Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du vet at det finnes Norge som ikke er Oslo også?

Med andre ord, det er kjekt for dere i storbyene, dere har gode kommunikasjonsmidler. For oss som bor et godt stykke fra storbyene er det ikke minutter vi sjekker på klokken når kollektivtransporten går men timen, noen steder hvilken dag i uken det er.

Norge har ikke gode kommunikasjonsløsninger. Så mange av de, utenfor storbyene, som må på jobb må ta bilen. Eller må ta barna til barnehagen. Og alt mulig annet.

Anonymkode: 88332...582

Jeg bor ikke i Oslo, men kan finne andre løsninger når det er ekstraordinært. Hva er det dere ikke forstår med anbefaling? Forventer dere tilpassede anbefaling basert på hver enkelts bosted og spesifikke situasjon? 

Kan du la den stå, tipp topp, du letter arbeidet for de som skal brøyte. Kan du ikke, ja nei, da må du kjøre da. 

Forøvrig henger gjerne utfordringen med brøyting, mange biler på liten plass, ofte sammen med hvor stor/tettpakket byen er. Det monner mer at folk unngår Oslo enn Notodden. Ergo treffer vel anbefalingen ganske greit slik den står? 

Anonymkode: 3d065...082

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du vet at det finnes Norge som ikke er Oslo også?

Med andre ord, det er kjekt for dere i storbyene, dere har gode kommunikasjonsmidler. For oss som bor et godt stykke fra storbyene er det ikke minutter vi sjekker på klokken når kollektivtransporten går men timen, noen steder hvilken dag i uken det er.

Norge har ikke gode kommunikasjonsløsninger. Så mange av de, utenfor storbyene, som må på jobb må ta bilen. Eller må ta barna til barnehagen. Og alt mulig annet.

Anonymkode: 88332...582

Det er jo ikke alle de som ikke kan la bilen stå de oppfordrer til å la bilen stå... det er de som faktisk har muligheten til det, med litt velvilje (og det er nok enormt mange som kan!).

Dessuten, sjåfør har også et personlig ansvar for å vurdere forsvarlighet når det kommer til å bruke bilen. Er forholdene så ille at man nesten må regne med uhell, da bør det være nødstilfelle eller at man har samfunnskritiske jobber, før man velger å bruke bilen tross oppfordring om å la den stå.

Politiet og andre er ganske oppegående generelt sett. De er fullstendig klar over at det er mangelfulle kommunikasjonsløsninger mange steder. Men likevel vet de at enhver reduksjon av antall kjøretøy på veiene vil hjelpe til at det blir mindre risiko for alvorlige hendelser eller forsinkelser pga. været.

Anonymkode: 5ec6a...f9c

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er jo først og fremst en oppfordring til oss som ikke jobber, men det kan de ikke si, så derfor går den til alle. 

Vi som ikke er i jobb, MÅ ikke ut i dag. Vi må ikke på kjøpesenter eller gå på besøk eller andre trivielle ting akkurat i dag. Vi holder oss hjemme, så det blir færre biler på veiene. 

Anonymkode: 7278b...388

Den oppfordringen om å ikke kjøre dersom man ikke må går til alle, ikke bare de som ikke jobber.
Målet er å få færre biler på veien i rushtrafikken.
Jeg vet at kontoret på jobben min nesten er tomt i dag siden de fleste av oss har hjemmekontor på grunn av været.
Enkelte samkjører som ellers ikke gjøre det.
Noen tak kollektivt i dag selv om det tar lengre tid.
Og så videre.

Men selvfølgelig, de som må kjøre gjør det.

Anonymkode: fcde3...a88

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den oppfordringen om å ikke kjøre dersom man ikke må går til alle, ikke bare de som ikke jobber.
Målet er å få færre biler på veien i rushtrafikken.
Jeg vet at kontoret på jobben min nesten er tomt i dag siden de fleste av oss har hjemmekontor på grunn av været.
Enkelte samkjører som ellers ikke gjøre det.
Noen tak kollektivt i dag selv om det tar lengre tid.
Og så videre.

Men selvfølgelig, de som må kjøre gjør det.

👆🏻

Akkurat så enkelt. Og ja, det hjelper. Godt over halvparten av de jeg jobber med/har møtt i dag har enten valgt hjemmekontor, samkjøring eller gått til jobb. Foreldrene våre som er pensjonister har holdt seg hjemme. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men de som kan løse det på andre måter, og dermed la bilen stå. Er de så tette at de trenger en oppfording for å forstå at det kan være lurt?

Anonymkode: 926a7...08f

Ikke alle er flinke til å følge med på værmeldingene og en slik anbefaling fra politiet som står tydelig på nettaviser tror jeg har bra effekt.

Anonymkode: a767d...a0f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke alle er flinke til å følge med på værmeldingene og en slik anbefaling fra politiet som står tydelig på nettaviser tror jeg har bra effekt.

Anonymkode: a767d...a0f

Altså er de tette. De leser nettaviser, men får ikke med seg der det står «nå kommer snøen- opp til 40 cm» så de trenger en «la bilen stå» i tillegg.

1 hour ago, Anonym bruker said:

Altså er de tette. De leser nettaviser, men får ikke med seg der det står «nå kommer snøen- opp til 40 cm» så de trenger en «la bilen stå» i tillegg.

Det er da ikke SÅ rart at folk tror veier brøytes.. 

Hilsen en som bor langt unna Oslogryta og hvor det stadig snør

Anonymkode: dadf0...5f4

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jada, det er en fryd. Men at mye er innstilt eller ubrukelig betyr fremdeles ikke at man ikke bør følge rådet om å ikke kjøre om man ikke må.

Anonymkode: 626b2...9b3

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er da ikke SÅ rart at folk tror veier brøytes.. 

Hilsen en som bor langt unna Oslogryta og hvor det stadig snør

Anonymkode: dadf0...5f4

Med fem veier og 700 innbyggere er brøytejobben noe enklere.

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Men det blir ikke noe bedre av at alle tar bilen, for bussen står på tvers uansett og da blir køen bak mye lengre og kaoset større. 

Anonymkode: 7116d...113

Her gikk også oppfordringen ut om å la bilen stå og kjøre kollektivt i går. Kollektivt her jeg bor betyr buss. Så innstilte de en rekke bussavganger. Da har man ikke så mange valg igjen. Bl.a. innstilte de skolebussene fra vgs så foreldre måtte slenge seg i bilene og kjøre og hente ungdommene. Og før noen mener at de bare kunne gått hjem. Her vi bor er det nesten 2 mil til skolen. Vi gjorde så godt vi kunne i går. Hjemmekontor på mannen og jeg tok buss til jobb. Så endte det med at han måtte ut og først hente unger og så hente meg. Hvordan folk som ikke har bil kom seg hjem i går når de bare ga opp å kjøre busser aner jeg ikke. 

Anonymkode: a3326...431

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Her gikk også oppfordringen ut om å la bilen stå og kjøre kollektivt i går. Kollektivt her jeg bor betyr buss. Så innstilte de en rekke bussavganger. Da har man ikke så mange valg igjen. Bl.a. innstilte de skolebussene fra vgs så foreldre måtte slenge seg i bilene og kjøre og hente ungdommene. Og før noen mener at de bare kunne gått hjem. Her vi bor er det nesten 2 mil til skolen. Vi gjorde så godt vi kunne i går. Hjemmekontor på mannen og jeg tok buss til jobb. Så endte det med at han måtte ut og først hente unger og så hente meg. Hvordan folk som ikke har bil kom seg hjem i går når de bare ga opp å kjøre busser aner jeg ikke. 

Hvis de innstilte en skolebuss uten at det var andre måter å komme seg hjem på for elever som har reisevei på 20 km bør det ga vært temmelig kritisk. Det tviler jeg nesten på er sant.

Anonymkode: 06306...6b2

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis de innstilte en skolebuss uten at det var andre måter å komme seg hjem på for elever som har reisevei på 20 km bør det ga vært temmelig kritisk. Det tviler jeg nesten på er sant.

Hvorfor det? Kan man ikke kjøre så kan man ikke kjøre. Det sto neppe om livet for ungene.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Blir ny runde i morgen. Kanskje til og med verre enn onsdag. 

Sier seg selv at ikke anbefalingen er ment på de med 2 mil å gå. Men, en kan jo snu på det, jeg passerte noen biler på onsdag som føreren sikkert angret på å ta ut, der de lå i grøfta med flere timer venting for veihjelp. Ikke gøy å stå der, sperre for trafikken, uten å komme seg av flekken. De kom seg sikkert hjem de også, akkurat som resten. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor det? Kan man ikke kjøre så kan man ikke kjøre. Det sto neppe om livet for ungene.

Fordi det ikke kan forventes at alle får ordnet seg annen transport. Hvis det derimot gikk rutebuss to timer senere eller noe sånt blir det noe annet.

Bilene ligger jo strødd på småveiene her 😲 Deilig når man har 4-hjulstrekk og bare smetter forbi. 

Det er ihvertfall mange i Oslo som fulgte anbefalingen i dag. Jeg måtte ut i rushtiden, da var det jo nesten ikke biler på hovedveiene. 

Anonymkode: b0f54...837

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Blir ny runde i morgen. Kanskje til og med verre enn onsdag. 

Sier seg selv at ikke anbefalingen er ment på de med 2 mil å gå. Men, en kan jo snu på det, jeg passerte noen biler på onsdag som føreren sikkert angret på å ta ut, der de lå i grøfta med flere timer venting for veihjelp. Ikke gøy å stå der, sperre for trafikken, uten å komme seg av flekken. De kom seg sikkert hjem de også, akkurat som resten. 

Her kjørt til og med to bergingsbiler, først en og så en til som skulle trekke opp den første, seg fast i en glatt sving. De kom ikke løs før de fikk hjelp av en traktor med vinsj og mye grus.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det blir jo ikke bedre av at alle er ute med hver sin personbil, sklir ut, kræsjer osv, i tillegg til at busser og lastebiler kjører seg fast...

Skjønner godt at de oppfordrer folk til å la bilen stå, og ikke dra ut om man ikke må. Det er jo det de gjør, oppfordrer til hjemmekontor, vente med storhandelen og venninnebesøk osv. Og det er tross alt bedre med en full buss som kjører seg fast, enn at 40 småbiler skal kjøre seg fast.

Anonymkode: a322a...c50

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Bilene ligger jo strødd på småveiene her 😲 Deilig når man har 4-hjulstrekk og bare smetter forbi. 

Det er ihvertfall mange i Oslo som fulgte anbefalingen i dag. Jeg måtte ut i rushtiden, da var det jo nesten ikke biler på hovedveiene. 

Anonymkode: b0f54...837

Hørte rykter om det.
Kjørte barna på skolen i morges siden bussen tidvis har problemer med bakkene her på slikt føre, og vi har 4-hjulstrekk.
Så E6 retning Oslo som på den tiden pleier å være mer eller mindre stillestående, i dag fløt trafikken greit.
Jeg selv hadde av jobben blitt oppfordret til hjemmekontor, og fulgte oppfordringen.

Anonym bruker skrev (På 4.1.2023 den 18.38):

Men de som kan løse det på andre måter, og dermed la bilen stå. Er de så tette at de trenger en oppfording for å forstå at det kan være lurt?

Noe av årsaken til at de går ut - i tillegg til folks sikkerhet, selvfølgelig - det er at hvis man skal ha hjemmekontor så må det gjerne avtales eller planlegges. Hvis man skal komme seg på jobb på andre måter enn privatbil må det som regel også planlegges fordi det gjerne tar lenger tid enn man ellers bruker beregne om morgenen.

Å stå opp til vanlig tid slike dager gjør gjerne at man ikke tar seg tid til å finne andre løsninger.

Ved å gå klart og tydelig ut på forhånd får folk forberedt seg.

Og det er jo helt tydelig at det er det veldig mange som har gjort :)

Anonymkode: 5ec6a...f9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...