Gå til innhold

Hvor ofte spiser dere røtt kjøtt?

Anbefalte innlegg

Er ikke akkurat oppløftende lesing ift det negative rundt prosessert mat...

Men ikke veldig spennende å kun spise blad, nøtter, fisk, salat og kylling hele tiden heller...

Vi har sikkert kjøttdeig og pølser én gang hver ukentlig, men det spørs om det får bli én gang i måneden👀 

Hva gjør du?

Anonymkode: 515be...3a7

Fortsetter under...

Vi bør selvsagt begrense inntaket av rødt kjøtt, men du kan jo f.eks. kverne selv framfor å kjøpe kjøttdeig? 

Vi har vanligvis to - tre dager fisk, én dag vegetar, og én dag med kylling. I helgen er det ofte rødt kjøtt begge dager, men vi har sjelden mer enn 500g karbonadedeig til familien på fem. Har vi biff, kjøttkaker e.l. har vi mer, rundt 150g per person. Vi spiser i tillegg litt kjøttpålegg, leverpostei, osv. 

Anonymkode: 52a81...dbe

Spiser rødt kjøtt (inkludert pålegg) kanskje 1 gang i uka. Ikke vegetarianer, er bare ikke så veldig glad i rødt kjøtt, blir litt sånn «bånntung» i magen av det.

Hvorfor er fisk/kylling osv mer kjedelig enn rødt kjøtt, egentlig?

Anonymkode: e45ab...d64

Annonse

3-4 dager i uken sånn ca. Kunne egentlig godt tenke meg å spise mer vegetarisk, men har et barn som ikke tåler mer enn veldig små mengder fruktose og må derfor unngå ganske mye innen bønner, løk, linser osv, så kjøtt blir helt nødvendig.

Anonymkode: f034e...eb6

Nå er ikke nødvendigvis rødt kjøtt prosessert mat.
Rent rødt kjøtt er ikke prosessert mat, ei heller ikke kjøttdeig. Kjøttdeig er malt kjøtt.

Men over til svar på spørsmålet ditt, vi spiser rødt kjøtt til middag 0-5 ganger i uken.
Spiser en del kokt skinke. leverpostei, baconost og slikt som pålegg og det inneholder rødt kjøtt

Anonymkode: 2ef35...6f8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er ikke akkurat oppløftende lesing ift det negative rundt prosessert mat...

Men ikke veldig spennende å kun spise blad, nøtter, fisk, salat og kylling hele tiden heller...

Vi har sikkert kjøttdeig og pølser én gang hver ukentlig, men det spørs om det får bli én gang i måneden👀 

Hva gjør du?

Anonymkode: 515be...3a7

Pølser er veldig prosessert. Kjøttdeig er ikke prosessert (det er bare kvernet kjøtt, spesielt om du kjøper uten salt og vann).

Spiser kjøttdeig ca. 2 g/uka. Spiser moderat lavkarbo og prøver også å spise mest mulig økologisk og minst mulig prosessert 

Anonymkode: 9ff05...e28

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er fisk/kylling osv mer kjedelig enn rødt kjøtt, egentlig?

Det er vel enkelte som rett og slett LIKER rødt kjøtt bedre enn fisk og kylling da…?

Anonymkode: f4ac7...91c

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel enkelte som rett og slett LIKER rødt kjøtt bedre enn fisk og kylling da…?

Og det er selvfølgelig helt lov, jeg liker som sagt andre typer kjøtt bedre selv, så det skal jeg ikke si noe på. Tenkte mer om man kanskje ikke har prøvd så mange spennende oppskrifter osv. hadde selv syns det var rimelig kjedelig å spise fisk om det alltid var den norske husmannskost-varianten med kokt potet, smeltet smør og råkost til f.eks.

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og det er selvfølgelig helt lov, jeg liker som sagt andre typer kjøtt bedre selv, så det skal jeg ikke si noe på. Tenkte mer om man kanskje ikke har prøvd så mange spennende oppskrifter osv. hadde selv syns det var rimelig kjedelig å spise fisk om det alltid var den norske husmannskost-varianten med kokt potet, smeltet smør og råkost til f.eks.

Tja, disk med potet, smør og råkost er kjempegodt synes nå jeg…

Det blir jo litt som å spørre en som ikke liker rødt kjøtt om han/hun ikke har prøvd noe annet enn kjøttdeig og spaghetti.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tja, disk med potet, smør og råkost er kjempegodt synes nå jeg…

Det blir jo litt som å spørre en som ikke liker rødt kjøtt om han/hun ikke har prøvd noe annet enn kjøttdeig og spaghetti.

Fisk

Rødt kjøtt, tenker du bare på oksekjøtt da? Det spiser jeg 2-3 ganger i uka tenker jeg. 

Men jeg spiser jo svin også. Ikke pølser hver uke, men kanskje noe kokt skinke, svinefilet, nakkekoteletter o.l. Sikkert to ganger i uka i snitt.

Kylling kanskje 1 gang i uka og fisk en gang i uka.

Anonymkode: 5446b...820

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...