Gå til innhold

Er dette utnyttyttelse av bostøtteordningen?

Anbefalte innlegg

Til sommeren «flytter» kjæresten min inn, det vil si han skal bo hos oss litt mer enn han gjør nå. Han bor et stykke unna, men skal beholde leiligheten sin. Ikke for å leie ut, men for å pusse den opp og være der i helger osv når han skal være hjemme med familien. Han skifter ikke adresse. Han kommer ikke til å bidra med husleie hos meg, siden han har boutgifter på boligen sin, men bidrar med mat og strøm. Er dette å utnytte systemet? Det blir sånn ett år, da selger han og skifter adresse 

Anonymkode: 0b2bb...5dd

Fortsetter under...

Ja. Han "flytter" ikke inn hos deg. Han flytter inn hos deg. Folkeregisterloven sier: "En person som tar sin døgnhvile skiftevis på to eller flere steder, registreres med bosted der vedkommende tar sin overveiende døgnhvile i løpet av enhver tolvmånedersperiode." Om han skal være i leiligheten sin i noen helger i året, så er det hos deg han, etter lov, skal være folkeregistrert. Lov om bostøtte sier at alle som bor i boligen, enten de er folkeregistrert eller ikke skal være med på saken. Nå kan du selvfølgelig la være å legge han inn på saken din og det er relativt liten sjanse for at det blir oppdaget, men om det blir, så får du tilbakebetalingskrav, er det høyt nok blir det også politianmeldt. Jeg regner med at dere begge mottar bostøtte nå, men vil miste den om dere bor sammen? Da kan det smelle hos dere begge to om det blir oppdaget at han ikke bor der han sier at han bor også. Det er et krav om at man faktisk skal bo i boligen og ikke bare være folkeregistrert der for å motta bostøtte. Så dette blir feil på så mange vis. Det regner jeg med at du har en magefølelse på selv, siden du spør. 

Anonymkode: 3d31d...98c

Jeg har jobbet med dette i årevis, og det du skissere er helt i grenseland- og dere vil kunne få tllbakekrav på dette. Regelen er at man skal bo på bostedsadresse(hans leilighet), og at når han overnatter hos deg så mye at det blir flest netter der, samt at han har type klær/tannbørste/sko osv der så bor han der- ergo må han tas med på bostøttesøknaden. 

jeg ville ikke tatt sjansen her, tilbakekrav er kjipe penger å betale tilbake. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at kommune og Husbanken som oftes blir kjent med denne type saker gjennom tips fra naboer/familie eller andre som varsler om at det bor fler/andre på adressene enn det som er oppgitt. 

Anonymkode: cbcf8...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...