Gå til innhold

Feiler det datteren min noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Låter som personlighetsforstyrrelse, dessverre… narsissistisk? 

Anonymkode: c9962...2f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.1.2023 den 1.08):

Jeg tenkte adhd med en gang. Var for kritikk, ønske om å oppfylle egne ønsker, liten selvinnsikt, liten evne til å opprettholde relasjoner, umoden.

Anonymkode: 3dff4...71c

Det du ramser opp her har da null og niks med ADHD å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.1.2023 den 1.08):

Jeg tenkte adhd med en gang. Var for kritikk, ønske om å oppfylle egne ønsker, liten selvinnsikt, liten evne til å opprettholde relasjoner, umoden.

Anonymkode: 3dff4...71c

Er du helt fjern? Det du beskriver har ingenting med ADHD å gjøre. Det er heller mer narsissisme hvis man på død og liv skal leke psykolog her. 

Anonymkode: aca90...a43

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Låter som personlighetsforstyrrelse, dessverre… narsissistisk? 

Enten faker hun det for å føle seg viktig, eller så er det reelt noe man bør ta opp med fastlegen. Narsissister kan i få tilfeller bli "bedre", de ser ikke eller ønsker ikke å se at de selv er ansvarlige for noe som helst som angår dem. Alt er alle andres feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det du ramser opp her har da null og niks med ADHD å gjøre. 

Joda. Min med ADHD er også sånn. Lyver om det er til hennes fordel, stjeler, tåler ikke kritikk, ser seg selv som verdens viktigste. 

Anonymkode: 38f7d...fff

Skrevet

Jeg leser støtt og stadig og hører om andre har de samme problemene.

man kan faktisk tenke at noen barn har faktisk bare den personligheten, trenger ikke feile noe for det. Generasjonene som vokser opp idag, kommer til å slite mye. Med tanke på alt som er tilgjengeligt for de samt at alt skal dreie seg om de hele tiden. De har det så tøft og vondt og bla bla

Anonymkode: f9211...687

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Joda. Min med ADHD er også sånn. Lyver om det er til hennes fordel, stjeler, tåler ikke kritikk, ser seg selv som verdens viktigste. 

Så da tror du at ALLE med samme diagnose er HELT like mennesker? Hjelpes. Det finnes snille, omtenksomme og superempatiske mennesker med ADHD, og det finnes sure, tverre og vrange mennesker med ADHD. 

Sånne som deg, som skylder på diagnosen, er en av mange grunner til at mennesker med ADHD blir stigmatisert. Man ER ikke diagnosen sin, den kommer i tillegg til personligheten som ligger i bunn. At man er en drittsekk betyr ikke at man har ADHD, og at man har ADHD gjør man ikke automatisk til et rasshøl.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så da tror du at ALLE med samme diagnose er HELT like mennesker? Hjelpes. Det finnes snille, omtenksomme og superempatiske mennesker med ADHD, og det finnes sure, tverre og vrange mennesker med ADHD. 

Sånne som deg, som skylder på diagnosen, er en av mange grunner til at mennesker med ADHD blir stigmatisert. Man ER ikke diagnosen sin, den kommer i tillegg til personligheten som ligger i bunn. At man er en drittsekk betyr ikke at man har ADHD, og at man har ADHD gjør man ikke automatisk til et rasshøl.

Jøss. Det var bare et svar til hun som påstod at disse tingen ikke hadde noe med ADHD å gjøre. Hun har da mange gode sider også, men det er utfordringer også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Enten faker hun det for å føle seg viktig, eller så er det reelt noe man bør ta opp med fastlegen. Narsissister kan i få tilfeller bli "bedre", de ser ikke eller ønsker ikke å se at de selv er ansvarlige for noe som helst som angår dem. Alt er alle andres feil. 

Sånn låter det i hovedinnlegget. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg leser støtt og stadig og hører om andre har de samme problemene.

man kan faktisk tenke at noen barn har faktisk bare den personligheten, trenger ikke feile noe for det. Generasjonene som vokser opp idag, kommer til å slite mye. Med tanke på alt som er tilgjengeligt for de samt at alt skal dreie seg om de hele tiden. De har det så tøft og vondt og bla bla

Anonymkode: f9211...687

Generasjonen som vokser opp i dag kommer til å være den første på 600 år som blir fattigere enn sine foreldre, som må kjempe for husvære og overlevelse, som vil måtte takle massiv klimaflukt, flere pandemier og de uthulede ressursene på kloden. Så om de syns livet er vanskelig å motivere seg til, syns jeg ikke det er rart. 
Men jenta som beskrives her, sliter ikke med dette. Hun er enten patologisk bortskjemt, eller har en narsissistisk el lign. personlighetsforstyrrelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Generasjonen som vokser opp i dag kommer til å være den første på 600 år som blir fattigere enn sine foreldre, som må kjempe for husvære og overlevelse, som vil måtte takle massiv klimaflukt, flere pandemier og de uthulede ressursene på kloden. Så om de syns livet er vanskelig å motivere seg til, syns jeg ikke det er rart. 
Men jenta som beskrives her, sliter ikke med dette. Hun er enten patologisk bortskjemt, eller har en narsissistisk el lign. personlighetsforstyrrelse. 

Hvordan vet du at hun ikke sliter med dette? Kanskje har hun indre uro og bekymring som ingen har funnet frem til, og at dette påvirker adferden?

Syns det er helt merkelig hvordan folk slenger ut antakelser om diagnoser, ingen spørsmål om foreldrene faktisk har forsøkt å få veiledning til å møte henne på det hun strever med.. 

Anonymkode: 237e4...8b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.1.2023 den 12.14):

Ingen av mine 2 med adhd oppfører seg slik.

Blir lett fornærmet men har veldig empati for andre. 

Så at din med adhd er slik betyr ikke at andre er slik.

Anonymkode: 02ba8...679

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ingen av mine 2 med adhd oppfører seg slik.

Blir lett fornærmet men har veldig empati for andre. 

Så at din med adhd er slik betyr ikke at andre er slik.

Anonymkode: 02ba8...679

Det betyr at andre KAN være sånn. ADHD kam være like forskjellig som mennesker. Det er derfor man sier har du møtt en person med ADHD, så har du møtt en person med ADHD. Jeg bare poengterte at det har noe med ADHD å gjøre. Jeg har ikke sagt et ord om alle. 

Skrevet

Men verken lyving, stjeling, manglende toleranse for kritikk eller selvopptatthet er parametere for ADHD. Hvis din har alt dette pluss ADHD, så har hun alt dette pluss ADHD. Men det er ikke ting som henger sammen.

Anonymkode: d7e0e...509

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men verken lyving, stjeling, manglende toleranse for kritikk eller selvopptatthet er parametere for ADHD. Hvis din har alt dette pluss ADHD, så har hun alt dette pluss ADHD. Men det er ikke ting som henger sammen.

Anonymkode: d7e0e...509

Tja. Jeg kjenner flere med barn som har ADHD som er likedan. Selv om ikke dine er sånn, så finnes de også. 

Skrevet

Høres veldig ut som adhd, kanskje med noen autistiske trekk. Kombinert med miljøet hun lever i, samt deres foreldrestil. Jeg mener ikke at du har gjort noe "feil", men kanskje din (deres) måte å oppdra ikke er den som har fungert best for akkurat henne.

Det er vanskelig å begynne å oppdra ungdommer i den alderen. Holdninger og verdier utvikles når de er små, før puberteten. Høres ut som jenten din har lært seg noen heller uheldige måter å håndtere situasjoner hun kommer opp i. I tillegg vil jeg tro at mye av det hun opplever misoppfattes og forvrenges, grunnet da kanskje adhd.

Nå hørtes jeg sikkert ut som en besserwisser som hiver ut en diagnose. Du må selvsagt få profesjonell og adekvat hjelp til henne.

Jeg snakker bare av erfaring, både som mor og lærer. Det er tungt og tøft å stå i slike relasjoner over lang tid. Hvis jeg var deg, ville jeg begynt med å prøve og nå inn til henne når hun er i rette modus. Spørre hva som skjer i livet hennes, hvordan hun egentlig har det, hvordan hun selv oppfatter livet og oppførselen sin. Uten å anklage henne. La henne fortelle. 

Mennesker med adhd er akkurat like gode og velmenende som andre. De har ofte mer problemer med å tilpasse seg omgivelsene. De kan ofte få "hang ups" på ting de vil, og det er da vanskelig å endre meningen deres. Daglig opplever jeg på både eget barn og elever, at de totalt misoppfatter situasjoner og andre folk sine intensjoner og handlinger, noe som fører til en voldsom reaksjon, ofte helt feilaktig sett fra andre sitt ståsted. Jeg har etterhvert lært meg å kjenne igjen spesielt egen datter sine reaksjoner. Hver gang hun blir rasende, kommer reaksjonen gjerne til syne i en helt annen situasjon enn den som utløste raseriet. Da må jeg spole tilbake og snakke med henne om alt det andre som egentlig var problemet. Først da kan vi løse opp i problemene og gå videre. Ser heldigvis at for hver gang vi snakker om dette og vi veileder, prøver å finne andre strategier for problemløsning, så går det litt og litt fremover.

Det vil sannsynligvis aldri være plankekjøring å være rundt slike mennesker. Du kan ikke ta for gitt at de klarer å tilpasse seg slik som f.eks de andre barna dine. Men prøv å snakke skikkelig med henne når du har et lite vindu. Det er som sagt tungt å være omsorgsperson til mennesker som trenger mer eller mindre kontinuerlig oppfølging. Det føles som at ting aldri bare går av seg selv. Tror det kan være lurt å dele på byrdene hvis du har muligheten til det. Med andre familiemedlemmer f.eks. Du bør også få hjelp av BUP og andre instanser slik at trykket lettes for din del.

Jeg prøver å tenke at det man investerer i nå, vil man få igjen for senere.

Lykke til videre! Håper det ordner seg litt og litt for dere.

Anonymkode: 49d00...98c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.1.2023 den 20.57):

Tja. Jeg kjenner flere med barn som har ADHD som er likedan. Selv om ikke dine er sånn, så finnes de også. 

Så hvis jeg har noen rødhårete barn som lyver og stjeler, da kan jeg regne med at håret har skylda for det? Eller kan de lyve og stjele uavhengig av hårfarge? 

Du sammenstiller noen helt urelaterte ting, og påstår at ikke bare er de relatert, det er til og med en kausalitet i dette…. Good grief, det trengs jammen mye folkeopplysning i verden!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så hvis jeg har noen rødhårete barn som lyver og stjeler, da kan jeg regne med at håret har skylda for det? Eller kan de lyve og stjele uavhengig av hårfarge? 

Du sammenstiller noen helt urelaterte ting, og påstår at ikke bare er de relatert, det er til og med en kausalitet i dette…. Good grief, det trengs jammen mye folkeopplysning i verden!

Du må gjerne påstå st jeg tar feil, men jeg vil tro BUP innehar mye mer kompetanse enn deg, så jeg vet det er manglene impulskontroll og konsekvenstenkning som gjør dette. BUP vet det. Men du nekter fordi dine barn ikke er sånn. Det finnes også flere grader av ADHD. Kanskje dine har vært heldige og ikke har det så sterkt som andre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du må gjerne påstå st jeg tar feil, men jeg vil tro BUP innehar mye mer kompetanse enn deg, så jeg vet det er manglene impulskontroll og konsekvenstenkning som gjør dette. BUP vet det. Men du nekter fordi dine barn ikke er sånn. Det finnes også flere grader av ADHD. Kanskje dine har vært heldige og ikke har det så sterkt som andre? 

Har aldri nevnt mine barn i denne tråden… 🙄 Jeg har nevnt at egoistiske og kriminelle handlinger ikke er kriterier for å få diagnosen ADHD! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri nevnt mine barn i denne tråden… 🙄 Jeg har nevnt at egoistiske og kriminelle handlinger ikke er kriterier for å få diagnosen ADHD! 

I psykiatrien hvor man snakker om barn, så er det en del av diagnosen for enkelte- da under manglende impulskontroll og konsekvenstenkning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I psykiatrien hvor man snakker om barn, så er det en del av diagnosen for enkelte- da under manglende impulskontroll og konsekvenstenkning. 

Men å være manipulerende og selvstentrert, som HI beskriver, er ikke det samme som å mangle impulskontroll. Jeg vil si snarere tvert om. Klarer man å manipulere andre, da er man beregnende. Ikke spontan.

Skrevet

Mange barn får diagnose adhd da man ikke kam sette personlighetsforstyrrelse diagnoser som borderline og narsissistisk personlighetsforstyrrelse på barn. Det er veldig synd for folk for et feil syn på hva adhd er, og barna får ikle riktig hjelp. 

Anonymkode: 899ae...bf7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men å være manipulerende og selvstentrert, som HI beskriver, er ikke det samme som å mangle impulskontroll. Jeg vil si snarere tvert om. Klarer man å manipulere andre, da er man beregnende. Ikke spontan.

Det kan det godt være. Hvor lang tid bruker man på å manipulere andre egentlig? Tror du det er noe man planlegger i flere dager? Jeg har manipulert på impulskontroll selv. Var mange ting jeg ville eksen skulle gjøre, og om jeg ikke fikk «ja» tvert, så manipulerte jeg han med såkalt kvinnelist. Og jeg mente ikke å gjøre det heller. Og det er sånn det er med enkelte med ADHD. De mener ikke å stjele eller lyve, men der og da så ble det sånn, og så spinner de videre på det. Og i tillegg er de ofte dårlige løgnere og tyver, for de overdriver og glemmer å gjemme tyvgodset. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mange barn får diagnose adhd da man ikke kam sette personlighetsforstyrrelse diagnoser som borderline og narsissistisk personlighetsforstyrrelse på barn. Det er veldig synd for folk for et feil syn på hva adhd er, og barna får ikle riktig hjelp. 

Anonymkode: 899ae...bf7

Min har fått masse hjelp. Stjelingen er over, men fokuset på seg selv er der fortsatt. I tillegg har min mange gode sider. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kan det godt være. Hvor lang tid bruker man på å manipulere andre egentlig? Tror du det er noe man planlegger i flere dager? Jeg har manipulert på impulskontroll selv. Var mange ting jeg ville eksen skulle gjøre, og om jeg ikke fikk «ja» tvert, så manipulerte jeg han med såkalt kvinnelist. Og jeg mente ikke å gjøre det heller. Og det er sånn det er med enkelte med ADHD. De mener ikke å stjele eller lyve, men der og da så ble det sånn, og så spinner de videre på det. Og i tillegg er de ofte dårlige løgnere og tyver, for de overdriver og glemmer å gjemme tyvgodset. 

Det står ikke noe av dette i hovedinnlegget. Du legger til og trekker fra for å få det til å passe med en diagnose du har bestemt deg for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...