Gå til innhold

Noen her som har en form for angst?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter i perioder med angst, noen dager verre enn andre. Når jeg er ekstra sliten feks kan jeg ikke gå på butikken uten å få panikkangst. Jeg forholder meg til de jeg kjenner, og de jeg er trygge på. Jeg unngår store folkemengder og steder jeg kan risikere å møte på folk jeg kjenner. Det gir ingen mening, men det gjør ikke angst generellt. 
Jeg har fått sobril av legen, og det funker som ei kule, men ikke noe jeg ønsker å ta på fast basis. Når jeg har det som verst er jeg potte fjern, får ikke med meg noe som skjer, går med konstant indre uro og har lyst å bare gråte hele tiden. Jeg får sovetabletter for å sove, fordi lite søvn øker angsten

Anonymkode: 11ac3...409

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg sliter i perioder med angst, noen dager verre enn andre. Når jeg er ekstra sliten feks kan jeg ikke gå på butikken uten å få panikkangst. Jeg forholder meg til de jeg kjenner, og de jeg er trygge på. Jeg unngår store folkemengder og steder jeg kan risikere å møte på folk jeg kjenner. Det gir ingen mening, men det gjør ikke angst generellt. 
Jeg har fått sobril av legen, og det funker som ei kule, men ikke noe jeg ønsker å ta på fast basis. Når jeg har det som verst er jeg potte fjern, får ikke med meg noe som skjer, går med konstant indre uro og har lyst å bare gråte hele tiden. Jeg får sovetabletter for å sove, fordi lite søvn øker angsten

Du er heldig med en lege som forstår. Jeg møter min angst hver dag fordi jeg må. Jeg vil gjerne klare det jeg er redd for og derfor presser jeg meg selvom jeg ofte er livredd og vil gi opp. Leter etter unnskyldninger for å slippe, men samtidig vet jeg at det ødelegger. Lite søvn i natt men jeg nailet det. Nå håper jeg bare at jeg oppnår karakteren jeg har sett formeg. Eksamen next☝️

Anonymkode: 6d523...255

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Tja.. har en angst om å bli forlatt, eller at noen skal svikte. Løser det med å ikke la noen bli nære venner

Anonymkode: 046af...e94

Nei du løser det ikke. Du UNNGÅR det som er ubehagelig. 

For å bli kvitt angst osv, så må man eksponeres. Man må øve. Ellers går man glipp av veldig veldig mye. 

Anonymkode: 608c9...e4a

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Har du sett Kompani Lauritzen?

Det var en vekker for meg ifht angst…

Anonymkode: 3d2a4...5d9

Samme her. Har angst i perioder, barnet mitt har angst og fobier. Lært mye av siste kompani. 

Liker spesielt :"Det er ikke farlig, bare ubehagelig." 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ok en skikkelig angst for det? Har du hatt angst symptomer? 

Ja. Så mye at hvis jeg tror jeg har gjort noe galt mot noen, så kaldsvetter jeg og får angst for at de skal forlate meg. Blir paranoid og leter etter tegn på feks Facebook som er hint til meg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For å bli kvitt angst osv, så må man eksponeres. Man må øve. Ellers går man glipp av veldig veldig mye. 

Det er ikke ubehagelig. Det er rett og slett et helvete. Jeg har ikke forsøkt å bli kvitt det. Og jeg ser ikke at jeg går glipp av så veldig mye sånn egentlig

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg eksponerer meg hver eneste dag, og min angst er like høy hver dag for samme ting. Jeg er ikke blitt kvitt angsten at all! 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke bare angst ! Det kan hemme mye for en person. I morgen skal jeg ha en eksamen som hemmer mye mye allerede nå. Jeg tror ikke jeg får sove i natt på grunn av det selvom jeg kan stoffet. Jeg skulle absolutt hatt en medisin som hjalp. 

Men Sobril er avhengighetsskapende, og dette er en viktig grunn til at leger skal være tilbakeholdne til å skrive det ut. Dessuten demper det jo bare symptomene, ikke angsten i seg selv. Det fine er at angst er en av de lidelsene det er lettest å behandle med terapi. Oppsøk behandling, det gir deg større muligheter til å kunne takle eksamen, krevende jobbsituasjoner osv. 

Iiiiik skrev (2 minutter siden):

Men Sobril er avhengighetsskapende, og dette er en viktig grunn til at leger skal være tilbakeholdne til å skrive det ut. Dessuten demper det jo bare symptomene, ikke angsten i seg selv. Det fine er at angst er en av de lidelsene det er lettest å behandle med terapi. Oppsøk behandling, det gir deg større muligheter til å kunne takle eksamen, krevende jobbsituasjoner osv. 

takk for tips men jeg har ikke tid til å gå i behandling. Leser en del hjelp til selvhjelp bøker. Jeg vet det er avhengighetsskapende men jeg skulle jo ikke brukt det hver dag. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

takk for tips men jeg har ikke tid til å gå i behandling. Leser en del hjelp til selvhjelp bøker. Jeg vet det er avhengighetsskapende men jeg skulle jo ikke brukt det hver dag. 

Du har ikke tid…? Sorry, men terapi er første steg. Sobril er siste, og kun Brannslukking

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det virker som du kun er ute etter medisiner og da sier legen nei. 

Har du ikke tid til behandling, er du ikke syk nok altså. Alle som har lidelser som går utover hverdagen har tid til behandling hvis de vil. 

Jeg er alenemor og velger å jobbe 80% for å få tid til behandling. Det er ikke fett økonomisk, men vi klarer oss. Jeg tror jeg vinner mer på å gå i behandling og forhåpentligvis bli bedre, enn å jobbe 100%.

Anonymkode: 0988d...0de

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ditt ansvar å sørge for at du håndterer ditt eget liv, og det er du som må prioritere sånn at du får tid. Hvis du er på AAP på grunn av disse vanskene, er det egentlig rart at ikke fastlegen og NAV har fått deg til å innse det. 

Iiiiik skrev (1 minutt siden):

Det er ditt ansvar å sørge for at du håndterer ditt eget liv, og det er du som må prioritere sånn at du får tid. Hvis du er på AAP på grunn av disse vanskene, er det egentlig rart at ikke fastlegen og NAV har fått deg til å innse det. 

Aap?? Jeg lever mitt liv og møter angsten hver dag. Jeg er ikke på noe aap nei! Hvor får du det fra? 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det virker som du kun er ute etter medisiner og da sier legen nei. 

Har du ikke tid til behandling, er du ikke syk nok altså. Alle som har lidelser som går utover hverdagen har tid til behandling hvis de vil. 

Jeg er alenemor og velger å jobbe 80% for å få tid til behandling. Det er ikke fett økonomisk, men vi klarer oss. Jeg tror jeg vinner mer på å gå i behandling og forhåpentligvis bli bedre, enn å jobbe 100%.

Eh nei? Jeg har aldri brukt sobril før. Nei jeg er ikke så syk at jeg ikke fungerer nei. Jeg møter frykten min hver dag og gjør alt i min makt til å leve med det. Men jeg synes ikke det er rett at noen skal lide mens andre får hjelp av medisiner!  

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Eh nei? Jeg har aldri brukt sobril før. Nei jeg er ikke så syk at jeg ikke fungerer nei. Jeg møter frykten min hver dag og gjør alt i min makt til å leve med det. Men jeg synes ikke det er rett at noen skal lide mens andre får hjelp av medisiner!  

Noen tar tak i problemene sine. Andre vil dope dem vekk.

Anonymkode: 02ac3...025

Noen tar tak i problemene sine. Andre vil dope dem vekk.

Anonymkode: 02ac3...025

Jeg tar tak i dem med at jeg eksponerer meg for det jeg er redd for. Tror du en psykolog kan trylle eller? Er akkurat det hen vil si man skal gjøre. Hjelper ikke meg å snakke dag og ut med et menneske. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Medisiner hjelper ikke. Det demper ubehaget der og da. Det som hjelper er samtaler med psykolog, ta tak i det som er kjernen til problemet og jobbe med det. 

Medisiner hjelper ikke. Det demper ubehaget der og da. Det som hjelper er samtaler med psykolog, ta tak i det som er kjernen til problemet og jobbe med det. 

Medisiner kan hjelpe sånn man kan slappe av til viktige dager. Mange bruker det i engangstilfeller. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Altså, her må du først og fremst ta deg tid til behandling i form av samtaleterapi. Kanskje også lettere medikamenter en Sobril. Jeg fikk ikke Sobril før jeg hadde gått i behandling i noen år. Jeg er glad for at legene ikke slenger rundt seg med den type medisiner, men er selvfølgelig glad jeg har noe i back up. Jeg vil også tro at Sobril kun gis parallelt med samtaleterapi eller lignende. Har forresten en kompis som er blitt avhengig av Sobril. Han har heldigvis ikke begynt med annen rus eller sånt, men nå som han blir tvunget til å slutte er det et helvete. 

Anonymkode: 02e5a...6f7

Altså, her må du først og fremst ta deg tid til behandling i form av samtaleterapi. Kanskje også lettere medikamenter en Sobril. Jeg fikk ikke Sobril før jeg hadde gått i behandling i noen år. Jeg er glad for at legene ikke slenger rundt seg med den type medisiner, men er selvfølgelig glad jeg har noe i back up. Jeg vil også tro at Sobril kun gis parallelt med samtaleterapi eller lignende. Har forresten en kompis som er blitt avhengig av Sobril. Han har heldigvis ikke begynt med annen rus eller sånt, men nå som han blir tvunget til å slutte er det et helvete. 

Jeg fikk sobril for å komme gjennom en undersøkelse i helsevesenet, aldri snakk om noen annen behandling.

Anonymkode: 8f7e6...658

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du vet at eksponeringsterapi gjort uten kyndig veiledning og debrif, kan gjøre angsten verre. 

Da jeg begynte i behandling for angst, fikk jeg klar beskjed om å ikke eksponere for mye på egenhånd. Men med samtaler og til dels planlagt eksponering, ble angsten min nesten helt borte.

Jeg fikk sobril for å komme gjennom en undersøkelse i helsevesenet, aldri snakk om noen annen behandling.

Da er det jo noe helt annet. Jeg kjenner flere som har fått det når de skal til tannlegen eller lignende, men når det skal brukes spesifikt for en angstlidelse som HI beskriver, så håper jeg ingen bare gir henne resept og sier lykke til... 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Da er det en engangsdose. Som ryhopnol hos tannlegen. Det blir noe annet 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Medisiner kan hjelpe sånn man kan slappe av til viktige dager. Mange bruker det i engangstilfeller. 

Og de som kun er ute etter medisin fremfor terapi er ikke heeeelt der 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...