Gå til innhold

Jeg har 46 kroner på kontoen. Tror dere jeg kan få sosialhjelp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er grunnen til at du har så lite på konto om jeg kan spørre om det?

Mistet jobben?

Jeg ville snakket med NAV, men også vurdert hva du selv kan gjøre, da det virker som du trenger en langsiktig løsning.

Anonymkode: d6cd5...241

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva er grunnen til at du har så lite på konto om jeg kan spørre om det?

Mistet jobben?

Jeg ville snakket med NAV, men også vurdert hva du selv kan gjøre, da det virker som du trenger en langsiktig løsning.

Har vanligvis alt på stell, men så røyk bilen og jeg måtte betale 15000 kr i reparasjon. Hadde fortsatt litt igjen, men så trakk kommunen en regning på 3000 kr for barnas fritidsaktiviteter. Den pleier vanligvis å komme i februar. 

Anonymkode: a4e26...b20

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har vanligvis alt på stell, men så røyk bilen og jeg måtte betale 15000 kr i reparasjon. Hadde fortsatt litt igjen, men så trakk kommunen en regning på 3000 kr for barnas fritidsaktiviteter. Den pleier vanligvis å komme i februar. 

Tvilsomt at du vil få nødhjelp når du har grei inntekt, hus, bil, barn med fritidsaktiviteter osv. Mulig de kan tilby deg matkuponger / rekvisisjon og økonomisk rådgivning? 

Anonymkode: 31f40...214

Har du så lite på konto, ikke mat i fryser/kjøleskap, så får du nødhjelp. Nav har ikke lov til å ikke gjøre noe når det kan ende med at barn sulter. Selge bil eller bolig er normalt ikke gjort på 3 timer. Det er ingen nødløsning. Du kan også søke om sosialt lån

Anonymkode: 9095c...71e

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har du så lite på konto, ikke mat i fryser/kjøleskap, så får du nødhjelp. Nav har ikke lov til å ikke gjøre noe når det kan ende med at barn sulter. Selge bil eller bolig er normalt ikke gjort på 3 timer. Det er ingen nødløsning. Du kan også søke om sosialt lån

Anonymkode: 9095c...71e

Jeg har noe mat, så det går fint i noen dager, men 10 dager til lønn. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har noe mat, så det går fint i noen dager, men 10 dager til lønn. 

Det enkleste er jo å spørre om forskudd på lønn. Veldig mange arbeidsgivere er greie med det om det ikke skjer ofte. 

Anonymkode: 91671...d02

Jeg håper virkelig ikke at kommunen bruker nødhjelpspenger på å betale bilregningen for folk. Vi kan vel alle komme i en sånn situasjon at vi har brukt opp pengene våre. Da er det å skru ned på sparebluss, be banken om et lite lån, finne fram et kredittkort eller be om forskudd på lønn eller låne av familien. 

Anonymkode: 5c8f7...226

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

ps. Det er mye lettere å få solgt ting på Facebook enn på Finn. Det er min erfaring. Folk byr som gale på Facebook 

Anonymkode: 31f40...214

Takk for tips. Vet jeg har noen barneski i garasjen og noen skøyter. Går kanskje fort unna nå.

Har du trumf eller cooopkort? Veldig mange har det og tenker ikke på at de har noen kroner stående der. Om det er sånn at alt er på stell igjen om 10 dager og det bare er denne måneden du trenger hjelp så ville jeg spurt om å låne en tusenlapp til melk og brød av foreldre eller andre eller fra ungenes sparekonto. Du har mat i huset, strøm og tak over hodet og da kvalifiserer du ikke til nødhjelp akkurat nå. Følelsen av å ikke ha penger på konto er stressende, men på 10 dager så er det vel ikke så mye som kan hende som krever masse penger?

Anonymkode: 4f6fa...dc1

Du får ikke sosialhjelp fordi du har hatt bilen på verksted og betalt ungenes fritidsaktiviteter nei.

Men selg på Facebook, det er lettere enn Finn. Jeg har solgt flere ting der etter ungene.

Anonymkode: 16ba3...041

Annonse

Spør foreldre om å låne litt. 
Spør arbeidsgiver om forskudd på lønn eller utbetalt feriepenger. 
Selg noe. 
Kredittkort. 

Sosialhjelp bør være siste siste utvei. 

Anonymkode: 8b9c0...f60

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Spør foreldre om å låne litt. 
Spør arbeidsgiver om forskudd på lønn eller utbetalt feriepenger. 
Selg noe. 
Kredittkort. 

Sosialhjelp bør være siste siste utvei. 

Ja, enig med deg. Fikk bare et øyeblikks innfall av panikk. 🤪

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, enig med deg. Fikk bare et øyeblikks innfall av panikk. 🤪

Ser den - men det finnes heldigvis ofte en løsning 😎

Jeg ville vurdert å søke om avdragsfrihet på boliglånet og hatt dette noen måneder og benyttet det til å bygge opp en buffer.

Alternativt gjøre om deler av boliglånet til rammelån dersom belåningsgraden på boligen ikke er for høy. Men rammelån krever god disiplin.

Mulig, men det er en stor jobb for 10 dager. Ikke sikkert du får noe innen den tid engang. I tillegg må du være forberedt på å brette ut hele din personlige økonomi. 

Før det kan du:

Be om noen mnd avdragsfrihet på lånet

Ta kontakt med strømleverandør, kommune etc for å få noe utsettelse på betaling. 

Cashe ut alt du har av diverse poengkontoer som Trumf, Coop osv

Pante flasker

Selge ting som du allerede gjør

Hente en matkasse eller to mens du stabler deg på beina igjen. Frelsesarmeen er de fleste velkomne, det er ingen skam, de er der nettopp for å hjelpe folk gjennom denne vinteren (og ellers, men akkurat nå er det ekstra mange)

Anonymkode: 3a5f1...90d

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mulig, men det er en stor jobb for 10 dager. Ikke sikkert du får noe innen den tid engang. I tillegg må du være forberedt på å brette ut hele din personlige økonomi. 

Før det kan du:

Be om noen mnd avdragsfrihet på lånet

Ta kontakt med strømleverandør, kommune etc for å få noe utsettelse på betaling. 

Cashe ut alt du har av diverse poengkontoer som Trumf, Coop osv

Pante flasker

Selge ting som du allerede gjør

Hente en matkasse eller to mens du stabler deg på beina igjen. Frelsesarmeen er de fleste velkomne, det er ingen skam, de er der nettopp for å hjelpe folk gjennom denne vinteren (og ellers, men akkurat nå er det ekstra mange)

Anonymkode: 3a5f1...90d

Takk, pantet flasker for 126 kroner og solgte to vinterbukser for 300 kr. Hadde 370 på Trumf. Litt bedre nå i hvert fall😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...