Gå til innhold

Dere som har indeksfond

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått 100.000 kr og ønsker å sette disse inn i indeksfond, og deretter ha månedlig sparing i dette fondet. Det jeg lurer på er:

- Kan jeg ta ut deler av pengene eller må hele tas ut, dersom jeg kun sparer i ett fond (vet noen fordeler pengene sine i flere fond)?

Dvs kan jeg ta ut en sum om 7 år når barnet mitt skal konfirmeres, og senere når han skal ta lappen, osv...

Hva gjør dere når dere tar ut penger, for det medfører vel skatt året etter? Hvis du tar ut 30.000 kr, setter du da av penger til skatt med de pengene du tok ut? 

Ønsker ikke å gå på en skattesmell etter at jeg har tatt ut penger, så hvordan gjør man dette?

Anonymkode: daba0...bc0

Fortsetter under...

Skrevet

Nå er det vel rundt 40 % skatt på utbytte, mener jeg. Så om du setter inn 100 000 kr nå, og har 150 000 kr om noen år og tar ut 50 000 kr, må du skatte 40%. Tar du ut alt, altså 150 000 kr, må du kun skatte for de 50 000 kr du har tjent, ikke de 100 000 kr du opprinnelig satte inn.

Anonymkode: 8f296...5a7

Skrevet

Hei,

Du kan ta ut deler av oppsparte midler, du trenger ikke å ta ut alt. Anbefaler deg å spare hos fond/forvalter som du stoler på/har god rating hos feks Morningstar. 

En ide kan være å starte ASK konto, så skatter du kun ved reellt uttak og ja, du må ta høyde for gevinstbeskatning dersom du innløser/selger med gevinst og får pengene til bankkonto. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Nå er det vel rundt 40 % skatt på utbytte, mener jeg. Så om du setter inn 100 000 kr nå, og har 150 000 kr om noen år og tar ut 50 000 kr, må du skatte 40%. Tar du ut alt, altså 150 000 kr, må du kun skatte for de 50 000 kr du har tjent, ikke de 100 000 kr du opprinnelig satte inn.

Å, takk for info. Skatter kun av gevinsten, og ikke av "sparepengene" med enklere ord? 😊 

Skrevet
Mrs Remington skrev (22 minutter siden):

Hei,

Du kan ta ut deler av oppsparte midler, du trenger ikke å ta ut alt. Anbefaler deg å spare hos fond/forvalter som du stoler på/har god rating hos feks Morningstar. 

En ide kan være å starte ASK konto, så skatter du kun ved reellt uttak og ja, du må ta høyde for gevinstbeskatning dersom du innløser/selger med gevinst og får pengene til bankkonto. 

Ser eksempel på indeksfond i nettbanken, det er ASK. Den blir oppført som en "vanlig konto" i nettbanken. Vil det si at jeg kan overføre penger fra den til brukskonto? At det er slik jeg innløser? Eller må jeg fysisk inn å selge noe, slik man gjør med aksjer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ser eksempel på indeksfond i nettbanken, det er ASK. Den blir oppført som en "vanlig konto" i nettbanken. Vil det si at jeg kan overføre penger fra den til brukskonto? At det er slik jeg innløser? Eller må jeg fysisk inn å selge noe, slik man gjør med aksjer?

Ja, du må jo fysisk kjøpe og selge men det er først når du tar midler til bankkontoen din at du får gevinst/tap ved realisasjon. 

Du kan lese mer her: 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/aksjesparekonto-ask/

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Å, takk for info. Skatter kun av gevinsten, og ikke av "sparepengene" med enklere ord? 😊 

Ja, nettopp. Du kan ikke bli pålagt skatt av noe du allerede har fra før (lønn, arv el. som allerede er skattet av), men du blir pålagt skatt av de nye pengene du tjener. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, nettopp. Du kan ikke bli pålagt skatt av noe du allerede har fra før (lønn, arv el. som allerede er skattet av), men du blir pålagt skatt av de nye pengene du tjener. 

Ja det er jo logisk. Takk for forklaring 😊😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...