomull rundt ungene deres. Det går bra selv om de må ta opo et fag. Og de får legeerklæring ved sykdom hvis de nærmer seg eller er over grensa. Akkurat som i arbeidslivet😉

Anonymkode: cd972...028

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De 10% er ikke til for at man skal kunne komme forseint eller skulke. De er til fir egenmelding ved sykdom.

Det er forøvrig ikke en nymotens ting med fraværsregler. Jeg gikk på videregående fra 1990-93 og vi hadde også det. Ingen foreldre som løp vårt ærend da for å si det slik…

Slutt å pakk bomull rundt ungene deres. Det går bra selv om de må ta opo et fag. Og de får legeerklæring ved sykdom hvis de nærmer seg eller er over grensa. Akkurat som i arbeidslivet😉

Det er en vesentlig forskjell. Før kunne foreldre, og elever over 18 år, gi egenerklæring ved vanlig sykdom og det ble da registrert som dokumentert fravær. Nå må de ha legeerklæring selv om de bare er hjemme med omgangssyke, lett feber osv. hvis de nærmer seg 10 % fravær. Problemet ligger i 2-timersfagene, der er man over 10 % dersom man er borte så lite som to ganger. Det vil si at om man er syk én KRØ-time, og så forsover seg bare én gang (og det kan jo skje alle), har man egentlig allerede mistet karakteren i faget. Før hadde man 15 % å gå på, og da var det enklere. 

Problemet er at det er mange ting det er nødvendig være borte fra skolen for som ikke gir dokumentert fravær.  Opptaksprøver til høyere utdanning, feks. Eller bilen til mor bryter sammen på vei til skolen en dag man skulle bli kjørt. Oppkjøring.  Alle kan være uheldig å forsove seg en gang. Derfor bør alle elever skaffe legeerklæring når de er syke. Man vet faktisk ikke hva som dukker opp senere i året.  

Det hjelper ikke å si at man hadde influensa i oktober hvis den dobbelttimen du ikke rekker fordi du forsov deg i mai gjør at du bikker 10%.

Legen kan ikke nekte å skrive en erklæring hvis ungdommen er syk, og det er ikke legen som skal avgjøre om ungdommen behøver den erklæringen. 

Og til deg som mener det ikke er et problem om ungdommen må ta opp et fag: Jeg lurer på om du har hørt om primærkvoter og ordinære kvoter i opptak til høyere utdanning?  Det er faktisk ganske stor krise om man ikke får godkjent vitnemål etter normert tid.

I arbeidslivet er reglene mye rundere enn i vgs, og det er faktisk ganske teit. 

Anonymkode: f883d...7f3

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er en vesentlig forskjell. Før kunne foreldre, og elever over 18 år, gi egenerklæring ved vanlig sykdom og det ble da registrert som dokumentert fravær. Nå må de ha legeerklæring selv om de bare er hjemme med omgangssyke, lett feber osv. hvis de nærmer seg 10 % fravær. Problemet ligger i 2-timersfagene, der er man over 10 % dersom man er borte så lite som to ganger. Det vil si at om man er syk én KRØ-time, og så forsover seg bare én gang (og det kan jo skje alle), har man egentlig allerede mistet karakteren i faget. Før hadde man 15 % å gå på, og da var det enklere. 

Jeg gikk også på skole på tidlig 90-tall. Da var fravær fravær - uansett om det var dokumentert eller ikke!

Anonymkode: a89f5...8ed

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk også på skole på tidlig 90-tall. Da var fravær fravær - uansett om det var dokumentert eller ikke!

Det er ikke sant.  Hvis man var syk, fikk man likevel karakterer i fagene. Jeg var masse borte i 3 . klasse, passerte grensene i flere fag  Noe pga sykdom, noe pga umodenhet. Det fantes rom for skjønn på den tiden, det gjør det ikke nå. Fraværet kom på vitnemålet,  men man fikk vitnemål.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sant.  Hvis man var syk, fikk man likevel karakterer i fagene. Jeg var masse borte i 3 . klasse, passerte grensene i flere fag  Noe pga sykdom, noe pga umodenhet. Det fantes rom for skjønn på den tiden, det gjør det ikke nå. Fraværet kom på vitnemålet,  men man fikk vitnemål.

Ikke hos oss. Det var faktisk et par i min klasse som ikke fikk fullstendig vitnemål.

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det stemmer ikke. Jeg fikk kyssesyken da jeg gikk vg2 og var borte fra skolen i nesten 3 uker fordi jeg var så syk, og hadde i tillegg en del fravær etter dette fordi jeg ble smittet av alt som gikk de neste månedene pga. nedsatt immunforsvar. Ikke kunne jeg ha gym på et halvt år heller. Dette var i 1996. Jeg fikk legeerklæring og karakter i alle fag selv om jeg godt over grensen totalt sett.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg fikk kyssesyken da jeg gikk vg2 og var borte fra skolen i nesten 3 uker fordi jeg var så syk, og hadde i tillegg en del fravær etter dette fordi jeg ble smittet av alt som gikk de neste månedene pga. nedsatt immunforsvar. Ikke kunne jeg ha gym på et halvt år heller. Dette var i 1996. Jeg fikk legeerklæring og karakter i alle fag selv om jeg godt over grensen totalt sett.

Det var fordi du var langvarig syk. Man fikk ikke godkjent fravær på en dag eller to, selv med legeerklæring.

Og alle klarte likevel å ta lappen, opptaksprøver ol.

Anonymkode: f4174...264

Det jeg opplever som den store forskjellen på 90-tallet og nå er elevenes stress når de nærmer seg grensen. På 90-tallet refererte man ikke til grensene før man virkelig hadde problemer med å sette karakter. Da manglet lærer gjerne innleveringer, prøver og innsats i klasserommet.

Nå er det satt 10% som fraværsgrense og det er mye dobbelkommunikasjon. Leger ønsker ikke at elevene kommer til legen for erklæringer før de er nærme 10%. Vi bor i et område der det er fastlegekrise. Mange står uten fastlege og at de fastlegene som er, da skal bli belastet med enkle erklæringer ved sykdom for ungdom (over)belaster systemet ytterligere. Elevene har derfor fått beskjed om å vente med å gå til legen. Leser man derimot på alle offisielle sider står det en variant av dette "Har du mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, vil du ikke få karakter i faget. " Det står ingenting her om skjønn og at det er forskjell på om du mister en time i historie der de så på film du kunne se på selv hjemme vs. at du mistet en avgjørende prøve. Det står heller ingenting om at læreren kan legge tilrette for at du eventuelt får tatt prøven du mangler slik at lærer har grunnlag. Dette stresser ungdommene. De hører på legene og går ikke til legen og vips er de over 10% i et av de små fagene, brev blir sendt ut og de frykter at de ikke vil få karakter. Dette tiltross for god innsats i timene, at de har levert alle innleveringer og vært på alle prøver. 

Noen sammenligner 10% med egenmeldingsdager og at man deretter må ha sykemelding. Det er nok slik det er tenkt, men når de kommuniserer som de gjør om at du "ikke vil få karakter i faget" så blir det annerledes. Det er jo ikke slik at man mister jobben om man ikke får sykemelding i tide. Elevene føler at de ikke har noe slingringsmonn.  Om man virkelig ønsker at elevene skal vente til 10% og dermed ikke belaste helsevesenet bør de endre ordlyden til fraværsgrensen slik at elevene som følger oppfordringen slipper det unødvendige stresset.

Anonymkode: 8d5a7...e65

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det var fordi du var langvarig syk. Man fikk ikke godkjent fravær på en dag eller to, selv med legeerklæring.

2.året på videregående (yrkesfag) hadde jeg 114 timer og 24 dager fravær. Det står ingenting på mitt vitnemål hvor mange av de som var dokumentert eller ei (sånn det står på ungenes nå). Jeg fikk likevel karakter i alle fag med unntak av gym, fordi jeg aldri var der, og/eller ikke deltok

Anonymkode: 05fb3...161

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jo, det gjorde jeg. Som sagt var jeg mye syk det året fordi immunforsvaret ble veldig svekket av kyssesyken, så jeg hadde skyhøyt fravær, også utover de ukene jeg faktisk hadde kyssesyken. 

Jeg tror du bare må innse at det ER en forskjell på da og nå. Nå er jeg faktisk for en fraværsgrense, men ikke slik den er akkurat nå. For det første burde det holde meg melding fra foresatte hvis ungdommen er syk, altså at legeerklæring ikke burde være nødvendig. For det andre, og kanskje mer viktig, burde grensen heves til 15 % i småfagene, med mulighet opp til 20 % (nå er det 10%, med mulighet opp til 15%).

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvis ungdomen har planer om å bruke tiprosenten til udokumentert fravær (skulk) senere må han/hunn ha legeattest nå. Hvis ikke kan det vente til det kommer beskjed om at det nærmer seg grensen gor fravær.

Anonymkode: 44d4e...7a8

Planer om å bruke? Skjer det aldri uforutsette ting i livet ditt? Er det helt utenkelig at busser kan bli forsinket, at man kan forsove seg eller at mammas bil får motorstopp den dagen hun skulle kjøre til skolen? For det er dette som er problemet: Hvis ungdommen sitter på en buss som blir stående fast på holka eller havner i grøfta i februar og dermed bikker over 10%, så kan han ikke komme og si at jammen, den gangen i desember hadde jeg influensa. Da er det for seint å få legeerklæring.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Nei, vi kunne ikke levere inn egenmelding som ble registrert som «lovlig» fravær, det vil si at det ikke gikk utover fraværsgrensa. Det var kun legeerklæring som ga lovlig fravær og det dro man ikke til legen og fikk etter en dag med omgangssyke. Kun langvarig sykdom eller legeerklæring fordi man hadde vært for mye borte med egenerklæring ga lovlig fravær.

Og vi utnyttet den fraværsgrensa godt og det vil jeg tro at dagens ungdom også gjør. Og da blir man jo stresset hvis man er syk en dag…

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis ungdomen har planer om å bruke tiprosenten til udokumentert fravær (skulk) senere må han/hunn ha legeattest nå. Hvis ikke kan det vente til det kommer beskjed om at det nærmer seg grensen gor fravær.

Anonymkode: 44d4e...7a8

Ikke sant. Hørte nylig om en guttegjeng på skolen til en bekjent som planlegger å ikke være ureglementert borte hele siste året, sånn at de kan bruke av 10% i russetida. Foreldre er naive på egne ungers vegne…

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Nei, sånn var det ikke i Oslo-skolen tidlig 90-tall. Da var det kun legeerklæring som ga

gyldig fravær, resten gikk på fraværsgrensa.

Det er jo totalt unødvendig å skaffe legeerklæring før man nærmer seg grensen. Selv i kroppsøving, hvor det er 56 årstimer, kan du være borte nesten tre dobbelttimer før du bikker 10%. I norsk på vg1 studiespesialisering kan du være borte 5,65 dobbeltøkter á 60 minutter før du bikker 10%. 

Anonymkode: 70ddd...e87

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo totalt unødvendig å skaffe legeerklæring før man nærmer seg grensen. Selv i kroppsøving, hvor det er 56 årstimer, kan du være borte nesten tre dobbelttimer før du bikker 10%. I norsk på vg1 studiespesialisering kan du være borte 5,65 dobbeltøkter á 60 minutter før du bikker 10%. 

Anonymkode: 70ddd...e87

Her har vi fått brev med "Varsel om høyt fravær". Eldste var syk to skoledager og ønsket å ikke å belaste legen. En av disse dagene inneholdt et fag med få årstimer. Fraværet er da på hele 1,5 timer som utgjør nesten 7%. Eldste synes det var stressende med et slikt brev og kommer til å gå til legen heretter ved sykdom. 

Anonymkode: 8d5a7...e65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...