Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Hun er 16 år, og har en meget utfordrende oppførsel og personlighet. Hun har alltid vært en utfordring vil jeg si. Hatt en historie med lyving og stjeling. Og veldig selvsentrert. Lyving (er stort sett lite av det) og stjeling er borte nå, men hun er manipulerende og veldig selvsentrert. Hun sier selv hun er manipulerende. Hun klarer ikke å holde på relasjoner, sier det som faller henne inn, litt dårlige sosiale antenner, mener at alt må tilpasses henne, tåler ikke at man er uenig med henne, tar alt som kritikk, kan bli veldig sint. Hun tar ikke et nei for et nei, og er veldig bevisst på at egne behov skal dekkes. Hun har blant annet er forvrengt syn på hendelser som har skjedd når hun var mindre. For eks så mener hun st broren har ødelagt livet hennes fordi han var så slem mot henne da de var mindre. Dette stemmer ikke i det heletatt. De har vært som søsken flest, og hun har ikke vært noe bedre enn han. Hun sier vi er og har vært elendige foreldre. Vi har selvsagt ikke gjort alt rett, men vi er langt i fra elendige foreldre. Lærere på barneskolen sa at hun ofte la skylden på andre selv om hun var like delaktig selv. Hvis vi konfronterer henne, så kan det ende med at hun klikker helt. Roper og skriker. Når hun blir slik når vi ikke inn med noe. Er ellers flink på skolen. Hadde vi ikke hatt to andre barn som ikke oppfører seg slik, så hadde jeg muligens trodd vi hadde feilet totalt. Men, de er langt i fra slik. Måten hun er på er veldig krevende da en nesten må gå på tå hev for at hun ikke skal bli sur, sint, føle seg kritisert osv. Så nå lurer jeg på om hun kan ha en diagnose, eller om det bare er krevende tenåringsfakter kombinert med en litt krevende personlighet… jeg vet at ingen her hverken kan eller skal stille en diagnose, men lurer på om noen har noen tanker rundt dette? Som kjenner seg igjen evt? Og hva kan vi evt gjøre? Hun vil ikke til lege eller snakke med noen. Anonymkode: 9a53e...10d
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Ågud! Det var som å lese om mitt barn!!!! Skremmende! Hun er klin lik! Ingen relasjoner over tid, alt skal kretse rundt henne, alt er alle andres feil… Hun er på bupa for 3.gang nå, men ingen finner noe. Alle har bestandig sagt at det går over, men hun var 4 år da jeg ba om hjelp, nå er hun 18. Samme her, to barn til som er stikk motsatt, så jeg kan ikke ha feilet så totalt… Det er slemt å si, men jeg liker ikke mitt eget barn. Hun blir bare verre og verre. Hun har ingen diagnose, enda, men jeg håper virkelig hun får det for det kan ikke være normalt å være så totalt blottet for selvinnsikt som det hun er Anonymkode: a2167...aa9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Er det noen som har vært bekymret i barndommen? Hun har ikke vært utredet? Det kan jo være bare tenåringsoppførsel, men om hun alltid har vært slik kan det jo være noe. Litt vanskeligere å finne ut av det nå når hun er 16 og dere ikke har like mye innsyn som da hun var yngre.. Anonymkode: 237e4...8b2
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Er det noen som har vært bekymret i barndommen? Hun har ikke vært utredet? Det kan jo være bare tenåringsoppførsel, men om hun alltid har vært slik kan det jo være noe. Litt vanskeligere å finne ut av det nå når hun er 16 og dere ikke har like mye innsyn som da hun var yngre.. Anonymkode: 237e4...8b2 Hverken bhg, barneskole eller ungdomsskole har ytret noen bekymring som helst. Nå går hun på vgs. Ikke hørt noe derfra foreløpig heller. Hun har ikke vært utredet. hi Anonymkode: 9a53e...10d
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Ågud! Det var som å lese om mitt barn!!!! Skremmende! Hun er klin lik! Ingen relasjoner over tid, alt skal kretse rundt henne, alt er alle andres feil… Hun er på bupa for 3.gang nå, men ingen finner noe. Alle har bestandig sagt at det går over, men hun var 4 år da jeg ba om hjelp, nå er hun 18. Samme her, to barn til som er stikk motsatt, så jeg kan ikke ha feilet så totalt… Det er slemt å si, men jeg liker ikke mitt eget barn. Hun blir bare verre og verre. Hun har ingen diagnose, enda, men jeg håper virkelig hun får det for det kan ikke være normalt å være så totalt blottet for selvinnsikt som det hun er Anonymkode: a2167...aa9 «Godt» å høre vi er flere i samme båt. Jeg mistenkte ikke diagnose når hun var liten. Hun var veldig selvsentrert da og, og det var mye lyving og noe stjeling. Men, det er jo ikke ensbetydende med diagnose på et mindre barn. Men, jo eldre hun har blitt jo verre har oppførselen blitt. Hun modnes på en måte ikke. Alt hun har beskyldt oss foreldre og broren for sjokkerer meg. Jeg kan ikke si jeg liker mitt eget barn slik det er nå jeg heller. Jeg er glad i henne på lik linje som de to andre, men jeg liker ikke personligheten hennes. hi Anonymkode: 9a53e...10d
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): «Godt» å høre vi er flere i samme båt. Jeg mistenkte ikke diagnose når hun var liten. Hun var veldig selvsentrert da og, og det var mye lyving og noe stjeling. Men, det er jo ikke ensbetydende med diagnose på et mindre barn. Men, jo eldre hun har blitt jo verre har oppførselen blitt. Hun modnes på en måte ikke. Alt hun har beskyldt oss foreldre og broren for sjokkerer meg. Jeg kan ikke si jeg liker mitt eget barn slik det er nå jeg heller. Jeg er glad i henne på lik linje som de to andre, men jeg liker ikke personligheten hennes. hi Anonymkode: 9a53e...10d Hm, har det skjedd noe den siste tiden som kan ha påvirket det da? Hadde min «bare» vært sånn rundt 16 år hadde jeg ikke tenkt så mye på det, men det har vært konstant. Hun stryker i samtlige fag på skolen, men det er lærerene sin feil som ikke kan lære bort. At hun selv sitter på telefon og snapper, sover i timen eller shopper på nett forstår hun ikke at har noe som helst påvirkning på hva hun lærer feks. Null selvinnsikt. Null. Hun har en far (ikke min mann) som er klin gæern. En gang fant hun ut at hun skulle bo hos han så hun rømte dit. (Faren snakket ikke med meg og lot henne bytte telefonnummer så jeg ikke fikk tak i henne og stevnet meg for retten fordi jeg ikke signerte flytting den første dagen jeg ikke ante hvor hun var engang). Da skrev hun til alle vennene sine at pappen var så fantastisk og at jeg kun hadde henne for pengene han betalte…. At han aldri har stilt opp på _noe_ mens jeg har gjort alt betydde ikke noe. Så ble hun banket opp av faren og flytta hjem igjen. Så hun har jo en annen forhistorie, men mannen og jeg har alltid vært solide foreldre som har stilt opp og fulgt opp… alikevel har hun blitt et ufordragelig menneske, synd å si! Anonymkode: a2167...aa9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hm, har det skjedd noe den siste tiden som kan ha påvirket det da? Hadde min «bare» vært sånn rundt 16 år hadde jeg ikke tenkt så mye på det, men det har vært konstant. Hun stryker i samtlige fag på skolen, men det er lærerene sin feil som ikke kan lære bort. At hun selv sitter på telefon og snapper, sover i timen eller shopper på nett forstår hun ikke at har noe som helst påvirkning på hva hun lærer feks. Null selvinnsikt. Null. Hun har en far (ikke min mann) som er klin gæern. En gang fant hun ut at hun skulle bo hos han så hun rømte dit. (Faren snakket ikke med meg og lot henne bytte telefonnummer så jeg ikke fikk tak i henne og stevnet meg for retten fordi jeg ikke signerte flytting den første dagen jeg ikke ante hvor hun var engang). Da skrev hun til alle vennene sine at pappen var så fantastisk og at jeg kun hadde henne for pengene han betalte…. At han aldri har stilt opp på _noe_ mens jeg har gjort alt betydde ikke noe. Så ble hun banket opp av faren og flytta hjem igjen. Så hun har jo en annen forhistorie, men mannen og jeg har alltid vært solide foreldre som har stilt opp og fulgt opp… alikevel har hun blitt et ufordragelig menneske, synd å si! Anonymkode: a2167...aa9 Hun har ikke bare vært krevende nå i det siste. Hun har vært krevende siden hun var liten, men jeg tenkte ikke på diagnose da. Oppførselen har bare endret seg etter hvert som hun har blitt eldre. Hun har nok for eks. aldri vært favoritten til hverken barnehageansatte eller lærere. Hun har en personlighet som er og har vært vanskelig å like for andre. Min datter sier også at det skolens feil hvis det er noe hun ikke får til. For de lærer henne ikke på den måten hun lærer på. Alt er andres feil. Hun har lite selvinnsikt. Hun beskylder til og med folk for ting de ikke har gjort. Feiltolker også situasjoner veldig ofte. Nå har hun vært hos bestemor en liten stund pga at vi pusser opp rommet hennes, og det har vært så godt. Det har vært en helt annen stemning i huset. Det som desverre har skjedd, er at hun også har kommet på kant med bestemor pga oppførsel. Og dette er jo selvfølgelig bestemor sin skyld. Bestemor har vært ufin mot henne og hun skal aldri snakke med bestemor noe mer. Jeg kjenner at dette begynner å bli ødeleggende for forholdet mellom meg og datter. hi Anonymkode: 9a53e...10d
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 Hvordan var hun som liten da? Anonymkode: 89fd8...910
Mrs Remington Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 Ja, hun er nok normal, men har nok hatt foreldre som har vært redd for reaksjon og dermed har hun fått viljen sin.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan var hun som liten da? Anonymkode: 89fd8...910 Det har jeg beskrevet i innlegget. hi Anonymkode: 9a53e...10d
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 Mrs Remington skrev (40 minutter siden): Ja, hun er nok normal, men har nok hatt foreldre som har vært redd for reaksjon og dermed har hun fått viljen sin. Jeg føler vi hat vært ganske bestemte, men kanskje ikke nok i forhold til at hun er som hun er. Jeg vet rett og slett ikke. hi Anonymkode: 9a53e...10d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tenkte adhd med en gang. Var for kritikk, ønske om å oppfylle egne ønsker, liten selvinnsikt, liten evne til å opprettholde relasjoner, umoden. Anonymkode: 3dff4...71c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 Akkurat som min ene jente var. Hun har adhd Anonymkode: 38f7d...fff
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 Hvorfor har du ikke tatt kontakt med helsestasjonen eller lege opp igjennom? Høres veldig ut som adhd. Evt autisme. Men mest adhd Anonymkode: e9203...9ed
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hun har ikke bare vært krevende nå i det siste. Hun har vært krevende siden hun var liten, men jeg tenkte ikke på diagnose da. Oppførselen har bare endret seg etter hvert som hun har blitt eldre. Hun har nok for eks. aldri vært favoritten til hverken barnehageansatte eller lærere. Hun har en personlighet som er og har vært vanskelig å like for andre. Min datter sier også at det skolens feil hvis det er noe hun ikke får til. For de lærer henne ikke på den måten hun lærer på. Alt er andres feil. Hun har lite selvinnsikt. Hun beskylder til og med folk for ting de ikke har gjort. Feiltolker også situasjoner veldig ofte. Nå har hun vært hos bestemor en liten stund pga at vi pusser opp rommet hennes, og det har vært så godt. Det har vært en helt annen stemning i huset. Det som desverre har skjedd, er at hun også har kommet på kant med bestemor pga oppførsel. Og dette er jo selvfølgelig bestemor sin skyld. Bestemor har vært ufin mot henne og hun skal aldri snakke med bestemor noe mer. Jeg kjenner at dette begynner å bli ødeleggende for forholdet mellom meg og datter. hi Anonymkode: 9a53e...10d Ikke sant...veldig gjenkjennbart! Når min bodde hos faren var det en stooor sorg selvsagt, siden hun flyttet dit i sinne og alt som fulgte med av rettsaker og ymse, men alikevel var det en helt annen ro i huset. De to andre var enkle å ha med å gjøre, alt gikk bare på skinner. Merka instinktivt at det endra seg idet hun flyttet hjem. Jeg elsker henne over alt på jord, og ville gitt livet mitt for å spare hennes, men jeg liker henne ikke. Det har jeg ikke gjort på lenge. Jeg har mistenkt adhd, lenge, men siden hun nå er over 18 får jeg ikke innsyn hos bupa lenger og det er synd. Men jeg tror hun har fått en psykolog som evner å se bak alt hun ikke sier. Hun kan feks sitte stille i sofaen mens jeg ser film, uten å si noe, uten å mene noe, for så etterpå å være sint og krenket fordi jeg ikke tok meg bryderiet med å snakke med henne. Selvom hun kommer når jeg er midt i noe. Og sånn har det alltid vært. Hun skal ha oppmerksomhet når hun vil ha det, ikke når jeg har tid. Når jeg lager middag skal hun stå oppi meg og kjabbe, mens når vi spiser middag og jeg spør hvordan dagen har vært så svarer hun knapt... Det er så mye selvmotsigelse i det hun sier og gjør at jeg klarer ikke forholde meg til henne Anonymkode: a2167...aa9
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tenkte og adhd og autisme når jeg leste dette. Jeg er selv autist og har en voksen datter med adhd. Anonymkode: 7dc8c...b3f
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 https://blog.theautismsite.greatergood.com/oppositional-defiant-disorder/ Anonymkode: dc77d...a3f
<3 Legoland <3 Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): https://blog.theautismsite.greatergood.com/oppositional-defiant-disorder/ Anonymkode: dc77d...a3f Kan være PDA! Er mange som får odd, men skulle heller hatt pda profil. Hi, les om pda.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 Min datter på 13 er helt lik. Hun har også vært vanskelig hele livet. Hver dag nesten siden hun kunne prate sier hun "Jeg hater deg" til meg når noe ikke går som hun vil. Har sikkert hørt det flere tusen ganger. Hun ble utredet på BUP, men fikk ingen diagnose fordi hun oppførte seg "normalt" på skolen. Jeg tenker at hun antagelig har ADHD eller borderline. Anonymkode: 7dc86...46f
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min datter på 13 er helt lik. Hun har også vært vanskelig hele livet. Hver dag nesten siden hun kunne prate sier hun "Jeg hater deg" til meg når noe ikke går som hun vil. Har sikkert hørt det flere tusen ganger. Hun ble utredet på BUP, men fikk ingen diagnose fordi hun oppførte seg "normalt" på skolen. Jeg tenker at hun antagelig har ADHD eller borderline. Anonymkode: 7dc86...46f Trodde ikke barn kunne utvikle personlighetsforstyrrelser? Trodde det kom senere Anonymkode: e9203...9ed
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #21 Skrevet 3. januar 2023 Jeg tenkte også borderline. Anonymkode: df95e...fab
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #22 Skrevet 3. januar 2023 Det kan være en utfordring som ikke er diagnostisert, eler at hun sliter med følelser og tanker som hun ikke blir møtt på.. Vår datter var mye sint i en periode da hun var yngre, og hadde oppførsel som jeg kunne bli helt matt av. Vi søkte foreldreveiledning for å sikre at vi skjønte hvordan vi best kunne møte henne i de tingene hun strevde med. Det endret hele jenta. Det var ikke noe galt med henne. Hun hadde det vanskelig, og vi hadde ikke verktøyene vi trengte for å hjelpe Anonymkode: 237e4...8b2
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #23 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kan være en utfordring som ikke er diagnostisert, eler at hun sliter med følelser og tanker som hun ikke blir møtt på.. Vår datter var mye sint i en periode da hun var yngre, og hadde oppførsel som jeg kunne bli helt matt av. Vi søkte foreldreveiledning for å sikre at vi skjønte hvordan vi best kunne møte henne i de tingene hun strevde med. Det endret hele jenta. Det var ikke noe galt med henne. Hun hadde det vanskelig, og vi hadde ikke verktøyene vi trengte for å hjelpe Anonymkode: 237e4...8b2 Det kan jo være at vi ikke møter henne på riktig måte. Hun er såpass utfordrende at jeg syns det er vanskelig å vite hvordan en skal møte henne. hi Anonymkode: 9a53e...10d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #25 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jeg tenkte adhd med en gang. Var for kritikk, ønske om å oppfylle egne ønsker, liten selvinnsikt, liten evne til å opprettholde relasjoner, umoden. Anonymkode: 3dff4...71c Jeg kjenner flere med ADHD. Bla både mannen min og den ene jenta mi. Sett bort fra var på kritikk, så er ikke de i nærheten av det du ramser opp beskrivende for dem. På selvinnsikt og umodenhet vil jeg si det er tvert om også. HI, det er mulig jenta di har en diagnose. Kan også være ADHD. Men jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier, eventuelt familieveileder. Anonymkode: e4565...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå