Gå til innhold

Sparing til ferie - lite spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg ikke kommer til å ha noen inntekt i juni.
Har en feriesparekonto hvor det står 50.000.
Disse er øremerket ferie.

I tillegg til ferie har man jo også de vanlige utgiftene man pleier å ha i ferien.
Har 3 barn hvor minste er 5, og eldste er 16.

Vil klare å spare opp en lønning før sommeren.

Tror dere det vil holde?

Anonymkode: 322ba...964

Fortsetter under...

Det er jo virkelig helt umulig for noen her å svare på! Skal dere 4 uker til Maldivene, skal dere besøke familie på Svaldbard eller skal dere telte på en familiecamping i nabokommunen?

Dere får vel feriepenger den måneden det ikke er lønn? Og hvor stor er en månedslønn?

i vår familie går det mer enn 50 000 ut hver måned i faste utgifter samt mat og husholdning. Skal vi reise på ferie ville vi altså trengt mer enn dette. 

Anonymkode: 5d2cc...186

Den perfekte mor, påan igjen skrev (16 minutter siden):

Det kommer jo an på hva det skal dekke. Hvor stor er en lønning som du skal spare opp og hva skal denne dekke?

Lønningen klarer vi å leve på til vanlig.

Selv når det er ferie har man også de vanlige utgiftene. Dette skal lønnen gå til. Pengene på feriesparingen skal dekke alt som har med ferie å gjøre.

HI

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo virkelig helt umulig for noen her å svare på! Skal dere 4 uker til Maldivene, skal dere besøke familie på Svaldbard eller skal dere telte på en familiecamping i nabokommunen?

Dere får vel feriepenger den måneden det ikke er lønn? Og hvor stor er en månedslønn?

i vår familie går det mer enn 50 000 ut hver måned i faste utgifter samt mat og husholdning. Skal vi reise på ferie ville vi altså trengt mer enn dette. 

Anonymkode: 5d2cc...186

Skiftet jobb og har fått feriepengene utbetalt, de ligger i feriesparingen.

Har ikke helt bestemt ferien enda, men har lyst på 2 uker i Kroatsia.

Hvor mye du trenger å spare kommer an på hva dere trenger for å dekke familiens utgifter en mnd, og hvor mye dere trenger til planlagt ferie. 

Hvis jeg skal svare ut fra min virkelighet så koster årets familieferie på to uker 140k, da er reise, opphold, aktiviteter og de fleste måltider inkludert. 
140k er det mannen og jeg har utbetalt til sammen hver mnd. Så vi bruker ca en månedslønn på ferie i år. 

Anonymkode: 2ad63...6ac

Annonse

Først må du nesten sette premissene for ferien. Hvor skal dere? Hvor lenge? Hvordan vil dere bo? Trenger dere bil? Skal dere fly etc. Da begynner du med å sjekke dette og så vil du enkelt kunne se hvor mye dere trenger. Det er stor forskjell på å planlegge telttur eller leie en villa med basseng. 

Om du klarer å spare opp en vanlig månedslønn, så vil jeg anta at de vanlige utgiftene blir dekket av denne? Spørsmålet er isåfall om 50.000 er nok til ferietur? 

Jeg tenker at spørsmålet heller bør være hva slags ferie dere har råd til for 50.000 om jeg forstår deg riktig. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Om det knapt går rundt fra før så greier du vel ikke å spare. Høres ut som å reise på ferie ikke er helt realistisk.

Anonymkode: c595b...b8f

Har aldri sagt at det knapt går rundt ellers

HI

Takk alle sammen

Det er første året uten mannen, og ungene trenger en ordentlig ferie.
Tidligere år har vi brukt en 150k på ferie.

Det jeg egentlig lurer på er om det går an å finne en ordentlig ferie for 50.000 for oss 4

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Takk alle sammen

Det er første året uten mannen, og ungene trenger en ordentlig ferie.
Tidligere år har vi brukt en 150k på ferie.

Det jeg egentlig lurer på er om det går an å finne en ordentlig ferie for 50.000 for oss 4

Klart dere KAN feriere i Kroatia alle 4 for 50 tusen. Poenget er at du må konkretisere hva du er ute etter. Leilighet , villa, camping , fly, bil etc. viktig er også NÅR. 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Klart dere KAN feriere i Kroatia alle 4 for 50 tusen. Poenget er at du må konkretisere hva du er ute etter. Leilighet , villa, camping , fly, bil etc. viktig er også NÅR. 

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er på jakt etter,
I fjor leide vi et stort hus med svømmebasseng, det går ikke i år.
Barna ønsker (de eldste) å dra tilbake til der vi var sammen med pappa i fjor for på en eller annen måte føle at han er med.
Jeg er fremdeles i vakuum etter han forsvant og klarer ikke å tenke helt, bare hvor. Sted er viktigere enn hvordan

Da får jeg egentlig bare starte å lete og se hva jeg finner

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er på jakt etter,
I fjor leide vi et stort hus med svømmebasseng, det går ikke i år.
Barna ønsker (de eldste) å dra tilbake til der vi var sammen med pappa i fjor for på en eller annen måte føle at han er med.
Jeg er fremdeles i vakuum etter han forsvant og klarer ikke å tenke helt, bare hvor. Sted er viktigere enn hvordan

Da får jeg egentlig bare starte å lete og se hva jeg finner

HI

Da ville jeg plottet stedet inn på Airbnb og sett hva du finner. Sett deg et ca budsjett for bolig og transport og vurder utifra det. Et tips er å sjekke flyavganger som ikke er fredag/lørdag/ søndag.  Jo mindre du trenger å legge i transport jo mer kan du legge i bolig. 😊

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Da ville jeg plottet stedet inn på Airbnb og sett hva du finner. Sett deg et ca budsjett for bolig og transport og vurder utifra det. Et tips er å sjekke flyavganger som ikke er fredag/lørdag/ søndag.  Jo mindre du trenger å legge i transport jo mer kan du legge i bolig. 😊

Tusen takk

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk

Et helt vilkårlig søk her , men det sier noe om hva som er mulig ; https://www.airbnb.no/rooms/3841162?adults=4&check_in=2023-07-10&check_out=2023-07-24&source_impression_id=p3_1672764317_QRiK6qifTY0W3fHe

Vi har akkurat booket ferie i august til Hellas i 11 dager, ca 30 000 for fly og hotell. 2 voksne, en tenåring og et barn. Regner med å leie bil halve turen. Lommepenger kommer utenom, men vi er ganske nøkterne. Mat må man jo ha uansett. Da bor vi rimelig i 5 netter og på 4 stjerners hotell i 5 netter, begge med basseng og kort vei til strand. Kroatia er vel hakket rimeligere inbiller jeg meg. Også hørt mye bra om Albania.

Anonymkode: a246b...a3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...